Elle Melle Skrevet 21. januar 2009 #61 Skrevet 21. januar 2009 Jeg forstår at man ikke synes det er greit med barn som forsyner seg selv. Der har man ulike regler. Det jeg ikke forstår, er holdningen til det barnet sier/ber om. Man skal ikke "tigge" mat, man skal ikke spørre etter noe, men skal ikke ville ha is, man skal ikke ville ha mer grønnsaker. Hvorfor i alle dager ikke? Det er vel ikke frekt å være sulten/knaskesyk? Jeg vil da mye heller ha barn på besøk som har vett til å spørre meg om det de ønsker, enn små forsagte mus som sitter og er sultne men er så godt oppdradd at de ikke sier et pip. Barnet har lov til å spørre om hva det vil. Jeg har lov til å svare hva jeg vil. Det koster meg ikke en kalori å si nei om jeg ikke ønsker å innfri forespørselen. Jeg blir faktisk sjokkert over at det er mulig å være så lite raus med små gjester, at man skal synes det er galt at de vil ha mer grønnsaker.
Nokia Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #62 Skrevet 22. januar 2009 Barnet har lov til å spørre om hva det vil. Jeg blir faktisk sjokkert over at det er mulig å være så lite raus med små gjester, at man skal synes det er galt at de vil ha mer grønnsaker. Javel, da er vi uenige. Jeg er faktisk av den oppfatning at barn må lære at de ikke kan spørre etter hva de vil når de er hos andre. Det er mange som synes at barn som vokser opp nå, er frekke, og jeg gjør mitt til at mitt barn ikke skal oppleves som frekt. Hva du gjør med dine barn skal ikke jeg bry meg om, men kanskje du skal være klar over at det faktisk er mange som reagerer som meg? Og angående å være lite raus, så kjenner jeg ikke at den kommentaren stikker så veldig. Barnet var hos oss i to-tre timer og fikk både middag, is, eple og grønnsaker. Så det er ikke snakk om at jeg sulter henne ut! ;-) (og når det er sagt: med tanke på kosthold, overvekt osv; hvor lurt er det egentlig å la barn få knaske på noe hele tiden?? Men DET er en helt anen diskusjon....)
Gjest imli Skrevet 22. januar 2009 #63 Skrevet 22. januar 2009 Jeg synes også unger som spør om å få ting hele tida, er frekke. Jeg torde aldri å spørre om å få mat da jeg var hos venner som liten. En ting er hvis ungen er sulten og spør pent etter mat (noe som egentlig burde være unødvendig da jeg mener foreldrene i huset burde sørge for at både egne barn og venner får mat), men å spørre om å få is? Det synes jeg er rimelig frekt ja... Slik håper jeg ikke mine unger blir.
Frøken eple Skrevet 22. januar 2009 #64 Skrevet 22. januar 2009 Man skal ikke "tigge" mat, man skal ikke spørre etter noe, men skal ikke ville ha is, man skal ikke ville ha mer grønnsaker. Jeg reagerer også på uttrykket "å tigge mat". Har jeg ikke hørt siden jeg var liten Jeg var nok ingen "tigger", men noen av vennene mines foreldre kunne bruke dette uttrykket - og min oppfatning av tigger før dette er en fattigfrans på gata. Må vel få lov å be om mat uten at det er tigging? Man er da ikke husløs eller en hund???
Elle Melle Skrevet 23. januar 2009 #65 Skrevet 23. januar 2009 Og angående å være lite raus, så kjenner jeg ikke at den kommentaren stikker så veldig. Barnet var hos oss i to-tre timer og fikk både middag, is, eple og grønnsaker. Så det er ikke snakk om at jeg sulter henne ut! ;-) Nå mente jeg jo ikke at du ikke var raus med maten, det var holdningen din jeg tenkte på. Jeg er av den oppfatning at det er få ting som er forbudt å føle/mene/ønske seg. Følelser er ikke "feile". Man må bare lære seg at det ikke alltid blir slik man helst vil. Men det er derimot ikke noe galt i å faktisk ha lyst på dette. Så dermed synes jeg faktisk ikke at barnet gjør noe galt i å spørre. Og du gjør helt rett i å si nei hvis det er det som passer deg der og da. Slik er det, det må barnet godta. Det jeg dermed ikke skjønner, er den underliggende kritiske holdningen til at barnet uttrykker behov og ønsker hun har, siden jeg rett og slett ikke begriper at det skal være et problem for et voksent oppegående menneske med vett til å sette grenser. Nei, er ikke så vanskelig å si. Men ok, du mener at barn bør ha selvsensuren på plass tidlig, og du vil ikke ha jobben med å avslå forespørsler. Der er vi nok veldig ulikt skrudd sammen, siden jeg ikke ville hatt noen problemer med å bare gjøre det uten å tenke noe mer over det tror jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå