Gå til innhold

En fisk borte..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jepp. Medisin for fisker dreper dem nok, akkurat som medisin for mennesker dreper oss. :)

Vel. Vi tåler kanskje litt mer enn de små fiskene. Har hørt at noe av det medisinet kan skape dårlig miljø i akvariet, så mitt spørsmål var ikke så dumt :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel. Vi tåler kanskje litt mer enn de små fiskene. Har hørt at noe av det medisinet kan skape dårlig miljø i akvariet, så mitt spørsmål var ikke så dumt :P

Det var bare formuleringen. ;)

Så lenge du følger bruksanvisningen, så går det nok bra, skal du se. :)

Skrevet

Mhm? De andre må gjerne dø, om det er det de vil, så lenge kampfisken overlever :sjenert:

Skrevet
Har hørt at noe av det medisinet kan skape dårlig miljø i akvariet, så mitt spørsmål var ikke så dumt :P

Nei, det var ikke så dumt. De aller fleste medisiner som tilbys i dyrebutikkene, tar også kverken på de gode bakteriene i filteret. Da står du overfor ett nytt problem.

Om ikke din dyrebutikk fører EsHa-produkter, anbefaler jeg heller at du bestiller via en nettbutikk.

Esha Exit (bla mot hvitprikk) og Esha 2000 er fine å ha i skapet (har veldig lang holdbarhet)

Skrevet

Glemte å føye til at EsHa produktene ikke dreper disse livsviktige bakteriene i filteret.

Vil også legge til at man må vite hva fisken feiler før man medisinerer. Man må ikke medisinere fordi man tror.....

Også en ting ang salt: de fleste maller og corydoras tåler dette dårlig og kan dø om man tilsetter salt i vannet.

Skrevet

Hvordan kan jeg vite hundre prosent sikkert at det er dette som feiler fiskene? Er det noen andre symptomer man kan se etter? De spiser som vanlig, det er ingen forandring der :) Og på hvilken nettbutikk får jeg kjøpt disse Esha produktene?

Skrevet
.......kan de få noe som ser ut som et belegg hvit mugg. ....... så jeg anbefaller at du kjøper hvitprikk medisin og har det stående hjemme, så du er forberedt.

Behandle mot hvitprikk om de får sopp?? Behandle mot hvitprikk - når de har hvitprikk - ikke ellers!

Sjekk sykdomsartikkel på www.akvaforum.no

Under "lenker" på akvaforum finner du nett-dyrebutikker som selher EsHa.

Her er en samling skikkelig ekle bilder av fiskesykdommer.

Gjest Gjest_Dilla_*
Skrevet

Probleme du har kan være hvitprikk, sopp eller finneråte. Dette må du finne ut av ved å lese om sykdomer og finne ut hva du faktisk driver med.

Probleme du har med adferden til platy'ene kommer av feil hold, de vil være mindre aggresive om du skaffer 6-7 til, eller i det minste 2-3 hunner til. Du trenger dessuten bare en hann for å få mange flotte unger så du kan bruke fødekassen til oppdrett isteden for ufortjent karantene så får du den flokken du burde ha mye billigere.

Nå er jeg kanskje ikke velkjent med kjemi, men lille uvitene meg har faktisk brukt TetraMedica produkter som GeneralTonic og AntiItch uten å merke noen problemer med vannverdier, du må bare huske å bytte en del vann etter behandling.

Men jeg har ikke vitenskapen på min side, jeg har bare drevet med fisk i 15 av mine 21 år, ikke marinbiologi.

Og jeg synes hviprikk ser ut som mugg fortsatt, når det ikke bare ser ut som mugg men er mugg skal jeg kalle det mugg.

Skrevet

Åh.. nå har jeg sett gjennom fiskesykdommene, og funnet et par som kunne lignet, men de er ikke så utbredt.. :/

Skrevet

Googlet "medisinering filterbakterier"

Døde bakterier forurenser vannet og du får giftig nitritt i karet. Deretter må filteret "kjøres inn" på nytt - 33-35 dager med nitritt. Endel - om ikke alle fisker kan da dø. De har det iallefall ikke noe godt.

Skrevet
Probleme du har med adferden til platy'ene kommer av feil hold, de vil være mindre aggresive om du skaffer 6-7 til, eller i det minste 2-3 hunner til. Du trenger dessuten bare en hann for å få mange flotte unger så du kan bruke fødekassen til oppdrett isteden for ufortjent karantene så får du den flokken du burde ha mye billigere.

Det var kun den ene platyen som var agressiv, mot alle, og de tre andre kom godt overens med kampfisken min. Så nå bor de sammen og den ene platyen bor alene. Jeg kan ikke ha den i akvariet, men den ser ut til å ha det bra i det lille akvariet. :)

Skrevet
Googlet "medisinering filterbakterier"

Døde bakterier forurenser vannet og du får giftig nitritt i karet. Deretter må filteret "kjøres inn" på nytt - 33-35 dager med nitritt. Endel - om ikke alle fisker kan da dø. De har det iallefall ikke noe godt.

Denne skjønte jeg ikke :flau:

Skrevet

De fiskene du linket til hadde hvitprikk.

Om du ikke får kjapt tak i ok Esha Exit, bør du heller kjøre varmekuren. Denne skal være kjempeeffektiv. Har ikke prøvd den selv, men mange sverger til den.

Gå inn på akvaforum.no og søk på "varmekur" eller "varmekuren" for fremgangsmåte.

Hvitprikk er smittsomt og dødelig, så det er ikke mye tid å miste.

Skrevet
Denne skjønte jeg ikke :flau:

Det viste bare til det jeg nevnte om de livsviktige filterbakteriene og virkningen hvis de dør. Det var bare for at du skulle kunne lese om det om du ville forså mer.... ;)

Skrevet

Aha, nå forstod jeg :)

En annen ting jeg lurer på. Leste på en dyrebutikks nettsider: Virksomme midler er metylenblått, kinin, kloramin og akriaflavin. Alt fås på apoteket uten resept.

Er det noen som vet noe om dette?

Skrevet

Vet det ligger en artikkel om hjemmelagede medisiuner på akvaforum.

Dette er sterke saker og byebye filterbakterier....

Anbefaler varmekuren..... Billig og effektiv. Ingen bivirkninger.

Skrevet (endret)

Spørs om fiskene tåler den høye temperaturen.. Tror jeg skal prøve på en liten EsHa exit kur først :) Er det noen som vet hvilken dyrebutikk som har dette? (ikke nettbutikk)

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_Dilla_*
Skrevet

Ikke vær redd for varmekuren, det går helt fint. Ideen er å heve temperaturen en stund sånn at parasittens livssyklus øker farten, og de voksne parasittene dør fortere. Så senker du temperaturen tilbake til normal, som får eggene til hvitprikk parasitten til å klekke og de angriper fisken, så hever du temperaturen igjen.

Denne kuren er effektiv, billig og selv om det gir fiskene noe stress så slipper du kjemikalier som kan irritere slimhinner og forandre vannverdier.

Salt kan også brukes i perioder som en slags kur, men til salt virker mer som en erstattning for gode vannverdier enn et bidrag til godt miljø for fisken, det kan hjelpe mot finneråte og infeksjoner. Bruken av salt er noe omstridt men det sies at tannkarper er mer tilgivende ovenfor nitrit om du tilsetter salt, men du skal jo ikke ha nitrit...

Jeg kan fortsatt ikke si meg enig med deg om måten du holder platyene, jeg har en 220 liter med 15 voksne platy og et utal unger, de var litt voldsomme mot hverandre når de var færre og hannene kan være veldig impåslitne i små grupper, men med flere sammen blir de en naturlig fredelig gruppe med en berøligende virkning på andre fisker i karret. De svømmer fritt ute, som betyr at det ikke er noen rovfisk i nærheten og dette roer andre mer tilbakeholdene arter som dermed våger seg ut hvor jeg kan se dem og jeg ser at hele karret mitt er i balangse.

Skrevet (endret)

Jeg ser i mitt akvariet, etter at den ene fisken ble tatt ut, så er akvariet i fullt balanse. Kampfisken ligger og hviler sammen med dem i disse skjulestedene jeg har kjøpt inn. Dessuten fikk jeg beskjed av dyrebutikken hvor jeg kjøpte fiskene at det holdt med tre platyer. Grunnet uhell, er de kun to nå, men jeg kan se at de trives. Det er veldig stor forskjell på nå og før når den karantene-fisken var der :)

Jeg tror jeg skal kjøpe både eSHa exit og varmepumpe i samme sett, så er jeg forberedt til neste gang, men jeg skal prøve eSHa først, siden det ser ut til at medisinen ikke ødelegger bakteriekulturen, så det er ikke fare for voldsom forgiftning av vannet, ved endt behandling.

Men.. her kommer spørsmålet: kan man se denne parasitten? Jeg vet mange parasitter er små, og ja, jeg ser de på fiskene, men forleden dag fant jeg et eller annet som så ut som.. ja, en stein med "slimete", gjennomsiktig hinne rundt, og den var vanskelig å ta opp av akvariet.

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...