Gå til innhold

En fisk borte..

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ok. Merkeligste jeg har opplevd.. Det mangler en fisk i akvariet. Jeg har lett opp og ned, men den er ikke der. Trodde først i dag morgens at den gjemte seg, når jeg matet den, men nei.. Tanken slo meg: De andre har spist den? Men.. hadde de spist beina dens? Nei, dette er for rart.. Kan de spise den på en kveld?.. De er ikke mange.. Nei.. Den var der i går.. :/

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den kan ha blitt spist. Og da finner du nok aldri noe spor av den.

Skrevet (endret)

Fisker spiser vel ikke bein? Det burde vært noen spor igjen av den om de spiste den.. Jeg har sjekket alt.. ingen spor.. akvariet står på en kommode da, kanskje den er bak kommoden, men jeg skjønner ikke hvordan den skal ha hoppet ut av akvariet når vi har glassplate over.. Å nei, jeg har ingen lyst å se bak kommoden.. men den sprekken til veggen er kjempeliten, og.. nei, uff..

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Det er vel åpne hjørner i den glassplaten? Det er ikke så sjeldent fisker greier å hoppe ut av små åpninger.

Hvis de andre fiskene har spist den kan beina ha havnet i pumpa eller de er blitt dratt med strømmen og satt seg fast i bunnen et sted. Slike ting forsvinner også ganske fort ned i bunnmaterialet. Hvis du har en malle i akvariet kan det godt hende den har spist hele fisken, med bein og alt...

Skrevet

Mysteriet er løst. Stakkars lille fisk: den lå limt fast til baksiden av kommoden.. Uf. Jeg forstår ikke hvordan den har hoppet ut, for vannstanden er ikke så høy, og det er en forsåvidt liten fisk.. Det er et høyt hopp, jeg tror ikke kampfisken min hadde klart det en gang :glare:

Skrevet

Hmm...jeg hadde 2 fisker i en bolle en gang. Dagen etter jeg hadde gjort rent i bollen var den ene fisken borte vekk. Så begynte å rote litt rundt og det viste seg at jeg hadde satt den ene gjemme stenen oppå fisken etter jeg hadde gjort rent og klistret den :tristbla: Men du hadde lett overalt?:P Sikkert på at den ikke har hoppet ut noe sted elller forsvunnet når du skulle gjøre rent eller noe?

Skrevet

Å, uff. Nei, jeg har funnet den nå (se tidligere innlegg), men.. Det var en atletisk fisk :P

Gjest Gjest_Dilla_*
Skrevet

Det som er veldig greit å gjøre når du spør om hjelp angående akvariefisk på internett er å informere om et par grunnleggende ting, det finnes velig mange forskjellige fiskearter som alle har sin særegenhet.

Hadde du begynnt innlegget med å fortele hvor stor akvariet er, hva slags fisk du har i det og hva slags fisk som er borte ville vi fort kunne svare på om det er mest sannsynelig at den har blitt spist.

Det sparer tid.

Skrevet

Joda, men nå har jeg skrevet innlegg her før om den fisken (ja, jeg sier ikke du skal lese mine tidligere innlegg), men det har egentlig ikke så mye å si hvilken fisk det er i mine øyne, for de skal ikke være i stand til å spise hverandre over natta eller oppløse seg over natta. Mysteriet løst.

Skrevet (endret)

Mange fisker er i gooood stand til å spise hverandre over natta, tro du meg.

Men det er bra mysteriet er løst, så slipper du å fundere på det. ;)

Endret av Wind
Skrevet
Mange fisker er i gooood stand til å spise hverandre over natta, tro du meg.

Men det er bra mysteriet er løst, så slipper du å fundere på det. ;)

Jeg forstår det er en del fisker som kan spise hverandre over natta, men det hadde vært litt rart når de er av den minste sorten :P

Skrevet (endret)
Jeg forstår det er en del fisker som kan spise hverandre over natta, men det hadde vært litt rart når de er av den minste sorten :P

Hvem er av den minste sorten? De som spiser eller de som blir spist? Er det det første, så skjønner jeg tankegangen. ;)

Endret av Wind
Skrevet (endret)
Hvem er av den minste sorten? De som spiser eller de som blir spist? Er det det første, så skjønner jeg tankegangen. ;)

Vel, i mitt akvariet så hadde det vært gyldig for begge (om det var tilfelle at den ene ble spist), men jeg tenkte mer på den første :)

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_Dilla_*
Skrevet

Jeg fant et gamelt inlegg fra deg og lurer på om du fortsatt har kun en kampfisk og platy?

Hvor stort er karret?

Det er viktig at du husker enkelte regler for de forkjellige genusene, slike som levendefødende tannkarper pleier vanligvis å holdes med tre hunner pr hann, men platy liker seg best i grupper på ti individer eller mer. De er flotte fisk men blir nervøse alene og med flere hanner enn hunner blir jentene jaget ihjel i de verste tilfellene.

Det er veldig viktig å utsette fisken for minst mulig stress fordi det bryter ned imunforsvaret deres og de blir mer utsatt for sykdom.

Tannkarper bærer ofte en hudparasitt som bryter ut i tilfeller av stress, så om et individ blir jaget mye eller du kommer hjem med en pose nye fisk kan de få noe som ser ut som et belegg hvit mugg.

Dette er nesten ikke til å unngå når du har tannkarper som platy, sverdrager, molly eller guppy, så jeg anbefaller at du kjøper hvitprikk medisin og har det stående hjemme, så du er forberedt.

Platy kan oppføre seg litt rart når de er alene, jeg hadde en som vokste opp med ciklider og som oppførte seg akkuratt som fosterfamilien sin, det er ikke vanlig at platy vokter territorium og sloss mot ciklider, men når denne ble flyttet over til en ny flokk platy ble den ganske normal etter noen måneder og er i dag helt fredelig.

Og til slutt anbefaler jeg at om du ikker har det allerede så burde du skaffe en gruppe corydoras til å rense bunnen for matrester og enten ottocinklus eller ansictrus til å holde unna algene.

Skrevet

Hei.

Vet du hva, jeg har faktisk lagt merke til disse hvite prikkene. Det er ikke mange prikker, men jeg la merke til at det var en-to på min kampfisk og på de andre. Jeg har nå en kampfisker sammen med en hunnplaty og en hannplaty. Dessverre funket det ikke med den ene røde platyhunnen, så den bor alene. Jeg vil ikke drepe den heller, men den passet ikke inn med de andre. Vi hadde to hunner og to hanner, men ja, den ene bor i karantene og den andre tok livet sitt som sagt.. Hvordan bruker man denne medisinen du snakket om? Hvordan sykdom er det? :)

Skrevet

Medisinen kan kjøpes i dyrebutikk,og så står det på flasken hvordan du bruker den. Jeg tror vi har pleid å bruke 43 dråper på 63l. akvarium,men er ikke helt sikker. Står som sagt på flaska.

Det du også kan prøve er salt. Vanlig bordsalt (uten jod). Hiv oppi 5g per liter (Jeg er ikke 100% sikker på at det er riktig per liter jeg har skrevet,det kan også være 1g. per liter,så det bør du skjekke at er rett først :sjenert: ) Kanskje noen her inne vet om det er riktig?

Skrevet

Takk for svar, nå ble jeg litt bekymret for fiskene mine. Spørsmålet er: vil denne medisinen drepe fiskene? Medisin for fisker høres så.. rart ut :) Jeg vurderer å kjøre bort til butikken før den stenger nå, men kanskje de klarer å holde ut til i morgen tidlig. Den ser ikke veldig aggresiv ut, denne prikksyken, så det går kanskje fint til i morgen :)

Skrevet

Virkelig ikke vondt ment, men du bør kanskje vurdere å lese litt om fiskehold, spesielt de du selv har og div. sykdommer...

Skrevet
Takk for svar, nå ble jeg litt bekymret for fiskene mine. Spørsmålet er: vil denne medisinen drepe fiskene? Medisin for fisker høres så.. rart ut :) Jeg vurderer å kjøre bort til butikken før den stenger nå, men kanskje de klarer å holde ut til i morgen tidlig. Den ser ikke veldig aggresiv ut, denne prikksyken, så det går kanskje fint til i morgen :)

Jepp. Medisin for fisker dreper dem nok, akkurat som medisin for mennesker dreper oss. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...