Gå til innhold

Dere som takker nei til plastposer


thapara

Anbefalte innlegg

*bestilt 4 "flip and tumble" takket være tips på KG og mye nærmere reell innsats for planetens helse*

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*bestilt 4 "flip and tumble" takket være tips på KG og mye nærmere reell innsats for planetens helse*

:danse:

Strengt tatt bør man vel ikke bestille handlenett som må bli fløyet inn i landet for å gjøre en innsats for planetens helse? Jeg tror du skal bruke rimelig mange bæreposer før du oppveier den flyturen.

*sukk* - skal ikke være lett dette her :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Fat Sally Lee..............får vel skylde på den gjenværende hjernekapasiteten på en lørdagskveld............eller impulsivitet.

Men du har helt rett - sef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det må være greit nok å kjøpe handlenett fra utlandet, jeg da. Visst kan man kjøpe handlenett her også, men tipper de aller fleste er laget et eller annet sted i utlandet uansett (i likhet med det meste vi kjøper!) Om vi kjøper saker og ting "ferdigimportert" på butikken, eller om vi får det sendt i posten, spiller nok ikke så voldsomt stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bestilt 4 "flip and tumble" takket være tips på KG og mye nærmere reell innsats for planetens helse*

:danse:

:fnise: Jeg bestilte også en.

(Handler sjelden så mye ad gangen).

Hvis "min" og "dine" reiser over med samme flyet så utnytter vi i allfall samme transport. *trøster*

Må forøvrig tilføye at jeg ikke har så innmari dårlig samvittighet for plastposene mine heller. De viderebrukes til søppelposer og jeg har alltid noen i beredskap når jeg reiser i fall jeg må pakke ned fuktige klær og slikt, men i perioder så blir det for mange av dem før jeg får tatt unna igjen, og da kan jo et slikt nett være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøper sukkererter importert fra Guatemala, kjøtt fra Namibia og appelsiner fra Israel - for ikke å snakke om klær og leker og og og - et handlenett sendt med posten spiller nok en særdeles liten rolle i den store sammenhengen.

Visst hadde det vært bedre om vi sydde nettet selv (av økologisk og miljøvennlig stoff produsert lokalt ;)) - men uansett tror jeg det er bedre (for naturen) å bruke handlenett enn å kjøpe plastposer hver gang vi handler. Om vi kjøper et ferdigimportert nett på butikken her, eller får det sendt i posten, tror jeg egentlig spiller ganske liten rolle i forhold til klimagassutslipp.

Viktigere å tenke på hva vi velger å putte i handlenettet når vi er på butikken, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper søppelposer på ruller i butikken - samt flybårne handlenett så lurer jeg på hvor den store miljøgevinsten er?

Endret av Kinna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppelposene man kjøper på ruller i butikken er generelt mer miljøvennlige enn vanlige bæreposer.

Dessuten, når man sorterer papp / papir / plast / metall / glass, og komposterer matavfall, er det veldig begrenset hvor mange søppelposer man trenger. Jeg har i allefall ikke bruk for alle de plastposene jeg ville fått med meg hjem fra butikken om jeg ikke hadde hatt handlenett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt bør man vel ikke bestille handlenett som må bli fløyet inn i landet for å gjøre en innsats for planetens helse? Jeg tror du skal bruke rimelig mange bæreposer før du oppveier den flyturen.

*sukk* - skal ikke være lett dette her :sukk:

Men! man kan sy sine egne av gamle avlagte duker og gardiner. Det har jeg gjort. Liker man å sy, og har tilgang på symaskin, så er det veldig enkelt. Kanskje man har noen gamle dongeribukser liggende. Det kan bli virkelig stilige og slitesterke nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper søppelposer på ruller i butikken - samt flybårne handlenett så lurer jeg på hvor den store miljøgevinsten er?

Om man bruker disse flybårne nettene veldig veldig lenge, får dem til å vare og vare og vare, og når det ryker/går hull på, sjekk om de kan fikses med nål og tråd eller bruk nettet til noe annet. Denne muligheten har man sjelden med plastposer. Skjønt man kan jo hekle kurver og lignende av plastposer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hvem er "best" av Baggu og Flip&Tumble da? Stilige begge to ^^

Syns de nesten var litt dyre, men sparer vel forsåvidt ganske raskt inn de pengene igjen, ettersom man jo må betale for plastposene på nesten alle matbutikkene nå for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også slipper man å ha kjøkkenet fullt av tomme bæreposer :Nikke:

Lå og tenkte på dette da jeg skulle søve i går kveld - og kom frem til samme konklusjonen........at de neppe sender et eget fly bare pga. mine 4 poser - så det blir ikke helt riktig og tenke sånn. Import er jo en vanlig ingrediens i vårt kapitalistiske samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trikset er å ha de liggende i veska da forstår jeg! (og i neste omgang; å huske å ta med veska inn i butikken) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et Baggunett i reklamegave for en tid til bake, dette har nå fast plass i veska. Putter det evt. i lomma hvis jeg ikke skal ha med meg sekk eller veske! Egentlig ganske greit å huske på hvis man først har fått den rutinen!

Lykke til! Skaff deg evt. noen ekstra så du kan ha de liggende på forskjellige steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor kjøpe så dyre poser fra utlandet når man får de for 16kr på Kiwi?

Og rundt 16 kr på Meny som du kan rulle sammen så blir dei små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop har det opprinnelige handlenettet. De andre handlenettene er pasticher og jeg blir kvalm av dem! Rutet handlenett fra Kooperativen 4 life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe så dyre poser fra utlandet når man får de for 16kr på Kiwi?

Fordi de er pene ;) Jeg innrømmer gladelig at jeg er en snobb, men det kan jeg stå for også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par nett fra Meny, men de er for lange i hanken. Sleper jo i bakken når man bærer tungt, så man må gå med bøyde albuer. Slitsomt. Og jeg er ikke spesielt lav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...