Gå til innhold

Abort


Gjest Gjest_Hanna_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Selv om dette ser ut som et langt innlegg, oppfordrer jeg til å lese videre. Det er på tide å legge fakta på bordet, at folk tenker gjennom sine standpunkt med utgangspunkt i god research.

Hvert år skjer det mellom 14.000 og 16.000 aboter bare i Norge. Det har det skjedd helt siden 1979, dette betyr at i alt er 464.000 fostere blitt tatt ut av mors mage i Norgeshistorien. Til sammenlikning tilsvarer dette nesten hele Oslo kommune ( ca 560.000 innb.). Men, diskusjonen om hvorvidt et foster er et liv finnes, - så når mener du livet begynner?

Fakta: - Visste du at:

- forsterets hjerte begynner å banke etter 21 dager.

- i uke 7 så har fosteret utviklet et annet dna (som viser at det er et individuelt menneske)

- I løpet av 8. - 12. uke har fosteret negler, fingre, tær og de fleste organer er på plass.

- I Norge er det fri abort til uke 12

- Mellom uke 13-16 blir hjernen utviklet, gjennom nemd kan man få abort i Norge helt til uke 18

Visste du at:

I England er det fri abort til uke 24! Norge er blitt ett av de beste landene innenfor det å redde premature barn. Her i Norge redder vi 40% av for tidlig fødte barn, flere av de er født i uke 23! I Russland og i Kina er det lov så lenge fosteret er inni magen.

I tillegg viser det seg at kvinner som utfører abort sliter psykisk i lang tid etter aborten..

" Ett av hovedfunnene var at ca. 20 prosent av kvinnene med provosert abort slet med psykiske ettervirkninger i dagliglivet så lenge som fem år etter aborten. Dette dreide seg om psykiske traumereaksjoner, spesielt det at kvinnene iherdig prøvde å unngå å tenke på, snakke om, eller føle noe i forbindelse med aborten"

kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2592762.ece

Så har vi invendingene jeg møter når jeg presenterer dette:

Hva da om du er 14 år?

Hva om du har blitt voldtatt?

Eller hva om du er sterkt depressiv?

Om du går på heroin?

Eller om du har utrolig dårlig råd?

Ok. For det første: Kjempeviktig å se saken fra mange perspektiv; som sagt, vær gjennomtenkt og viktig å se på tingene saken berører, Likevel, tingene ovenfor er ytterpunktene i saken. Svært få av de 16.000 abortene gjelder dette.

Først vil jeg si hva mitt standpunkt er:

Jeg ønsket mest å legge fakta på bordet uten å komme med svar, fordi vi trenger mer selvstendig refleksjon fra alle hold i viktige standpunkt. Dersom du spør meg personlig er jeg mot fri abort i det hele tatt, for jeg står der at livet begynner ved unnfangelsen. Kall det gjerne politisk umulig, men det er mitt standpunkt, etisk sett. Jeg vet ikke helt hvordan man skal løse det, men noe som er helt klart er at man må jobbe med å minke dette antallet.

Kvinnen bestemmer kanskje over sitt eget liv, men barnet får faktisk ikke være med å bestemme, selv om det gjelder hans/hennes liv også. Dersom kvinnen skal bestemme over sitt eget liv, hvorfor skal ikke fosteret få delta? Er det ikke litt diskrimminerende? Det barnet er den som er svakest stilt i det samfunnet her, og vi bør verne om det.

Så hvordan minke dette tallet?

For det første vil jeg påstå å si at påstandene er satt på spissen. Likevel: Det er bra, for det er viktig å se ytterpunktene og se ting fra andre perspektiv.

men:

Ei jente som er 14 år og blir gravid. Da kan vi begynne å diskutere mange forskjellige ting. Veldig mange standpunkt berører flere deler av samfunnet, men ei jente som blir gravid 14 år gammel betyr at da er det noe fundamentalt galt med samfunnet når det blir "vanlig". seksual lavalder er på 16. ergo: burde en 14 åring bli gravid? Uansett da må man jobbe for at dette ikke skjer. prevansjon. informasjon.Som sagt, mange lider av psykiske problemer i ettertid. Det fortjener ikke en 14åring Derfor:, arbeide på forhånd slik at man slipper at 14 åringer kommer i den situasjonen. Adopsjon kan også være et alternativ her.

Voldtekt: Kjempevanskelig. For meg: det vanskeligste. Kanskje det her kan være en løsning å ha nemd, da vil voldtekt gå gjennom. Vi snakket jo om dette og hva jeg mener. Voldtenkt er grusomt, forferdelig og jeg ønsker ikke å dømme noen som ønsker å ta abort etter dette. Ingen fortjener å oppleve det. Så kanskje et unntak? Politisk sett. Etisk mener jeg at det fosteret fortsatt er et liv.

Depressivitet og heroin. Igjen kjempevanskelig. hva slags liv vil barnet få? Vil det ha sykdommer som fører til et liv som er mer vondt enn godt?

Dersom du har dårlig råd, hva med å øke støtten? I et velferssamfunn som vi er i dag er det en dårlig unnskyldning at man tar abort fordi en ikke har råd.

Det er viktig å stille seg spørsmål. Alternativet kan være, som sagt, å ha en nemd. Da vil disse "ekstreme og sjeldne" tilfellene gå gjennom. Vi lever i et samfunn der man ikke lenger trenger å ta ansvar for sine egne handlinger, det gjør at vi slutter å tenke selv og gjør valg som gjør det enklest mulig, men nemda vil kunne sile ut, og antallet vil minke drastisk (!). I tillegg kan adopsjon være et alternativ. Kanskje ikke for 14.000 barn, men det vil hjelpe.

Jeg ønsker på ingen måte å forkaste ytterpunktene, det er viktig å ta stilling til de. men likevel kan ikke disse tilfellene bli en "unnskyldning" for å overse et samfunnsproblem hvor mange potensielle menneskeliv går tapt. (mener jeg)

Problemet jeg tar opp er alle de abortene hvor et fremtidlig frisk liv, som har en fremtid og mulighet til å leve og gjøre noe for denne verdenen, ikke får mulighet fordi de ikke klarer å rope opp for seg selv. De fleste av de 14 000 er i denne situasjonen, og vi ser betydningen i i hvert et menneskeliv, gjør vi ikke?

(Det er også viktig for meg å gjøre det klart at jeg gjennom dette inlegget på ingen måte ønsker å dømme noens beslutning, for selv har jeg aldri vært i den vanskelige situasjonen. Jeg er åpen for å snakke om det, høre synspunkt, argumenter og invendinger. Det jeg vil med innlegget er å opplyse, jeg har en oppfatning at mange vet for lite rundt situasjonen. Jeg ønsker at folk skal ha et grunnlag for sine meninger og være gjennomtenkte og at det er basert på god kunnskap. Dersom du er for, la meg høre fra deg, og dersom jeg tar feil i noe - Si gjerne ifra!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Et liv er et liv, et menneske er et menneske om det for tiden er inni eller utenfor mors mage. Folk som er for abort trekker alltid frem desse ekstreme tilfellene (voldtekt, incest osv) men det er jo faktisk bare en promille av alle tilfeller av abort der dette er tilfelle. Undersøkelser viser at den mest vanlige grunnen til abort er at "det passer ikke" og grunn nr. 2 er "økonomi". Dette er utrolig dårlige grunner til å drepe et barn. Vi bor i Norge og har alle mulige økonomiske støtteordninger for folk.

Abort er rett og slett toppen av menneskelig egoisme. Først går du til sengs og har samleie (også mange uten prevensjon), så blir du gravid (noe som burde være helt opplagt at kan skje) og deretter er du så egoistisk og umoden at du heller dreper ditt barn enn å ta deg av det. At hver 4. kvinne i Norge får seg til å gjøre dette vitner om et råttent og syndig samfunn.

Jeg vet at for de veldig få som tar abort pga voldtekt så er dette utrolig vanskelig. Men uansett situasjon så er et menneske skapt, og det er verre med 2 grusomme handlinger (voldtekt og drap) enn 1 grusom handling (voldtekt). Jeg sier på ingen måte at å bære frem et barn under en slik situasjon er enkelt, men det er det eneste riktige. Det finnes folk som ikke kan få barn selv og som vil bli overlykkelige for å adoptere barnet.

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet
Jeg er enig med deg. Et liv er et liv, et menneske er et menneske om det for tiden er inni eller utenfor mors mage. Folk som er for abort trekker alltid frem desse ekstreme tilfellene (voldtekt, incest osv) men det er jo faktisk bare en promille av alle tilfeller av abort der dette er tilfelle. Undersøkelser viser at den mest vanlige grunnen til abort er at "det passer ikke" og grunn nr. 2 er "økonomi". Dette er utrolig dårlige grunner til å drepe et barn. Vi bor i Norge og har alle mulige økonomiske støtteordninger for folk.

Abort er rett og slett toppen av menneskelig egoisme. Først går du til sengs og har samleie (også mange uten prevensjon), så blir du gravid (noe som burde være helt opplagt at kan skje) og deretter er du så egoistisk og umoden at du heller dreper ditt barn enn å ta deg av det. At hver 4. kvinne i Norge får seg til å gjøre dette vitner om et råttent og syndig samfunn.

Jeg vet at for de veldig få som tar abort pga voldtekt så er dette utrolig vanskelig. Men uansett situasjon så er et menneske skapt, og det er verre med 2 grusomme handlinger (voldtekt og drap) enn 1 grusom handling (voldtekt). Jeg sier på ingen måte at å bære frem et barn under en slik situasjon er enkelt, men det er det eneste riktige. Det finnes folk som ikke kan få barn selv og som vil bli overlykkelige for å adoptere barnet.

Signerer!

Skrevet
Jeg er enig med deg. Et liv er et liv, et menneske er et menneske om det for tiden er inni eller utenfor mors mage. Folk som er for abort trekker alltid frem desse ekstreme tilfellene (voldtekt, incest osv) men det er jo faktisk bare en promille av alle tilfeller av abort der dette er tilfelle. Undersøkelser viser at den mest vanlige grunnen til abort er at "det passer ikke" og grunn nr. 2 er "økonomi". Dette er utrolig dårlige grunner til å drepe et barn. Vi bor i Norge og har alle mulige økonomiske støtteordninger for folk.

Abort er rett og slett toppen av menneskelig egoisme. Først går du til sengs og har samleie (også mange uten prevensjon), så blir du gravid (noe som burde være helt opplagt at kan skje) og deretter er du så egoistisk og umoden at du heller dreper ditt barn enn å ta deg av det. At hver 4. kvinne i Norge får seg til å gjøre dette vitner om et råttent og syndig samfunn.

Jeg vet at for de veldig få som tar abort pga voldtekt så er dette utrolig vanskelig. Men uansett situasjon så er et menneske skapt, og det er verre med 2 grusomme handlinger (voldtekt og drap) enn 1 grusom handling (voldtekt). Jeg sier på ingen måte at å bære frem et barn under en slik situasjon er enkelt, men det er det eneste riktige. Det finnes folk som ikke kan få barn selv og som vil bli overlykkelige for å adoptere barnet.

What??? Sier du at en jente/kvinne som er blitt voldtatt på det grusomste og gjerne kvestet for livet skal bære på barnet til jævelen som gjorde dette mot henne? Det kan jeg ikke helt forstå at du forsvarer.

Jeg er for fri abort, men jeg ser allikevel argumentene TS har. Samtidig så tror jeg ikke jeg ser for meg ''klumpen'' inni magen som et menneske før jeg faktisk kan se at det er et menneske. Så abort før dette er ikke ''drap'' i mitt hode. Barnet burde få velge, helt klart, men tror du det hadde hatt lyst til å bli født inn i en verden der foreldre ikke har lyst på det? Og for min del hadde jeg heller tatt abort enn å bære på et barn for så å gi det fra meg etter 9 måneder, det hadde gått hardere ut over meg psykisk enn en abort hadde.

Et lite spørsmål til dere som er mot abort: ser dere på angrepillen som å drepe?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er så lei folk på sin høye hest som kanskje ikke har stått i den jævlige situasjonen det er å være uønsket gravid, og som likevel mener de kan stå og fordømme deg nord og ned. For noen mennesker.

Det finnes faktisk mennesker der ute som er ansvarlige og bruker prevensjon, men så feiler den, og man blir gravid. Jada, da er det et foster i magen på personen, men skal man sette ting på spissen så er det like mye "drap" å bruke prevensjon.........Da hindrer man jo sædcellen og egget til å gjøre det naturen ønsker. Alt som skjer ved abort er at ting har begynt å utvikle seg, og man hindrer dette livet på et litt senere tidspunkt.

Jeg må si jeg er så dritt lei fordømmende høner som tror de vet alt best, og som mener at de kan sitte og fortelel hva som er best for en annen person. Du kan faktsik ødelegge ganske mange liv dersom du ikke hadde hatt rett til abort og til å bestemme over deg selv. Det er DIN kropp, det er ikke bare, bare å gå gjennom en uønsket graviditet og fødsel.

Jeg håper alle dere som er så jævlig fordømmende en dag får dere en lærepenge som får dere til å tenke dere litt om, og kanskje utvikle en form for empati og innsikt, og klarer å innse at verden er ikke svart/hvit, og du sitter ikke med fasiten over andre menneskers liv.

Skrevet

12 uker er lang tid. En grense er en grense. Jeg har ikke forståelse eller respekt for de som tar en abort utenom medisinsk grunnlag etter denne grensen. Uansett hvor jævlig man har det, så får man det neppe bedre etter en slik opplevelse. Særlig her i landet hvor hjelpeapparatet er så til de grader godt.

Skrevet (endret)

Tanken til mange abortmotstandere om at abort kun blir utført i unntakstilfeller er fin og flott den - MEN hva er unntakstilfeller? Og hvem skal bestemme hvem som kvalifiserer for dette? Det er nok å se på nemd-systemet vi har i dag. Det kommer helt an på hvilken helseregion man tilhører om man får godkjent senabort eller ikke. I helse øst f.eks., er det mye enklere å få gjennomslag i nemda enn i f.eks. helse sør (bibelbeltet). Og det var en debatt om nemdene i fjor, hvor det bl.a. kom fram at jenter ned i 14-årsalderen i enkelte deler av landet har fått avslag med argumentet om "ingen fare for mors liv, da hun er ung og frisk og i rett alder for å få barn".

En annen ting, som mange pro life-debattanter drar frem, er barnets verdi. Og dersom barnets verdi og egen rett til å velge om det vil leve er argumentet, vil abort _aldri_ kunne forsvares. For er et foster unnfanget ved voldtekt mindre verdt enn et foster unnfanget i kjærlighet mellom mor og far? Er et foster med meget syk mor (f.eks. kreft) mindre verdt enn et foster med frisk mor?

Ingen jeg kjenner er for abort. Ingen er vel det. Men vi er for at kvinner selv skal kunne avgjøre hva som skal skje med kroppen hennes.

Adopsjon er ikke et reellt alternativ. Man vil måtte gå igjennom store fysiske forandringer, i tillegg til en fødsel. Begge deler sliter på kvinnekroppen. Man vil måtte "bli kjent" med et barn man ikke har muligheter til å ta vare på videre. Man blir stilt i den offentlige gapestokken, da en gravid mage ikke lar seg skjule.

Og så har man argumentet om abort som prevensjonsmiddel. Det er vel noen ytterst få jenter som tar abort etter abort etter abort. Min teori er at disse jentene har helt andre problemer, og bruker abort som en form for selvskading. Disse jentene burde vært plukket opp av helsevesenet og brakt over i psykiatrien.

Man skal ta konsekvensene av å ha sex. Jada. Problemet er at samme hvor godt man beskytter seg, finnes det ingen metoder som er 100% sikre. Min mor ble f.eks. gravid etter at hun hadde sterilisert seg. Det kan skje at eggledere og sædledere vokser sammen igjen. Man kan også bli gravid med f.eks. spiral eller implantat. Ja, man kan naturligvis være seksuelt avholdende dersom man ikke ønkser barn. Men dersom man skal være litt realistisk, er ikke det noe folk virkelig klarer å gjennomføre. For hvorfor lagde man kondomer av grisetarm? Og hvorfor fantes det så mange "kloke koner" med strikkepinner og kleshenger som gjorde gode penger på kvinner som hadde blitt gravid?

Dersom alternativet til dagens abortlov hadde vært at alle disse barna ble båret frem og elsket av sine foreldre, kan jeg skjønne argumentet for å fjerne den "for barnets beste". Men det er bare å se på Norges aborthistorie, eller aborthistorien i land hvor abort er forbudt, for å se at dette ikke er tilfelle. Irske kvinner reiser til Storbritania. Polske kvinner lar kvakksalvere ødelegge underlivet sitt for å bli kvitt uønskede barn. Eller setter de ut for å dø etter fødselen.

Som sagt: Ingen er for abort. Men mange av oss er for at kvinnen skal få bestemme over sin egen kropp.

Og så lenge det ikke finnes noen alternativer til kvinnens livmor, må hun få velge å avbryte svangerskapet framfor å gå igjennom et svangerskap med alle de plager som følger ved det, uten å ville ha barnet og under press av barnefar.

Endret av Wadjet
Skrevet
What??? Sier du at en jente/kvinne som er blitt voldtatt på det grusomste og gjerne kvestet for livet skal bære på barnet til jævelen som gjorde dette mot henne? Det kan jeg ikke helt forstå at du forsvarer.

Jeg er for fri abort, men jeg ser allikevel argumentene TS har. Samtidig så tror jeg ikke jeg ser for meg ''klumpen'' inni magen som et menneske før jeg faktisk kan se at det er et menneske. Så abort før dette er ikke ''drap'' i mitt hode. Barnet burde få velge, helt klart, men tror du det hadde hatt lyst til å bli født inn i en verden der foreldre ikke har lyst på det? Og for min del hadde jeg heller tatt abort enn å bære på et barn for så å gi det fra meg etter 9 måneder, det hadde gått hardere ut over meg psykisk enn en abort hadde.

Et lite spørsmål til dere som er mot abort: ser dere på angrepillen som å drepe?

Ja, det mener jeg. Livet her på jorden er ikke rettferdig eller enkelt, men det gir deg ikke rett til å drepe et annet menneske. Du sier at du ikke syns et menneske er et menneske før det ser ut som et menneske. Fosteret vokser og utvikler seg jo hele veien, det ser ikke ut slik som det gjør ved fødsel før ved fødsel. Etter uke 12 er faktisk alle funksjonene på plass, resten av tiden handler bare om å bli større.

Selv om jeg ikke syns størrelsen eller utseendet på noe spesielt tidspunkt er avgjørende for om det er et menneske eller ikke kan jeg jo vise hvordan fosteret ser ut allerede i uke 8:

Bilde

Og i uke 12:

Bilde

Og ja, ettersom jeg mener menneskelivet starter ved unnfangelsen så er angrepille også drap

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja, det mener jeg. Livet her på jorden er ikke rettferdig eller enkelt, men det gir deg ikke rett til å drepe et annet menneske. Du sier at du ikke syns et menneske er et menneske før det ser ut som et menneske. Fosteret vokser og utvikler seg jo hele veien, det ser ikke ut slik som det gjør ved fødsel før ved fødsel. Etter uke 12 er faktisk alle funksjonene på plass, resten av tiden handler bare om å bli større.

Selv om jeg ikke syns størrelsen eller utseendet på noe spesielt tidspunkt er avgjørende for om det er et menneske eller ikke kan jeg jo vise hvordan fosteret ser ut allerede i uke 8:

Bilde

Og i uke 12:

Bilde

Og ja, ettersom jeg mener menneskelivet starter ved unnfangelsen så er angrepille også drap

Da er vel prevensjon også drap da???

Menneskelivet starter ikke allerede ved unnfangelse, det er nemlig ikke levedyktig etter 1 dag, men helt avhengig av rugekassen.

Tipper du er personlig kristen til fingerspissene, som sitter og fordømmer andre. Som mener at selv om ei ung jente har allerede fått ødelagt livet ved å bli voldtatt, skal hun fortsette å straffes ved å bære frem voldtektsmannens barn, og hver eneste dag være nødt til å bli minnet om resultatet av voldtekten, og aldri ha mulighet til å legge den hendelsen bak seg.

Fyttikatta, mennesker som deg gjør meg kvalm.

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg rystet over at noen tillater seg å skrive et slikt innlegg, som TS og andre gjør her, og komme med en belærende pekefinger i forbindelse med et så komplisert og vanskelig tema og ovenfor mennesker som står ovenfor et så vanskelig valg. Dette er da et spørsmål den enkelte må ta stilling til utifra sin individuelle situasjon. Heldigivis lever vi i et land hvor den enkelte har mulighet til å gjøre det. Å gå rundt og belære andre sitt eget synspunkt som det eneste riktige opplever jeg som respektløs.

Endret av datajente
Skrevet

Eg ser standpunkta til begge sider, men eg syns egentlig det her er og blir ein håplaus diskusjon, og syns det er håplaust av trådstarter å i heile tatt starte en sånn tråd. Ka vil du med det? Kalle alle som har tatt abort for mordarar? Dette er en sak som vil ha to sider uansett, og ingen vil nåken gang bli enige.

Sjølv er eg for fri abort. Ja, det er mange som ikkje tenker seg om, men det er faktisk mange av dei som tenker nøye gjennom det her før dei tar en ikkje enkel avgjerelse. Dei har kanskje ikkje blitt voldtatt, dei er kanskje eldre enn fjorten år, men dei er rett og slett ikkje klar. Om dei tar imot ungen, så kan dei ikkje gi den et liv. Er det så mykje bedre? At barnet skal vokse opp i tragiske omstendigheiter? Det er (spør du meg) ikkje snakk om å drepe. Vil vi heller at dette barnet skal lide? Og det å påstå at det einaste riktige er å bære fram barnet, om ein så har blitt voldtatt? Hallo!? Det må vere noko av det dummaste eg har hørt.

Uansett, du har fått mi meining på saken. Men som du ser, så er det to syn som aldri kjem til å bli enig, så eg forstår ikkje kvifor du skal lage et så langt og dømmande innlegg om dette temaet..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
12 uker er lang tid. En grense er en grense. Jeg har ikke forståelse eller respekt for de som tar en abort utenom medisinsk grunnlag etter denne grensen. Uansett hvor jævlig man har det, så får man det neppe bedre etter en slik opplevelse. Særlig her i landet hvor hjelpeapparatet er så til de grader godt.

Hjelpe apparatet her i Norge er ikke så bra som du kankskje ønsker å tro. Det er snakk om flaks og uflaks om du får den oppfølgingen du skal ha.

Ja, 12 uker er lang tid å gå og vente på å få tatt abort fordi noen har sommerferie og lar søknaden din ligge. 12 uker er lang tid å pines alene, uten noen til å støtte deg, uten noen å snakke med. 12 uker er lang tid å vente når du vet at det eneste ritkige for deg i din livssituasjon er å ta abort, og likevel må du vente pga ferieavvikling mens fosteret vokser inni magen din. 12 uker er lang tid å bli pint.

Men likevel, har jeg ikke 1 dag angret på avgjørelsen jeg tok om å ta abort. Jeg var og er helt trygg på at det var den rette avgjørelsen i den livssituasjonen jeg var i. Og at det finnes så trangsynte og lite empatiske mennesker der ut som dere, er trist å se. Mennesker som dømmer andre uten å ha satt seg ordenlig inn i andres livssituasjon. Som dømmer andre etter ens egne opplevelser. Som tror de sitter på fasiten på alle livets vanskelige avgjørelser uten kanskje å ha peiling på hva de prater om. Slike mennesker skremmer meg faktisk. De minner meg litt om de fanatiske islamistene som bomber og sprenger seg selv og andre.

Gjest Elfrida
Skrevet

Ja, la oss forby abort, slik at de mest desperate blakker seg fullstendig på sykehus i utlandet, eller hos illegale abortklinikker, eller skader seg selv og i verste fall dør av det. Kjempegod ide. La oss arbeide sammen for at en halv millilon uønskede barn kommer til verden de neste 20 årene! :ironi:

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. Men jeg syns nemda kunne vært strengere med å innvilge abort etter 12. svangerskapsuke slik de egentlig skal. Reglene de følger er litt for vage syns jeg.

Det er veldig få som ikke har merket at de er gravide når de er så langt på vei som 12 uker.

Jeg syns at kvinnen bør ta ansvar og ta kontakt og få tatt aborten før denne tiden, og klarer hun ikke det må hun ha en god grunn.

Feks at barnet ikke er levedyktig utenfor magen, moren har blitt voldtatt og har hatt så store problemer at graviditeten har blitt fornektet, at det er et barn som har blitt gravid og ikke har klart å se konsekvensene, og at mor har store psykiske problemer eller er rusmisbruker.

Det er jo fryktelig vanskelig dette, men å tvinge kvinner til å gå gjennom en graviditet når de har så store problemer at det kan gå utover barnet når det blir født, det syns jeg er å gå over streken.

Selv trodde jeg aldri jeg skulle trenge å ta abort. Men så viste det seg at vår etterlengtede barn hadde store utviklingsavvik, så store at barnet ikke ville vært levedyktig utenfor magen min. Dermed måtte jeg ta abort.

Dette var i uke 17, og det er det aller vanskeligste jeg har opplevd i hele mitt liv! Jeg fødte ikke et foster, men et barn. Barnet var helt ferdig, bare veldig lite. Og jeg elsket det, og mistet det. Det er et stort tomrom i hjertet mitt, og jeg har en grav å passe på resten av mitt liv.

Etter denne opplevelsen kan jeg ikke forstå at noen ønsker å begå abort, men dette er følelsesmessig fra min side. Det betyr ikke at jeg kan sitte her og dømme andres valg, men jeg kan si hva det gjorde med meg. Og om et menneske velger å bære frem barnet sitt og elske det, fremfor å ta det bort så føler jeg det er verdt å eksponere meg selv slik jeg gjør her.

Jeg er likevel for selvbestemt abort, og mener at det å ha et valg er en god ting. Det er resten av livet vi snakker om her. Men jeg mener også samtidig at det er en kvinnes oppgave å ta ansvaret for at aborten skjer så tidlig i fosterlivet som mulig, og at 12 ukers betenkningstid burde være nok.

Skrevet
Da er vel prevensjon også drap da???

Menneskelivet starter ikke allerede ved unnfangelse, det er nemlig ikke levedyktig etter 1 dag, men helt avhengig av rugekassen.

Tipper du er personlig kristen til fingerspissene, som sitter og fordømmer andre. Som mener at selv om ei ung jente har allerede fått ødelagt livet ved å bli voldtatt, skal hun fortsette å straffes ved å bære frem voldtektsmannens barn, og hver eneste dag være nødt til å bli minnet om resultatet av voldtekten, og aldri ha mulighet til å legge den hendelsen bak seg.

Fyttikatta, mennesker som deg gjør meg kvalm.

Mennesker som vet at uskyldige små mennesker blir drept uten å bry seg gjør meg kvalm. Du bruker som argument at barnet ikke kan klare seg utenfor "rugekassen" selv. Tror du en nyfødt baby på 40 uker kan klare seg uten moren sin? Ja, et foster er totalt avhengig av å være inni magen, og en nyfødt baby er totalt avhengig av omsorg på alle måter av andre mennesker.

Som sagt mener jeg livet starter ved unnfangelsen, dermed fører ikke kondom til drap da sædcellene aldri kommer inn og kan befrukt et egg, mens p-piller fungerer slik at det befruktede egget blir ødelagt _etter_ unnfangelse.

Gjest ballegurk
Skrevet

Et meget bra innlegg av Wadjet her over.

Skrevet (endret)
Selv om dette ser ut som et langt innlegg, oppfordrer jeg til å lese videre. Det er på tide å legge fakta på bordet, at folk tenker gjennom sine standpunkt med utgangspunkt i god research.

Hvert år skjer det mellom 14.000 og 16.000 aboter bare i Norge. Det har det skjedd helt siden 1979, dette betyr at i alt er 464.000 fostere blitt tatt ut av mors mage i Norgeshistorien. Til sammenlikning tilsvarer dette nesten hele Oslo kommune ( ca 560.000 innb.). Men, diskusjonen om hvorvidt et foster er et liv finnes, - så når mener du livet begynner?

Fakta: - Visste du at:

- forsterets hjerte begynner å banke etter 21 dager.

- i uke 7 så har fosteret utviklet et annet dna (som viser at det er et individuelt menneske)

- I løpet av 8. - 12. uke har fosteret negler, fingre, tær og de fleste organer er på plass.

- I Norge er det fri abort til uke 12

- Mellom uke 13-16 blir hjernen utviklet, gjennom nemd kan man få abort i Norge helt til uke 18

Visste du at:

I England er det fri abort til uke 24! Norge er blitt ett av de beste landene innenfor det å redde premature barn. Her i Norge redder vi 40% av for tidlig fødte barn, flere av de er født i uke 23! I Russland og i Kina er det lov så lenge fosteret er inni magen.

I tillegg viser det seg at kvinner som utfører abort sliter psykisk i lang tid etter aborten..

" Ett av hovedfunnene var at ca. 20 prosent av kvinnene med provosert abort slet med psykiske ettervirkninger i dagliglivet så lenge som fem år etter aborten. Dette dreide seg om psykiske traumereaksjoner, spesielt det at kvinnene iherdig prøvde å unngå å tenke på, snakke om, eller føle noe i forbindelse med aborten"

kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2592762.ece

Så har vi invendingene jeg møter når jeg presenterer dette:

Hva da om du er 14 år?

Hva om du har blitt voldtatt?

Eller hva om du er sterkt depressiv?

Om du går på heroin?

Eller om du har utrolig dårlig råd?

Ok. For det første: Kjempeviktig å se saken fra mange perspektiv; som sagt, vær gjennomtenkt og viktig å se på tingene saken berører, Likevel, tingene ovenfor er ytterpunktene i saken. Svært få av de 16.000 abortene gjelder dette.

Først vil jeg si hva mitt standpunkt er:

Jeg ønsket mest å legge fakta på bordet uten å komme med svar, fordi vi trenger mer selvstendig refleksjon fra alle hold i viktige standpunkt. Dersom du spør meg personlig er jeg mot fri abort i det hele tatt, for jeg står der at livet begynner ved unnfangelsen. Kall det gjerne politisk umulig, men det er mitt standpunkt, etisk sett. Jeg vet ikke helt hvordan man skal løse det, men noe som er helt klart er at man må jobbe med å minke dette antallet.

Kvinnen bestemmer kanskje over sitt eget liv, men barnet får faktisk ikke være med å bestemme, selv om det gjelder hans/hennes liv også. Dersom kvinnen skal bestemme over sitt eget liv, hvorfor skal ikke fosteret få delta? Er det ikke litt diskrimminerende? Det barnet er den som er svakest stilt i det samfunnet her, og vi bør verne om det.

Så hvordan minke dette tallet?

For det første vil jeg påstå å si at påstandene er satt på spissen. Likevel: Det er bra, for det er viktig å se ytterpunktene og se ting fra andre perspektiv.

men:

Ei jente som er 14 år og blir gravid. Da kan vi begynne å diskutere mange forskjellige ting. Veldig mange standpunkt berører flere deler av samfunnet, men ei jente som blir gravid 14 år gammel betyr at da er det noe fundamentalt galt med samfunnet når det blir "vanlig". seksual lavalder er på 16. ergo: burde en 14 åring bli gravid? Uansett da må man jobbe for at dette ikke skjer. prevansjon. informasjon.Som sagt, mange lider av psykiske problemer i ettertid. Det fortjener ikke en 14åring Derfor:, arbeide på forhånd slik at man slipper at 14 åringer kommer i den situasjonen. Adopsjon kan også være et alternativ her.

Voldtekt: Kjempevanskelig. For meg: det vanskeligste. Kanskje det her kan være en løsning å ha nemd, da vil voldtekt gå gjennom. Vi snakket jo om dette og hva jeg mener. Voldtenkt er grusomt, forferdelig og jeg ønsker ikke å dømme noen som ønsker å ta abort etter dette. Ingen fortjener å oppleve det. Så kanskje et unntak? Politisk sett. Etisk mener jeg at det fosteret fortsatt er et liv.

Depressivitet og heroin. Igjen kjempevanskelig. hva slags liv vil barnet få? Vil det ha sykdommer som fører til et liv som er mer vondt enn godt?

Dersom du har dårlig råd, hva med å øke støtten? I et velferssamfunn som vi er i dag er det en dårlig unnskyldning at man tar abort fordi en ikke har råd.

Det er viktig å stille seg spørsmål. Alternativet kan være, som sagt, å ha en nemd. Da vil disse "ekstreme og sjeldne" tilfellene gå gjennom. Vi lever i et samfunn der man ikke lenger trenger å ta ansvar for sine egne handlinger, det gjør at vi slutter å tenke selv og gjør valg som gjør det enklest mulig, men nemda vil kunne sile ut, og antallet vil minke drastisk (!). I tillegg kan adopsjon være et alternativ. Kanskje ikke for 14.000 barn, men det vil hjelpe.

Jeg ønsker på ingen måte å forkaste ytterpunktene, det er viktig å ta stilling til de. men likevel kan ikke disse tilfellene bli en "unnskyldning" for å overse et samfunnsproblem hvor mange potensielle menneskeliv går tapt. (mener jeg)

Problemet jeg tar opp er alle de abortene hvor et fremtidlig frisk liv, som har en fremtid og mulighet til å leve og gjøre noe for denne verdenen, ikke får mulighet fordi de ikke klarer å rope opp for seg selv. De fleste av de 14 000 er i denne situasjonen, og vi ser betydningen i i hvert et menneskeliv, gjør vi ikke?

(Det er også viktig for meg å gjøre det klart at jeg gjennom dette inlegget på ingen måte ønsker å dømme noens beslutning, for selv har jeg aldri vært i den vanskelige situasjonen. Jeg er åpen for å snakke om det, høre synspunkt, argumenter og invendinger. Det jeg vil med innlegget er å opplyse, jeg har en oppfatning at mange vet for lite rundt situasjonen. Jeg ønsker at folk skal ha et grunnlag for sine meninger og være gjennomtenkte og at det er basert på god kunnskap. Dersom du er for, la meg høre fra deg, og dersom jeg tar feil i noe - Si gjerne ifra!)

Ja, jeg er 100% for selvbestemt abort-frem til 16. uke.

Ang embyroet, så vet jeg alt det du skrev om dets utvikling, men jeg skjønner ikke hvilken relevans det har, og å bruke det til et argument mot selvbestemt abort, blir bare følerier, fordi fakta er at embyroet hverken kan tenke, er levedyktig utenfor magen eller blir i mine øyne ansett som et liv(jeg ser ikke på ufødte barn i det hele tattt som liv), men en del av morens kropp, inntil det er født.

Så lurer jeg på om du vet hvordan situasjonen var før vi fikk rett til selvbestemt abort? Strikkepinner, kloke koner og illegale aborter i stor stil er stikkord...

Og når man ellers er mot abort, men plutselig er for når det er voldtekt/incest etc inne i bildet, er det hele et uttrykk for et gammeldags syn på kvinner: Har de en "høyverdig grunn"til å ta abort, er det greit, men har man vært "usikkelig" og blitt gravid ved at p-pillene ikke funket(fek), så må de bære freme et barn de ikke vil ha. Ellers har jeg aldti forstått hvordan dere abortmotstandere kan mene at kvinner skal tvinges til å gjøre noe de ikke vil(gjennomføre et uønsket svangerskap), og ergo ser jeg på dere som innhumane(embyroet er som sagt ikke et liv i mine øyne).

Forresten er hele problemstillingen søkt, i og med at vi står overfor en befolkningseksplosjon, ergo må vi etter min mening på alle måter legge til rette for at det blir født færrest mulig barn. Det eringenting å si på Norge på dette området(befolkningseksplosjon)-men fek. Afrika og deler av Asia må vi legge inn ressurser på å drive med prevansjonsopplysning og arbeide for å få inn selvbestemt abort i. Så må jeg nevne at jeg personlig er veldig opptatt av at alle verdens kvinner skal ha selvbestemt abort, og god tilgang påprevansjon(dette gjelder selvsagt også menn-og er fkatisk den beste u-hjelpen vi kan gi de fattige landene!)

Jeg har mer medlidenhet med musen som går i fellen enn et embyro som blir abortert, og sånn er det med den saken.

Endret av Rachel1968
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er for selvbestemt abort. Men jeg syns nemda kunne vært strengere med å innvilge abort etter 12. svangerskapsuke slik de egentlig skal. Reglene de følger er litt for vage syns jeg.

Det er veldig få som ikke har merket at de er gravide når de er så langt på vei som 12 uker.

Jeg syns at kvinnen bør ta ansvar og ta kontakt og få tatt aborten før denne tiden, og klarer hun ikke det må hun ha en god grunn.

Feks at barnet ikke er levedyktig utenfor magen, moren har blitt voldtatt og har hatt så store problemer at graviditeten har blitt fornektet, at det er et barn som har blitt gravid og ikke har klart å se konsekvensene, og at mor har store psykiske problemer eller er rusmisbruker.

Det er jo fryktelig vanskelig dette, men å tvinge kvinner til å gå gjennom en graviditet når de har så store problemer at det kan gå utover barnet når det blir født, det syns jeg er å gå over streken.

Selv trodde jeg aldri jeg skulle trenge å ta abort. Men så viste det seg at vår etterlengtede barn hadde store utviklingsavvik, så store at barnet ikke ville vært levedyktig utenfor magen min. Dermed måtte jeg ta abort.

Dette var i uke 17, og det er det aller vanskeligste jeg har opplevd i hele mitt liv! Jeg fødte ikke et foster, men et barn. Barnet var helt ferdig, bare veldig lite. Og jeg elsket det, og mistet det. Det er et stort tomrom i hjertet mitt, og jeg har en grav å passe på resten av mitt liv.

Etter denne opplevelsen kan jeg ikke forstå at noen ønsker å begå abort, men dette er følelsesmessig fra min side. Det betyr ikke at jeg kan sitte her og dømme andres valg, men jeg kan si hva det gjorde med meg. Og om et menneske velger å bære frem barnet sitt og elske det, fremfor å ta det bort så føler jeg det er verdt å eksponere meg selv slik jeg gjør her.

Jeg er likevel for selvbestemt abort, og mener at det å ha et valg er en god ting. Det er resten av livet vi snakker om her. Men jeg mener også samtidig at det er en kvinnes oppgave å ta ansvaret for at aborten skjer så tidlig i fosterlivet som mulig, og at 12 ukers betenkningstid burde være nok.

Ting er jo ikke svart/hvit, og din situasjon var jo at du ønsket barnet. Å da måtte gå igjennom abort må jo være helt forferdelig. Det er jo ille å gå igjennom for de som ikke ønsker det også, så å gå igjennom det når man virkelig ønsker barnet er nok ikke lett.

Jeg er enig med deg i at 12 ukers betenkningstid burde være nok. Men hva om man går utover denne tiden pga slurv og rot fra helsevesenet? Jeg måtte inn for en nemd fordi min søknad ble liggende pga ferieavvikling. Jeg sendte inn søknaden i uke 8, men denne ble liggende. Det var en ganske stor ekstra belastning jeg ikke trengte. Det var helt jævelig å gå og vente, for så å måtte forsvare min avjgørelse foran en nemd når det var sykehuset sin skyld at tiden gikk.

Jeg har likevel aldri angret på avgjørelsen selv om tiden etter var tøff. Jeg hadde ingenting å tilby et barn, så enkelt er det.

Skrevet

Andel aborter utført i uke 13-18 er ikke større i Sverige, som ikke har nemd, enn i Norge.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Mennesker som vet at uskyldige små mennesker blir drept uten å bry seg gjør meg kvalm. Du bruker som argument at barnet ikke kan klare seg utenfor "rugekassen" selv. Tror du en nyfødt baby på 40 uker kan klare seg uten moren sin? Ja, et foster er totalt avhengig av å være inni magen, og en nyfødt baby er totalt avhengig av omsorg på alle måter av andre mennesker.

Som sagt mener jeg livet starter ved unnfangelsen, dermed fører ikke kondom til drap da sædcellene aldri kommer inn og kan befrukt et egg, mens p-piller fungerer slik at det befruktede egget blir ødelagt _etter_ unnfangelse.

Igjen denne mangel på empati og ignoransen og troen om at en selv vet best om andres liv, skremmende.

Er du virkelig i den trod at folk tar abort med lett hjerte?? Det viser bare for lite du vet om dette. Hvor lite du har vært villig i å sette deg inn i den andres situasjon.

Hva om man bruker prevensjon da, fordi man er et ansvarlig menneske, og det ikke virker? OG man virkelig ikke ønsker et barn eller kan ta seg av det? Da er det bedre å sette det til verden og ikke klare å ta seg av det? Det er bedre å for enhver pris sette et barn til verden selv om man vet at man ikke kan gi det det som det trenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...