Zzyzx Skrevet 23. juni 2009 #1001 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Jeg har sett det mange steder og i overraskende stor utstrekning. Men tenker de ikke, de som skriver det? Ser de ikke at ordet er noe helt annet enn det de er på jakt etter? Endret 23. juni 2009 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. juni 2009 #1002 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har sett det mange steder og i overraskende stor utstrekning. Men tenker de ikke, de som skriver det? Ser de ikke at ordet er noe helt annet enn det de er på jakt etter? Et annet ord som går igjen, er trossalt. Det virker som om folk som ellers skriver bra, tror det faktisk heter det. Det riktige er tross alt. Jeg leste forresten et annet sted en artig variant, trass alt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 24. juni 2009 #1003 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) En tråd på Kropp og helse heter noe sånt som "Veske ut av puppen". Det hadde jeg også blitt redd av... Trådstarteren mener naturligvis væske. Dessuten ser jeg ofte setninger som mangler subjekt. Eksempler: "Har gått en tur", "Skal på ferie". Den som skriver tar for gitt at leseren skjønner hvem som er subjekt i setningen, og det går jo som regel fint, men det er like galt uansett. Her synder dessverre også jeg, men jeg forsøker å ta meg i det. (Hadde jeg noen feil her, tro? Jeg har lest så mye elendig norsk de siste årene at jeg begynner å glemme hva som er korrekt.) Endret 24. juni 2009 av Sheenaca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #1004 Del Skrevet 24. juni 2009 På aktueltforumet er det noen som vil se etter "bekymringsfulle tegn". Jeg formoder det er "bekymringsverdige" vedkommende egentlig mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. juni 2009 #1005 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg leste nettopp et innlegg på seksualitetsforumet, ... hun har en flott brunfarge på de lange bena hennes, og det syntes at hun trener ... Det kan være vanskelig å holde tungen rett i munnen når det gjelder eiendomspronomen, for ikke å snakke om å skrive verb i riktig tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 25. juni 2009 #1006 Del Skrevet 25. juni 2009 "Hanses sin", faktisk. Jeg ville jo valgt å si "tingen hans" og ikke "hanses sin ting". Jeg er kanskje litt sær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. juni 2009 #1007 Del Skrevet 25. juni 2009 Er det noen her på forumet som holder kjeledyr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 25. juni 2009 #1008 Del Skrevet 25. juni 2009 Er det noen her på forumet som holder kjeledyr? Tja, jeg har en ganske stor grøtkjele, der hadde jeg nok fått plass til katten. Men jeg kan se for meg at det ville bydd på visse problemer å overtale den til å bli værende der... Det heter forresten kasserolledyr på min dialekt. Det er forresten dårlig språk å starte setninger med ordet men, men det klarer jeg dessverre ikke å legge av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belladona Skrevet 25. juni 2009 #1009 Del Skrevet 25. juni 2009 Dessuten ser jeg ofte setninger som mangler subjekt. Eksempler: "Har gått en tur", "Skal på ferie". Den som skriver tar for gitt at leseren skjønner hvem som er subjekt i setningen, og det går jo som regel fint, men det er like galt uansett. Her synder dessverre også jeg, men jeg forsøker å ta meg i det. Hm... Vet ikke om jeg er enig i at det er galt. Ok, det kommer an på genren, og ok, skal man være firkantet og følge grammatikkreglene vi lærte på barneskolen, "skal" vel en setning inneholde et uttalt subjekt. Men å skrive "Har gått en tur", mener jeg er helt kurant og godt innenfor det man kan tillate seg når man bruker språket kreativt. Ikke at det er så enormt kreativt, da, men man skjønner vel hva jeg mener. I dette tilfellet oppfatter jeg det som at man har et muntlig språk, og det synes jeg er helt greit i den rette sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #1010 Del Skrevet 25. juni 2009 Er det noen her på forumet som holder kjeledyr? Hmmm.... "kjelegrisen" fra "Amalies jul" var jo et "kjeledyr", så det kan jo finnes flere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nassern_* Skrevet 26. juni 2009 #1011 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg er sommervikar hos en dagligvarebutikk, og jeg må innrømme at jeg får vondt når jeg putter inn produktene i hyllene. Der ord har blitt delt, er det nok sikkert 90 prosent som ikke er skrevet riktig. Tunfisk biter, ananas ringer, tomat ketchup, salat dressing, og så videre. Ble kjempeglad da jeg så at en av Iduns produkter hadde bindestrek mellom tomat og ketchup. Har snakket med de som jobber i butikken til vanlig om det. De har ikke lagt merke til feilene. Vi snakket mye om orddeling og særskriving i norsken på videregående, men jeg visste ikke at det fortsatt var så ille. I forbindelsen med Michael Jacksons død, kom jeg over to blogger. La oss si at de het noe i nærheten av kjendis sludder og kjendis liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2009 #1012 Del Skrevet 30. juni 2009 Nå undrer jeg her igjen ;-). Jeg har nettopp lest et innlegg i Karriereforumet, ... Jeg gidder ikke å spør sjefen ... Denne måten å skrive på har jeg sett ganske mange ganger. Det heter ikke å spør i presens. Et annet ord som jeg lurer på om jeg er den eneste ( ) som bruker riktig i presens, er å tore. Altså å tore - tør - torde/turde - tort/turt. Jeg har ikke undersøkt, men det forundrer meg ikke om å tørre er godkjent i den betydningen. For meg er tørre det samme som å tørke. Det har jo vist seg mer enn én gang at når tilstrekkelig mange sier feil ord tilstrekkelig mange ganger, blir feilen opphøyd til riktig bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 30. juni 2009 #1013 Del Skrevet 30. juni 2009 Et annet ord som jeg lurer på om jeg er den eneste ( ) som bruker riktig i presens, er å tore. Altså å tore - tør - torde/turde - tort/turt. Jeg har ikke undersøkt, men det forundrer meg ikke om å tørre er godkjent i den betydningen. For meg er tørre det samme som å tørke. Det har jo vist seg mer enn én gang at når tilstrekkelig mange sier feil ord tilstrekkelig mange ganger, blir feilen opphøyd til riktig bruk. Å tørre er lov ja. Nå er det faktisk slik at en ordbok beskriver reglene i språket, den dikterer ikke reglene. Man har et språk først, deretter blir ordboken skrevet for å beskrive språket. Det er ikke slik at ordboken blir skrevet først, og deretter må alle rette seg etter den. Språket forandrer seg, og derfor må også ordboken forandre seg i etterkant. Uansett hvor irriterende man blir på alle de som skriver "feil". Tenk om vi alle skulle fulgt reglene i en ordbok fra 20-tallet f.eks, det hadde blitt veldig merkelig, selv om det sikkert er en haug med gamle mennesker som insisterer på at det som står der er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2009 #1014 Del Skrevet 30. juni 2009 Å tørre er lov ja. Nå er det faktisk slik at en ordbok beskriver reglene i språket, den dikterer ikke reglene. Man har et språk først, deretter blir ordboken skrevet for å beskrive språket. Det er ikke slik at ordboken blir skrevet først, og deretter må alle rette seg etter den. Språket forandrer seg, og derfor må også ordboken forandre seg i etterkant. Uansett hvor irriterende man blir på alle de som skriver "feil". Tenk om vi alle skulle fulgt reglene i en ordbok fra 20-tallet f.eks, det hadde blitt veldig merkelig, selv om det sikkert er en haug med gamle mennesker som insisterer på at det som står der er riktig. Huffameg, nå føler jeg meg eldgammel . Det er ikke slik at jeg blir irritert, jeg vet at språket forandrer seg. For eksempel det at ord som tidligere var typisk dopsjargong, er i vanlig bruk nå, nesten. Mange tenker sikkert ikke over hvor de ordene stammer fra. Nye tider, nye skikker . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #1015 Del Skrevet 30. juni 2009 Det er en del som skriver absoludt, det skrives absolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belladona Skrevet 30. juni 2009 #1016 Del Skrevet 30. juni 2009 Mener jeg leste en ganske grundig sak på dette med smileys som tegnsetting. Lurer faktisk på om det var på Sprakradet (måtte bare ) sin side, i hvertfall var det en seriøs artikkel. Tror det riktige her ville vært å skrive Gjett om hun sikkert fikk mange svar! Altså ikonet etter tegnet. Noen som mener noe om dette, eller finner en tilsvarende artikkel/uttalelse fra noen som mener at de vet hva de snakker om? Ser det er ulik praksis i forhold til hvor man setter smileys, før eller etter tegnet. Ser at du Belladonna setter det før. Er det bevisst? Jeg vet ikke hva som er riktig, altså. Lurer bare på om det er rukket å komme noen retningsregler her, smileys er jo relativt ferske saker. Ingen som vet? Hjelp, nå ble jeg redd! Hjelp, nå ble jeg redd ! Sånn kan det gå! Sånn kan det gå ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2009 #1017 Del Skrevet 30. juni 2009 Ser det er ulik praksis i forhold til hvor man setter smileys, før eller etter tegnet. Ser at du Belladonna setter det før. Er det bevisst? Jeg vet ikke hva som er riktig, altså. Lurer bare på om det er rukket å komme noen retningsregler her, smileys er jo relativt ferske saker. Ingen som vet? Hjelp, nå ble jeg redd! Hjelp, nå ble jeg redd ! Sånn kan det gå! Sånn kan det gå ! Her er jeg på gyngende grunn. Jeg har også lest, om det er på språkrådets sider skal jeg ikke si for sikkert, at en smiley skal stå etter et tegn. For meg ser det da ut som den påfølgende setningen begynner med en smiley, og sånn er det ikke ment. En utvei kan være å bruke punktum etter en smiley, men det vil vel også se rart ut? Jeg har ingen fasit på dette, Belladona. Jeg synes det ser ut som om denne smileyen svever i løse luften, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belladona Skrevet 30. juni 2009 #1018 Del Skrevet 30. juni 2009 Her fant jeg noe, mulig det var dette jeg leste en gang: Plassering av smiley Jeg føler vel egentlig at Mr. Smiley står alene og selvstendig, men at den hører til setningen før. Ellers er jeg for kreativ bruk av smileys! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 5. juli 2009 #1019 Del Skrevet 5. juli 2009 Her fant jeg noe, mulig det var dette jeg leste en gang: Plassering av smiley Jeg føler vel egentlig at Mr. Smiley står alene og selvstendig, men at den hører til setningen før. Ellers er jeg for kreativ bruk av smileys! Jeg synes det ser best ut slik også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #1020 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg satt akkurat og så på boligannonser på finn.no, da jeg kom over denne feilen: "Walking closet". Lurer på hvordan det arter seg... Det skal selvfølgelig være "walk-in closet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå