Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #181 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg gremmer meg så det nesten gjør vondt når avisene melder om krisepakker på 5 600 milloner. Hvorfor ikke like gjerne si 5 600 000 tusen, når de først er i gang. Hva er galt med ordet "milliard"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 2. februar 2009 #182 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg gremmer meg så det nesten gjør vondt når avisene melder om krisepakker på 5 600 milloner. Hvorfor ikke like gjerne si 5 600 000 tusen, når de først er i gang. Hva er galt med ordet "milliard"? Da kan de vel putte på tre ekstra nuller også, istedenfor å skrive "tusen"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 2. februar 2009 #183 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Språkrådet har mye fint om rettskrivning. De sier at små tall (til og med tolv) i hovedregelen skal skrives med bokstaver. Her er en lenke om tall: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Rettsk...rammatikk/Tall/ Edit: skrivefeil Endret 2. februar 2009 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #184 Del Skrevet 2. februar 2009 Da kan de vel putte på tre ekstra nuller også, istedenfor å skrive "tusen"? Det gjør de jo også innimellom... Antageligvis fordi de tror den gjengse avisleser er såpass svak i tall at de ikke skjønner hvor mange 0'er det er i en millon eller milliard. Journalister bæsjer også ofte på leggen når de oversetter fra engelsk. Engelske "billion" er ikke det samme som billion på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 2. februar 2009 #185 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Det skrives "tenkt", ikke "tengt". Endret 2. februar 2009 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #186 Del Skrevet 2. februar 2009 Og sagt, ikke sakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
golda Skrevet 2. februar 2009 #187 Del Skrevet 2. februar 2009 Vet noen om det skrives skiLLpadde eller skiLpadde? Jeg finner ikke ut av dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 2. februar 2009 #188 Del Skrevet 2. februar 2009 Vet noen om det skrives skiLLpadde eller skiLpadde? Jeg finner ikke ut av dette... Da anbefaler jeg på det sterkeste å legge Bokmåls- og nynorskordboka inn i favoritter. Her er svaret ditt: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #189 Del Skrevet 2. februar 2009 Ja, man venner seg til skrivefeilene så man blir usikker selv. Helt sant. Jeg lurer alltid på hvordan jeg skal skrive "iallefall". Er det korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinelise Skrevet 2. februar 2009 #190 Del Skrevet 2. februar 2009 Helt sant. Jeg lurer alltid på hvordan jeg skal skrive "iallefall". Er det korrekt? synes å ha sjekka opp i det før og svaret var i alle fall. noen som vil bekrefte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #191 Del Skrevet 2. februar 2009 Bestefaren min hadde, ifølge rapporten til hjemmehjelpen. "dotte" i dusjen og skadet seg... "Dotte" er noe man sier på min dialekt. Men skrive det gjør man da virkelig ikke. Heimehjelpen burde kanskje ha skreve "dåtte". Dette ordet samt mange andre merkelege ord høyrer til min dialekt og, men eg klarar fint å ikkje bruka dei i skriftspråket. (Ps. Korleis kan eg laga strek over og? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 2. februar 2009 #192 Del Skrevet 2. februar 2009 synes å ha sjekka opp i det før og svaret var i alle fall. noen som vil bekrefte? Det kan ikke skrives i ett ord, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #193 Del Skrevet 2. februar 2009 Det skal være mellomrom etter spørsmålstegn, punktum, utropstegn, osv., men ikke før. Språkrådet: Kva med før parentes slutt? Sånn) eller sånn )? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 2. februar 2009 #194 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Kva med før parentes slutt? Sånn) eller sånn )? Siden språkrådet selv bruker uten mellomrom, så regner jeg med det ikke skal være det. Eksempel fra deres nettside: Det skal vere mellomrom føre (og etter) ein tankestrek ved innskot og i liknande funksjonar. Endret 2. februar 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #195 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Da anbefaler jeg på det sterkeste å legge Bokmåls- og nynorskordboka inn i favoritter. Her er svaret ditt: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Ja, den er gull verdt. Jeg bruker den til stadighet, gjerne flere ganger daglig (også når jeg ikke diskuterer rettskrivning på KG ). Endret 2. februar 2009 av Fat Sally Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nn Skrevet 2. februar 2009 #196 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg irriterer meg over folk som skriver "Gratulere med dagen." Det heter "Gratulerer med dagen." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. februar 2009 #197 Del Skrevet 2. februar 2009 synes å ha sjekka opp i det før og svaret var i alle fall. noen som vil bekrefte? Det er riktig. Men man kan skrive "iallfall" uten mellomrom. Kilde Tanums store rettskrivningsordbok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. februar 2009 #198 Del Skrevet 3. februar 2009 synes å ha sjekka opp i det før og svaret var i alle fall. noen som vil bekrefte? Det heter i alle fall, ev. iallfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
golda Skrevet 3. februar 2009 #199 Del Skrevet 3. februar 2009 Da anbefaler jeg på det sterkeste å legge Bokmåls- og nynorskordboka inn i favoritter. Her er svaret ditt: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j TUSEN TAKK! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn Skrevet 3. februar 2009 #200 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg irriterer meg over folk som skriver "Gratulere med dagen." Det heter "Gratulerer med dagen." Å, den irriterer jeg meg over også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå