Gjest Gjest_Dilla_* Skrevet 27. januar 2009 #41 Skrevet 27. januar 2009 Høres ekkelt ut, kanskje på tide med en slamsugning for å rense bunnen for avfall. Ansatte i dyrebutikker sier mye rart, aldri ta dem på ordet. Les alle bøkene du får tak i, søk på nettet og les på flere nettsteder, spør på nettet og hør på alle som svarer, etter hvert begynner sanheten bak faktaene å vise seg. Jeg bruker vanligvis "Aquarium fishes of the world" av Axelrod, den er lett og grei å bære med meg, etter det slår jeg opp i "Enxyclopedia of exotic tropical fishes" av enda en Axelrod, så kan det hende jeg finner noe mer info i "An illustrated enxiclopedia of aquarium fish" av Gina Sandford og "The aquarium fish handbook" av Dick Mills, jeg har også egne bøker for Betta, Guramier, Levendefødende, Malawi og Victoria fisker. Når jeg har lest om fisken jeg ønsker meg i alle disse bøkene så sjekker jeg nettet for informasjon om arten, bilder og personlige erfaringer. Etter allt dette har jeg ofte funnet ut at fisken jeg nesten siklet etter i butikken ikke kan holdes i mine akvarier, eller ikke holdes på den måten den ansatte i dyrebutikken fortalte meg. Jeg har også ved flere anledninger forklart personale i butikken hvordan man ser forkjell på hanner og hunner av en art, og enda flere ganger lest gjennom bøkene i butikken sammen med dem for å finne ut hvordan i all verden vi skal se forkjell på hanner og hunner. En av mine svært få impulskjøp betyr at jeg om en del år må skaffe et akvarium på mellom 700-1000 liter, noe større enn jeg hadde regnet med siden gjeddecikliden viste seg å være en art 15 cm større enn den arten gjeddeciklide jeg trodde det var, som bare ble 20 cm. (Men ikke tro at jeg kommer til å gi dem fra meg, de er helt nydelige!) Det jeg prøver å si er vel, dette er ikke en vanskelig hobby, med mindre du tror den er enkel. Du må ta deg tid til å studere, selvfølgelig ikke alle artene som jeg ofte gjør for moro skyld, med ihvertfall de artene du skal holde og ikke stole på hva en person i en butikk sier til deg. Altfor mange nye akvarister gir opp denne hobbien før det blir spennende fordi de ikke vet hvor de skal spørre om hjelp eller stoler for mye på noen som ikke vet stort mer enn dem selv.
ninuska_ Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #42 Skrevet 28. januar 2009 Det er bare en uke siden de fikk ny bunn, ny sand osv. Lurer på allikevel om jeg skal rense hele akvariet. Skylle steinene og sanden godt etc. Da må jeg ta vekk alt vannet da, men.. kanskje like så greit
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #43 Skrevet 28. januar 2009 Du bør ikke ta ut alt/rense alt. Fiskene blir stresset - noe som kan fremkalle sykdom, og disse gode bakteriene finnes i grus ol også i innkjørte akvarier. Det holder om du bytter 20-30% vann ukentlig. Har du ikke varmekolbe i karet? Kampfisk er veldig glad i varmt vann - rundt 28 grader!
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #44 Skrevet 28. januar 2009 Det er bare en uke siden de fikk ny bunn, ny sand osv. Lurer på allikevel om jeg skal rense hele akvariet. Skylle steinene og sanden godt etc. Da må jeg ta vekk alt vannet da, men.. kanskje like så greit NEEEEIII! Man skal _ikke_ skifte ut alt av sand, steiner og planter eller noe annet når man skifter vann og rengjør! Dette fører til altfor store variasjoner i vannparametrene og stresser fisken og filterbakteriene(de gode bakteriene) og kan i verste fall føre til sykdom og død. Det man gjør er: - Rot litt rundt i sanden/grusen og sug opp grumset når det legger seg på toppen. - Skift 20-30 % vann(kun vann) i uka, brukt gjerne vann med samme temperatur. Noen fisker reagerer med gyting ved temperaturforskjeller, men dette kan du heller forske mer på når du har lært deg de grunnleggende tingene. - Hvis, og bare hvis, du ser at gjennomstrømningen i sirkulasjonspumpa er blitt dårligere kan du forsiktig klemme ut grumset fra denne i ei bøtte med akvarievann(lunkent vann) og så sette den tilbake i pumpa. Hvis pumpa ofte går tett, bør du vurdere å kjøpe inn en større pumpe med plass til et større filter. Akvaforum.no og nettakvariet.no er kjempebra fora med egne underfora for nybegynnere og veldig bra og innholdsrike søkemuligheter! Les! Do it! Spesielt akvaforum har mange nyttige artikler(i menyen øverst) som du bør lese før du gjør noe for du har tydeligvis blitt feilinformert om hvordan man holder et akvarium. Good luck!
ninuska_ Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #45 Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg kan dette med skifte vann i uka / samme temperatur osv, men jeg tenkte hvis det er sykdom, så kanskje jeg skulle bytte en god del vann. Nei, ikke varmekolbe, har kun filterpumpe, som sikulerer vannet Nå har jeg kjøpt en sånn som suger opp vann, så jeg kan rense litt rundt i steinene. Skal gjøre dette før jeg begynner på medisinen. Men kan jeg ha oppi det vanlige produktet jeg har oppi vannet sammen med medisinen? Skal ta en god titt på de sidene anbefalt Endret 28. januar 2009 av ninuska_
ninuska_ Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #46 Skrevet 28. januar 2009 (endret) Vel. Der døde den ene platyene min. Hann platyen. Den ene hadde ingen hvite prikker og den andre hadde kanskje to-tre. Syns det er helt sykt. Kan medisinen drepe dem så fort? Kampfisken lever.. for nå.. Nå har begge fra den ene butikken dødd. Syns det er noe rart.. Endret 28. januar 2009 av ninuska_
Gjest Gjest_Dilla_* Skrevet 29. januar 2009 #47 Skrevet 29. januar 2009 En veldig vanlig feil; å tenke det er butikkens feil at fisken døde i ditt akvarie. Kankje det er på tide at du skaffer en valmekolbe og stiller den på 26-28 grader. Mine råd for et friskt fint akvarie: - Mange planter, de bruker opp næringstoffene til algene og hindrer algevekst. - Ungå dekor, men bruk gjerne potter eller kokosnøtter til huler. - Om du holder vanlige fisk (ikke malawi m.m.) en god rot, den holder naturlig vannet bøtt. - Bytt 10-15 % vann hver måned, vask filtermaterialet i det gamle vannet. - Ikke bruk overfløde kjemikalier i vannet. - Selve sjelen i karret er den hardt arbeidende usette Ancistrus, han vil holde både karret og vannet rent. Om du har alt dette i orden foreslår jeg at du lar karret hvile i et par uker, ikke bytt mer vann, ikke slamsug, ikke kjøp flere fisk. Etter det kan du prøve på nytt, denne gangen foreslår jeg at du følger bruksanvisningen for fiskene. Platy har rykte på seg for å være vanskelig, men om den holdes riktig e det ikke noe problem å fylle et akvarie med sunne friske individer. - Et råd til, fiskene i en butikk er vanligvis fra samme oppdretter om du ønsker å være sikker på at avkommet ikke er i fare for innavl kan du kjøpe hunnene i en butikk og hannene i en annen. Du trenger ikke kjøpe alle på en gang, de glir uten problem godtatt i flokken. Om du tar kontakt med din lokale akvarieklubb kan du tilogmed få en pose yngel for en billig penge og se dem vokse opp. Jeg har i natt tre hunner som er klare til å føde, to gylne og en blå, en av dem har allerede sluppet et antall yngel. Mine platy går i en 220 liter og det er 6 gylne (en hann), 4 galaxy (en hann), 3 hifin variatus og 2 blå (en hann) denne flokken er helt fredelig og produserer gjevnelig yngel. Disse fiskene er ikke vanskelige.
ninuska_ Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #48 Skrevet 29. januar 2009 En veldig vanlig feil; å tenke det er butikkens feil at fisken døde i ditt akvarie. Kankje det er på tide at du skaffer en valmekolbe og stiller den på 26-28 grader. Mine råd for et friskt fint akvarie: - Mange planter, de bruker opp næringstoffene til algene og hindrer algevekst. - Ungå dekor, men bruk gjerne potter eller kokosnøtter til huler. - Om du holder vanlige fisk (ikke malawi m.m.) en god rot, den holder naturlig vannet bøtt. - Bytt 10-15 % vann hver måned, vask filtermaterialet i det gamle vannet. - Ikke bruk overfløde kjemikalier i vannet. - Selve sjelen i karret er den hardt arbeidende usette Ancistrus, han vil holde både karret og vannet rent. Om du har alt dette i orden foreslår jeg at du lar karret hvile i et par uker, ikke bytt mer vann, ikke slamsug, ikke kjøp flere fisk. Etter det kan du prøve på nytt, denne gangen foreslår jeg at du følger bruksanvisningen for fiskene. Platy har rykte på seg for å være vanskelig, men om den holdes riktig e det ikke noe problem å fylle et akvarie med sunne friske individer. - Et råd til, fiskene i en butikk er vanligvis fra samme oppdretter om du ønsker å være sikker på at avkommet ikke er i fare for innavl kan du kjøpe hunnene i en butikk og hannene i en annen. Du trenger ikke kjøpe alle på en gang, de glir uten problem godtatt i flokken. Om du tar kontakt med din lokale akvarieklubb kan du tilogmed få en pose yngel for en billig penge og se dem vokse opp. Jeg har i natt tre hunner som er klare til å føde, to gylne og en blå, en av dem har allerede sluppet et antall yngel. Mine platy går i en 220 liter og det er 6 gylne (en hann), 4 galaxy (en hann), 3 hifin variatus og 2 blå (en hann) denne flokken er helt fredelig og produserer gjevnelig yngel. Disse fiskene er ikke vanskelige. Alt du nevnte er i orden, så det er nok ikke det Jeg har mye mindre kar enn 220l, så jeg skal bytte vann en god del oftere enn et par uker, om ikke nesten hver dag, til karet stabiliserer seg. Dette fikk jeg råd om nå Så jeg skal følge det, så får det gå som det går
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå