Gå til innhold

Antall feriedager under permisjonen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Finnes det noen grense for hvor mange feriedager man kan bruke mens man er ute i permisjon? Og er dette antallet dager evt. likt om man velger 80% eller 100% dekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_alma_*

Du kan ta ut 4 uker + 1 dag (per år) i permisjonestiden, enkelte har tariffestet 5 ukers ferie. Ferien går da til å "forlenge" permisjonstiden.

Jeg går ut i permisjon i slutten av mai i år. Jeg tar 5 ukers ferie i sommer, persmisjonen blir da forlenget tilsvarende. Til neste år tar jeg 3 uker av ferien for 2009 og kan være hjemme enda litt lengre.

80 eller 100% dekning har ingenting å si for antall dager ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er arbeidsgiveren din som betaler ut permisjonspengene,kan du ta like mye ferie som du ellers ville ha hatt. Mange har mer enn 4 uker ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest TS

Takk for tilbakemeldinger. Har i utgangspunktet krav på 5 uker ferie og tror arbeidsgiver betaler permisjonen direkte, så da kan jeg vel gå ut i fra at jeg får mine 5 uker som vanlig. Skal selvsagt sjekke opp internt også når jeg kommer så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Alma_*

Ferien er ikke betalt, men ferietrekket kommer gjerne samme måned som du får utbetalt feriepengene. Så du kan si at feriepengene er lønn i ferien. Det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvordan dette gjøres i praksis. Det vil også være avhengig om du er fastlønnet eller på timelønn. Ta kontakt med lønningskontoret så kan de svare på hvordan det er for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips angående det med å ta ut ferie i permisjonen og faktisk forlenge permisjonen er å ta ut ferie i tider med mye helligdager - Da bruker du færre feriedager samtidig som du har en uke fri og forkyver permisjonen med den uken. Jul, påske og pinse osv er kjekke uker å benytte seg av ferie. Husk at Permisjonsukene telles fra den ukedagen man startet permisjonen og ikke mandag som ellers.

Jeg fikk forlenget permisjonstiden med 3-4 dager ved å legge opp ferien slik i stedet for å ta permisjon pluss ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man velge å ta ut ferie i det hele tatt?

Jeg går ut i permisjon i midten av juni, og med 80% lønn skal permisjonen vare helt frem til fellesferien 2010. Da tar jeg 4 uker ferie etter permisjonsslutt, og begynner på jobb 1 august..

Eller må jeg ta ut ferie i år også?

Og en helt annen ting - når søker man egentlig om permisjon? Før eller etter at barnet er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt informert om at permisjon skal søkes senest 3 mnd før permisjonens start, både til arbeidsgiver og NAV. Dette fordi mor går ut i permisjon 3 uker før forventet termin. Dette er lovpålagt. Mor har også de første 6 ukene med permisjon etter nedkomst.

Jeg får forskuttert permisjonspengene under min permisjon. Ved å jobbe i det offentlige så får jeg også full feriepengeopptjening mens jeg har permisjon, samt full ferie opptjening.

Hvis man jobber privat, får man kun feriepenger for 12 uker. Hvordan det er med ferieopptjening vet jeg ikke.

Gjennom min arbeidsgiver så må jeg ta ut tre uker ferie. Jeg får kun lov til å overføre 2 uker ferie til året etterpå. Det blir forsåvidt uten betydning da jeg uansett forskyver permisjonen med 10 uker ferie tilsammen.

Jeg har blitt fortalt at permisjonen regnes fra mandag til mandag, uavhengig om jeg går ut i permisjon på en onsdag, men ser av svar her at det er flere type informasjon ute og går. Må sjekke ut det med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre måneder før ja, da må jeg jo snart forte meg da!!

Jeg blir ikke pålagt å ta ut ferie av arbeidsgiver i det hele tatt om jeg ikke ønsker det. Forstår av innlegget til Nemolinn at det er arbeidsgiver som bestemmer det, ikke nav? Synes det er praktisk å få lønnet sommerferie iår, når mannen min må ta ut ferie (selvsagt).

For det er ikke sånn at NAV ikke utbetaler permisjonspenger i juli feks? Fordi det er fellesferie. Vet at det er sånn med sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt informert om at permisjon skal søkes senest 3 mnd før permisjonens start, både til arbeidsgiver og NAV. Dette fordi mor går ut i permisjon 3 uker før forventet termin. Dette er lovpålagt.

Nei det er feil. Du kan søke om penger fra NAV opptil tre måneder etter at permisjonen har begynt. Se her

http://www.nav.no/page?id=328

"Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før tidspunktet du søker. Søker du senere blir utbetalingen tilsvarende redusert"

Hvilke rutiner arbeidsgiver har for å gi beskjed/søke om permisjon varierer.

Når det gjelder ferie, så er det i alle fall slik på min arbeidsplass at du maks kan overføre to uker ferie fra ett år til et annet. Har du mer ferie enn det til gode ved årsskiftet blir dette utbetalt som lønn. Tror dette er en ganske vanlig ordning.

Hør på arbeidsplassen din hvilke ordninger de har med ferie i permisjonen. Jeg får full ferieopptjening fra arbeidsgiver selv om jeg er i permisjon.

NAVs ordning er derimot slik at du bare fopparbeider deg feriepenger for de første 12 ukene du er i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta ut 4 uker + 1 dag (per år) i permisjonestiden, enkelte har tariffestet 5 ukers ferie. Ferien går da til å "forlenge" permisjonstiden.

Jeg går ut i permisjon i slutten av mai i år. Jeg tar 5 ukers ferie i sommer, persmisjonen blir da forlenget tilsvarende. Til neste år tar jeg 3 uker av ferien for 2009 og kan være hjemme enda litt lengre.

80 eller 100% dekning har ingenting å si for antall dager ferie.

Og så sparer du de siste to ukene til senere på høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...