Gå til innhold

Fins en enkel måte å gåned i vekt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har en liten baby som er 4 mnd... etter fødsel har vi hatt ett rolig , og behagelig ( og litt usunt) liv... Nå veier jeg like mye som før fødsel:(

Tenkte å sette meg inn i Fedon, men syns det er vanskelig.. hjelper det om jeg kutter ut poteter, brød og pasta?? Dette er ting jeg spiser mye av nå...

Og hjelper det med en lang trilletur hver dag? Eller må jeg begynne med organisert trening for at sideflesket skal forsvinne???

Er ikke akurat veldig god på det med kosthold og trening jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det hjelper absolutt om du spiser mindre brød, poteter og pasta. Man bør holde seg unna sukker og hvitt mel så mye man kan. Litt kan man selvsagt spise, men ikke spis mye av det som du sier at du gjør.

Anbefaler deg å prøve å spise hver tredje time. På denne måten holder du i gang forbrenningen i kroppen. Når du skal spise utenom faste måltider som frokost, lunsj og middag, så bør du bare spise litt frukt, en lett-yoghurt, knekkebrød etc. Bare for å få i deg noe hver tredje time liksom.

Det hjelper absolutt med en lang trilletur hver dag. Rask gange er jo kjempebra fettforbrenning. Du kan jo begynne med å fokusere på kostholdet og ta noen gåturer, så kan du jo begynne å trene litt mer etterhvert dersom du føler at du ikke har tid til det nå pga baby.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig lei av fy-fy stempelet karboydrater har fått! Du kan kutte ut så mye karbohydrater du bare vil, spiser du mer enn du forbruker vil du uansett ikke gå ned i vekt. Spiser du mindre enn du forbruker går du ned i vekt uansett hva du spiser.

Det er noen som mener at en kalori ikke er en kalori, men min erfaring er at en kalori ER en kalori. Jeg har et kosthold bestående av nesten bare karbohydrater, men like fullt går jeg ned i vekt.

De fleste undervurderer hvor mye de spiser, husker selv at jeg fikk sjokk når jeg begynte å telle kalorier. Du trenger ikke telle kalorier fanatisk, men gjør det en liten stund så du får et visst begrep om hvor mye du får i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig lei av fy-fy stempelet karboydrater har fått! Du kan kutte ut så mye karbohydrater du bare vil, spiser du mer enn du forbruker vil du uansett ikke gå ned i vekt. Spiser du mindre enn du forbruker går du ned i vekt uansett hva du spiser.

Det er noen som mener at en kalori ikke er en kalori, men min erfaring er at en kalori ER en kalori. Jeg har et kosthold bestående av nesten bare karbohydrater, men like fullt går jeg ned i vekt.

Grunnen til at kutt av raske karbohydrater anbefales er jo at det gjerne metter mindre enn protein og fett, samt at blosukkeret blir ustabilt og gjør at en blir mer sulten. Derfor fører et kutt ofte til at en spiser færre kalorier.

Dessuten stimulerer inntaket av raske karbohydrater fettlagring.

Du som lever på mye karbo vil sannsynligvis gå ned i vekt, og mesteparten av det du går ned er tap av muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hjelper det med en lang trilletur hver dag? Eller må jeg begynne med organisert trening for at sideflesket skal forsvinne???

All fysisk aktivitet hjelper. Det som hjelper mest, er intervalltrening og styrketrening med tunge vekter.

Kostholdsmessig kan du prøve å kutte ut all mat som har "sukker" på ingredienslista, og som har mer enn 20% fett.

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig at buksene mine ikke passer lenger og at omkretsen rundt magen har blitt mindre da ;)

All vekt som forsvinner gjør deg tynnere, både vann, fett og muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at buksene mine ikke passer lenger og at omkretsen rundt magen har blitt mindre da ;)

Det er fullt mulig at du har gått ned om du har minsket kaloriinntaket ditt, men grunnen til at mange sier at man bør kutte ut karbohydratene først, er at det stort sett er karbohydrater som i et norsk kosthold som representerer "kun energi" og ikke særlig annet enn det. Protein- fett og fiberinnholdelig mat vil hjelpe bedre på metthetsfølelsen. Spiser man altså en stor porsjon grønnsaker istedenfor 2 hveteboller har man kanskje fått i seg samme mengde kalorier, men grønnsakene vil holde deg mett lenger.

Endret: Oi, ser noen har sagt akkurat det samme før meg...

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Bytt ut brød med fiberrik

*Spis mindre pasta, ris og poteter

* 30 min aktivitet hver dag

Dette fungerer for meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd veldig mange måter å slanke meg på, dette samtidig som jeg var kronisk syk og stort sett sengeliggende. Prøvde meg med vanlig sunnt kosthold og spiste bare 1300 kalorier om dagen, da sto vekta stille, gikk hverken opp eller ned. Så starta jeg på fedon, passa fortsatt på kalorier da jeg ikke var i noe bevegelse, så lå fortsatt på 1300 kalorier, og da gikk jeg ned 30 kg på 1 år.

Så for meg så hjelper det helt klart med mindre karbohydrater. Men det er nok veldig forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra 70 kg til 62 kg. Jeg tror vi alle kan enes om at det ikke bare er muskler og vann som har blitt borte her ;) Spesielt ikke når jeg trener styrke og passer på å drikke masse vann.

Men det er nok forskjellig fra person til person, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra 70 kg til 62 kg. Jeg tror vi alle kan enes om at det ikke bare er muskler og vann som har blitt borte her ;) Spesielt ikke når jeg trener styrke og passer på å drikke masse vann.

Men det er nok forskjellig fra person til person, ja.

Da vet du vel også at kroppen må få tilført proteiner for å bygge muskler.

At du drikker mye vann betyr ikke at du ikke kan ha gått ned i vannvekt. Og nei, jeg kan egentlig ikke si noe om nøyaktig hva du har mistet av muskler og vann og fett med mindre du måler fettprosent. Men det er kjent at det alltid er vann som forsvinner først når en slanker seg, gjerne de fem første kiloene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du vel også at kroppen må få tilført proteiner for å bygge muskler.

At du drikker mye vann betyr ikke at du ikke kan ha gått ned i vannvekt. Og nei, jeg kan egentlig ikke si noe om nøyaktig hva du har mistet av muskler og vann og fett med mindre du måler fettprosent. Men det er kjent at det alltid er vann som forsvinner først når en slanker seg, gjerne de fem første kiloene.

Det er jo ikke slik at jeg ikke får i meg proteiner i det hele tatt da. For det gjør jeg. Men ikke så mye som jeg burde.

Je skjønner at noe av det er vannvekt, men ikke så mye som 5 kg tror jeg. Jeg har ikke hatt spesielt mye salt i kroppen f.eks, noe som mange overvektige har fordi de spiser mye junkfood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så utrolig lei av fy-fy stempelet karboydrater har fått! Du kan kutte ut så mye karbohydrater du bare vil, spiser du mer enn du forbruker vil du uansett ikke gå ned i vekt. Spiser du mindre enn du forbruker går du ned i vekt uansett hva du spiser.

Det er noen som mener at en kalori ikke er en kalori, men min erfaring er at en kalori ER en kalori. Jeg har et kosthold bestående av nesten bare karbohydrater, men like fullt går jeg ned i vekt.

De fleste undervurderer hvor mye de spiser, husker selv at jeg fikk sjokk når jeg begynte å telle kalorier. Du trenger ikke telle kalorier fanatisk, men gjør det en liten stund så du får et visst begrep om hvor mye du får i deg.

Jeg er enig!

Jeg er også veldig lei av at karbohydrater har fått et fy-stempel!

Karbohydrater kan deles inn i raske og langsomme, og det er riktig at vi bør innta kun mindre mengder av raske karohydrater, men de langsomme er veldig viktige! Der proteiner er musklenes byggesteiner, er karbohydrater blant annet "hjernens drivstoff"...

Poteter, pasta og ris kan spises i moderate mengder med god samvittighet!

Det viktigste er et balansert kost, der man inntar riktig mengde av riktig næringsmiddel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig!

Jeg er også veldig lei av at karbohydrater har fått et fy-stempel!

Karbohydrater kan deles inn i raske og langsomme, og det er riktig at vi bør innta kun mindre mengder av raske karohydrater, men de langsomme er veldig viktige! Der proteiner er musklenes byggesteiner, er karbohydrater blant annet "hjernens drivstoff"...

Poteter, pasta og ris kan spises i moderate mengder med god samvittighet!

Det viktigste er et balansert kost, der man inntar riktig mengde av riktig næringsmiddel!

Vel, det ser jo ut til at det finnes en god grunn til å holde seg unna karbohydrater. Det eneste våre kropper trenger er protein og fett (og vitaminer, seff). Kroppen lager selv det drivstoff som trengs. Når man spiser karbohydrater er det lett å legge på seg fett (pga blodsukkersvingninger og insulinutsøndring). Noen er mer insulinfølsomme enn andre. I tillegg blir man ofter mer insulinfølsom når man blir eldre. Hvis man sliter med å gå ned i vekt kan det være lurt å prøve lavkarbomat. Gjerne med mye fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ser jo ut til at det finnes en god grunn til å holde seg unna karbohydrater. Det eneste våre kropper trenger er protein og fett (og vitaminer, seff). Kroppen lager selv det drivstoff som trengs. Når man spiser karbohydrater er det lett å legge på seg fett (pga blodsukkersvingninger og insulinutsøndring). Noen er mer insulinfølsomme enn andre. I tillegg blir man ofter mer insulinfølsom når man blir eldre. Hvis man sliter med å gå ned i vekt kan det være lurt å prøve lavkarbomat. Gjerne med mye fett.

Ved å si at kroppen ikke trenger karbohydrater, viser du at du har svært lite kunnskap om ernæring.

Kroppen trenger ikke raske karbohydrater, og dersom balansen mellom inntak av proteiner/karbohydrater og aktivitet ikke er riktig, blir karbohydratene lagret som overskuddsfett, men at normalt aktive mennesker ikke trenger karbohydrater er helt feil å si!

Leveren kan produsere nok minimumsenergi gjennom inntak av protein og fett, men dette ikke tilstrekkelig dersom du skal trene eller utføre krevende oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har prøvd trening og kaloritelling uten resultat. Det som hjalp var når jeg begynte på ketolysekuren. Har gått ned 14kg på 5 mnd og er med det "ferdig slanket". Så for meg var det uten tvil kuttingen av karbohydratene som hjalp. Jeg er også veldig glad i mat, og dette er den første kuren hvor jeg har spist nesten hva jeg vil (minus karbohydrater selvsagt) og heller ikke vært sulten eller hatt søtsug.

www.lavkarbo.no

www.ketolyse.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det folk som har dødd av slike dietter. Nyrene overbelastes pga for høyt inntak av proteiner og fett. Kan godt tenkes det er en bra slankekur, men bra for kroppen er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda helt klart. Men spretter man ikke opp igjen hvis man begynner å spise karbohydrater igjen da? Man kan jo ikke leve på en slik diett forever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...