Gå til innhold

Å bry seg om dyr

Fremhevede innlegg

Gjest Ludovie
Skrevet
Nei, dyr behøver ikke å være mat. Vi mennesker har hjerne, og har evne til å føle empati med dyr. Om vi legger kognitive evner til grunn, så hadde det vært all grunn til å sympatisere mer med en kalv enn med et embryo.

Veldig mange dyr er mat. Smågnagere er mat for større rovdyr, fisk er mat for måker, og enkelte dyr er mat for mennesker. Blant annet.

Jeg synes ikke at vår evne til å føle empati med dyr tilsier at vi bør slutte å spise dem - jeg synes derimot at det tilsier at vi bør behandle dem bra.

I tillegg slaktes alle økodyra på vanlig måte (lang stressende frakt, mange kyllinger skoldes levende osv)

Dette er direkte feil.

Fra http://www.holtegard.no/omoss.htm:

I februar 2000 ble gårdsslakteriet på Holte Gård registrert og godkjent – og er i dag landets eneste private småskala-slakteri på fjørfe.

En fordel med et eget slakteri på gården er at fuglene slipper transport over lange avstander. Dette minsker skader på fuglene og utsetter dem for mindre stress.

Ved slakting hentes fuglene til slakteriet flere ganger om dagen for at de skal tilbringe kortest mulig tid i transportkassene. Minst mulig stress og lidelser på fuglene er positivt for strukturen og smaken på kjøttet.

En fordel for fuglene er at de slaktes manuelt og slipper å henge levende etter beina på et transportband før avliving. Hos oss legges fuglene manuelt i en elektrisk avliver, som bedøver dem før de avlives.

På Holte Gård følges fuglene fra egg og kylling til ferdig produkt.

Vi prøver å gi fuglene et lykkelig liv og en «verdig død».

Når fuglene er klare til å slaktes, blir de hentet av en de kjenner (som har vært med i det daglige stellet), plassert i kasser og kjørt den korte veien til slakteriet.

Der blir de løftet ut av de samme personene som så legger dem i en elektrisk avliver.

Fra http://www.berg-gaard.no/public.aspx?pageid=40491:

Vi har landets første godkjente gårdsslakteri for småfe (autorisasjonsnr 220).

Lammene blir hentet en for en i fjøset av gårdens egne folk, leid

20 meter og humant avlivet og slaktet. Dyrene utsettes således ikke

for lange transporter og oppstalling på store slakteri med andre dyr.

Jeg kan komme med flere eksempler også, hvis du er interessert. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
Veldig mange dyr er mat. Smågnagere er mat for større rovdyr, fisk er mat for måker, og enkelte dyr er mat for mennesker. Blant annet.

Jeg synes ikke at vår evne til å føle empati med dyr tilsier at vi bør slutte å spise dem - jeg synes derimot at det tilsier at vi bør behandle dem bra.

Dette er direkte feil.

Det er veldig individuelt det her, da mennesker faktisk klarer fint å overleve uten kjøtt uansett. Og slik er det bare!

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Man kan jo ramse opp forskjellige planteetere og i samme slengen. Slikt kommer man ingen vei av.

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)
Det er veldig individuelt det her, da mennesker faktisk klarer fint å overleve uten kjøtt uansett. Og slik er det bare!

Man kan jo ramse opp forskjellige planteetere og i samme slengen. Slikt kommer man ingen vei av.

Mitt svar var et tilsvar til påstanden om at dyr ikke er mat. Veldig mange dyr er mat. Dette er en del av hvordan naturen er bygd opp.

Ja, mennesker kan velge å ikke spise kjøtt, og det er det da også enkelte som velger. Det synes jeg selvfølgelig er helt uproblematisk. Vi kan også velge å spise kjøtt, og det at veldig mange velger dette, synes jeg også er uproblematisk. (Her snakker jeg om det prinsipielle rundt kjøttspising som fenomen, og ikke om hvordan mange husdyr har det.)

Endret av Ludovie
Skrevet

Dyr spiser også dyr. Hvordan skulle det gått om ikke systemet var sånn?

Skrevet
Dyr spiser også dyr. Hvordan skulle det gått om ikke systemet var sånn?

Nå er ikke mennesket del av noen naturlig næringskjede, og det hadde absolutt ikke vært noe problem for "systemet" (naturen?) om vi sluttet å ale opp millioner av kuer, griser og kyllinger for å spise dem - det hadde til og med vært særdeles gunstig for miljøet på kloden om vi sluttet å spise kjøtt. ;)

At dyr spiser andre dyr er ikke noe argument for at mennesker skal spise dyr. Mennesket trenger ikke kjøtt, vi lever veldig godt uten. Vi har valg.

Skrevet

Å leve uten kjøtt er veldig dyrt. Kjøtt er billig.

Gjest Ludovie
Skrevet

Det går jeg ikke uten videre med på. Jeg ville i hvertfall brukt en del mindre på mat hvis jeg hadde kuttet ut kjøtt.

Skrevet
Dyr spiser også dyr.

Dyr spiser også dyr, ja. Hva vil du frem til? Systemet er ikke bare at dyr spiser dyr,som du var så opptatt av. Systemet inneholder også planteetere, kjøtt-og planteetere. Mennesker er begge deler,som sist nevnt. Så hva ville du frem til?

Mennesker KLARER seg fint UTEN, og det er det ikke å se bort i fra. Men hva en individuelt velger av holdningen sin rundt dette, er en annen sak. Skjønner?

Skrevet

Med slike nedlatende holdninger er jeg ikke overrasket over at dere ikke klarer å omvende flere..

Skrevet

for en motbydelig måte å se det på.

Skrevet

Hvorfor er det motbydelig? Noen må tenke på økonomien vet du.

Skrevet
Med slike nedlatende holdninger er jeg ikke overrasket over at dere ikke klarer å omvende flere..

De er du som har en holdning og som føler deg "omvendt" i en tråd hvor folk snakker om "trådens emne"

Skrevet

Hva i all verden er det du snakker om?

Skrevet
Hva i all verden er det du snakker om?

Det tror jeg kanskje du må lete lenge etter, mamma1

Skrevet

Det tror jeg også, i og med at svaret ditt ikke gir mening.

Gjest Ludovie
Skrevet
Mennesker KLARER seg fint UTEN, og det er det ikke å se bort i fra. Men hva en individuelt velger av holdningen sin rundt dette, er en annen sak. Skjønner?

Ja, mennesker klarer seg fint uten kjøtt. Dette blir ofte brukt som et argument for at alle burde bli vegetarianere. Jeg er ikke uten videre enig i dette. Det ser ut til at de som bruker dette argumentet mener at "klare seg uten" impliserer "avstå fra". Og jeg ser ikke helt logikken her.

Skrevet
Ja, mennesker klarer seg fint uten kjøtt. Dette blir ofte brukt som et argument for at alle burde bli vegetarianere. Jeg er ikke uten videre enig i dette. Det ser ut til at de som bruker dette argumentet mener at "klare seg uten" impliserer "avstå fra". Og jeg ser ikke helt logikken her.

Dette ble brukt mot et annet argument, hvor jeg puttet det i motsatt virkning. At mennesker klarer å leve uten kjøtt, er ingen hemmelighet. Sant?

Men hva man velger , er individuelt.

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg bruker dette argumentet fordi jeg mener at det er individuelt og ser ikke bort i fra at jeg hadde klart å overleve uten kjøtt.

Skrevet

Min erfaring er helt fullstendig motsatt! (Tror faktisk dette er første gang jeg har hørt noen argumentere med at kjøtt er billig, vegetarisk mat dyrt!) Hva i alle dager baserer du dette på - linser, bønner og kikerter er billig; veldig billig, til og med. Frukt og grønt er heller ikke dyrt når man kjøper grønnsaker som er i sesong. Jeg har et veldig moderat matbudsjett (studentbudsjett!), men spiser stort sett sunn, næringsrik mat laget fra grunnen av - jeg bruker nok mindre penger på mat enn "folk flest".

Vegetariske ferdigprodukter (veggisburgere og denslags) er ikke spesielt billig, men jeg vil tro veggiser flest ikke akkurat baserer kostholdet sitt på ferdigmat.

Skrevet
Det tror jeg også, i og med at svaret ditt ikke gir mening.

Det er nettopp fordi du er omringet av folk som vil omvende deg :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...