Piper Skrevet 21. januar 2009 #41 Skrevet 21. januar 2009 Jeg syns faktisk det var veldig kjekt når vennene til ungene mine gjorde dette jeg. Da følte de seg så trygge hos meg at de kunne gjøre som hjemme. Om jeg ikke ønsker at de skal gjøre det forklarer jeg at her i huset har vi ikke lov til det. Jeg er ikke sint for de kunne jo ikke du vite, men nå vet du det til en annen gang. Helt enig
Piper Skrevet 21. januar 2009 #42 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Jeg har nå alltid lært at man skal spørre før man tar noe - også hjemme. Med mindre foreldrene mine har sagt "bare ta" så pleide jeg å spørre om jeg kunne ta et eple, eller ta et knekkebrød eller hva som helst. Barna til forloveden min har også fått med seg denne oppdragelsen hjemmefra, og de har så lenge jeg kan huske spurt om å ta noe å kjøleskapet før de stikker hodet sitt inn der. Til og med 5-åringen til fetteren min spør om å få ta ting, og sier "takk" når han får det. Og det har aldri falt meg inn at det ikke skulle vært sånn, med mindre ting blir satt fram og det bare er å forsyne seg. Jeg synes det er helt greit å si ifra til et barn som bare forsyner seg at sånn gjør man ikke. Man spør først og sier takk etterpå. Litt folkeskikk kan vi nå fortsatt videreføre :/ Hvem spør du før du tar noe i ditt eget hjem? Hvorfor i all verden skal barna måtte spørre om å få ta seg noe mat? Jeg kan forstå det med snop, brus ol, men frukt og mat? Endret 21. januar 2009 av Piper
Gjest imli Skrevet 21. januar 2009 #43 Skrevet 21. januar 2009 Det er jo forskjell på egne barn og gjester da. Eller er det ikke slik lenger at man skal oppføre seg annerledes på besøk enn hjemme?
firewater Skrevet 21. januar 2009 #44 Skrevet 21. januar 2009 Støtter de to over meg. Jeg håper virkelig at hvis jeg noengang får barn at de forstår at alt i kjøleskapet er der for å spises, og hvis besøk kommer bort så er det bare å ta. Selvsagt greit å gi beskjed slik at man får kjøpt mer, men bensinstasjonen er alltid åpen.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #45 Skrevet 21. januar 2009 Hvem spør du før du tar noe i ditt eget hjem? Hvorfor i all verden skal barna måtte spørre om å få ta seg noe mat? Jeg kan forstå det med snop, brus ol, men frukt og mat? Da jeg var liten spurte jeg også alltid om lov til å ta ting i kjøleskapet. Flere grunner til at det kan være praktisk. Om ungene tar seg knekkebrød rett før middag, ødelegger det apetitten. Og om de spiser knekkebrød i stedet for middag, så får de ikke i seg like mye grønnsaker og andre ting man gjerne vil de skal spise i et balansert kosthold. En annen ting er matmengden. Det er lettere å passe på at ungene ikke spiser alt for mye når de spør om å ta mat først. Og en annen praktisk grunn er selvsagt at man unngår at de spiser opp middagsingredienser Kanskje ikke noe problem for dere med bil eller kort gangavstand til butikk, men for meg som ikke har bil og må ta buss til butikken, er det ikke "bare" å stikke bortom å handle inn nye ingredienser før middag.
Gjest imli Skrevet 21. januar 2009 #46 Skrevet 21. januar 2009 Da jeg var liten spurte jeg også alltid om lov til å ta ting i kjøleskapet. Flere grunner til at det kan være praktisk. Om ungene tar seg knekkebrød rett før middag, ødelegger det apetitten. Og om de spiser knekkebrød i stedet for middag, så får de ikke i seg like mye grønnsaker og andre ting man gjerne vil de skal spise i et balansert kosthold. En annen ting er matmengden. Det er lettere å passe på at ungene ikke spiser alt for mye når de spør om å ta mat først. Og en annen praktisk grunn er selvsagt at man unngår at de spiser opp middagsingredienser Kanskje ikke noe problem for dere med bil eller kort gangavstand til butikk, men for meg som ikke har bil og må ta buss til butikken, er det ikke "bare" å stikke bortom å handle inn nye ingredienser før middag. Nettopp - sånn tenker jeg også. Barna bør spørre først før de tar mat hjemme - ikke fordi man nekter dem mat, men fordi det kan krasje med måltider slik at alle er sultne til forskjellige tider noe som er veldig upraktisk.
Piper Skrevet 21. januar 2009 #47 Skrevet 21. januar 2009 Det er jo forskjell på egne barn og gjester da. Eller er det ikke slik lenger at man skal oppføre seg annerledes på besøk enn hjemme? Familien (da er det snakk om foreldrene våre, søsken, nieser og nevøer) og nærmeste venner ( våre venner og barnas venner) føler seg så hjemme hos oss at de klarer å forsyne seg selv om det er noe de vil ha. Men venene våre og barnas var høflige til å begynne med, til jeg sa i fra at de bare kunne forsyne seg selv. Og det gjør de nå, noe jeg syns er helt greit.
Phaedra Skrevet 21. januar 2009 #48 Skrevet 21. januar 2009 Hvem spør du før du tar noe i ditt eget hjem? Hvorfor i all verden skal barna måtte spørre om å få ta seg noe mat? Jeg kan forstå det med snop, brus ol, men frukt og mat? Vet du hva, jeg har aldri tenkt over *hvorfor* jeg spurte om å ta noe. Jeg har bare alltid spurt, og aldri syntes at det var noe rart med dette. Og de fleste barna rundt meg (både familie og barn av venninner) gjør det samme. Hvis foreldrene mine dermot hadde satt fram frukt i en kurv eller likendene, og sagt "bare forsyn deg" så ville jeg tatt av den uten å tenkt over det. Jeg regner med at jeg har blitt opplært til å spørre fordi det blant annet kan krasje med middag, fordi de ville vite at jeg fikk i meg riktig mat i løpet av en dag osv. Det samme med annet drikke enn vann: juice osv. spurte jeg om å ta. Og for de som synes dette er forferdelig strengt: jeg har aldri tenkt over at dette var noe "rart" eller "strengt" før nå. Slik hadde alle vennene mine det også, og det ville aldri falt meg inn å gått i kjøleskapet hos noen av vennene mine uten å spurt først. Når det er sagt så synes jeg personlig egentlig ikke at det er et -problem- at en unge går og tar seg et eple i kjøleskapet mitt. Men jeg ville blitt litt satt ut, fordi jeg ville trodd at en 6-åring skjønte at sånt gjorde man ikke hos andre (noe jeg nå har fått forklart at 6-åringer gjør, fordi de ikke skiller mellom hjemme-regler og borte-regler.) Nå slipper jeg å bli satt ut i fremtiden
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #49 Skrevet 21. januar 2009 Ok, 6 år er "bare" 6 år, men min 5-åringen ville aldri i livet ha funnet på å forsyne seg fra andres skap eller kjøleskap. Så det er forskjell på unger. Jeg hadde definitivt blitt litt perpleks om datteren min sine venninner hadde gått i skap og skuffer etter noe spisende. Det har jeg da heller aldri opplevd, og vi har ofte besøk. Når det er sagt, har jeg selvfølgelig ikke noe imot å gi en sulten gjest noe å spise, men da forventer jeg at de spør først. Og ja, det forventer jeg også av en 6-åring.
Nokia Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #50 Skrevet 21. januar 2009 (endret) TS: Er du sikker på at ikke denne jenta hadde spurt barnet ditt om å få lov til å ta. Det kan jo være at hun spurte, selv om hun ikke spurte deg, og dermed fikk lov til å ta. Ja, det er jeg sikker på, for da min datter så at hun hadde tatt et eple ble hun helt lang i masken.... Hun har nemlig fått beskjed om at vi ikke må forsyne oss fritt når vi er hos andre, og at det er ikke er pent å "tigge". Når det er sagt, så fortalte jeg 5-åringen på en pen måte at hun gjerne kunne få eple, men at det er høflig å spørre først. Hun var ikke sulten, hadde nettopp spist middag (hos oss) hadde etter det spist is (som hun spurte etter) og etter at hun hadde spist eplet serverte jeg div grønnsaker som de kunne knaske på.... Da kom hun og ville ha mer grønnsaker. Jeg serverer gjerne mat, og synes det er koselig å lage til slik at de små kan kose seg litt, men liker ikke når det blir et "must" at de hele tiden skal ha noe å knaske på. Og jeg har det i meg fra jeg var liten at vi ikke skulle være frekke og spørre etter mat når vi var hos andre. Endret 21. januar 2009 av Nokia
Jade Skrevet 21. januar 2009 #51 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Når det er sagt, har jeg selvfølgelig ikke noe imot å gi en sulten gjest noe å spise, men da forventer jeg at de spør først. Og ja, det forventer jeg også av en 6-åring. Jeg forventer at 6-åringen følger det som foreldrene har lært han/henne. Jeg forventer ikke at 6-åringer automatisk følger regler som mitt barn ser på som en selvfølge. Videre forventer jeg at når jeg har forklart smågjestene våre noen få enkle regler som gjelder i vårt hus, at det blir fulgt hos oss. F.eks. do-hygiene, ringe på og vent, innestemme, osv. Endret 21. januar 2009 av Jade
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. januar 2009 #52 Skrevet 21. januar 2009 Isteden for å forvente det ene og det andre er det vel bedre å bare infinne seg med at noen har det litt annerledes hjemme enn dere og at det dermed bare er å gi beskjed om noe ikke er greit. Har lest igjennom tråden, og folk blir jo både satt ut, irriterte, får sjokk og det som verre er av at seksåring tok seg et eple i kjøleskapet. Etter noen av reaksjonene her å bedømme skulle man tro ungen hadde tatt bilnøkkelen og kjørt seg en tur jo. Det er da måte på å overreagere synes jeg.
Phaedra Skrevet 21. januar 2009 #53 Skrevet 21. januar 2009 Isteden for å forvente det ene og det andre er det vel bedre å bare infinne seg med at noen har det litt annerledes hjemme enn dere og at det dermed bare er å gi beskjed om noe ikke er greit. Har lest igjennom tråden, og folk blir jo både satt ut, irriterte, får sjokk og det som verre er av at seksåring tok seg et eple i kjøleskapet. Etter noen av reaksjonene her å bedømme skulle man tro ungen hadde tatt bilnøkkelen og kjørt seg en tur jo. Det er da måte på å overreagere synes jeg. Man må nå få lov til å få både sjokk, bli irritert og bli satt ut av noe man i utgangspunktet synes virker frekt, uten at noen skal kalle det å overreagere. Jeg har aldri vært borti en unge som forsyner seg av kjøleskapet mitt uten å spørre, og vet med meg selv at jeg ville blitt paff om en unge gjorde dette. Det er ikke dermed sagt at jeg ville fulgt opp reaksjonen og kastet ungen på huet ut av døra. Den første reaksjonen er ikke noe man styrer, og det er den mange beskriver her. De fleste her er jo enige i at ungen sikkert ikke mente å være frekk, og at man har lov til å si ifra om at det er andre regler hos seg, så hvor er denne overreaksjonen du refererer til?
Drua Skrevet 21. januar 2009 #54 Skrevet 21. januar 2009 Isteden for å forvente det ene og det andre er det vel bedre å bare infinne seg med at noen har det litt annerledes hjemme enn dere og at det dermed bare er å gi beskjed om noe ikke er greit. Ja selvfølgelig er det forståelig at det er forskjellige regler hos folk, og det er kanskje noe foreldrene burde lære ungene. "Sånn gjør vi det hjemme, når dere er gjester hos andre så må dere være høflige og spørre først hvis ikke dere får annen beskjed". Jeg synes det er veldig hyggelig om folk føler seg hjemme hos meg, både voksne og barn. Men det er vanlig at folk spør før de forskyner seg, ihvertfall sier noe sånt som "jeg tar meg litt å drikke jeg, er det greit?" Ja, selvfølgelig er det det. Den eneste personen som gjør helt som hun vil her er vel kanskje bestevenninna mi, men vi har jo nesten bodd sammen til tider og vi vet at det er i orden når vi er hos hverandre.
Phaedra Skrevet 21. januar 2009 #55 Skrevet 21. januar 2009 Og det virker som om det er mange her (blant annet jeg) forventet/forventer at barna blir oppdratt til å spørre før man tar noe hjemme. Nå som jeg har blitt oppmerksom på at dette ikke er tilfelle så setter jo det hele diskusjonen i et annet lys - og jeg kommer derfor ikke til å bli satt ut/irritert/sjokkert (set inn annen overdrevet reaksjon her) når en 6-åring gjør dette hos meg. Så får dere som har denne typen oppdragelse også være oppmerksomme på at hvis barnet deres gjør dette hos andre så kan folk oppfatte barnet som frekt. Det er faktisk ikke for å være vrien at jeg sier dette, og det har egentlig ikke noe med dette eplet å gjøre heller (jmfr. å ta nøkler og kjøre av gårde med bilen).
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. januar 2009 #56 Skrevet 21. januar 2009 Jeg bare tenker at folk som blir satt ut av at en 6 åring tar et eple fra kjøleskapet de må virkelig ha levd et veldig skjermet liv. Kom dere ut å opplev verden litt!
Phaedra Skrevet 21. januar 2009 #57 Skrevet 21. januar 2009 Jeg bare tenker at folk som blir satt ut av at en 6 åring tar et eple fra kjøleskapet de må virkelig ha levd et veldig skjermet liv. Kom dere ut å opplev verden litt! Du får nå tenke hva du vil
Drua Skrevet 21. januar 2009 #58 Skrevet 21. januar 2009 Så får dere som har denne typen oppdragelse også være oppmerksomme på at hvis barnet deres gjør dette hos andre så kan folk oppfatte barnet som frekt. Nettopp. Og kanskje også være oppmerksomme på at jeg og andre som deler min holdning kommer til å opplyse barnet som forsyner seg selv uten å spørre først i mitt hjem om at dette ikke er greit.
The Kitten Skrevet 21. januar 2009 #59 Skrevet 21. januar 2009 Jeg synes ikke det er å vente for mye at en seksåring skjønner dette. Det er ikke en toåring vi snakker om heller... Må gå an å stille litt krav til ungene. Ja, en seksåring bør skjønne dette, men det er opp til foreldrene å forklare slikt på en skikkelig måte.
Gjest hege Skrevet 21. januar 2009 #60 Skrevet 21. januar 2009 Jeg synes det er rart at det er så mange som er så sikre på at deres barn aldri ville ha gort noe slikt.. Jeg tenker at det sikkert kunne ha vært et av mine barn som hadde gjort noe slikt, selv om jeg hadde blitt overasket siden de alltid spør om å få ta frukt, mat o.l hjemme. Jeg vet jo ikke hvordan de oppfører seg borte, så lenge foreldrene ikke sier noe til meg, og det gjør de kanskje ikke alltid... Jeg synes at foreldre har hovedansvaret for oppdragelsen av sine barn, men at også andre er med og bidrar. F.eks ved at man sier til barn på besøk at "her må man spørre før man forsyner seg med mat fra kjøleskap og/eller benk". Vi må da hjelpe hverandre litt, eller hva? Jeg håper iallefall at andre voksne tør å si ifra når de har barna mine på besøk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå