Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

"Ingenbedreviter" har tydeligvis ikke skjønt poenget med denne tråden. :kjefte:

La nå oss som er mer enn gjennomsnittet opptatt av språk få ha en tråd i fred; hvor vi kan klage og syte så mye som vi vil!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
"Ingenbedreviter" har tydeligvis ikke skjønt poenget med denne tråden. :kjefte:

La nå oss som er mer enn gjennomsnittet opptatt av språk få ha en tråd i fred; hvor vi kan klage og syte så mye som vi vil!!!!

Mer enn gjennomsnittlig, mener du vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
" Jeg kom på enda en ting (jada, nå spammer jeg), nemlig folk som bruker feil spørreord. Altså: "Hvordan bok har du?", eller den som er enda verre: "Hvem bil?" "

Vil bare forøverig nevne at "hvem bil", altså bruken av hvem isteden for spørreordet hva har med regional tilhørighet å gjøre, altså med dialekt å gjøre. Altså vil det si at når ego sier hvem bil, vil dette avsløre stedstilhørighet.

Trodde dette var et "kjent fenomen" jeg.

Jeg må bare få kommentere det du skriver. Det heter "for øvrig". Du blander sammen spørreord. Man sier vel heller ikke "hva bil". "Hva slags bil" ville jeg ha sagt. Hvorfor skriver du ikke "jeg" istedenfor "ego"? Jeg forstår ikke poenget med å bruke greske ord i dette innlegget.

Men syns det blir i det meste laget å irritere seg over små feil ved innlegg. Når man selv forstår at det har blitt begått en skrivetabbe i f.eks. et innlegg, så vet man vel at dette ikke er intesjonelt.

Det er vel også smart å unngå å bruke ord som ikke er helt gjengs hos mange, når du skriver det feil. Det heter "intensjonal". Du kunne med fordel ha skrevet "med hensikt".

Vil jo også si at det forøverig, slik jeg har forstått det, ikke ulovlig å skrive dialekt.

Kommenterte bare dette, men jeg er ingen bedreviter (og skriver langt fra perfekt), selv om det virker som om det er mange selverklærte bedrevitere som sitter her. Man må virkelig ha et plettfritt skrivemål, og ingen bekymringer for å irritere seg over skrivefeil på nettet, for man trenger ikke lete lenge før man finner flere irriterende skrivefeil.

Mitt forslag blir sådan, ikke les ting som irriterer. Dette er tross alt ikke en plattform kun for skriveskyndige personer.

Skriftspråk. Skrivekyndig.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

så bra at de som irriterer seg over andres skrivefeil kan syte sammen, for det syns vel dere er gøy:S? selv ville jeg valgt å irritere meg over større ting en skrivefeil, genmanipulert mat, forrurensning av luften o.l.

nå kan dere jo irritere dere over at jeg ikke gidder å bruke stor forbokstav, så har dere mer å snakke om:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingenbedreviter

Frå hverr hestr til hvem bil

‘Hvem’ og ‘hvilken’ er (meir eller mindre) det same ordet i språk som gresk, serbisk og bulgarsk. Det er òg det same ordet i vårt eige språk viss vi går 1000 år tilbake i tid: I norrønt var det slik at dersom ein ville etterspørja ein bestemt ting (dvs. eit eksemplar), ville ein nytta determinativet hverr. Setninga Hverr maðr á hestinn? tyder ‘Kva for ein mann eig hesten?’, altså ‘Hvilken mann...’. Setninga Hverr á hestinn? tyder derimot ‘Kven eig hesten?’, altså ‘Hvem eier hesten?’. Så hverr i norrønt er altså både determinativ og pronomen akkurat slik som i austnorske dialektar der ein kan seia både "Hvem hest eier mannen?" og "Hvem eier hesten?"! Eg kan (førebels) ikkje dokumentera at determinativt ‘hvem’ har funnest på Austlandet sidan vikingtida, men heilt nytt er det i alle fall ikkje. Amund B. Larsen nemner det i si avhandling om Kristiania bymål frå 1907, og ein finn det nemnt også i andre dialektskildringar frå same tid.

Dagens regelbrot er morgondagens jus

Fleire av gjengangarane i rettskrivingsdebattane er tema som gjeld bruk av og form på funksjonsord slik som då vs. når, og vs. å med meir. Hvem for hvilken i bokmål vil falla i denne kategorien, og sjølv om fenomenet kanskje enno ikkje figurerer høgt på topp hundre-listene, har i alle fall ein av våre fremste rikssynsarar på språk og språkbruk, Per Egil Hegge, gitt sitt syn på fenomenet i eit nettmøte i Dagbladet: "Det er ikke korrekt norsk, men vanlig i dialekter og sosiolekter på store deler av Østlandet." Hegges utsegn vil nok vera dekkande for kva for råd preskriptive grammatikarar vil gi i lang tid framover når det gjeld determinativt ‘hvem’. Men det er slett ikkje utenkjeleg at dette ein gong kan bli korrekt norsk igjen slik det var det i gamal tid.

Utdrag fra forskning.no ( for de som vil sjekke det

Uansett der ser du, det har med dialekt å gjøre, og som vi alle vet, sier mange nok noe som er "feil" så blir det riktig til slutt, så sant det ikke kun er stedstilknyttet. Og det er da ikke feil å skrive dialekt her inne på forumet ennå, (jeg kan ikke huske å ha sett en regel på det hvertfall)? (husker ikke nicket ditt, beklager det, men referer til deg som kommenterte mitt innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_jente19_*

Til alle språkfanatikere (ment på en positiv måte altså), jeg har et spørsmål til dere:)

Hvordan vet man når man skal bruke ; og ikke : .... Bruker aldri tegnet ; siden jeg ikke vet hvordan det skal brukes riktig. Vet at det tegnet skal være en kortere pause enn :, men når er det rett å bruke det? Kunne noen språkkyndige mennekser gi meg et par gode eksempler, og belære meg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Til alle språkfanatikere (ment på en positiv måte altså), jeg har et spørsmål til dere:)

Hvordan vet man når man skal bruke ; og ikke : .... Bruker aldri tegnet ; siden jeg ikke vet hvordan det skal brukes riktig. Vet at det tegnet skal være en kortere pause enn :, men når er det rett å bruke det? Kunne noen språkkyndige mennekser gi meg et par gode eksempler, og belære meg litt?

Semikolon (;) er en mellomting mellom komma og punktum. Den er egentlig ganske skjeldent brukt i dag, men man utvikler etterhvert en feeling på når den kan brukes. Jeg klipper litt fra Korrekturavdelingen, jeg :)

Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første

* I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke.

Semikolon mellom leddene i en oppramsing

* Følgende spillere stilte: Espen Bjorme, Miklagard Golfklubb; Mark Lykle, Losby Golfklubb; Perry Martinsson, Tyresö Golfklubb.

Vennlig hilsen,

Gjest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Leste på siden til et cateringbyrå her om dagen at de lager veldig god ostekake med posjonsfrukt .

Tenkte det måtte være en glipp men det var gjentatt så mange ganger at de tydeligvis tror det heter posjonsfrukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på siden til et cateringbyrå her om dagen at de lager veldig god ostekake med posjonsfrukt .

Tenkte det måtte være en glipp men det var gjentatt så mange ganger at de tydeligvis tror det heter posjonsfrukt...

Posjonsfrukt, ja. Pasjonsfrukt er visst enda bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semikolon (;) er en mellomting mellom komma og punktum. Den er egentlig ganske skjeldent brukt i dag [...]

sjeldent :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor det alltid er de som virkelig ikke kan engelsk som skriver på engelsk i statusfeltet sitt på facebook :klø:

"XXX is drinking bear" var dagens :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest antigartner

Jeg har oppdaget at det er enkelte som skriver i morrest eller i gårmorgest.

Det heter i morges og i går morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg fant noen utrolig brae bøker!" (tilfeldig setning)

Er det bare jeg som reagerer på ett av ordene? :klø: Jeg så det i dag, men har sett det før, og det gjør nesten vondt i øynene.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg fant noen utrolig brae bøker!" (tilfeldig setning)

Er det bare jeg som reagerer på ett av ordene? :klø: Jeg så det i dag, men har sett det før, og det gjør nesten vondt i øynene.

Det overrasker meg at det ikke skurrer i ørene til den som skrev det. Samme gjelder ordet "gøyere". Det heter mer gøy. Gøyere er ikke et ord, selv om jeg hører og ser det veldig ofte.

Jeg har også sett flere tilfeller av setninger av typen "Bananer er mer søtere enn druer." Jeg har også hørt det på engelsk "Coconuts taste more sweeter when..." Jeg innbiller meg at den engelske versjonen også er feil, og har smittet over i det norske språket. Hvor denne "smør på flesk-trenden" kommer fra opprinnelig, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...