Gjest pizza Skrevet 3. februar 2009 #1 Del Skrevet 3. februar 2009 Par som får mer enn to barn opptrer uansvarlig ved å legge altfor store byrder på miljøet. Lavere befolkningsvekst må være et sentralt ledd i kampen mot global oppvarming, mener en sentral britisk miljøverner Jonathan Porritt, som leder den britiske regjeringens kommisjon for bærekraftig utvikling, sier prevensjon og abort kan brukes som våpen i denne kampen. http://www.dagbladet.no/2009/02/03/nyheter...o/barn/4676079/ Hva mener du om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2009 #2 Del Skrevet 3. februar 2009 Siden den globale oppvarmingen sies å være menneskeskapt så stemmer det jo for så vidt, men vil tro det er andre miljømessige aspekter som blir vel så mye påvirket. Det er jo grenser for hvor mange mennesker jorda kan klare å brødfø, og siden det i mine øyne ikke akkurat er noen opsjon å begynne å ta livet av folk så kan jeg ikke begripe annet enn at redusert befolkningsvekst vil være et nyttig virkemiddel på sikt. En annen sak er at det neppe er noe realistisk tiltak. For at det skulle monne måtte jo hele verden innføre 2-barnspolitikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #3 Del Skrevet 3. februar 2009 Om denne nyheten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. februar 2009 #4 Del Skrevet 3. februar 2009 Hehe, det må jeg si jeg bryr meg lite om gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. februar 2009 #5 Del Skrevet 3. februar 2009 Han har jo forsåvidt rett. Det blir jo større miljøbelastning av flere mennesker, det er det jo ingen som betviler. Men jeg synes vel han går ganske langt når han mener det er uansvarlig å få tre barn eller flere for de som ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. februar 2009 #6 Del Skrevet 3. februar 2009 Men det trengs jo flere mennesker, eller blir det vanskelig å få samfunnet til å gå rundt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. februar 2009 #7 Del Skrevet 3. februar 2009 Men det trengs jo flere mennesker, eller blir det vanskelig å få samfunnet til å gå rundt Enkelte steder trenger man kanskje fler, men ser man globalt på det er det alt for mange folk på den kloden her. Er ikke ressurser nok til at alle kan ha noe i nærheten av den levestandaren vi har desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #8 Del Skrevet 3. februar 2009 Så fint at jeg ikke har fått barn da. Så kan jeg kjøre rundt i bilen min hele dagen med litt bedre samvittighet. Angående behov for flere mennesker: Da er det vel mer miljøvennlig å hente fattige voksne fra u-land? Istedet for å fostre opp barn som ikke gjør særlig nytte for seg de første 20 årene av sitt liv. NB! NB! NB! Dette er da skrevet med glimt i øyet og sett ut fra et miljøhensyn istedet for et menneskelig hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #9 Del Skrevet 12. februar 2009 Synes at mennesker har satt mennesker først litt for lenge..og synes faktisk det er helt fornuftig. Det er ikke unikt det som skjer nå i menneskers " verden" Man trenger ikke å se langt til dyreverden, i områder der de blir for mange...er akkurat det samme..miljøet de skal eksistere i blir ikke lengre bærekraftig, kollapser, og så kollapser dyrene i det miljøet. Kina måtte innføre ett barns politikk av en grunn. Vi er så vant til å ikke måtte forholde oss til slikt selv, så vi ser på det som en menneskerett å få barn og stort sett gjøre som vi vil...men den virkeligheten kan faktisk endre seg..noe som også skaper en ny mentalitet rundt en slik problemstilling. Å ta godene og friheten fra folk er ikke lett gjort..men i noen samfunn blir det gjort, om man vil eller ikke...fordi det er nødvendig. Så de som synes det er ufornuftig med to barns politikk..hva synes dere om 1 barns politikken i kina?..fryktelig?..eller nødvendig...? Og hva om dette plutselig skulle gjelde deg...er det noe forskjell da..om det er deg eller ett menneske i Kina det gjelder?...Hvis man ser bort i fra at Norge har ett lavt folketall...slik at det argumentet er ute for nå hvis man skal se på ting i en global sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atdetvar Skrevet 11. mars 2009 #10 Del Skrevet 11. mars 2009 Mindre enn to (tre) barn fører til avbefolkning. Og vi vil vel ikke ha innvandrere i majoritet, vil vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 11. mars 2009 #11 Del Skrevet 11. mars 2009 Jaja, mennesker er miljøskadelige. La oss alle møtes i Bjørvika og begå masseselvmord. Lørdag anyone? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. mars 2009 #12 Del Skrevet 11. mars 2009 Synes at mennesker har satt mennesker først litt for lenge..og synes faktisk det er helt fornuftig. Det er ikke unikt det som skjer nå i menneskers " verden" Man trenger ikke å se langt til dyreverden, i områder der de blir for mange...er akkurat det samme..miljøet de skal eksistere i blir ikke lengre bærekraftig, kollapser, og så kollapser dyrene i det miljøet. Kina måtte innføre ett barns politikk av en grunn. Vi er så vant til å ikke måtte forholde oss til slikt selv, så vi ser på det som en menneskerett å få barn og stort sett gjøre som vi vil...men den virkeligheten kan faktisk endre seg..noe som også skaper en ny mentalitet rundt en slik problemstilling. Å ta godene og friheten fra folk er ikke lett gjort..men i noen samfunn blir det gjort, om man vil eller ikke...fordi det er nødvendig. Så de som synes det er ufornuftig med to barns politikk..hva synes dere om 1 barns politikken i kina?..fryktelig?..eller nødvendig...? Og hva om dette plutselig skulle gjelde deg...er det noe forskjell da..om det er deg eller ett menneske i Kina det gjelder?...Hvis man ser bort i fra at Norge har ett lavt folketall...slik at det argumentet er ute for nå hvis man skal se på ting i en global sammenheng. Signerer dette innlegget, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambivalent Skrevet 11. mars 2009 #13 Del Skrevet 11. mars 2009 Signerer dette innlegget, jeg. Jeg også. Jeg synes holdninger som "haha, vi bryr oss ikke" er ganske skumle.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #14 Del Skrevet 11. mars 2009 Mennesker er dårlig nytt for planeten, punktum. Jeg skjønner at folk i for eksempel Norge syns det er kjipt at de ikke kan få alle de barna de ønsker seg fordi andre land lider under overbefolkning (ikke minst fordi det er vanskelig for de å se hvordan det skal bli bedre av at de får færre barn), men sånn er det nå en gang. Vi er en enhet enten vi liker det eller ikke. Det aller beste, sett bortifra humanisme og alt det skrotet der, hadde vært om vi steriliserte i alle fall en tredjedel av alle mennesker, og kun tillat at hver person ersatter seg selv (mao, to barn per par). Det vi trenger er en slem overlord av noe slag som er villig til å ta på seg de vanskelige oppgavene. Vi vil jo helst være bare snille og gode med de landene som er overbefolket (ikke i alle, men i de fleste tilfeller så er det jo snakk om fattige u-land, og det ligger i oss å føle med de), men det nytter jo ikke. Vi kommer ingen vei med det. Og sult, HIV og andre ulumskheter som følger med dreper ikke raskt nok. Religioner som maner til null beskyttelse og mange barn hjelper heller ikke på. Jeg sier ikke at vi skal drepe folk. Jeg sier bare at for å få befolkningstallet ned så må det sterkere midler til enn at man ber folk i Norge om å få to barn maks, vi er bare en liten del av problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 11. mars 2009 #15 Del Skrevet 11. mars 2009 Jaja, mennesker er miljøskadelige. La oss alle møtes i Bjørvika og begå masseselvmord. Lørdag anyone? Hadde nok kommet til Bjørvika hivs jeg hadde ment at klimaforandringene er menneskeskapte, men det er de altså IKKE. I Kina forresten vil alle ha gutter, ett barn altså, til slutt stopper det seg selv. Hvis noen skulle bli gravide og skjuler det vil barnet bli tatt livet av eller kvinnen blir tvunget til abort sent i svangerskapet. At dt skulle bli en politikk der noen skulle tvunget meg til å ta abort grunnet klimahensyn, da vil jeg si at verden var gått av hengslene i kampen mot noe vi har veldig liten eller INGEN påvirkning på. Det er forresten nok velstand til alle mennesker på jorda, den er bare skjevt fordelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #16 Del Skrevet 12. mars 2009 Jorda er ikke en utømmelig resurskilde, vi lever faktisk i ett resirkuleringssystem, og når vi driver rovdrift på resursene så har vi faktisk ett problem. Når noen tenker " nok til alle" så har man ikke fått med seg de problemstillinger vi har stått over i 15 år + allerede. Når folk flest blir vant til og ikke reagerer på nummer av land uten rent sunt drikkevann..i tillegg til nå scandinavia og Norge...når kyst torsken i Norge er i fare for å bli utryddningstruet så er det ubegripelig hvor apatiske man faktisk kan bli...når man ikke inser hvor alvorlig dette faktisk er.. Den velstand og balanse vi lever i er faktisk veldig skjør, men det ønsker ikke mange å vite om...og konsekvensene er store. Kinas ett barn politikk og deres mange gutter som nå har blitt voksne menn har allerede i en årrekke skapt store problemer. Men med en befolkning på 1,3 billioner i ett land er det større problemer enn kjønns selektering man står ovenfor..nettopp resursene som skal livnære dette folket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #17 Del Skrevet 14. april 2009 Det er forresten nok velstand til alle mennesker på jorda, den er bare skjevt fordelt. Lurer på hvor du har fått DEN ideen fra.. http://www.ur.umich.edu/0405/Feb07_05/12.shtml Raven said it would require the equivalent of three planet Earths to sustain the current population at the standard of living of most industrialized countries like the United States. This figure increases to six Earths in the event of a doubling in the current population with the same living standard—12 Earths if both the population and standard of living double. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #18 Del Skrevet 14. april 2009 Eller hva med å prøve Footprint kalkulatoren? http://www.footprintnetwork.org/en/index.p...onal_footprint/ Hvis alle skulle ha samme levestandard som meg, ville vi trengt 2.8 jordkloder... hvor mange trengs for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heidrun Skrevet 15. april 2009 #19 Del Skrevet 15. april 2009 Mennesker er dårlig nytt for planeten, punktum. Jeg skjønner at folk i for eksempel Norge syns det er kjipt at de ikke kan få alle de barna de ønsker seg fordi andre land lider under overbefolkning (ikke minst fordi det er vanskelig for de å se hvordan det skal bli bedre av at de får færre barn), men sånn er det nå en gang. Vi er en enhet enten vi liker det eller ikke. Det aller beste, sett bortifra humanisme og alt det skrotet der, hadde vært om vi steriliserte i alle fall en tredjedel av alle mennesker, og kun tillat at hver person ersatter seg selv (mao, to barn per par). Det vi trenger er en slem overlord av noe slag som er villig til å ta på seg de vanskelige oppgavene. Vi vil jo helst være bare snille og gode med de landene som er overbefolket (ikke i alle, men i de fleste tilfeller så er det jo snakk om fattige u-land, og det ligger i oss å føle med de), men det nytter jo ikke. Vi kommer ingen vei med det. Og sult, HIV og andre ulumskheter som følger med dreper ikke raskt nok. Religioner som maner til null beskyttelse og mange barn hjelper heller ikke på. Jeg sier ikke at vi skal drepe folk. Jeg sier bare at for å få befolkningstallet ned så må det sterkere midler til enn at man ber folk i Norge om å få to barn maks, vi er bare en liten del av problemet. Jeg skulle veldig gjerne ha påtatt meg den rollen om jeg hadde vært verdenshersker. Problemet er at jeg aldri ville ha fått makten på fredelig vis hvis jeg hadde frontet denne saken. Hvor mange egg er man villig til å knuse for å få en omelett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #20 Del Skrevet 15. april 2009 Men det trengs jo flere mennesker, eller blir det vanskelig å få samfunnet til å gå rundt Ett ord: Adopsjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå