Gå til innhold

Dere som takker nei til plastposer


thapara

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt mange forskjellige, så jeg har i veska, i jakkelomma og i bilen. Dessuten handler vi bare stort inn 1 gang i uka, og da husker jeg å få med mange fordi de ligger sammen med handlelista.

Til dere som sier at dere bruker plastposene fra butikken til søppleposer, så er det noe svineri når de brenner, miljøvenlige søppleposer som er laget til søppel og forbrenning er mye bedre enn de som er laget til å handle i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie
Har et par nett fra Meny, men de er for lange i hanken. Sleper jo i bakken når man bærer tungt, så man må gå med bøyde albuer. Slitsomt. Og jeg er ikke spesielt lav :)

Jeg har nett med lange hanker annenstedsfra, og jeg pleier å henge dem over skulderen - jeg tror for øvrig det er dét de er ment til. Det er dessuten mye mer behagelig å bære varene sånn enn å ha dem i hånden slik man gjør med plastposer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mange forskjellige, så jeg har i veska, i jakkelomma og i bilen. Dessuten handler vi bare stort inn 1 gang i uka, og da husker jeg å få med mange fordi de ligger sammen med handlelista.

Til dere som sier at dere bruker plastposene fra butikken til søppleposer, så er det noe svineri når de brenner, miljøvenlige søppleposer som er laget til søppel og forbrenning er mye bedre enn de som er laget til å handle i :)

Vi har søppelsjakt i blokka og posene rives i stykker hvis de ikke er litt tykke og gode, så her er vi pålagt å pakke søpla godt inn. Jeg kjøpte en rull med tynne hvite poser en gang, og endte opp med å bruke minst 2 hver gang, og da synes jeg det er bedre å bruke en skikkelig bærepose jeg likevel bruker til å bære varene mine hjem fra butikken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine hengende i garderoben sammen med jakkene, lett å huske da. Bruker i Norge konsekvent handlenett jeg har tatt med fra utlandet, så ingen fare for at norske butikkansatte skal tro jeg prøver å snike til meg nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..fordi dere har med handlenett...

Hvordan husker dere på å faktisk ta med handlenettene til butikken?

Ha alltid et nett i veska. Flergangsnettet Kiwi har tar veldig liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på min første handletur med flip & tumble i dag - genialt! Slapp å slite ut armer og fingre selv med tunge melkekartonger. Posene passet helt genialt over skuldrene.

Takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på min første handletur med flip & tumble i dag - genialt! Slapp å slite ut armer og fingre selv med tunge melkekartonger. Posene passet helt genialt over skuldrene.

Takk for tips :-)

:ler: Jeg har lufta min flip & tumble for første gang jeg også, nå i dag.

Enig med deg, den var kjempekjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble superhæppi i går, jeg fant noen fine poser på Lindex, som en kunne brette sammen til små og ha i vesken, de var vanntett, med ok mønster og kostet bare 30kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Nettet ligger i gangen sammen med kortholderen, så jeg er nødt til å se det :) Men jeg glemmer alltid nettet hvis jeg skal handle på vei hjem fra trening/skole. Ofte er jeg så sta at jeg takker nei til pose likevel, og bærer et lass med varer i armene hjem. Noen ganger må jeg ha pose, og da skammer jeg meg, og gir posen til svigermor som bruker den som søppelpose på hytta.

Så svigermor bruker denne "skammens pose" som søppelpose. Men hva kaster du søppel i da? Man trenger faktisk plastposer for en del avfall. Aviser, greit, de kan man bære ned under armen uten noen emballajse, men matavfall for eksempel, for det finnes jo det da, selv om miljøfreakere helst så at det ikke eksisterte. Kan ikke bære det i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svigermor bruker denne "skammens pose" som søppelpose. Men hva kaster du søppel i da? Man trenger faktisk plastposer for en del avfall. Aviser, greit, de kan man bære ned under armen uten noen emballajse, men matavfall for eksempel, for det finnes jo det da, selv om miljøfreakere helst så at det ikke eksisterte. Kan ikke bære det i hånden.

Til matavfallet bruker vi selvsagt matavfallsposer av papir. Øvrig søppel tømmes rett i dunken uten pose, så nei, vi bruker faktisk ingen plastposer til søppel her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Har en ryggsekk med et par kraftige baereposer som vi tar med naar vi handler. Men naa bor vi 5 min. gange fra butikken, og vi gaar alltid, saa det er liksom ikke saa vanskelig aa huske paa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid ett nett hengende på gangen så jeg ikke kan overse det på veien ut, da husker jeg alltid å ta det med meg. Også har jeg ett i bilen, i veska og ett ekstra jeg tar med når jeg skal storhandle litt.

Til söppel bruker jeg tynne, resilkulerbare som jeg kjöper i Sverige - husker ikke hva de heter jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Bruker skikkelige plastposer til restavfallet - det blir noen poser i uken selv om vi resirkulerer papp.

Jeg skal ta ett steg til mot en mer miljø/dyrevennlig meg - det første var å spare på strømmen - ikke noe problem i disse trange tider, det neste var økologiske egg (syns de stakkars hønene fortjener et bedre liv så de få eggene jeg spiser skal være fra høner som har det så bra som mulig), det neste var å sykle eller gå til skolen i stedet for å ta bussen (også billigere!)

Jeg vurderte dette med plast etter å ha sett på tv at fugler dør av å spise plastpellets men kom til den konklusjonen at plastavfall i Norge brennes. Ok - det gir stygge, giftige gasser og jeg kan jo resirkulere plastbeholdere i kjelleren på blokken, men i det store og det hele har jeg liten tro på den miljøvennlige effekten av resirkulering (det meste fra Bergen flys jo til Sverige :kjefte: så der røk den gasseffekten.) I Norge er vi dessuten på verdenstoppen i resirkulering av plast (flaskepanting).

Min avgjørelse? ALUMINIUMRESIRKULERING. Aluminium er ett av de aller mest energikrevende metallene å fremstille, det er dessuten kjempegiftig for fisker om det skulle komme mye av det i elver og vassdrag (ødelegger gjellene). Det er svært energibesparende å resirkulere aluminium fremfor nyfremstilling.

Resirkuler metall. Det meste husholdningsmetall inneholder store deler aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Badabing_*
Kirkens Nødhjelp har fått en del. "I'm not a plastic bag" er kule.

Jeg har en av Kenneth Cole. Ikke denne, men en lignende:

http://www.kennethcole.com/product/index.j...&cp=3075304

Glemte å svare på det opprinnelige spørsmålet ;)

Jeg har alltid en i håndveska mi (en til å rulle sammen), som jeg legger oppi der med en gang jeg har pakket ut varene. Når jeg kjører bil, tar jeg med handlebagene mine ut i bilen hver gang jeg skal ut på noe, så ligger de i hanskerommet til neste gang jeg skal handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

fordi nettet er lite, og passer nedi veska mi som jeg alltid bærer så klart. Eller jeg følger med på hva den ansatte i butikken gjør, og takker nei om jeg tror jeg får klemt det nedi veska mi, med kvitteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...