Gå til innhold

Har arbeidsplassen lov?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har gått sykemeldt en stund, 100 % siden oktober. Nå 70% den siste mnd.

I desember etter mr, røntgen osv ble jeg bedt av min fastlege å kontakte bedrifts helsetjenesten for å få en ergo terapaut til å komme å se på arbeidsplassen.

Det var fryktelig vanskelig å finne ut hvem jeg skulle hennvende meg til. Etter å ha vært kasteball, kom jeg endelig frem til at det var bedriftslegen som skulle ta hånd om dette.

Jeg ringte han og fikk beskjed at han skulle komme på legebesøk, og dermed hjelpe meg. Her ble de normale tingene gjort, og jeg fortalte om min tilstand. På den tiden var jeg 100% sykemeldt. Han fortalte meg da at han skulle komme på hms runde og kunne ta det da....

Jeg fikk ingen dato. Siden legene ikke finner ut eksakt hva som er galt med meg (har tatt mr, røntgen osv) var det viktig å få sett over arbeidsplassen av en ergo terapaut.

Jeg ventet på denne hms runden, ringte jobb og spurte men ingen viste tid han skulle komme. En stund etter snakket jeg med hms ansvarlig, som sa at lege hadde kanselert og at han skulle komme tilbake til dette. Dato var ikke satt... Selv om jeg hadde snakket med lege og fortalt situasjonen.

Så er januar mnd kommet. Jeg ringer legen en mandag, får beskjed om at jeg må ringe min fastlege som igjen sier det er bedriftshelsetjenesten som må gjøre dette. ringer tilbake, og legen skulle se på det. ringer også igjen onsdag og maser siden jeg enda går sykemeldt. Det går en stund, så endelig kommer en ergo terapaut, han forteller at pulten er overhode ikke ergonomisk. det eneste han kan gjøre for meg er å stille på stolen..... Nå jobber jeg 30% for å skulle øke over de neste 2-3 ukene.

Bedriftslegen kan ikke forstå at jeg går sykemeldt i påvente av at han skal komme (eller ergo terapaut) - det var dette han fortalte min leder!!!!!!.

I samråd med min lege, jobber jeg 30% i påvente av at noen skal se arbeidsplassen slik jeg hvertfall ikke blir værre siden jeg ikke har blitt så mye bedre i helsa.

Jeg fortalte min leder dette på onsdag forrige uke.

Fredagen etter onsdagen legger min leder ned et foreslag, at jeg jobber 100% på jobb med arbeidsoppgaver som er tilrettelagt (arbeidsoppgaver som ikke har så mye med min stilling å gjøre)...

I frykt for å virke "slapp" sa jeg ja, dette skal jeg nok kunne klare.

Fredag ettermiddag drar jeg på avtalt time hos rehabiliterings sykehus, hvor jeg har time hos fysio med øvelser og ergoterapaut. Begge dem sier at det ikke vil være til mitt beste å komme tilbake 100% på nåværende tidspunkt, og at det planen jeg hadde lagt og avtalt med legen fremover var en god plan for meg!

Jeg ringte tilbake til jobb fredag, og fortalte dette.... Og går tilbake til min opprinnelige plan. I min plan skulle jeg da jobbe 3 dager på 4,4 og 5 timer. Men jeg ble spurt om å jobbe noen timer en dag i tillegg for å hjelpe til, noe jeg sa ja til for å være hjelpsom.

Lørdag kommer det sms fra min leder, ber meg komme på oppfølgingsmøte mandag (hvor ikke han er til stede, men daglig leder er der) og om jeg kunne hjelpe til fra morgenen av den dagen. Noe jeg sa ja til for atter en gang å hjelpe.

På møte ble det bragt opp at dem kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke kunne være der 100%, og at dem tvilte på de faglige beslutningene og at dem villa ha dokumentasjon på det som hadde blitt sagt. Dem sa også at dem da måtte vurdere å finne andre leger til å se på saken?

Dem skjønte ikke at jeg ikke kunne gjøre andre arbeidsoppgaver. Jeg fortalte dem at når jeg er på jobb, går jeg inn for jobben 100%, og at jeg var redd for å havne på "min plass" for mye, for tidlig - noe dem nektet for skulle skje. (dette sa jeg også til sykehuset, så kan jo være dem har tatt dette veldig til betraktning). Disse arbeidsoppgavene som ble lagt frem er ikke relevant for min stilling, og har det jeg kan se ikke noe mere med min stilling en at jeg er til stede på jobben, for liksom å være der.......

Hvis ikke dem fikk dokumenstasjon på hva sykehuset hadde sagt i løpet av dagen - Ville dem sende brev til NAV at jeg ikke var samarbeidsvillig på den planen dem hadde lagt frem. Dem "truet" og sa også at da kunne NAV velge å ikke gi meg sykepenger pga dette.

I samtalen om jobb, la dem veldig vekt på "min følelse som menneske" hvor viktig det var for meg å føle meg ok, i forhold til arbeid og ikke føle at dem rundt "så ned på meg p.g.a at jeg jobbet lite samtidig som dem stresser "livet av seg på jobb" da situasjonen er vanskelig for de andre når jeg er vekke.

Dette er noe jeg selv har opplevd på jobb når folk er syke, selvfølgelig blir det en belastning for dem som er igjen. Dette er noe jeg tenker mye på, og ønsker ikke være en belasting for andre, jeg liker mine kollegaer...

- Jeg kom til å si: Ja, men jeg har lært gjennom denne jobben å ikke ta meg så nær av ting (pga jeg jobber med kunder, og tar ikke jobben med meg hjem - dette ble missforstått). Da fikk jeg slengt i trynet: DA TROR JEG DU HAR LÆRT LITT FEIL, FORDI "DET GÅR NEDENOM OG UNDER" NÅR FOLK TENKER SLIK. VI HAR VALGT Å IKKE SI OPP/PERMITERE FOLK I DISSE NEDGANGSTIDER, MEN DE FOLKENE SOM VISER "SLIK OPPFØRSEL" GÅR FØRST...........

- Ja, hvordan skal jeg tolke den?

Alt i alt, jeg har på papiret at jeg er sykemeldt - kan dem kreve at jeg skal komme tilbake i jobb?

- Er det ulovlig å jobbe mere en det som står i sykemeldinga? Jeg ble fortalt at det ikke var det i følge dem (tenker på den tida jeg jobber mere over 30%).

- Dem sa også at jeg f.eks kunne jobbe 30% men være der 50% prosent av dagen? Jobbe 1 time, ha en time pause, jobbe 1 time, ha en time pause - etter som jeg forstod det... hæ? liksom...

- Er det slit at dem skal plutselig kreve slik dokumentasjon, når jeg "liksom" står på bakbena . Jeg går ut i fra hva sykehuset har sagt. Og hos legen er jeg sykemeldt 70% ut denne mnd, og legetime til onsdag hvor jeg har sagt at jeg ønsker å snakke om min plan tilbake på jobb, som jeg la frem for sjefen.

Plutselig er det meg som må dokumentere noe som jeg trodde systemet tok seg av.... jeg har jo sykemelding?

Ja, ting har tatt tid - men det ikke min skyld! Det er også noe dem har mast mye om... Men ikke tatt skikkelig opp før nå.

Dette ble nok litt virr, men følelsesmessig var det godt å få ned på "papir"...

Gråt hele veien hjem, og både legen og sykehuset skulle ringe meg i løpet av dagen....

Er det noen som vil komentere?

Endret av Jentepusen
Videoannonse
Annonse
Gjest En med erfaring
Skrevet

Fyyyyy søren sier nå bare jeg.

Høres ut som du er på min tidligere arbeidsplass. Både med måten ting blir gjort på og hva de sier (siterer du ordrett.. virker det veeeldig likt)

Arb.sted har ikke krav på å se\få innsyn i dine lege\sykesjonaler uten ditt samtykke. Værken lege\sykehus eller andre behandlere har ikke lov til å fortelle om din helsetilstand uten din - skriftlige- samtykke.

Dette er et valg du har. Du må fysisk skrive under på at arb.giveren din skal få innsyn i papirene dine. ( Jeg annbefaler at du selv sier det du mener er hensiktsmessig at arb.giver skal få greie på)

Står det i sykemeldingen du kan jobbe 30% , så SKAL du ikke jobbe mer en 30%. UANSETT hva arb.giver sier. Da er det 30% inkludert event pause\lunsjpause. Det er tiden TOTALT du er på arb.plassen.

Gjør de noe annet bryter DE reglene. Blir du tvunget til dette av arb.giver varsle NAV og lege.

(Du kan heller ikke bli satt i % vis ferie eks. 70% sykemeldt og 30% ferie)

Så lenge du er sykemeldt KAN IKKE arb.giver si deg opp. Gjør de alikevel det gå til advokat. Da står din sak SVÆRT sterk.

Er du fagorganisert gå til dem med en gang. Har du en sterk fagforening kan de hjelpe deg. De skal da være med på alle møtene du har med leder. Føler du at fagforeiningen "jobber mer for sjefen din en deg" kontakt fagforeningen sentralt, der jobber de mer effektivt og skal ikke være "innhabile".

HMS ansvarlig event. også fysioterapaut og lege kan også være med på møte med din leder om du ønsker det. Både for å se på din arb.plass og påvirke hvilke arb.oppgaver som er mest egnet din helsetilstand.

Det er kun i en AKTIV sykemelding du ikke skal kunne jobbe på din opprinnelige arbeids sted. Har du vanlig sykemelding skal du kunne jobbe med ditt tidligere arb.sted, så fremst det er praktisk gjennomførtbar mulig med din helsestand med event. tilrettelegging på stedet.

(Jeg synes det allerede er å forsøke å presse deg ut å flytte deg over til et annet sted, når det er praktisk mulig at du kan fortsette på ditt opprinnelige arb.sted)

Blir så sinna når jeg leser slikt som dette. Jeg sloss i 1 1\2 år på samme måte.

Skrevet

Takk for svar

Jeg må si jeg er satt ut, har grått mye og er sliten....

Det at de ikke føler de kan stole på min lege, og det sykehuset jeg har oppfølgning i fra er forferdelig.

Så altså; hvis jeg forstår rett:

hvis jeg jobber 100% med andre arbeidsoppgaver (30% sykemeldt) så må dette kalles aktiv?

Sykehuset mente at gikk jeg til aktiv sykemelding, da gikk jeg et steg tilbake i min prosess da jeg nå er friskmeldt 30% prosent.

Tror jobb har fått press på seg å gi tilbakemelding fra NAV, eller er det virkleig ikke så stress om dem utgir det for å være?

Skrevet (endret)

Fant dette:

Nye regler om sykemelding

2. juli 2004 12:54 Det er vedtatt endringer i folketrygdloven om sykemelding, med virkning fra 1. juli 2004. Det blir strengere krav til arbeidsgiver, arbeidstaker og lege for å få bukt med et stadig stigende sykefravær.

Lagtingets vedtak av 15. juni 2004 til lov om endringer i folketrygdloven (regler om sykmelding mv.) ble fredag 18. juni 2004 sanksjonert i statsråd. Lovendringene får virkning fra 1. juli 2004.

Formålet med lovendringen har vært å stille strengere krav til arbeidsgivere, arbeidstakere og leger for å få bukt med et stadig stigende sykefravær.

Bruk av egenmelding

Bestemmelsen i folketrygdloven § 8-27 annet ledd som regulerer de tilfellene egenmelding direkte etterfølges av en sykmelding fjernes. Endringen medfører at alle egenmeldingsdager heretter vil telle med når man regner antall tilfeller per 12 måneder.

Økt krav til aktivitet

Det innføres et aktivitetskrav til arbeidstaker som vilkår for rett til sykepenger. Arbeidstaker må så tidlig så mulig og senest innen 8 uker forsøke seg i arbeidsrelatert aktivitet på arbeidsplassen, enten i form av gradert eller aktiv sykmelding.

I forbindelse med både førstegangs og senere sykmeldinger skal lege alltid vurdere om vedkommende arbeidstaker kan være i arbeid eller i arbeidsrelatert aktivitet. I de tilfeller hvor man delvis kan utføre vanlige arbeidsoppgaver skal gradert sykmelding benyttes. Aktiv sykmelding forbeholdes de tilfeller hvor arbeidstaker ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver. Forskjellen mellom gradert og aktiv sykmelding når det gjelder betaling er at ved gradert sykmelding betaler arbeidsgiver lønn for den del vedkommende er i aktivitet, mens ved arbeidsrelatert aktivitet i form av aktiv sykmelding mottar arbeidstaker 100 % sykepenger under aktiviteten.

Arbeidstaker skal forsøke seg i slik aktivitet med mindre medisinske årsaker er til hinder for aktiviteten eller at slik aktivitet ikke kan gjennomføres på arbeidsplassen. Legens rolle er at det ved fravær utover åtte uker må gjøres en vurdering av om det er tungtveiende medisinske grunner til at arbeidstaker må være borte fra arbeidet. Dersom aktivitet uteblir uten at dette er medisinsk begrunnet kan retten til sykepenger falle bort. Særskilt legeerklæring etter 8 uker begrenses til de tilfeller hvor arbeidstaker ikke har forsøkt seg i arbeidsrelatert aktivitet.

Endring av sykmeldingsattest

Sykmeldingsattesten erstattes av en ny attest: "Medisinsk vurdering av arbeidsmuligheter ved sykdom".

Aktiv sykmelding

Kravet om at lege alltid skal vurdere gradert sykmelding før aktiv sykmelding er tatt inn i bestemmelsen om aktiv sykmelding. Perioden det gis tilgang til å benytte aktiv sykmelding reduseres fra 12 til 4 uker, eventuelt til 8 uker der rehabilitering tar lengre tid. Aktiv sykemelding skal bare brukes der den sykemeldte ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver.

12 ukers vedtak

Vedtak etter folketrygdloven § 8-7 forbeholdes arbeidstakere som ikke er i et arbeidsforhold.

For arbeidstakere i et arbeidsforhold som fortsatt er sykmeldt etter 12 uker, skal trygdeetaten senest på dette tidspunkt etterspørre oppfølgingsplan som arbeidsgiveren skal utarbeide i samarbeid med arbeidstakeren, etter arbeidsmiljøloven.

Jeg kan utføre mine arbeidsoppgaver til en viss grad, og jeg er på vei tilbake!

Er det da slik at legen ikke skal bruke aktiv sykemelding? At det han har gjort (gradert) er riktig?

Og fant dette en annen plass: Gradert sykemelding:

I de tilfellene der den som er sykemeldt kan utføre en del av sine vanlige arbeidsoppgaver ved å jobbe redusert tid eller ved å bruke lengre tid for å utføre oppgavene skal det brukes gradert sykemelding. Gradert sykemelding skal alltid vurderes før aktiv sykemelding. Sykepengene kan graderes ned til 20%. Gradert sykemelding er med andre ord en kombinasjon av arbeid og sykepenger.

Endret av Jentepusen
Skrevet

Har hatt en lang samtale med legen.

Han har sykemeldt meg 30% ut mnd, deretter 50% i 2 uker for så å bli friskmeldt.

Arbeidsgiver hadde ikke noe å komme med til NAV.......

Huff, gruer meg til jobb i morra...

Gjest en med erfaring
Skrevet

Er du 100% sykemeldt, skal du ikke utføre noe som helst arbeid.

Er du 30 % gradert sykmeldt nå !?

Da jobber du altså 70% av din opprinnelige stillings% og sykmeldt i 30%

I gradert sykemelding jobber du på din opprinnelige arbeidsplass\stilling.

Da kan du gjøre noe av dine -vanlige- arbeidsoppgaver. Er det behov for tilrettelegging, skal det ordnes med -før- du kan starter opp med arbeidet.

I en aktiv sykemelding er du IKKE i stand pga. sykdom\skade å gjøre dine opprinnelige arb. oppgaver. Og skal dermed jobbe med andre arb.oppgaver en normalt.

I en aktiv sykemelding kan du jobbe helt ned til 20% (altså 80% sykemeldt)

I en aktiv sykemelding skal du ikke ha en fulværdig stilling, men jobbe i tillegg\oppa \ sammen med en annen. (altså ikke medberegnet arbeidskraft)

Arb.giver og arb.taker skal i SAMMARBEID settes opp en aktivitesplan for hvor lenge en skal jobbe (antall timer om dagen) og hvilke arb.oppgaver en skal gjøre på forhånd.

Vanligvis starter en gjerne med noen timer og øker tid og arbeidstyngde gradvis. Helt til en er oppe i 100% (vanligvis i en periode på 4 uker)

Underveis i denne prosessen skal en bli fulgt opp nøye og gjøre justeringer etter arbeidsevmne og hvor lang tid en klarer å jobb.

Under en aktiv sykemelding skal du ha mulighet til å ta pauser når du har behov for det, gå tidligere og\el. være hjemme om pga. skade\ skykdom er årsak til deg.

Viser det seg utover uken at arb.mende el. tid er for mye eller for lite skal en i sammarbeid med arb.giver gjøre de nødvendige endringer.

Mange arb.givere -tror- at det de som er i aktiv sykemelding kan brukes som en egen arbeidskraft \ vikar \ ekstrahjelp.

Og at arb.giver kan styre akkurat slik det passer dem både med tid\ arbeid. (gjerne arb.oppgaver som ellers ingen gidder gjøre)

Og nekte at den sykemeldte tar pauser eller er hjemme om det er nødvendig.

Det stemmer IKKE.

Dette SKAL gjøres i sammarbeid både med den sykemeldte, lege og NAV.

Men siden du kan gjøre deler av ditt vanlige arbeid, er det gradert sykemelding som er det riktige for deg.

Både med tilrettelegging i gradert og aktiv sykemelding SKAL det gjøres i SAMMARBEID med den sykemeldte.

Høres ut som arb.giver har gjort klar en arb.plan før du kom, når du har innvendinger til planen di har satt opp, lager de trøbbel og skal klage til NAV. Dette høres ikke ut som sammarbeid mellom arb.giver og arb.taker.

(er ikke tilfeldigvis i nærheten av Kolbotn området du jobber vel,, er så likt min tidligere sjef at det er litt skummelt)

Pass på å få dokumentasjon og møterefferat på alt. Får du ikke det av arb.giver skriv opp et eget møterefferat når du kommer hjem. (uansett skriv gjerne et eget møterefferat i tillegg)

Før gjerne opp dagbok med dag,kl for hva som blir sakt og gjort hele veien. Både fra samtaler på jobb, i tlf + tanker rund.

Både for å ha ting dokumentert til senere og for å få ting "litt ut av hode" for din del.

Det er utrolig slitsomt å slite slik med slike ting i tillegg, når en er sykemeldt.

Skrevet (endret)

Er sykemeldt 70% friskmeldt 30%

Nå sitter jeg her og griner...... fått anfall igjen av dette.

Sendte mail til arbeidsgiver om det legen hadde sagt.

Fikk tilbake: Da har vi klart den biten som gjelder den "friske delen" av arbeidstiden.

Når det gjelder den andelen av din arbeidstid som du er syk, vil jeg gjerne

ha bekreftet fra legen at du ikke kan ta del i de forslag vi har presentert til alternativt arbeid.

Hvis denne bekreftelsen ikke foreligger i morgen vil jeg starte prosessen med å informere NAV/trygdekontor.

Utifra din positive holdning og min interesse i å få deg i arbeid skal jeg gjøre det jeg kan for å få fortgang i denne saken.

Nå klarer jeg ikke mere,,, Pappa som har samme lege skulle ringe han i morra tidlig å fortelle om denne mailen....

Endret av Jentepusen
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Din arbeidsgiver har ikke lov til å be deg arbeide i det tidsrommet du er sykemeldt. Det tidsrommet du er sykemeldt ja så er du sykemeldt. Dersom du hadde hatt en aktiv sykemelding hadde diskusjonen vært en helt annen. Men det har du ikke, du har en gradert sykemelding på en viss prosentsats.

Din arbeidsgiver kjører over deg i håp om at du skal forsvinne eller plutselig "bli frisk". Jeg forstår godt at dette sliter på deg, og hvis jeg var deg ville jeg kontaktet:

- arbeidstilsynet

- NAV

- fagforeningen - hvis du har en

- advokat hvis du ikke har en

- bedriftshelsetjensten slik at de kan få opplysninger (belagt med taushetsplikt overfor din arbeidsgiver) om din restarbeidsevne.

Det er rett at man som sykemeldt er forpliktet til å holde en dialog med arbeidsgiver om muligheter. Det er gjort. Det din arbeidsgiver har misforstått er at det er LEGEN som fastsetter restarbeidsevne og sykemelder. Hvis jeg var din lege hadde jeg tatt en anmeldelse til NAV med knusende ro.

Bedriftslegen sa at pulten din ikke var ergonomisk egnet. Har du fått ny pult? Det tidligste tidspunktet du kan vurdere nytt forsøk på 100 % jobb er vel etter at bedriften har etterkommet bedriftslegens forslag til ergonomisk løsning. Eller? Har du skriftlig dette fra bedriftslegen?

Skrevet
Din arbeidsgiver har ikke lov til å be deg arbeide i det tidsrommet du er sykemeldt. Det tidsrommet du er sykemeldt ja så er du sykemeldt. Dersom du hadde hatt en aktiv sykemelding hadde diskusjonen vært en helt annen. Men det har du ikke, du har en gradert sykemelding på en viss prosentsats.

Din arbeidsgiver kjører over deg i håp om at du skal forsvinne eller plutselig "bli frisk". Jeg forstår godt at dette sliter på deg, og hvis jeg var deg ville jeg kontaktet:

- arbeidstilsynet

- NAV

- fagforeningen - hvis du har en

- advokat hvis du ikke har en

- bedriftshelsetjensten slik at de kan få opplysninger (belagt med taushetsplikt overfor din arbeidsgiver) om din restarbeidsevne.

Det er rett at man som sykemeldt er forpliktet til å holde en dialog med arbeidsgiver om muligheter. Det er gjort. Det din arbeidsgiver har misforstått er at det er LEGEN som fastsetter restarbeidsevne og sykemelder. Hvis jeg var din lege hadde jeg tatt en anmeldelse til NAV med knusende ro.

Bedriftslegen sa at pulten din ikke var ergonomisk egnet. Har du fått ny pult? Det tidligste tidspunktet du kan vurdere nytt forsøk på 100 % jobb er vel etter at bedriften har etterkommet bedriftslegens forslag til ergonomisk løsning. Eller? Har du skriftlig dette fra bedriftslegen?

Ergo-terapauten sa at pulten ikke var ergonomisk egnet, og skulle skrive rapport. Nei jeg har ikke fått ny pult og tror ikke jeg får det heller pga dette firma er landsdekkende og alle har samme interiør.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Fikk tilbake: Da har vi klart den biten som gjelder den "friske delen" av arbeidstiden.

Når det gjelder den andelen av din arbeidstid som du er syk, vil jeg gjerne

ha bekreftet fra legen at du ikke kan ta del i de forslag vi har presentert til alternativt arbeid.

Hvis denne bekreftelsen ikke foreligger i morgen vil jeg starte prosessen med å informere NAV/trygdekontor.

Utifra din positive holdning og min interesse i å få deg i arbeid skal jeg gjøre det jeg kan for å få fortgang i denne saken.

Nå når jeg vet jeg får postet det jeg skriver kan jeg svare litt mer utfyllende (det er problemer for oss gjester her i kveld).

Denne e-posten må du vokte som om den var et verdipapir.

Ring til arbeidstilsynet i morgen og spør hvordan du skal forholde deg til disse truslene. Jeg ville også sendt denne til legen din - han eller hun har kanskje noen bevingede ord å fortelle din arbeidsgiver som leker "doktor" og kan overprøve andres faglige vurderinger på denne måten?

Arbeidstilsynet er svært hjelpsomme - du kan be om råd der uten at de med en gang rykker ut og lager spetakkel.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Ergo-terapauten sa at pulten ikke var ergonomisk egnet, og skulle skrive rapport. Nei jeg har ikke fått ny pult og tror ikke jeg får det heller pga dette firma er landsdekkende og alle har samme interiør.

Etterlys denne rapporten.

Det hjelper ikke firmaet at de er landsdekkende hvis folk blir sykemeldte av det elendige interiøret de har valgt. Dette er jeg sikker på at arbeidstilsynet vil være helt enig med meg i.

Hvis de er landsdekkende, har de også en sentral personalavdeling? Kan du snakke med dem i fortrolighet og be om råd?

Skrevet
Nå når jeg vet jeg får postet det jeg skriver kan jeg svare litt mer utfyllende (det er problemer for oss gjester her i kveld).

Denne e-posten må du vokte som om den var et verdipapir.

Ring til arbeidstilsynet i morgen og spør hvordan du skal forholde deg til disse truslene. Jeg ville også sendt denne til legen din - han eller hun har kanskje noen bevingede ord å fortelle din arbeidsgiver som leker "doktor" og kan overprøve andres faglige vurderinger på denne måten?

Arbeidstilsynet er svært hjelpsomme - du kan be om råd der uten at de med en gang rykker ut og lager spetakkel.

Legen min har fått kopi av det jeg har skrevet her inne.... Alle mailer blir beholdt.

Nå har jeg skrevet nesten samme brev til arbeidstilsynet. Får se om jeg får svar i morgen.

Huff, dette gjør meg virkelig dårlig - vondt å puste og sånn har jeg aldri vært før :(

Skrevet
Etterlys denne rapporten.

Det hjelper ikke firmaet at de er landsdekkende hvis folk blir sykemeldte av det elendige interiøret de har valgt. Dette er jeg sikker på at arbeidstilsynet vil være helt enig med meg i.

Hvis de er landsdekkende, har de også en sentral personalavdeling? Kan du snakke med dem i fortrolighet og be om råd?

Vi er et AS, altså underfirma?, eller kall det en kjede? men ikke en franchise, er eid av privatperson....

Gjest en med erfaring
Skrevet

Signerer Blondy65

Ta vare på all dokumentasjon som blir sendt og motatt. Også SMS

Skriv gjerne ned hva som blir sagt i tlf også.

Har du mulighet til å ta lydopptak på mobilen når du prater med sjefen eller om du klarer å dra på jobb så gjør for all del det.

Vet det ikke er lov uten "samtykke". Men hvet du,, tror du har behov for å samle all dokumentasjon du kan få til.

Et lydopptak kan "bevise" ovenfor en lege\ fagforening\ advokat at det du sier stemmer med virkeligheten. Selv om du ikke kan "bruke" det mer en bevis for dem.

Ring gjerne selv til NAV i morgen og fortell -din verson- av saken. Du har sikkert en saksbehandler som følger med sykemeldingen din.

Er du organisert så ta kontakt med fagforeningen så snart som mulig.

Skal arbeidstilsynet se på saken må du helst kunne dokumentere hva som er blidt gjort hittil. Å vise til mailen du har fått tror jeg muligens kan være nok til at de reagerer. Men det tar litt tid med dem, for de vil helst se all dokumentasjon først og så er det en runde med vurderinger.

Pratet med de selv for noen år siden. Hun var veldig behjelpelig med å svare på spørsmål. Og komme med tips på hva du bør gjøre. Får de flere "annmeldelser" til samme bedrift reagerer de raskere.

Abeidsgiver kan IKKE kreve at du jobber i den % du faktisk er sykemeldt.

SELV om de har satt opp "forslag" på hva du kunne ha gjort. Her er det legen og sykehuset som har satt % for hva som er best for din helsetilstand.

Det er en helt klar trussel i mailen lederen din har sendt. Slikt har ikke en leder lov til.

(Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg. Skulle ikke forundret meg noe om det er samme lederdama)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Legen min har fått kopi av det jeg har skrevet her inne.... Alle mailer blir beholdt.

Nå har jeg skrevet nesten samme brev til arbeidstilsynet. Får se om jeg får svar i morgen.

Huff, dette gjør meg virkelig dårlig - vondt å puste og sånn har jeg aldri vært før :(

Skriv samme brev til NAV. Like greit å komme bedriften i forkjøpet, kanskje de mister retten til refusjon av sykepenger.

Skrevet
Signerer Blondy65

Har du mulighet til å ta lydopptak på mobilen når du prater med sjefen eller om du klarer å dra på jobb så gjør for all del det.

Vet det ikke er lov uten "samtykke". Men hvet du,, tror du har behov for å samle all dokumentasjon du kan få til.

Et lydopptak kan "bevise" ovenfor en lege\ fagforening\ advokat at det du sier stemmer med virkeligheten. Selv om du ikke kan "bruke" det mer en bevis for dem.

Ring gjerne selv til NAV i morgen og fortell -din verson- av saken. Du har sikkert en saksbehandler som følger med sykemeldingen din.

Skal arbeidstilsynet se på saken må du helst kunne dokumentere hva som er blidt gjort hittil. Å vise til mailen du har fått tror jeg muligens kan være nok til at de reagerer. Men det tar litt tid med dem, for de vil helst se all dokumentasjon først og så er det en runde med vurderinger.

Pratet med de selv for noen år siden. Hun var veldig behjelpelig med å svare på spørsmål. Og komme med tips på hva du bør gjøre. Får de flere "annmeldelser" til samme bedrift reagerer de raskere.

SELV om de har satt opp "forslag" på hva du kunne ha gjort. Her er det legen og sykehuset som har satt % for hva som er best for din helsetilstand.

Det er en helt klar trussel i mailen lederen din har sendt. Slikt har ikke en leder lov til.

(Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg. Skulle ikke forundret meg noe om det er samme lederdama)

Det er nok ikke samme firma dette her.... Sms og mailer er lagret, ja skal ringe NAV i morra. Og pappa skal ringe lege på morraen :) Fint med noen som vil hjelpe mot denne galskapen. For noe av det som er blitt sagt er trusler.... eller jeg opplever det sånn hvertfall.

Skrevet
Signerer Blondy65

Det er nok ikke samme firma dette her.... Sms og mailer er lagret, ja skal ringe NAV i morra. Og pappa skal ringe lege på morraen :) Fint med noen som vil hjelpe mot denne galskapen. For noe av det som er blitt sagt er trusler.... eller jeg opplever det sånn hvertfall.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det er bra at du ikke lar deg knekke av disse bøllene. Godt du også har støtte fra dine nærmeste.

Jeg ble så forbannet da jeg leste det første innlegget og litt frustrert da jeg ikke kunne svare (pga feil på gjestepostingene).

Jeg ønsker masse lykke til, og gir herved en stor klem!

Skrevet

Tusen takk for all støtte,,,,, trenger det virkelig, er ganske sliten - men dere gjør meg sterkere og gjør det lettere for meg å slå tilbake...

Takk, takk....

Gjest en med erfaring
Skrevet

Fikk vondt i magen og forbanna da jeg leste første innlegget ditt jeg også.

Ønsker deg lykke til, håper det ordner seg til det beste for deg.

P.S

Prøv så godt du kan å koble ut alt i perioder, når du er på hjemmebane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...