Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Jeg gremmer meg så det nesten gjør vondt når avisene melder om krisepakker på 5 600 milloner. Hvorfor ikke like gjerne si 5 600 000 tusen, når de først er i gang. Hva er galt med ordet "milliard"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gremmer meg så det nesten gjør vondt når avisene melder om krisepakker på 5 600 milloner. Hvorfor ikke like gjerne si 5 600 000 tusen, når de først er i gang. Hva er galt med ordet "milliard"?

Da kan de vel putte på tre ekstra nuller også, istedenfor å skrive "tusen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan de vel putte på tre ekstra nuller også, istedenfor å skrive "tusen"?

Det gjør de jo også innimellom... Antageligvis fordi de tror den gjengse avisleser er såpass svak i tall at de ikke skjønner hvor mange 0'er det er i en millon eller milliard.

Journalister bæsjer også ofte på leggen når de oversetter fra engelsk. Engelske "billion" er ikke det samme som billion på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man venner seg til skrivefeilene så man blir usikker selv. :sukk:

Helt sant. Jeg lurer alltid på hvordan jeg skal skrive "iallefall". Er det korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Jeg lurer alltid på hvordan jeg skal skrive "iallefall". Er det korrekt?

synes å ha sjekka opp i det før og svaret var i alle fall. noen som vil bekrefte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min hadde, ifølge rapporten til hjemmehjelpen. "dotte" i dusjen og skadet seg...

"Dotte" er noe man sier på min dialekt. Men skrive det gjør man da virkelig ikke.

Heimehjelpen burde kanskje ha skreve "dåtte".

Dette ordet samt mange andre merkelege ord høyrer til min dialekt og, men eg klarar fint å ikkje bruka dei i skriftspråket.

(Ps. Korleis kan eg laga strek over og? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være mellomrom etter spørsmålstegn, punktum, utropstegn, osv., men ikke før. :)

Språkrådet:

Kva med før parentes slutt? Sånn) eller sånn )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva med før parentes slutt? Sånn) eller sånn )?

Siden språkrådet selv bruker uten mellomrom, så regner jeg med det ikke skal være det. :)

Eksempel fra deres nettside:

Det skal vere mellomrom føre (og etter) ein tankestrek ved innskot og i liknande funksjonar.
Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg på det sterkeste å legge Bokmåls- og nynorskordboka inn i favoritter.

Her er svaret ditt:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Ja, den er gull verdt. Jeg bruker den til stadighet, gjerne flere ganger daglig (også når jeg ikke diskuterer rettskrivning på KG :fnise:).

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice
synes å ha sjekka opp i det før og svaret var i alle fall. noen som vil bekrefte? :)

Det er riktig. Men man kan skrive "iallfall" uten mellomrom. Kilde Tanums store rettskrivningsordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter i alle fall, ev. iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk som skriver "Gratulere med dagen." Det heter "Gratulerer med dagen."

Å, den irriterer jeg meg over også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...