Gå til innhold

Fins en enkel måte å gåned i vekt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Joda helt klart. Men spretter man ikke opp igjen hvis man begynner å spise karbohydrater igjen da? Man kan jo ikke leve på en slik diett forever.

Det er jo det samme med alle dietter (også der hvor man teller kalorier) at dersom man etter endt diett går tilbake til nøyaktig samme livsstil som før vil man naturligvis gå opp i vekt. Så en endring i livsstil må til uansett. Karbohydrater kan man spise etter endt kur. Det er mengden som er avgjørende for om man legger på seg igjen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_mina_*

Jeg blir skikkelig oppgitt av alle de diettene og feilinformeringen som foregår der ute. Det er masse trend dietter, som begrunnes bombastisk i teorier som ikke er påvist.

Noen her påstår at kroppen IKKE trenger karbohydrater, som bare får meg til å riste på hodet.

Kroppen trenger BÅDE protein, fett og karbohydrat. Fordelingen mellom de kan sikkert diskuteres, avhengig av kroppssammensetning og treningsmengde og hva man vil oppnå. Men det er udiskutabelt at det trenger alt dette.

Får man i seg for mye protein, slitere bla leveren og fordøyelsen. Fett er energirikt, men tar lang tid å få energi fra lagret fett. Når du trener bruker kroppen av karbohydrat lageret de 20 første minuttene. Først etter dette forbrenner den fett OG karbo. Det sier seg da selv at dersom man trener MÅ man ha tilstrekkelig med karbo tilgjengelig.

Videre er det i teorien best med langsomme karbohydrater, men her igjen kommer det ann på formålet. Rett etter hard, langvarig trening kan det være hensiktsmessig å tilføre kroppen raske karbohydrater og protein.

Folkens, dere gjør som dere vil, dere må gjerne ødelegge kroppen og livet deres, men jeg håper folk snart til vettet. Det finnes INGEN lettvinte løsninger å gå ned i vekt på, og det som høres for godt ut til å være sant, er som regel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt bare på om dere tror det hjelper LITT og spise f.eks Fiberrik i stede for 8 brødskiver pr dag (spiste før 4 til frokost og 4 tillunj)og kanskje en halv eller en potet til middag(før 3)???? Mente ikke å slutte helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det samme med alle dietter (også der hvor man teller kalorier) at dersom man etter endt diett går tilbake til nøyaktig samme livsstil som før vil man naturligvis gå opp i vekt. Så en endring i livsstil må til uansett. Karbohydrater kan man spise etter endt kur. Det er mengden som er avgjørende for om man legger på seg igjen eller ikke.

Poenget er jo nettopp å gjøre en livsstilendring og ikke leve på en "diett." De aller fleste vil ha null problemer å gå ned i vekt med vanlig mat og nok trening/mosjon. Det er ikke veldig mange kaloriene man skal kutte før vekten går nedover. Det vil ta litt tid, ja, men er så uendelig mye bedre enn å kutte en kilde til energi som kroppen TRENGER. Hvis man f.eks trener 3 dager i uka og er normalt aktiv i hverdagen vil de fleste gå ned i vekt med et inntak på 1700 - 1800 kalorier. Dette er også en mengde man kan fortsette å leve på når man er ferdig med å gå ned, evt øke bittelitt sånn at man står stille. Man kan spise hva man vil og fortsatt gå ned, og man legger ikke på seg når "dietten" er over.

Forøvrig bra innlegg av gjest mina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt bare på om dere tror det hjelper LITT og spise f.eks Fiberrik i stede for 8 brødskiver pr dag (spiste før 4 til frokost og 4 tillunj)og kanskje en halv eller en potet til middag(før 3)???? Mente ikke å slutte helt...

Fiberrik er veldig bra å spise, mye proteiner og fiber og lite kalorier. Men hvis du spiser så mange fiberrik at det tilsvarer 8 brødskriver så vil det ikke ha noe å si at du bytter. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne dele denne linken med de som tviler på lavkarbokosthold. Her blir det faktisk anbefalt av en lege. Og noe av forklaringen på hvorfor folk har dødd finnes nok også her.

Det finnes personer som har levd i flere år uten karbohydrater, f.eks. Skaldeman og da blir det jo bare dumt å si at man må ha karbo, all den tid dette har vært vanlig kosthold for menneskene i urtida. Skaldeman har som nevnt vært i ketose i flere år i følge han selv, og da burde han jo allerede vært død i følge enkelte her.

For all del, man må ikke være fanatisk lavkarbotilhenger, men i mange tilfeller er det greit å kutte litt ned på karboinntaket. Det er tross alt karbohydrater i de fleste "vanlige"matvarer.

Og til TS, det er f.eks. gjort forsøk nettopp der testpersonen spiste to egg til frokost og disse gikk ned fordi de holdt seg mette lengre utover dagen. Det er også lurt å spise fullkornsprodukter. Og ja det hjelper å redusere karboinntaket noe, en trenger ikke kutte helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest regine ii

Man kan ikke spise hva man vil (dvs. de aller aller fleste av oss!) og sitte musestille og likevel gå ned i vekt og få en fin kropp.

Vi må bevege oss, og vi må passe på hva vi putter i oss.

Men det er mange forskjellige måter å spise mindre på.

for noen funker veiing av mat og kaloritelling

for noen funker varianter av lavkarbo

for noen funker sikkert andre ting.

Det jeg blir mest lei av er alle de som er skråsikre på at det som ikke funker for dem selv, ikke kan være riktig (jfr. de som mener man dør av lavkarbo i denne tråden....)

For meg er det bedre å spise lavkarbo, da greier jeg både å regulere vekta og å føle meg vel. Jeg spiser ok middagsporsjoner uten å bli sprengmett. Jeg holder lenger når jeg spiser egg til frokost enn hvis jeg spiser brødskiver (selv om det er hjemmebakt og ganske grovt).

Jeg blir smårar hvis jeg skal telle kalorier, men det hindrer ikke at jeg leser innholdsfortegnelser og kaloriinnhold i matvarer, for å hindre at jeg i vanvare tar det med flest kalorier/mest sukker ol.

Når en som ikke kan så mye om kosthold etc. stiller et spørsmål her inne, er det ikke bedre om vi forsøker å svare på det da, enn å slå hverandre ihjel med hva vi mener er best for oss selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke spise hva man vil (dvs. de aller aller fleste av oss!) og sitte musestille og likevel gå ned i vekt og få en fin kropp.

Vi må bevege oss, og vi må passe på hva vi putter i oss.

Men det er mange forskjellige måter å spise mindre på.

for noen funker veiing av mat og kaloritelling

for noen funker varianter av lavkarbo

for noen funker sikkert andre ting.

Det jeg blir mest lei av er alle de som er skråsikre på at det som ikke funker for dem selv, ikke kan være riktig (jfr. de som mener man dør av lavkarbo i denne tråden....)

For meg er det bedre å spise lavkarbo, da greier jeg både å regulere vekta og å føle meg vel. Jeg spiser ok middagsporsjoner uten å bli sprengmett. Jeg holder lenger når jeg spiser egg til frokost enn hvis jeg spiser brødskiver (selv om det er hjemmebakt og ganske grovt).

Jeg blir smårar hvis jeg skal telle kalorier, men det hindrer ikke at jeg leser innholdsfortegnelser og kaloriinnhold i matvarer, for å hindre at jeg i vanvare tar det med flest kalorier/mest sukker ol.

Når en som ikke kan så mye om kosthold etc. stiller et spørsmål her inne, er det ikke bedre om vi forsøker å svare på det da, enn å slå hverandre ihjel med hva vi mener er best for oss selv??

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mina_*
Vil gjerne dele denne linken med de som tviler på lavkarbokosthold. Her blir det faktisk anbefalt av en lege. Og noe av forklaringen på hvorfor folk har dødd finnes nok også her.

Det finnes personer som har levd i flere år uten karbohydrater, f.eks. Skaldeman og da blir det jo bare dumt å si at man må ha karbo, all den tid dette har vært vanlig kosthold for menneskene i urtida. Skaldeman har som nevnt vært i ketose i flere år i følge han selv, og da burde han jo allerede vært død i følge enkelte her.

For all del, man må ikke være fanatisk lavkarbotilhenger, men i mange tilfeller er det greit å kutte litt ned på karboinntaket. Det er tross alt karbohydrater i de fleste "vanlige"matvarer.

Og til TS, det er f.eks. gjort forsøk nettopp der testpersonen spiste to egg til frokost og disse gikk ned fordi de holdt seg mette lengre utover dagen. Det er også lurt å spise fullkornsprodukter. Og ja det hjelper å redusere karboinntaket noe, en trenger ikke kutte helt ut.

Det er mange forsøk som er gjort på mange ulike dietter, som viser at alle disse ulike diettene er "SÅ" bra. Alle dietter fører til vektreduksjon i disse forsøkene........

Men det heter dietter av en grunn. Det er IKKE å anbefale. Det beste er en livstilsendringe. Og det å leve på nesten ikke noe karbohydrater er IKKE å anbefale for de fleste.

Jeg synes det blir dumt å si at fordi noen klarer å leve slik og slik, så kan alle det.

Som legen skriver, du vil ikke klare hard trening på en slik lisvvstil. Med andre ord, å delta på aerobic eller spinning bør du ikke gjøre. Grunnen til det er at du vil trenger energi raskere enn det kroppen klarer å frigjøre.

Du vil ikke klare å løpe etter bussen osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celisa: Det er bare det at hvis man skal holde seg til et visst kaloriunderskudd, er det vanskelig å få i seg nok proteiner og sunt fett om man skal spise masse karbohydrater. Jeg vil derfor anta at du ikke får i deg nok proteiner.

Raske karbohydrater metter mindre, og gir en raskere blodsukkerstigning, noe som ikke er gunstig i forhold til diabetes.

Man trenger ikke å leve på diett, men man bør holde seg til de trege karbohydratene, som også er bra for å motvirke blant annet tarmsykdommer og kreft. Med en viss andel trege karbohydrater, proteiner og noe sunt fett, kommer man raskt opp i det man bør ha i seg av kalorier på en dag, derfor er det lurt å droppe de raske. Og så er det jo knall å bytte ut pastaen med masse fine grønnsaker i stedet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mina_*
Lurt bare på om dere tror det hjelper LITT og spise f.eks Fiberrik i stede for 8 brødskiver pr dag (spiste før 4 til frokost og 4 tillunj)og kanskje en halv eller en potet til middag(før 3)???? Mente ikke å slutte helt...

Spiser du altfor mye fiber helt plutselig vil faktisk magen din reagere på alt fiberet. Nå kommer det også ann på hvilken type brød du har spise tidligere. Du kan jo vurdere å gå over til et litt sunnere brød? Gjerne rugbrød. Karbohydratene der er gjerne langsommere. Men sjekk at det virkelig inneholder endel rug, at de ikke bare har kalt det rug, og så er det bare en liten del.

Kosthold er innviklet og litt forvirrende. Og det er mange påstander og dietter ute og går. Men til syvende og sist handler det om å finne en livsstil som du klarer å leve med. Dietter er skjeldent å anbefale.

1700-1800 kcal som noen sier det er greit å leve på er også i minste laget. Det er ca nok til basalforbrenningen, avhengig av din kroppssammensetning.

Det beste er å selv sette seg inn i faglitturatur om kosthold, evnt oppsøke en ernæringsspesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Trådstarter:

Hvis du får et litt mer bevisst forhold til det du putter i deg, så ser du antakeligvis resultater ganske raskt.

- spis litt mindre til hvert måltid og spis sakte

- spis mye grønnsaker og mindre ris/pasta/poteter til middag. Grønnsaker som kålrabi/kål/gulerøtter er bra, fordi du blir "sliten" av å spise de (krever mye tygging = du bruker lenger tid på måltided = du kjenner at du blir mett).

- spis ofte, lurt, men det er ikke bra for tennene å småspise hele tiden. Min erfaring (men NB - dette gjelder MEG, og kan være annerledes for andre) kan jeg og bli veldig opphengt i mat dersom jeg MÅ spise f.eks. hver tredje time. Forbrenningen vår er ikke så finstilt at den kræsjer totalt om det går 5-6 timer mellom hver gang vi spiser. Fordelen med å spise noe oftere er dog at du ikke blir helt utsulta = spiser mindre. Det er lettere å kontrollere mat mengden man putter i seg om man ikke er utsulta på forhånd (igjen - at man tar seg tid til å kjenne at man blir mett)

- skaff deg gode kokebøker, gjerne med forskjellige "diettmater". Det jeg liker med lavkarbo er at det ofte er raskt å lage og det er masse spennende mat, og sammensetninger som jeg ikke kommer på selv. Mye bruk av krydder og urter. Hvis du ikke er så god på kosthold så kan det være lurt å holde seg til det som står i diverse oppskrifter, fordi det er sammensatt slik at det både skal dekke behovene til kroppen, samtidig som det ikke er for kaloririkt (gjelder uavhengig av om det er lavkarbo eller grethe rode eller hva). Etterhvert blir man flinkere, og kan eksperimentere mer selv. (iallfall hvis du syns det er ok å lage mat!)

- har du lyst på noe søtt så prøv med frukt og bær. Men det er en del fruktsukker i frukt = ikke sikkert det er lurt å fråtse daglig.

- ikke kutt ut alt du liker og tenk "jeg skal aldri spise sjokolade/chips/kaker/vaffler/krem etc. etc. etc igjen". Min erfaring er at da blir jeg så lei meg at jeg bare må ha det. Da er det bedre å ha en dag i uka hvor "alt er lov", dvs. i fht. hva du har lyst på.

- ikke tro at fordi om du en dag eller to har skeiet ut, fordi alt er fælt og ungen skriker og du har ikke tid/ork/lyst til å lage ordentlig mat så er det ødelagt. Trekk på skuldrene og ta deg sammen igjen dagen etter.

- ikke lag deg fanatiske dietter, spis mindre av alt, kutt ut sukker, og beveg deg mer (trilleturer er supert) - da er jeg helt sikker på at du ser resultater

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nille_*

Jeg syns at alle dietter , "bør spise" og "bør ikke spise" blir bare forvirrende. Så å si hver "ekspert" har forskjellige teorier om ting, og bedre blir det heller ikke når leger og ernæringeksperter ikke blir enige heller.

Dessuten er folk forskjellige, det som funker for en kan ha motsatt effekt for en annen.

Mitt råd er derfor å lytte til kroppen din, kjenn etter når du spiser ting om det er mat som gjør deg godt eller ikke. Sannsynligvis har ingen godt av for mye sukker, animalsk fett eller alkohol, men også vanlige matvarer kan gi enkelte problemer.

For min del har blodtypedietten ( se her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=55 ) hjulpet meg med helse og vekttap. Den tar også høyde for at det er forskjell på folk. Så nå prøver jeg iallefall å holde meg unna den maten som har negativ effekt på meg, (litt av og til går sikkert bra) og prøver heller å erstatte de med mat som er medisinsk bra for min blodtype.

Jeg har iallefall gått med endel kilo, og passer nå bukser jeg passa som 17 åring, og det er 3 barn siden! Men jeg går ikke lenger på noen diett, jeg har lagt om livsstilen permanent. Så dette er blitt en naturlig del av hverdagen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig
Som legen skriver, du vil ikke klare hard trening på en slik lisvvstil. Med andre ord, å delta på aerobic eller spinning bør du ikke gjøre. Grunnen til det er at du vil trenger energi raskere enn det kroppen klarer å frigjøre.

Du vil ikke klare å løpe etter bussen osv, osv.

Unnskyld meg, men har du prøvd ;)? Jeg har vært i ketose og likevel både løpt etter buss, drevet med styrketrening og løpt i trapper. Men selvfølgelig, jeg kan jo være unntaket som bekrefter regelen :ironi: Selvfølgelig vil man ikke være som en toppidrettsutøver full av druesukker, men man vil klare å fungere helt fint i det daglige. Det er faktisk bare en kaloribegrenset diett (fett og protein metter mer, så man spiser mindre) og i kaloriunderskudd får man mindre energi punktum, uavhengig av om energien ikke kommer fra fett eller karbohydrater.

Dessuten er det svært få lavkarbofilosofier som ikke anbefaler de som går på det å øke karbohydratmengden over tid. Selv på Atkins (som gjerne trekkes frem som en ekstrem lavkarbodiett) skal man ikke spise strengt ketogent i mer enn ca 2 uker. Og man skal faktisk spise grønnsaker. De som tror at lavkarbo går ut på å spise bacon med smeltet ost og fløte til, har misforstått.

I tillegg blir faktisk ketosedietter brukt som behandling av barn med epilepsi i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele greia med lavkarbo at man ender opp med å spise mindre fordi proteiner og fett metter mer? Hvorfor er dette et bedre alternativ enn å telle kalorier? Resultatet blir jo det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mina_*
Unnskyld meg, men har du prøvd ;)? Jeg har vært i ketose og likevel både løpt etter buss, drevet med styrketrening og løpt i trapper. Men selvfølgelig, jeg kan jo være unntaket som bekrefter regelen :ironi: Selvfølgelig vil man ikke være som en toppidrettsutøver full av druesukker, men man vil klare å fungere helt fint i det daglige. Det er faktisk bare en kaloribegrenset diett (fett og protein metter mer, så man spiser mindre) og i kaloriunderskudd får man mindre energi punktum, uavhengig av om energien ikke kommer fra fett eller karbohydrater.

Dessuten er det svært få lavkarbofilosofier som ikke anbefaler de som går på det å øke karbohydratmengden over tid. Selv på Atkins (som gjerne trekkes frem som en ekstrem lavkarbodiett) skal man ikke spise strengt ketogent i mer enn ca 2 uker. Og man skal faktisk spise grønnsaker. De som tror at lavkarbo går ut på å spise bacon med smeltet ost og fløte til, har misforstått.

I tillegg blir faktisk ketosedietter brukt som behandling av barn med epilepsi i enkelte tilfeller.

Nei, jeg har ikke prøvd, fordi jeg ikke ønsker å ødelegge kroppen min. og jeg har heller ingen grunn til å prøve. Jeg spiser et vanlig, sunt kosthold, med vanlig mat, og trener jevnlig, og har en kropp mange jenter gjerne skulle hatt.

Det er godt mulig du har prøvd dette og det funket for deg, men det betyr ikke at det vil gjøre det for alle og enhver. Og som legen skriver, det er VELDIG mange tilfeller hvor dette ikke bør brukes, men her anbefales det til gud og hvermann nesten ukritisk.

Oi, wow, skal man faktisk spise grønnsaker, gud, så crazy.....herregud, selvfølgelig skal man spise både grønnsaker OG frukt med god samvittighet. Det blir bare tåpelig å si noe annet. Kroppen trenger mye mer enn bare fett og protein. Det trenger vitaminer av ulike slag, fiber, mineraler, enzymer osv, osv, og dette vil du ikke få dekket ved å nesten bare spise fett og protein. I tilegg så er det en stor belasning på lever å spise veldig mye protein.

Det er godt mulig at dette faktisk hjelper SVÆRT overvektige mennesker til å gå ned i begynnelsen, men jeg tviler på at det er anbefalt å følge slik drastiske dietter uten tett oppfølging av noen som er utdannet inne helse/ernæring.

Det er utvilsomt, at dersom du skal få til en varig vektreduksjon og forbedret livskvalitet, trenger du et variert kosthold. Ikke restriktive dietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_mina_*
Er ikke hele greia med lavkarbo at man ender opp med å spise mindre fordi proteiner og fett metter mer? Hvorfor er dette et bedre alternativ enn å telle kalorier? Resultatet blir jo det samme.

Det er ikke det. Det er bare en trend som noen har hivd seg på. Det er noe som kanskje er nødvendig for ekstrem tilfeller og spesielle tilfeller, men ikke for mannen i gata.

Det ER viktig å ha et variert kosthold. Selvfølgelig skal man tenke litt på kvaliteten på energien man putter i seg, men uten å ta helt av.

Det er også altfor mange som ligger på altfor lavt energiinntak.

Kroppen trenger energi for å fungere. Den trenger ulike energikilder for å holde ulike prosesser igang. Selvfølgelig skal man ikke hive bøttevis med sukker i te/kaffe hver dag og drikke masse brus. Men det tror jeg de fleste skjønner.

Sats på mat med fiber - det gir metthetsfølelse. Prøv å balansere både raske og langsommere karbohydrater, da får du energi både nå og i et par timer.

Pass på å få et lite påfyll rett etter trening slik at kroppen slipper å ta av muskler. Ha en viss idè om hvor mye energi du får i deg, uten å freake helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ser jo ut til at det finnes en god grunn til å holde seg unna karbohydrater. Det eneste våre kropper trenger er protein og fett (og vitaminer, seff).

Hjernen trenger karbohydrater for å fungere. Kanskje du bør begynne å spise litt karbohydrater? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man ikke hive bøttevis med sukker i te/kaffe hver dag og drikke masse brus.

Det tror jeg de fleste vet. Det de derimot ikke tenker på er alle raske karbohydrater som finnes i brødmat av hvetemel, leverpostei, syltetøy, brunost, kaviar osv. Og mange spiser for lite fett fordi det er fyfy, og for lite proteiner.

Raske karbohydrater finnes i så mye mer enn de opplagte produktene.

Og raske karbohydrater er faktisk kun anbefalt etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mina_*
Det tror jeg de fleste vet. Det de derimot ikke tenker på er alle raske karbohydrater som finnes i brødmat av hvetemel, leverpostei, syltetøy, brunost, kaviar osv. Og mange spiser for lite fett fordi det er fyfy, og for lite proteiner.

Raske karbohydrater finnes i så mye mer enn de opplagte produktene.

Og raske karbohydrater er faktisk kun anbefalt etter trening.

Det var derfor jeg skrev selvfølgelig;-)

Ja, det er mange skjulte kilder der ute, men det nytter jo ikke å skrive en lang avhandling her inne på alt man bør spise/ikke spise og evnt når.

Det er ikke helt korrekt at raske karbohydrater kun er anbefalt etter trening. Dersom du feks har veldig lavt blodsukker, kan det være smart å få i seg raske karbohydrater for å få det opp, sammen med langsomme. Ernæring er komplisert og innviklet, derfor er det vanskelig å gi korte, korrekte svar her inne som ikke noen kan vri og vrenge på;-)

Som jeg har sagt før, man trenger BÅDE fett, proteiner og karbo. Hvor mye du skal ha av hver kommer ann på din livsstil.

Det virker som om veldig mange hiver seg på en diett som utelukker en ting....selv om mange feks får i seg for mye fett og trenger å redusere dette, betyr det IKKE at de skal KUTTE det ut, det samme med karbohydrater. Man skal bare REDUSERE det, og kanskje ØKE noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...