Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 23. januar 2009 #41 Skrevet 23. januar 2009 Ja, mennesker klarer seg fint uten kjøtt. Dette blir ofte brukt som et argument for at alle burde bli vegetarianere. Jeg er ikke uten videre enig i dette. Det ser ut til at de som bruker dette argumentet mener at "klare seg uten" impliserer "avstå fra". Og jeg ser ikke helt logikken her. Logikken ser jeg fint, den består i at vi skulle ha en forpliktelse til å minimere dyrs lidelse, akkurat som ovenfor mennesker. Videre går en ut fra at slakting av dyr forårsaker mer lidelse for dyr enn å ikke slakte dem, noe som ikke behøver å være sant, slik du har påpekt. Jeg er ikke enig med Pære og de andre dyrevernerene, det er ikke nødvendigvis galt å drepe dyr, og det er ikke nødvendigvis galt å drepe mennesker. Det kommer helt an på hva du har fordel av, og hva du ønsker.
Gjest Ludovie Skrevet 23. januar 2009 #42 Skrevet 23. januar 2009 Dette ble brukt mot et annet argument, hvor jeg puttet det i motsatt virkning. At mennesker klarer å leve uten kjøtt, er ingen hemmelighet. Sant? Men hva man velger , er individuelt. Jeg er ikke vegetarianer, men jeg bruker dette argumentet fordi jeg mener at det er individuelt og ser ikke bort i fra at jeg hadde klart å overleve uten kjøtt. Jeg leste visst innlegget ditt litt for fort, for det ser jo ut til at vi er enige her.
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 23. januar 2009 #43 Skrevet 23. januar 2009 Jeg er ikke enig med Pære og de andre dyrevernerene, det er ikke nødvendigvis galt å drepe dyr, og det er ikke nødvendigvis galt å drepe mennesker. Det kommer helt an på hva du har fordel av, og hva du ønsker. Og for å gi et eksempel på det siste, kan vi jo nevne en mexican standoff, hvor noen retter en pistol mot moren din. Er det da galt å drepe vedkommende? Det er OK å spise kjøtt, dersom du kan unngå å bli uglesett for det, eller du har mindre problemer med å bli uglesett, enn du har med å la være å nyte kjøtt. Så enkelt er det.
MonicaR Skrevet 23. januar 2009 #44 Skrevet 23. januar 2009 Nå er ikke mennesket del av noen naturlig næringskjede, og det hadde absolutt ikke vært noe problem for "systemet" (naturen?) om vi sluttet å ale opp millioner av kuer, griser og kyllinger for å spise dem - det hadde til og med vært særdeles gunstig for miljøet på kloden om vi sluttet å spise kjøtt. At dyr spiser andre dyr er ikke noe argument for at mennesker skal spise dyr. Mennesket trenger ikke kjøtt, vi lever veldig godt uten. Vi har valg. Mennesket ER en del av en naturlig nærligskjede... Men grunnet vår hjerne har vi utviklet metoder fra å være jegere/samlere og frem til i dag hvor vi avler opp kjøtt og dyrker grøntfôr. Men i dag som den gang spiser vi både kjøtt og grønt. Jeg vil heller ikke henge meg på den med at et godt argument er at ANDRE dyr spiser dyr... Men kjøtt har vært en del av vår rase i uminnelige tider - og jeg tror neppe det kommer til å endre seg med det første. Det JEG reagerer på i nåtidens "kjøttproduksjon" - er som jeg har skrevet tidligere DYREMISHANDLIG og dette med at man frarøver dyret muligheten til naturlig adferd. Om jeg skulle slutte å spise kjøtt måtte det være for at jeg ble nektet å slakte selv - eller at jeg ikke visste noen om hvordan dyret hadde det på gården det vokste opp... Men jeg ville aldri sluttet å spise kjøtt ene og alene fordi at de faktisk blir drept....
Gjest Frosk Skrevet 23. januar 2009 #45 Skrevet 23. januar 2009 Jeg er helt uenig i at mennesker flest i den vestlige delen av verden er en del av en naturlig næringskjede i den forstand at det vil være et "problem for systemet" om vi slutter å spise kjøtt, som Mamma1 argumenterte med over her et sted. Vi aler opp millioner av kyllinger, griser, kuer osv osv for å slakte dem; det er ikke sånn at næringskjeder i naturen vil bryte sammen om vi slutter å ale opp dyr til mat. Det vil tvert imot være gunstig for kloden om vi slutter å spise kjøtt; kjøttproduksjonen skaper (i følge FAO, FNs mat- og jordbruksorganisasjon) større utslipp av klimagasser enn det transportsektoren gjør. Jeg er helt enig i at dyremishandlingen i industrikjøttproduksjonen er en veldig, veldig god grunn for ikke å ville spise industrikjøtt. For meg er også miljøvern og ressursbruk gode grunner til å kutte kjøttforbruket, i tillegg til at jeg mener det er bra for helsen å være vegetarianer.
Gjest Mea Culpa Skrevet 23. januar 2009 #46 Skrevet 23. januar 2009 (endret) Det er veldig individuelt det her, da mennesker faktisk klarer fint å overleve uten kjøtt uansett. Og slik er det bare! Mennesker klarer ikke aa faa nok vitamin B12 uten aa spise kjoett, melk eller egg. Det tilsier vel egentlig at det er meningen at vi skal spise litt kjoett? Rovdyr spiser andre dyr. Noen maa doe for at andre skal overleve, saann er det bare. Saa lenge dyrene blir behandlet bra mens de lever og naar de blir slaktet ser jeg ingen problemer med aa spise litt kjoett i ny og ne. Men det er jo klart at vi kunne sikkert kuttet veldig ned paa forbruket. Endret 23. januar 2009 av Mea Culpa
Gjest Caya Skrevet 23. januar 2009 #47 Skrevet 23. januar 2009 Mennesker klarer ikke aa faa nok vitamin B12 uten aa spise kjoett, melk eller egg. Nå er det jo slik at vegetarianere spiser både egg og melk og derfor ikke har noen problemer med B12 sånt sett. Snakker du om veganere blir saken litt annerledes. Men det betyr ikke at vi er ment til å spise kjøtt. B12 trives på bakterier som også trives på kjøtt og i egg og melk. Bakterien kommer fra jorda, ikke fra produktene. Før i tiden, før vi sprøytet og vasket grønnsaker fikk vi i oss B12 gjennom dem. Så det har ikke alltid vært slik at B12 har vært vår eneste B12-kilde. Uansett, jeg synes ikke det er så veldig viktig hva vi har pleid å spise, så lenge all forskning viser at man klarer seg bra (og vel så det) på plantekost. Jeg får enkelt i meg B12 i kosttilskudd, ikke noe stress
Gjest Frosk Skrevet 23. januar 2009 #48 Skrevet 23. januar 2009 Mennesker klarer ikke aa faa nok vitamin B12 uten aa spise kjoett, melk eller egg. Det tilsier vel egentlig at det er meningen at vi skal spise litt kjoett? .... B12 produseres av mikroorganismer, ikke av dyr. Animalske matvarer inneholder B12 som kommer fra bakterier i jordsmonnet samt i dyrenes innvoller. Dersom vi mennesker hadde vært litt mindre hygieniske (slik vi var tidligere) hadde vi fått B12 gjennom uvaskede grønnsaker, for eksempel. Men siden vi ikke lenger trekker røtter opp av jorden og knasker dem i oss, er B12-tilskudd nødvendig for veganere (men ikke for lakto-ovo-vegetarianere).
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #49 Skrevet 23. januar 2009 Fint å se at det ble en så aktiv debatt av innlegget..har selv vært kjøttspiser og forsvart det...prøvd vegetar kost før i tiden uten mye kunnskap som ikke fungerte..men i dag er det ikke vanskelig å velge..og kjøtt erstatning er ikke så mye dyrere en kjøtt..i dag er det gjort enkelt å bli vegetarianer. så dokumentaren earthlings..ja den viser det ekstreme..men det får en kanskje til å virkelig sette seg inn i å se på hvordan dyrene blir behandlet i Norge. Hadde jeg hatt viten om det før, så ville jeg tatt ett ansvar for mine handlinger før.. Dyr er mat for gruppen kjøttetere...vi har mulighet til å spise kjøtt og grønt..prøv å spise ustekt kjøtt å se hvordan magen liker det.. Å steke mat i smør er usunt, frigjør frie radikaler, er kreft fremkallende.. Rødt kjøtt er ikke sunt, noe alle burde vite... " Å produsere kjøtt" har blitt en alment akseptert tanke..helt normalt...mye ille kan bli normalt så lenge det foregår lenge nok..og man slipper å se det. Tror det er lett for de fleste når de ikke trenger å vite eller se det..men det betyr ikke at man ikke er ansvarlig for sine handlinger...jeg skulle ønske jeg fattet det tidligere selv. Framtiden er grønn..om man vil det eller ikke..fordi vi har ikke resurser til å fortsette på dette viset..ikke er det sunt heller..og ikke er det særlig " humant"
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #50 Skrevet 24. januar 2009 Alle som forsvarer å spise kjøtt på måten du gjør der, mamma1, bedriver aktivt selvbedrag. Jeg innser at det kun er reinspikka egoisme som får meg til å spise kjøtt, men så er jeg en kynisk nihilist også. Det er ingenting i Mamma1 sitt innlegg som tilsier at hun ikke forstår at hun er egoistisk mht. sine spisevaner. Når man spiser dyr, så blir dyr mat. Verstanden sie?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #51 Skrevet 24. januar 2009 Man kan jo ramse opp forskjellige planteetere og i samme slengen. Slikt kommer man ingen vei av. Hvorfor skal vi ramse opp planteetere? Mennesker er i all hovedsak rovdyr, men lever som mange andre rovdyr også på en del plantekost. Nå er ikke mennesket del av noen naturlig næringskjede, og det hadde absolutt ikke vært noe problem for "systemet" (naturen?) om vi sluttet å ale opp millioner av kuer, griser og kyllinger for å spise dem - det hadde til og med vært særdeles gunstig for miljøet på kloden om vi sluttet å spise kjøtt. At dyr spiser andre dyr er ikke noe argument for at mennesker skal spise dyr. Mennesket trenger ikke kjøtt, vi lever veldig godt uten. Vi har valg. Jo, mennesker trenger kjøtt. Mennesker er dyr, vi er en del av naturen, fordi vi er natur. Vi er dermed også en del av næringskjeden. For å ikke få helseplager eller å dø av feilernæring så må man tilpasse kosten og ta kosttilskudd som veganer. Skulle alle mennesker bestemt seg for å bli veganere, så hadde vi faktisk måttet drevet såpass mye rovdrift av naturen, at både vi og naturen hadde gått under. I dag driver man rovdrift på noen arter i naturen som er uheldig, men i det store og det hele så er forurensningen det store problemet mennesker ødelegger balansen i naturen, ikke hvordan vi spiser. 20% av jordens befolkning bruker 70% av maten, så det er derfor det er matmangel på jordkloden i dag. Vi har mer enn nok mat til at ingen behøver å gå sulten.
Gjest Caya Skrevet 24. januar 2009 #52 Skrevet 24. januar 2009 Dette innlegget var helt absurd, men jeg svarer likevel, siden overraskende mange ser ut å faktisk tro det denne gjesten sier. Jo, mennesker trenger kjøtt. Mennesker er dyr, vi er en del av naturen, fordi vi er natur. Vi er dermed også en del av næringskjeden. For å ikke få helseplager eller å dø av feilernæring så må man tilpasse kosten og ta kosttilskudd som veganer. Nei, vi trenger ikke kjøtt. Et lakto-ovo-vegetarisk kosthold innebærer ikke at man trenger å ta noen kosttilskudd i det hele tatt. Det eneste man trenger i et vegansk kosthold er B12, fordi vi ikke får det gjennom bakterier på grønnsakene lenger. Man får ikke helseplager av et vegetarisk kosthold som er en smule gjennomtenkt. Det er derimot vanlig å få kreft, diabetes eller hjerte- og karsykdommer av et "vanlig" kosthold. Sannsynligheten for alle disse sykdommene minker ved et vegetarisk kosthold (se linken jeg ga på første side i tråden). Skulle alle mennesker bestemt seg for å bli veganere, så hadde vi faktisk måttet drevet såpass mye rovdrift av naturen, at både vi og naturen hadde gått under. Hva i all verden er det du baserer dette argumentet på? Det er nå vi driver rovdrift på naturen, og kjøttforbruket er en av de sterkeste faktorene som bidrar til dette. I dag driver man rovdrift på noen arter i naturen som er uheldig, men i det store og det hele så er forurensningen det store problemet mennesker ødelegger balansen i naturen, ikke hvordan vi spiser. 20% av jordens befolkning bruker 70% av maten, så det er derfor det er matmangel på jordkloden i dag. Vi har mer enn nok mat til at ingen behøver å gå sulten. "Produksjon" av kjøtt, egg og melk er en av de industriene som bidrar mest til forurensing i verden (artikkel: kjøtt verre enn bilkjøring). Matmangel er en reell problemstilling for mange plasser i verden, og den vil ikke bli mindre når befolkningen øker. Det er mange som går sultne, og å bruke mindre arealer på fôr til landbruksdyr ville gjort at vi hadde flere arealer til å dyrke mat til den delen av verden som sulter (og husk at man taper 90% av energien i hvert næringsledd). Det er greit at man har ulike moralske betrakninger rundt det å spise dyr, men å gå rundt bruke ting som er direkte feil som unnskyldninger blir for dumt.
Gjest Frosk Skrevet 24. januar 2009 #53 Skrevet 24. januar 2009 ... Jo, mennesker trenger kjøtt. Mennesker er dyr, vi er en del av naturen, fordi vi er natur. Vi er dermed også en del av næringskjeden. Jada, mennesket er dyr - og vi er del av noen "naturlige" næringskjeder (vi er for eksempel godt på vei til å fiske norskekysten tom for torsk) men det meste av kjøttet vi spiser kommer fra dyr som er avlet opp i kjøttindustrien. Om vi slutter å spise kjøtt vil det ikke bli noen katastrofe for naturen, slik en del later til å tro (i en annen debatt ble det sagt, i fullt alvor, at vi må spise kjøtt for å regulere bestanden av kuer...!) - å spise mindre kjøtt (eller kutte kjøttet helt) er derimot det beste vi kan gjøre for miljøet på jorden. ... For å ikke få helseplager eller å dø av feilernæring så må man tilpasse kosten og ta kosttilskudd som veganer. Hvis du leser det Caya og jeg skrev et par poster over her, får du forklaringen på hvorfor vi mennesker ikke lenger får nok B12 fra vegetabilsk mat. Det samme ser man visstnok også hos gorillaer som holdes i fangenskap - når de får mer "hygienisk" mat enn det de spiser i det fri, får de for lite B12 og trenger tilskudd. Som lakto-ovo vegetarianer trenger man ikke kosttilskudd. ... Skulle alle mennesker bestemt seg for å bli veganere, så hadde vi faktisk måttet drevet såpass mye rovdrift av naturen, at både vi og naturen hadde gått under. I dag driver man rovdrift på noen arter i naturen som er uheldig, men i det store og det hele så er forurensningen det store problemet mennesker ødelegger balansen i naturen, ikke hvordan vi spiser. Dette skjønte jeg virkelig ikke i det hele tatt. Tvert imot; hadde alle blitt vegetarianere hadde vi dyrket mat til mennesker på de enorme arealene som nå brukes til å dyrke dyrefor. At forurensning / klimagassutslipp er det største miljøproblemet er jeg enig i - og hvor kommer de største utslippene av klimagasser fra? Kjøttindustrien, i følge FAO (FNs mat- og jordbruksorganisasjon).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. januar 2009 #54 Skrevet 25. januar 2009 Forbruket til 10 vegitarianere tilsvarer forbruk for en kjøttspiser, for å fore dyrene...hvor tror denne personen at dyrene får foret sitt i fra?..fjøset..nei det kommer fra naturen...fått med det nedhogging av regnskog i nyhetsbildet de siste 10 årene?... Så at det skulle ramponere naturen at folk blir vegetarianere er bare tull. At vi er primært et rovdyr..enda mere utrulig tull...prøv å spis noen råe biffer å se hvordan det går...vi er ikke primært rovdyr..men vi har ett fordøyelses system som kan klare begge deler, når de fleste kjøtt sorter er stekt kokt tørket etc.. Ett rovdyr spiser kjøttet rått, har ett kortere fordøyelsessystem enn primært plante- etere , og derfor unngår forgiftning ved å spise rått kjøtt... Ta å sett dere inn i enkle fakta i det minste før dere utbasunerer alt dette tullet. Mennesker er i all hovedsak rovdyr?....herlighet da...ta en titt på tennene til de fleste rovdyr..ett lite tips..eller slå opp forskjell på rovdyr og planteetere..og finn ut på veien at det finnes mellomting, der man har justert seg og kjøttet for at det skal være mulig for oss å spise det.. I tillegg handler det ikke bare om å spise kjøtt her...det handler om ett moderne samfun som produserer kjøtt.....kyr som står på bås i 10 måneder av året, og kan ta ett skritt fram og ett tilbake... Det handler om kyllinger og høns som sitter stappa i bur og aldri får bre ut vingene sine, ødelagte føtter.....lista er lang...ta en titt på hva som foregår i den moderne kjøtt industrien... Det var ikke slik dyrene ble behandlet før i tia...det som skjer i dag er ille...men ser jo fint ut på rema ikke sant..
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2009 #56 Skrevet 26. januar 2009 yep:) Der er mellomtingen. Men ikke på samme vis som andre altetere i naturen..fordi vi kan ikke spise mye av det kjøttet etc rått slik som andre altetere i naturen. I tillegg er enkelte kjøtt typer vanskelig for oss å fordøye og rødt kjøtt er ikke sunt for oss i store mengder. Og siden vi må tilberede kjøttet..så utsetter man seg enda mer for helserisiko. Vegetarianer kost er sunnere, er ingen tvil om det...det er veganere som har en risiko for B12 mangel.. Mange vegetar/ og erstatnings produkter er også tilsatt B12 for de som bekymrer seg for det..i naturen trenger andre planteetere også B12, og de får det i seg i små mengder på andre vis enn kjøtt..i tillegg trenger man ikke bekymre seg for B12 mangel i dag..da man kan få ett vitamin tilskudd ..noe som gjelder veganere, ikke vegetarianere. Uansett så er "kjøttproduksjonen" ute av kontroll, de som tror mennesker kan fortsette på det samme vis som nå, og alt blir å gå helt fint er virkelighetsfjerne.. om ikke så lenge vil ikke vegetarianere bli sett på som ekstreme i det hele tatt..og de blir flere og flere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå