Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verdt?


Anbefalte innlegg

Dette lukter det "brun" tankegang av!! :spy:

Det er ikke vår oppgave å dømme andre! Hverken deres verdi eller deres gjerninger!

Det er ikke så ofte jeg er enig med deg, Skvaldersjura, men her er jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om ett menneske svetter og sliter er det ikke sikkert det får utrettet noe for andre. Selv om Bill Gates kanskje ikke svetter og sliter, så betyr de pengene han donerer utrolig mye for andre mennesker. Det redder faktisk mange menneskeliv.

Så om en sliter og svetter aldri så mye, men ikke greier å utrettet noe, så er livet til Bill Gates verdt mer i denne verden, fordi han gjør noe for den, enn en person som ikke greier det.

Beklager, men det er det dummeste sprøytet jeg har hørt på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ett menneske svetter og sliter er det ikke sikkert det får utrettet noe for andre. Selv om Bill Gates kanskje ikke svetter og sliter, så betyr de pengene han donerer utrolig mye for andre mennesker. Det redder faktisk mange menneskeliv.

Så om en sliter og svetter aldri så mye, men ikke greier å utrettet noe, så er livet til Bill Gates verdt mer i denne verden, fordi han gjør noe for den, enn en person som ikke greier det.

Hvis man tenker rent samfunnsøkonomisk, så har du jo rett i at en som donerer mye penger eller som har en jobb som kan påvirke mange mennesker til det bedre, er viktigere for samfunnet som helhet enn hva jeg eller antakeligvis du er for eksempel. Men å skulle blande inn verdien av et liv inn i dette, skurrer i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker rent samfunnsøkonomisk, så har du jo rett i at en som donerer mye penger eller som har en jobb som kan påvirke mange mennesker til det bedre, er viktigere for samfunnet som helhet enn hva jeg eller antakeligvis du er for eksempel. Men å skulle blande inn verdien av et liv inn i dette, skurrer i mine ører.

Ja enig. Jeg gir penger til organisasjoner regelmessig, gir bort klær og ting til folk som trenger osv. Noen venner av meg gjør ikke det, og vi er vel sånn noenlunde likt økonomisk stillt. Det ville aldri falle meg inn å mene at mitt liv skulle være mer verdt enn deres.

Nå er det små summer det er snakk om i forhold til Bill Gates eller andre i samme liga, men prinsippet er det samme.

Det blir så feil å komme med uttalelser som at "man har gjort seg fortjent av verdien av sitt liv", det er nesten provoserende feil når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig. Jeg gir penger til organisasjoner regelmessig, gir bort klær og ting til folk som trenger osv. Noen venner av meg gjør ikke det, og vi er vel sånn noenlunde likt økonomisk stillt. Det ville aldri falle meg inn å mene at mitt liv skulle være mer verdt enn deres.

Nå er det små summer det er snakk om i forhold til Bill Gates eller andre i samme liga, men prinsippet er det samme.

Det blir så feil å komme med uttalelser som at "man har gjort seg fortjent av verdien av sitt liv", det er nesten provoserende feil når jeg tenker meg om.

Her er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jævlig Fatalist
Hvis mennesker ikke har ulik verdi så vil det si at det beste og det verste mennesket har samme verdi. Det vil si at det er ingenting man kan gjøre for å øke eller minke sin verdi, det er bare noe alle mennesker har.

Hvis dette er tilfellet så har uttrykket "verdi" ingen verdi og er helt meningsløst. Det blir som å sammenligne 50 italienske lire og 500 italienske lire - hvis de har ingen verdi så er de ingenting.

Hvert enkelt menneske, tillegges en verdi som varierer fra person til person, og fra situasjon og tid.

Men det betyr ikke at denne subjektive verdivurderingen vår, målt i absolutter, ikke er totalt meningsløse. Hvilken rolle spiller det hva vi har utrettet på jorda, det øyeblikket alt slukes av sola?

Verdi har du i et relativt system. En rørlegger har mer verdi enn en pilot, når dassen er tett, eller du bygger hus, mens piloten er verdt mer enn rørleggeren, når det gjelder å gjøre stunt med propellfly.

Alt avhenger av hva du kan bruke mennesker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mennesker er like mye verdt, det er snakk om en egenverdi som bare ligger der i kraft av å være menneske men tanker, følelser og handlinger. Handlinger kan være forferdelige, men mennesket er ikke noe mindre verdt for det i kraft av at det nettopp er et menneske det er snakk om. Bill Gates kan ha en annen intensjon bak de pengene han har, enn en som meg og deg som tjener mindre og gir meindre, men kanskje gir vi mer av godthet? alle har forskjellige erfaringer og forutsettninger for å hjelpe andre, det blir feil å dømme utifra det...de som sulter i afrika har ikke mulighet til å gi penger eller materielle goder, de er ikke dårligere mennesker for det. tvert i mot kan det være en dame der nede som gir menneskene rundt seg masse kjærlighet, hjelp og smil, er ikke det noe verdt da? og hvem har forresten rett til å dømme et annet menneske og bestemme hva som er godt og ikke, og hva hvem som er verdt mest? alt er relativt, det vil altid være noen som mener noe annet en deg selv, og alle har rett ut i fra sin virkelighetsoppfattning. dette er i allefall min mening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne
Hvert enkelt menneske, tillegges en verdi som varierer fra person til person, og fra situasjon og tid.

Men det betyr ikke at denne subjektive verdivurderingen vår, målt i absolutter, ikke er totalt meningsløse. Hvilken rolle spiller det hva vi har utrettet på jorda, det øyeblikket alt slukes av sola?

Verdi har du i et relativt system. En rørlegger har mer verdi enn en pilot, når dassen er tett, eller du bygger hus, mens piloten er verdt mer enn rørleggeren, når det gjelder å gjøre stunt med propellfly.

Alt avhenger av hva du kan bruke mennesker til.

Ja, men er ikke helt sikker på om dette betyr å være "verdt". Det er vel mer en bragd eller kanskje en ressurs? : )

______________________________________________________________

Jeg synes dette var vanskelig, for jeg gir ikke penger til organisasjoner fordi jeg skal bli verdt noe. Men fordi jeg vil støtte en sak jeg tror på og som er nødvendig fordi de trenger støtte og penger. Hva har det med min verdt å gjøre? Det er vel saken jeg støtter som er verdt i slike sammenheng?

Jo, jeg tror at vi alle er ganske likeverdige.

Endret av Langsyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker rent samfunnsøkonomisk, så har du jo rett i at en som donerer mye penger eller som har en jobb som kan påvirke mange mennesker til det bedre, er viktigere for samfunnet som helhet enn hva jeg eller antakeligvis du er for eksempel. Men å skulle blande inn verdien av et liv inn i dette, skurrer i mine ører.

vel, ok. For å sette det i et annet perspektiv.

Du har et valg.

Du er nødt til å sende en person til døden, basert på hviklet liv du mener er mest verdt.

Valget du får, er mellom... Hitler og Bill Gates.

Hvilket liv er mest verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Utlogget
vel, ok. For å sette det i et annet perspektiv.

Du har et valg.

Du er nødt til å sende en person til døden, basert på hviklet liv du mener er mest verdt.

Valget du får, er mellom... Hitler og Bill Gates.

Hvilket liv er mest verdt?

Det kommer an på hvordan man ser det:

Hitler har sin verdi fordi av han kan vi lære veldig mye om de negative sidene rundt makt, begjær, hat... og dette er verdifull kunnskap!

Bill Gates er en mann som deler av sin formue med de mindre heldige, en formue han har skapt som oppfinner og produsert av produkter som gjør livene lettere for mange... også verdifullt på flere områder.

Begge har sin misjon i livet, på godt og vondt, og begge har sin verdi... hvem er jeg som skal avgjøre hvem av de som er viktigst, når begge har en så tydelig verdi, hver på sin måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel, ok. For å sette det i et annet perspektiv.

Du har et valg.

Du er nødt til å sende en person til døden, basert på hviklet liv du mener er mest verdt.

Valget du får, er mellom... Hitler og Bill Gates.

Hvilket liv er mest verdt?

Svaret er at du får kaste mynt og kron om dem, begge er like verdifulle/ løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Tråden er nå delt, diskusjonen rundt de ti bud/etikk finner dere i den nye tråden her:

Link

Bolledeig (mod)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
vel, ok. For å sette det i et annet perspektiv.

Du har et valg.

Du er nødt til å sende en person til døden, basert på hviklet liv du mener er mest verdt.

Valget du får, er mellom... Hitler og Bill Gates.

Hvilket liv er mest verdt?

Du blander litt her. Alle mennesker har samme verdi, alle mennesker har menneskeverd i kraft av å være mennesker. Dette innebærer at alle mennesker har de samme rettighetene, f.eks. som nedfelt i FNs menneskerettighetskonvensjon. Gates og Hitler er altså like mye verdt. Dette at alle mennesker har samme verdi, innebærer at de som begår grusomme gjerninger skal behandles humant, og i samsvar med menneskerettighetene. De skal også straffes, og dét etter en rettferdig rettergang.

Dersom man kom i den særdeles hypotetiske situasjonen at man måtte velge mellom Bill Gates' liv og Hitlers liv, er valget allikevel enkelt. Da tar man en pragmatisk tilnærming, hvor man kan konkludere med at Hitler kan være til skade for sine medmennesker, mens Gates bidrar med mye positivt. Dette er ikke det samme som at Hitler har lavere menneskeverd enn Gates.

Når det er sagt, er jeg motstander av dødsstraff og drap i alle former (med unntak for i enkelte nødvergesituasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et menneskeliv. I det store og det hele betyr vi jo ingenting? Ikke som enkeltmennesker. Et fåtall av personene i verden har faktisk klart å bli så kjente at "alle" vet hvem de er. Betyr det at de skal bety mer enn oss som fungerer som "grå mus" i forhold? Er Angelina Jolie mer verdt fordi hun har mer penger enn meg? Jeg synes denne måten å måle på er kynisk, og urettferdig. Selvfølgelig, mediene hadde laget mer oppstyr om hun døde, flere mennesker hadde blitt innvolvert og hadde blitt berørt. Men hva hvis vi ser litt anderledes på det.

Jeg er et ubetydelig menneske for samfunnet, jeg donerer ingen penger og det meste jeg gjør, gjør jeg fordi jeg vil og fordi jeg prøver å oppnå lykke. Altså, i følge dere har jeg en verdi lik 0. Men, jeg er likevel med på å handle i butikkene, betale bompenger og skatt. Alle vi som egentlig ikke utgjør noe som enkeltindivider vil jo faktisk utgjøre en del i samfunnet, til sammen. Skatten jeg og naboen betaler er med på å betale legeregninga di. Selv om jeg og naboen egentlig ikke er mye verdt.

Jeg liker å se på menneskeverd som en ting som avgjøres av personene rundt deg, de som kjenner deg, og av deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...