Gå til innhold

Reise til tidligere liv - har du prøvd?


Gjest Gjest_Celine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Celine_*

Jeg lurer på om det er noen her som har prøvd type regresjonsterapi hvor man reiser tilbake til tidligere liv, og evt til livet mellom livene? Som kan fortelle om hvordan dere følte dette var?

Jeg ønsker ikke noen debatt om reinkarnasjon eller om dette er tull. Jeg lurer på om jeg skal prøve det, sånn av ren nysgjerrighet, og bare lurer på om noen her har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Celine_*

En ting jeg særlig lurer på er forresten om noen har prøvd å gjøre det mer enn en gang? Jeg har litt lyst til å prøve et par –tre ganger? Og se om jeg opplever det samme hver gang liksom, hos ulike terapeuter? For jeg vil jo ha hatt de samme livene uavhengig av hvilken terapeut jeg går til, hvis det funker. Men hvis jeg har hatt en haug med liv kan jeg jo uansett bli tatt til forskjellige hver gang da… hmm…. Eller er det sånn at man får se en haug med liv hver gang man er hos en, eller er det bare et liv av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Studier gjort på regresjonsterapi har vist at folk ikke kommer tilbake til tidligere liv, den hypnotiserte vil begynne å drive med skuespill (basert på forskningen gjort på feltet i hvertfall).

Hypnose blir en slags ekstrem form av hukommelsespåvirkning, og resultatene viser at dersom man f.eks. hyponotiserer noen tilbake til fireårsalderen oppfører de seg ikke og rasjonaliserer som fireåringer - de oppfører seg slik voksne forestiller seg at fireåringer er. Samme hvis de skulle hypnotiseres tilbake til tidligere liv, resultatene blir veldig påvirket av funnene vi selv ønsker å gjøre, og hva terapauten eventuelt sier til oss. Det er langt fra en risikofri behandling, nettopp på grunn av faren for å plante traumatiske (og falske) minner inn i hjernen.

Jeg håper ikke dette faller innenfor kategorien "bare tull" men det er faktisk gjort en del forskning på området, og det er langt fra en ufarlig terapiform, så det er litt lurt å vite hva man går til. Men om du skulle velge å prøve, skulle man jo tro at man ville få samme resultat hver gang, i hvertfall om man kom med spørsmålet å bli tatt tilbake til det forrige livet, eller noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methuselah
Noen bevis på at gjenfødsel faktisk eksisterer?

Jeg tror det er noen vitenskapsmenn som mener at de har bevis for gjenfødsler. Tidligere liv og alt det der.

Men slik er jo vitenskapen. Det er fult av meninger Uenigheter.

Finnes det 100% bevis tror jeg ikke. Men jeg har lest at det er en del vitenskapsfolk som ikke nødvendigvis er religiøse som tror det er noe i det.

http://www.proofofreincarnation.com/

denne linken er ikke noe link til noe bevis. Men til en alternativ vitenskap.

Jeg sier ikke at jeg tror på det. Bare så det er sakt

Endret av Methuselah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Methuselah

Men for å svare på tråden.

Nei jeg har aldri prøvd. Men jeg kunne tenkt meg å prøvd det. Selv om jeg stiller meg tvilende til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Celine_*
Studier gjort på regresjonsterapi har vist at folk ikke kommer tilbake til tidligere liv, den hypnotiserte vil begynne å drive med skuespill (basert på forskningen gjort på feltet i hvertfall).

Hypnose blir en slags ekstrem form av hukommelsespåvirkning, og resultatene viser at dersom man f.eks. hyponotiserer noen tilbake til fireårsalderen oppfører de seg ikke og rasjonaliserer som fireåringer - de oppfører seg slik voksne forestiller seg at fireåringer er. Samme hvis de skulle hypnotiseres tilbake til tidligere liv, resultatene blir veldig påvirket av funnene vi selv ønsker å gjøre, og hva terapauten eventuelt sier til oss.

Jeg skjønner, ja har lest meg litt opp på det her nå, og er ganske så skeptisk, nettopp i forhold til det du skriver. Virker pussig ja. Men, jeg har lest om hypnotisører som har skrevet bøker hvor de har hypnotisert drøssevis av mennesker, angående også hva som skjer mellom livet, og beretningene til disse folka er veldig samstemte... altså hvordan sjelen har det mellom livene og sånn... men hvis hypnose bare er et skuespill, hvordan har det seg at folk spiller så likt i forhold til dette, lurer jeg litt på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, ja har lest meg litt opp på det her nå, og er ganske så skeptisk, nettopp i forhold til det du skriver. Virker pussig ja. Men, jeg har lest om hypnotisører som har skrevet bøker hvor de har hypnotisert drøssevis av mennesker, angående også hva som skjer mellom livet, og beretningene til disse folka er veldig samstemte... altså hvordan sjelen har det mellom livene og sånn... men hvis hypnose bare er et skuespill, hvordan har det seg at folk spiller så likt i forhold til dette, lurer jeg litt på da?

Er det ikke nettopp derfor du tror på dette da?

Hvis dette hadde noe for seg, ville det vel være klokt å forberede seg på å bli til ape igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Celine_*
Er det ikke nettopp derfor du tror på dette da?

Hvis dette hadde noe for seg, ville det vel være klokt å forberede seg på å bli til ape igjen?

Hm, jo?? Det er nettopp derfor jeg tror på det, eller hvertfall lurer på om det kan være noe i det. Helt overbevist er jeg ei. Men hadde du noen forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, ja har lest meg litt opp på det her nå, og er ganske så skeptisk, nettopp i forhold til det du skriver. Virker pussig ja. Men, jeg har lest om hypnotisører som har skrevet bøker hvor de har hypnotisert drøssevis av mennesker, angående også hva som skjer mellom livet, og beretningene til disse folka er veldig samstemte... altså hvordan sjelen har det mellom livene og sånn... men hvis hypnose bare er et skuespill, hvordan har det seg at folk spiller så likt i forhold til dette, lurer jeg litt på da?

Dette er kulturelle artifakter. Det finnes en kollektiv forestilling om hvordan livet før eller etter livet, arter seg. Når man er i en suggestibel tilstand under hypnose, så vil man ta i bruk disse for å fylle de tomrommene som finnes i hukommelsen med noe som tilfresstiller hypnotisørens krav. Når han sier "gå tilbake til tiden før du ble født", så vil du, dersom du er godt nok indusert, godta suggesjonen om at det finnes et "før", og dersom du ikke har noen egne minner om det, vil du lage noen for å fylle tomrommet. Selv om du ikke skulle være av dem som egentlig tror på forestillingene om gjenfødelse, flere liv, en slags tilstand i limbo eller en annen sorts tilværelse før fødselen, etc, etc, etc, så finnes disse forestillingene i kulturen, og man kan knapt unngå å ha en viss kjennskap til dem. Og når du blir bedt om å beskrive livet før fødselen, vil det være til disse kollektive forestillingene du griper. Pga dette, er hypnose totalt uegnet til søkenen etter kunnskap om et evt før/etter-liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Jeg skjønner, ja har lest meg litt opp på det her nå, og er ganske så skeptisk, nettopp i forhold til det du skriver. Virker pussig ja. Men, jeg har lest om hypnotisører som har skrevet bøker hvor de har hypnotisert drøssevis av mennesker, angående også hva som skjer mellom livet, og beretningene til disse folka er veldig samstemte... altså hvordan sjelen har det mellom livene og sånn... men hvis hypnose bare er et skuespill, hvordan har det seg at folk spiller så likt i forhold til dette, lurer jeg litt på da?

Ledende spørsmål og planting av falske minner er særdeles effektivt, bla. Påvirkning av hukommelsen og minnene til folk er (rimelig) enkelt selv blant voksne oppegående, og bevisste personer, og det blir enda enklere under hypnose når de fleste forsvarsmekanismer er fjernet.

Forøvrig viser bakgrunnssjekk av "historisk informasjon" som er gitt av mennesker i hypnose at den er særdeles ukorrekt, basert på den forskningen som faktisk er gjort på dette og ikke anekdoter fra behandlere o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Celine_*
Dette er kulturelle artifakter. Det finnes en kollektiv forestilling om hvordan livet før eller etter livet, arter seg. Når man er i en suggestibel tilstand under hypnose, så vil man ta i bruk disse for å fylle de tomrommene som finnes i hukommelsen med noe som tilfresstiller hypnotisørens krav. Når han sier "gå tilbake til tiden før du ble født", så vil du, dersom du er godt nok indusert, godta suggesjonen om at det finnes et "før", og dersom du ikke har noen egne minner om det, vil du lage noen for å fylle tomrommet. Selv om du ikke skulle være av dem som egentlig tror på forestillingene om gjenfødelse, flere liv, en slags tilstand i limbo eller en annen sorts tilværelse før fødselen, etc, etc, etc, så finnes disse forestillingene i kulturen, og man kan knapt unngå å ha en viss kjennskap til dem. Og når du blir bedt om å beskrive livet før fødselen, vil det være til disse kollektive forestillingene du griper. Pga dette, er hypnose totalt uegnet til søkenen etter kunnskap om et evt før/etter-liv.

Ja, ok, det er jeg enig i at høres logisk ut, men det var liksom ikke sånne typiske forestillinger som finnes i kulturen heller i grunn, ikke sånn jeg har tenkt på i alle fall (har begynt å lese den ene boken). Hvis jeg går og blir hypnotisert etter å ha lest boken, så ser jeg jo absolutt poenget ditt, da vil jeg jo ha den forestillingen med meg… men er en del ganske detaljerte greier der som ikke jeg ser på som noen kollektiv oppfatning i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Celine_*
Ledende spørsmål og planting av falske minner er særdeles effektivt, bla. Påvirkning av hukommelsen og minnene til folk er (rimelig) enkelt selv blant voksne oppegående, og bevisste personer, og det blir enda enklere under hypnose når de fleste forsvarsmekanismer er fjernet.

Forøvrig viser bakgrunnssjekk av "historisk informasjon" som er gitt av mennesker i hypnose at den er særdeles ukorrekt, basert på den forskningen som faktisk er gjort på dette og ikke anekdoter fra behandlere o.l.

Ja, jeg også tenkte på det, men det er jo en slags forskning han som jeg leser av har drevet med, og han stiller ikke ledende spørsmål...

Ja historisk informasjon, da tenker du på tidligere liv sant? At det ikke er samsvar mellom det de oppgir og folk som har eksistert, eller? Har du noe kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Celine_*
Pga dette, er hypnose totalt uegnet til søkenen etter kunnskap om et evt før/etter-liv.

Forresten, bare lurer også på om du (eller andre) har noe forslag til andre ting som evt kan være mer egnet for søken etter kunnskap om dette?

Nær døden opplevelser tenkte jeg også å sette meg inn i, men vet jo at det er strid om dette også, hva det egentlig er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde du det før du kom til bevissthet (ble født), Celine?

Det er slik du kommer til å ha det når du dør (når de elektriske signalene i hjernen din stopper og kroppen din forråtner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Celine_*
Hvordan hadde du det før du kom til bevissthet (ble født), Celine?

Det er slik du kommer til å ha det når du dør (når de elektriske signalene i hjernen din stopper og kroppen din forråtner).

Ja, det kan godt hende det! Men det vet vel verken du eller jeg helt sikkert før vi faktisk dør. Og jeg synes det er interessant å sette meg inn i forskjellige teorier angående hva som skjer jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, bare lurer også på om du (eller andre) har noe forslag til andre ting som evt kan være mer egnet for søken etter kunnskap om dette?

Nær døden opplevelser tenkte jeg også å sette meg inn i, men vet jo at det er strid om dette også, hva det egentlig er...

Jeg kan ikke se noen fornuftig måte å finne noen sikker viten om dette. Dersom det nå skulle være noe å vite noe om, da. Det finnes selvsagt en del anekdoter om mennesker, ofte barn, som begynner å snakke om sine tidligere liv, og som iflg anekdoten kan beskrive disse livene i stor detalj, de har kunnskaper om den familien de hadde, de husker byen de bodde i, og så videre. Problemet er selvsagt akkurat at det dreier seg om anekdoter, noe som gjør at man ikke kan feste noe særlig tiltro til dem som annet enn en narrativ over hovedpersonenes opplevelser, eller en hendelse. Det er ikke engang noen spesielt sterke grunner til å tro at anekdoten er sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal få noe ut av regresjon tror jeg man må jobbe veldig mye med seg selv spirituelt først, hvis ikke er det nok fare for at det er fantasi som kommer ut, men det er nå bare hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...