Crow Jane Skrevet 18. februar 2009 #321 Del Skrevet 18. februar 2009 (Og ja: man blir paranoid. jeg måtte google "holde en knapp på", sånn helt for sikkerhets skyld.) *lol* Jeg kjenner meg igjen i det, ja ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #322 Del Skrevet 18. februar 2009 Enig med Strykebrett. Jeg har nettopp lest en sesongrelevant post, og må komme med følgende erklæring: Det heter ikke fastelaven, det heter fastelavn! Samme tråden har også tittelen "Fastelaven TIL søndag". Det heter ikke til. Det heter på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 18. februar 2009 #323 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg synes det ser best ut å utelate stor bokstav og punktum når man bruker asterisk. (Men jeg har egentlig aldri tenkt over det, så jeg er usikker på hva jeg har gjort selv når jeg har brukt det.) Grunnen er at som regel blir jo asterisk(er) brukt for å beskrive hva man gjør eller føler i øyeblikket, og det blir en ufullstendig setning, som noen nevnte. Man skriver jo *tenke nøye på saken* og ikke *jeg tenker nøye på saken*, derav min (foreløpige) konklusjon. Men jeg er veldig åpen for andre argumenter, så kom igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 18. februar 2009 #324 Del Skrevet 18. februar 2009 Enig med Strykebrett. Jeg har nettopp lest en sesongrelevant post, og må komme med følgende erklæring: Det heter ikke fastelaven, det heter fastelavn!HVA? Du tuller? Jeg vet du ikke tuller, jeg sjekket ordboka. Dette gjør meg faktisk trist. Jeg har nesten fått mark hver gang jeg har sett ordet "fastelavn", og skriver det konsekvent med en e selv. Sannsynligvis har dette med at dialekten min uttaler det feil, altså med veldig tydelig e. Men dette blir hardt å komme seg over, kjenner jeg. Huff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2009 #325 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg leste nettopp et innlegg i "Barn og familie" hvor vedkommende hadde en bevist holdning til å gi uttrykk for kjærlighet. Jeg har sett dette flere steder. Det er en vesentlig forskjell på bevist og bevisst. Noe som går igjen, er forvirringen med da - når. Når jeg var liten, når bestefar døde etc. etc. Å sloss (slåss), å syntes (synes/syns). "Jeg syntes du er ..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2009 #326 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg synes det ser best ut å utelate stor bokstav og punktum når man bruker asterisk. (Men jeg har egentlig aldri tenkt over det, så jeg er usikker på hva jeg har gjort selv når jeg har brukt det.) Grunnen er at som regel blir jo asterisk(er) brukt for å beskrive hva man gjør eller føler i øyeblikket, og det blir en ufullstendig setning, som noen nevnte. Man skriver jo *tenke nøye på saken* og ikke *jeg tenker nøye på saken*, derav min (foreløpige) konklusjon. Men jeg er veldig åpen for andre argumenter, så kom igjen! Etter min oppfatning er det en viss forskjell i å "tenke nøye på saken" og å "tenke nøye over saken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 18. februar 2009 #327 Del Skrevet 18. februar 2009 Etter min oppfatning er det en viss forskjell i å "tenke nøye på saken" og å "tenke nøye over saken". Det er det sikkert, men det er ikke feil å skrive det jeg skrev. Dette var jo bare et eksempel, kanskje du har kommentar til det jeg faktisk forsøkte å illustrere også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 18. februar 2009 #328 Del Skrevet 18. februar 2009 Å sloss (slåss) Jeg vil gjette at den feilen kommer av at sloss er preteritumsform, og at man ikke uttaler de to formene forskjellig. Kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2009 #329 Del Skrevet 18. februar 2009 Det er det sikkert, men det er ikke feil å skrive det jeg skrev. Dette var jo bare et eksempel, kanskje du har kommentar til det jeg faktisk forsøkte å illustrere også? Jeg beklager, jeg var litt rask med å skrive. Det var ikke på noen måte ment som kritikk. Jeg er enig med deg i fremstillingen *tenke på saken* og ikke *jeg tenker på saken*. Hvis jeg ser eller hører eller leser noe uventet/uvant, "parkerer" jeg det i hodet på den måten du beskriver det :-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 18. februar 2009 #330 Del Skrevet 18. februar 2009 Heldigvis er KG et ytterpunkt sett med rettskrivningsøyne, så det er vel ikke så ille i den virkelige verden. Men det er ikke bra heller, det er ikke mange menyer/plakater/aviser man skal lese før man finner bevis på det... Det siste er jeg dessverre uenig i, jeg tror nok mer at KG faktisk gir et ganske godt bilde på hvordan det står til med rettskrivningen i alderen 20-40 år omtrent. Ser du på andre nettfora (som er mindre seriøse?) virker det som om det er mye verre enn her. Hmmm... (Liten digresjon: jeg har lagt merke til at jeg kun skriver "hm" med én eller tre m-er. Sært?) Jeg tror jeg fortsatt holder en knapp på å skrive det uten stor forbokstav og punktum, ihvertfall i tilfellene hvor det er kun er noen få ord. Det er allerede så muntlig og uoffesielt at det neppe er snakk om rett eller galt uansett, men hva som fungerer best. Lengre setninger hadde jeg nok brukt vanlige regler på. *Forsøker å skrive en lang setning med stor forbokstav og punktum.* ...eller kanskje ikke? Ser det rart ut? Hvorfor ser det rart ut? Haha, du har selvfølgelig helt rett! Jeg ANER ikke hvor den bindestreken kom fra! Jeg pleier å skrive det i sammensatte ord som blir veldig lange for at de skal bli lettere å lese. Men akkurat her har jeg ingen unnskyldning altså Når det gjelder dette tror jeg ikke det finnes noen regler for hva som er lov, dette har vel oppstått de senere årene, men for meg er det naturlig å skrive *tenker litt*, jeg skriver aldri en hel setning når jeg bruker slike tegn. Men den skrivefeilen din var stygg, altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 18. februar 2009 #331 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg så akkurat at noen hadde skrevet "mennske". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 18. februar 2009 #332 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) HVA? Du tuller? Jeg vet du ikke tuller, jeg sjekket ordboka. Dette gjør meg faktisk trist. Jeg har nesten fått mark hver gang jeg har sett ordet "fastelavn", og skriver det konsekvent med en e selv. Sannsynligvis har dette med at dialekten min uttaler det feil, altså med veldig tydelig e. Men dette blir hardt å komme seg over, kjenner jeg. Huff. *trøste* Det er nesten rart at ordet ikke staves fastelaven, da opprinnelsen er tysk "Fasten-Abend" (fastekveld). At e-en fra Abend har forsvunnet i skrift, men ikke i tale er litt pussig. Endret 18. februar 2009 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 18. februar 2009 #333 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Men den skrivefeilen din var stygg, altså! SKRIIIIIK! Også jeg som har plukka på utallige mennesker på grunn av samme feil! *går og setter seg i skammekroken* Endret 18. februar 2009 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 18. februar 2009 #334 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg beklager, jeg var litt rask med å skrive. Det var ikke på noen måte ment som kritikk. Jeg er enig med deg i fremstillingen *tenke på saken* og ikke *jeg tenker på saken*. Hvis jeg ser eller hører eller leser noe uventet/uvant, "parkerer" jeg det i hodet på den måten du beskriver det :-). Alt i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 18. februar 2009 #335 Del Skrevet 18. februar 2009 Kjønte iche Den siste der Det må jo bare være tull, men jeg frykter at det ikke er det, da det er skrevet i en helt vanlig tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 18. februar 2009 #336 Del Skrevet 18. februar 2009 Det må jo bare være tull, men jeg frykter at det ikke er det, da det er skrevet i en helt vanlig tråd. Ser ut som en tysker som har lært seg norsk. Det må jo være lov ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 18. februar 2009 #337 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Ser ut som en tysker som har lært seg norsk. Det må jo være lov ... Jeg har snarere inntrykket av at det er en (norsk) ungdom, men man vet jo aldri. Endret 18. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 18. februar 2009 #338 Del Skrevet 18. februar 2009 Og så skrives det PREVENSJON, ikke prevAnsjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 19. februar 2009 #339 Del Skrevet 19. februar 2009 Hva med ''speilreflekskamerafotografering''? Hvordan dele opp dette ordet da? Holder det å ta bort ''kamera''? ''speilrefleksfotografering''? Kan hende dette er rett altså, men jeg syntes bare at ordet så altfor langt ut, noe à la walisiske stedsnavn. Du kan jo skrive "fotografering med (eller "av" ) speilreflekskamera". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 19. februar 2009 #340 Del Skrevet 19. februar 2009 Du kan jo skrive "fotografering med (eller "av" ) speilreflekskamera". Ja, det var lurt. Jeg ble jo totalt opphengt i selve ordet og klarte ikke å se noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå