Gå til innhold

Litt VEL hjemmevant gjest?!

Fremhevede innlegg

Skrevet
27 år? Vel, hun fortsetter antagelig så lenge ingen sier noe til henne. Er du for beskjeden til å si i fra til henne også?

Jeg har da sagt ifra til henne flere ganger ;) Men gammel vane vond å vende, ser det ut til. Hun er slik hos alle, og er en sånn som bare begynner å grafse rundt i skuffer og slikt om hun finner ut at hun trenger en penn i stedet for å spørre om jeg kan finne en.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå har jeg begynnt å flytte all pasta, rydde bort lipglosser, flytte isen opp i fryseren før hver gang hun skal komme, men spørsmålet mitt er vel, når er det normalt at unger skjønner at man ikke kan gjøre sånt?Er ikke dette egentlig en ekstremt uoppdragen unge??

Har man sagt fra til henne da?

Skrevet

Enig med Frk. eple. Hun kommer ikke til å skjønne dette helt av seg selv.

Skrevet
Har man sagt fra til henne da?

Har sagt fra og også kjeftet.

Skrevet
Min datter på 6 har en søt og snill venninne som har vært hos oss ganske mye. Men nå kjente jeg at jeg ble en smule irritert. Jenten gikk i kjøleskapet, fant seg et eple, og sitter nå foran barne-tv og knasker. Hun spurte tidligere etter is.

Jeg har innstendig forklart min datter at hun ikke må "tigge" etter mat hos andre, og håper hun for guds skyld ikke forsyner seg i andres kjøleskap eller spør etter mat/snop/drikke osv.

Er jeg sær, eller?

Forresten, sa fra til henne om at ingen bare kan gå og ta i kjøleskapet uten å spørre her i huset. Håper jeg slipper å si det flere ganger...

Jeg er enig i at man ikke kan gå inn i kjøleskapet til noen uten videre, men at en seksåring skulle vite dette. Det synes jeg er å vente litt vel mye.

Skrevet

Det må da kunne gå an å si fra på en bestemt og lettforståelig måte at det ikke er lov. Å kjefte er unødvendig. 6-åringen gjorde det sikkert ikke for å være slem.

Skrevet

Når jeg var liten måtte vi t.o.m. spørre om vi kunne få ta kake fra kakefatet som sto på bordet. Dette gjaldt både hos venner og familie. En seksåring er liten, men hvis man er konsekvent kan de helt fint lære seg å spørre. Det er dog fort gjort å glemme, så da er det bra at du minner henne på det (evt presiserer hvordan reglene er hjemme hos dere, dersom de ikke har de samme reglene hjemme hos henne).

Skrevet

Jeg syns faktisk det var veldig kjekt når vennene til ungene mine gjorde dette jeg. Da følte de seg så trygge hos meg at de kunne gjøre som hjemme. Om jeg ikke ønsker at de skal gjøre det forklarer jeg at her i huset har vi ikke lov til det. Jeg er ikke sint for de kunne jo ikke du vite, men nå vet du det til en annen gang.

Skrevet

Jeg har nå alltid lært at man skal spørre før man tar noe - også hjemme. Med mindre foreldrene mine har sagt "bare ta" så pleide jeg å spørre om jeg kunne ta et eple, eller ta et knekkebrød eller hva som helst. Barna til forloveden min har også fått med seg denne oppdragelsen hjemmefra, og de har så lenge jeg kan huske spurt om å ta noe å kjøleskapet før de stikker hodet sitt inn der.

Til og med 5-åringen til fetteren min spør om å få ta ting, og sier "takk" når han får det. Og det har aldri falt meg inn at det ikke skulle vært sånn, med mindre ting blir satt fram og det bare er å forsyne seg.

Jeg synes det er helt greit å si ifra til et barn som bare forsyner seg at sånn gjør man ikke. Man spør først og sier takk etterpå. Litt folkeskikk kan vi nå fortsatt videreføre :/

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det å spørre før man tar noe i kjøleskapet hjemme trenger jo ikke nødvendigvis å ha noe med folkeskikk å gjøre da. Noen har det jo sånn at man får lov til å forskyne seg med hva som helst i kjøleskapet fordi man er i sitt eget hjem, og ikke skal trenge å spørre om å få mat. Borte skal man selvsagt spørre, men er ikke alltid så lett for et barn å skille mellom dette. Fra barnet er så stort at det klare å smøre sitt eget knekkebrød synes i hvertfall jeg at det er unødvendig å måtte spørre om å få.

Gjest samme Gjest som #28
Skrevet

Enig i at om reglene er sånn hos deg så skal det sies fra, men en kan gjøre det på en fin måte uten å virke sur for det.

Mine unger har aldri måttet spørre etter frukt. Bakgrunnen for det er at de ikke likte det noe særlig og ikke turde prøve nye ting. Derfor om de ville ha og bare tok var det helt greit, men det endte og opp med at vennene tok.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

TS: Er du sikker på at ikke denne jenta hadde spurt barnet ditt om å få lov til å ta. Det kan jo være at hun spurte, selv om hun ikke spurte deg, og dermed fikk lov til å ta.

Skrevet

Når det gjelder å spørre om is så er dette en helt annen sak. Jeg tror jeg alltid har vært ganske kjapp til å spørre om godterier når jeg var liten, og det er de fleste barna rundt meg også. Så lenge hun spør (og ikke spør hele tiden og hver gang hun er der) så synes jeg ikke at dette er et problem.

Skrevet

Jeg vil også si at jeg nå har hatt samme diskusjon med min bedre halvdel, og han har forklart for meg at 6-åringen sikkert gjør det fordi han følger reglene slik de er hjemmefra, evntl. at han alltid får beskjed om å "ta seg et eple" når han ber om godteri.

Så jeg skal i min framtidige "oppdragelse" av andres 6-åringer ha dette i bakhodet (selv om jeg fortsatt synes man skal oppdra barn til å spørre før de tar noe) ;)

Skrevet

6-åringer nå til dags altså! Skulle tro de var småbarn!

Ærlig talt.

Skrevet

Jeg synes det er greit at ungene lærer seg at det kan være forskjellige regler og grenser i ulike hjem, og at det derfor er en grei regel at hvis man er sulten når man er på besøk hos andre så spør man pent, fordi dette er høflig og normal folkeskikk. Hvis barna ikke har lært det da, og går og forsyner seg selv når de er på besøk steder der dette ikke er akseptert, så gjør det da ingenting at de blir gjort oppmerksomme på hvilke regler som gjelder.

Skrevet

For det første; en seksåring er ikke _så_ liten, og kan godt forstå at det er andre regler for oppførsel hjemme og borte. De klarer også fint å lære seg at når man er borte så spør man i stedet for å forsyne seg selv...

Jeg hadde nok også blitt litt paff om en av venninnene til jentene hadde vært i kjøleskapet og forsynt seg selv :) Men det er mest fordi jentene mine alltid spør før de forsyner seg med noe. Dette på tross av at jeg har sagt at de kan spise frukt når de selv ønsker, og aldri har nektet dem å smøre seg en skive hvis de er sultne; er de store nok til å finne seg noe selv, så er de store nok til å bestemme det selv også... (Dette gjelder såklart ikke godterier, men "normal" mat og frukt...)

Har selv vokst opp med at jeg måtte spørre om hver minste lille ting - hadde til og med restriksjoner på maks _tre_ knekkebrød...! Så jeg er nok i overkant opptatt av at ungene skal føle at de kan bestemme de også i sitt eget hjem :) Synes det er for galt å måtte spørre om å ta et eple f.eks., når det ligger i kjøleskapet, Javisst er det vi voksne som kjøper inn maten, men den er da til hele familien!!

Skrevet
Jeg er enig i at man ikke kan gå inn i kjøleskapet til noen uten videre, men at en seksåring skulle vite dette. Det synes jeg er å vente litt vel mye.

Jeg synes ikke det er å vente for mye at en seksåring skjønner dette. Det er ikke en toåring vi snakker om heller... Må gå an å stille litt krav til ungene.

Skrevet

Men uansett, så kan ikke seksåringen skjønne dette hvis ikke foreldrene forklarer dette for dem. Derfor bør ikke TS eller andre kjefte på seksåringen (det er ikke hennes feil at ikke foreldrene har lært hun det), men si fra tydelig og bestemt, og gjenta x ganger om nødvendig, senere.

Skrevet
Interessant tråd.

Sønnen min har nemlig en kusine på 4,5 som hver gang hun er hos oss, forsyner seg av is i fryseren, spør etter potetgull etc...

Hun drar også med seg sønnen vår på 3,5 og åpner kjøkkenskuffer og forsyner seg av pasta skruer etc..som de kan knaske på.

Hun forsyner seg også av lipglossene mine som ligger fremme etc.

Nå har jeg begynnt å flytte all pasta, rydde bort lipglosser, flytte isen opp i fryseren før hver gang hun skal komme, men spørsmålet mitt er vel, når er det normalt at unger skjønner at man ikke kan gjøre sånt?Er ikke dette egentlig en ekstremt uoppdragen unge??

Du snakker her om din niese, og selv hun får ikke lov til å føle seg hjemme hos dere? Jaja, er det rart det er krig i verden, når man klarer å lage så mye oppstyr for at små barn klarer å hente ting og tang selv.

Forstår godt lipglosser ol, men mat, drikke ol burde vel en niese få lov til å hente selv. Eller kanskje det bare er vår familie som er rar der, for her i hsuet så klarer barna fint å hente det de selv vil ha.

Til ts: Jeg syns du overreagerer, og mener du virkelig at dine barn må spørre om de får ta frukt? Du kunne fint forklart barnet at du vil at barnet skal spørre om å få noe, men da må du også mene det. For om du mener at de da tigger, da blir det feil å gi en slik forklaring. Da får du være ærlig å si at du ikke vil at barnet skal spørre etter noe, ta selv, men at du serverer noe om du vil det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...