Gå til innhold

Litt VEL hjemmevant gjest?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 6 har en søt og snill venninne som har vært hos oss ganske mye. Men nå kjente jeg at jeg ble en smule irritert. Jenten gikk i kjøleskapet, fant seg et eple, og sitter nå foran barne-tv og knasker. Hun spurte tidligere etter is.

Jeg har innstendig forklart min datter at hun ikke må "tigge" etter mat hos andre, og håper hun for guds skyld ikke forsyner seg i andres kjøleskap eller spør etter mat/snop/drikke osv.

Er jeg sær, eller?

Forresten, sa fra til henne om at ingen bare kan gå og ta i kjøleskapet uten å spørre her i huset. Håper jeg slipper å si det flere ganger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Min datter på 6 har en søt og snill venninne som har vært hos oss ganske mye. Men nå kjente jeg at jeg ble en smule irritert. Jenten gikk i kjøleskapet, fant seg et eple, og sitter nå foran barne-tv og knasker. Hun spurte tidligere etter is.

Jeg har innstendig forklart min datter at hun ikke må "tigge" etter mat hos andre, og håper hun for guds skyld ikke forsyner seg i andres kjøleskap eller spør etter mat/snop/drikke osv.

Er jeg sær, eller?

Forresten, sa fra til henne om at ingen bare kan gå og ta i kjøleskapet uten å spørre her i huset. Håper jeg slipper å si det flere ganger...

?

Skrevet

Når barn forsyner seg fra andres kjøleskap er nok det i overkant freidig. Å spørre etter en brødskive om man er sulten må være greit, men is? Nei. Jeg vil ikke tro at det er vanlig å forsyne seg av noe som ikke står framme. Jeg hadde nok spurt om å ta et eple om det sto framme i en skål på salongbordet også.

Skrevet

Hun er sikkert vant til at slikt er greitt. Bra du sier fra om hvilke regler som gjelder i ditt hjem. På en fin måte, selvsagt - hun mente nok ikke å være frekk. Skjer det igjen, så bare gjentar du regelen, og håper at hun husker det til neste gang.

Nabounger som "tigger" mat her, får beskjed om at de må gå hjem og spise hvis de er sulten. Drikke får de hvis de spør. Hvis det er skolekamerater, får de middag sammen med oss. Har heldigvis ikke opplevd at noen har forsynt seg i kjøleskapet, men kjeks- og godteskåler tømmes fort hvis de står fremme.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg synes du er sær. Snakker vi ikke om en 6 år gammel unge her? Det er klart at man ikke skal forskyne seg når man er på besøk uten å spørre, men at en 6 åring av og til gjør til som er litt dårlig folkeskikk er vel ikke til å unngå. Hun er sikkert vant til at hun kan forskyne seg med hva hun vil fra kjøleskapet hjemme, så hun har vel ikke tenkt noe over det da. Hadde jeg vært mammaen hennes hadde jeg sagt at hun ikke skulle mase etter is borte, men det er jo bare å si nei når hun spør. Barna til søstern min forskyner seg med godteri og sånt fra skapene rett som det er. De er litt yngre enn 6 år, men vi lar i hvertfall ikke godteri stå tilgjengelig i deres høyde. Når det gjelder en 6 åring må det jo gå ann å si at hun skal spørre neste gang før hun tar noe i kjøleskapet.

Skrevet

:overrasket:

Nei, du er absolutt ikke sær!

Noe sånt hadde jeg aldri turt å gjøre da jeg var 6 år. Ikke nå når jeg er 23 heller, for å si det sånn ;)

At ikke folk kan lære ungene sine folkeskikk :riste:

Skrevet

Interessant tråd.

Sønnen min har nemlig en kusine på 4,5 som hver gang hun er hos oss, forsyner seg av is i fryseren, spør etter potetgull etc...

Hun drar også med seg sønnen vår på 3,5 og åpner kjøkkenskuffer og forsyner seg av pasta skruer etc..som de kan knaske på.

Hun forsyner seg også av lipglossene mine som ligger fremme etc.

Nå har jeg begynnt å flytte all pasta, rydde bort lipglosser, flytte isen opp i fryseren før hver gang hun skal komme, men spørsmålet mitt er vel, når er det normalt at unger skjønner at man ikke kan gjøre sånt?Er ikke dette egentlig en ekstremt uoppdragen unge??

Skrevet

Det var nok litt vel frekt og freidig ja. Men hun er jo ikke store jenta da, så da får man bare si fra og håpe at hun lærer.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Interessant tråd.

Sønnen min har nemlig en kusine på 4,5 som hver gang hun er hos oss, forsyner seg av is i fryseren, spør etter potetgull etc...

Hun drar også med seg sønnen vår på 3,5 og åpner kjøkkenskuffer og forsyner seg av pasta skruer etc..som de kan knaske på.

Hun forsyner seg også av lipglossene mine som ligger fremme etc.

Nå har jeg begynnt å flytte all pasta, rydde bort lipglosser, flytte isen opp i fryseren før hver gang hun skal komme, men spørsmålet mitt er vel, når er det normalt at unger skjønner at man ikke kan gjøre sånt?Er ikke dette egentlig en ekstremt uoppdragen unge??

Høres ut som min niese det. Jeg takler det ved å passe godt på når hun er på besøk, og godteri hun ikke får spise, ligger aldri tilgjengelig. Finner hun noe hun ikke ha lov til å ta, tar jeg det fra henne og noen ganskje kjefter jeg. Har aldri tenkt på at dette kommer av dårlig oppdragelse. Dersom jeg har en bolle med godteri på bordet spør hun til og med om å få med seg resten hjem når hun skal dra :ler: Viktig å huske at barn er barn, og er ikke alt de lærer selv om man har sagt det til de 1000 ganger. Hadde det vært en 15 åring som hadde gjort det samme derimot, så hadde jeg begynt å lure litt.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Det var kanskje litt rart å gå i kjøleskapet sånn uten videre, men kanskje hun var sulten? Tilby henne en brødskive eller noe da vel :)

Skrevet

Noen unger er bare slik. Jenta mi har også en slik venninne. Men det hender jeg sier at - vet du vi skal snart spise så legg det tilbake.

Moren hennes ber meg si til henne , da hun vet at hun er slik.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville sagt noe om det skjedde en gang, men jeg hadde definitivt passet bedre på neste gang ungen hadde vært her. Jeg hadde heller ikke likt at egne barn hadde gått og forsynt seg av det som var i skapene, verken mine eller når de er på besøk. Jeg vet at stedattera mi ikke gjør sånn når hun er på besøk, hun er litt beskjeden til det, men takker gjerne ja hvis hun blir tilbudt. Det synes jeg er veldig bra. Når jeg en gang får egne barn, kommer de til å bli opplært til det samme. Ikke mase om mat/godteri når de er ute og ikke forsyn seg hjemme i skapene uten lov. Jeg pleier ikke å la de spise noe hvis middag snart er klar, for da klarer de ikke noe middag. De får tilbud om mat når de kommer fra skolen, og vil de ikke ha da, får de pent vente til middag.

Skrevet

barn er barn, er vel ikke sikkert hun tenkte så mye over at hun var borte...

Mine barn på 2 og 4 finner seg frukt i fruktkurven på kjøkkenet rett som det er og kommer tuslende med et eple eller en banan de vil spise. Synes det er greit de lærer seg å finne ting de har lyst på selv innimellom... Men de må jo så klart lære at det er forskjell på hjemme og borte - selv om det ikke alltid er så lett å huske på hvor man har lov til hva....

Kanskje du skulle spurt denne jenten om hun var sulten når hun spurte etter is... noen barn spør jo om noe godt når de blir sultne...

Skrevet

Jeg pleide å si fra til barna om at de kunne spørre om de fikk noe, ikke bare forsyne seg fra kjøleskap og andre skap. Jeg pleide også å si fra om annen type oppførsel jeg ikke aksepterte hjemme hos meg, hva de gjorde hjemme hos seg selv brydde jeg meg ikke om men hjemme hos meg så gjør vi det på denne måten. Det gjelder imidlertid å si det på en ordentlig måte, trenger ikke å glefse og kjefte. Barna fortsatte å komme til oss så det så ikke ut til at de tok noe skade av det. Jeg tror det er verre når vi biter i oss og later som det er greit mens hele holdningen vår til barna viser at det ikke er det likevel, det merker de.

Skrevet

Sånn var venninna mi hjemme hos oss, mens jeg knapt turte å puste når jeg var i andres hjem.

Derfor har jeg vel ikke kommet på å si til datteren min at hun ikke må holde på slik hjemme hos andre. Hun er av den fremmelige typen. Takk for påminnelsen, TS. Jeg synes ikke du er sær, og det er helt greit å si i fra til andres barn når de er hjemme hos deg.

Skrevet

Jeg har noen nieser som gjerne sniker rundt i skuffer og skap. Eller - de gjorde det før. Da jeg kom over de på fersken, tok jeg på meg strenge-tante-stemmen og morske-ansiktet, og forklarte de at når de var på besøk hos meg, fikk de ikke lov til å rote i skuffer og skap. Og de hjalp! (Jentene var 3 og 7 år gamle)

Skrevet
Barna til søstern min forskyner seg med godteri og sånt fra skapene rett som det er.

Det er da forskjell å være på besøk hos tante eller hos en kompis. Hos mine tanter og onkler har jeg vært "hjemme" og har oppført meg som og blitt behandlet som deres egne barn.

Hos oss også blir mine nevøer og nieser behandlet som våre egne barn med samme grenser og muligheter. Andre får spørre om de vil ha noe annet enn det som står fremme.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Det er da forskjell å være på besøk hos tante eller hos en kompis. Hos mine tanter og onkler har jeg vært "hjemme" og har oppført meg som og blitt behandlet som deres egne barn.

Hos oss også blir mine nevøer og nieser behandlet som våre egne barn med samme grenser og muligheter. Andre får spørre om de vil ha noe annet enn det som står fremme.

Jeg var ikke "hjemme" når jeg var hos tanter og onkler. Var selv av den beskjedne typen da, som ikke turte noen ting når jeg var borte. Vet ikke hvordan niesa mi er når hun er hos andre, men vil ikke tro hun er så mye mer beskjeden der enn hos meg. Noen barn er bare av den typen som er litt frempå. Hun er for liten til å lage seg mat ennå, men alt av godteri må plasserer oppe i høyden. Ting som er plassert på bordet er alltid lov tilå forskyne seg av, men jeg må si nei når hun bare tar en bit av hver ting også tar ny. Man må rett og slett sette sine egne grenser i sitt eget hjem og rett og slett gi beskjed om unger gjør noe som ikke er greit.

Skrevet

Jeg har en venninne på 27 som oppfører seg slik. Det har hendt at hun har forsynt seg av ingredisene til morgendagens middag. Festlig, siden jeg bor langt unna butikken og vanligvis bare handler om lørdagene siden jeg ikke har tid til å stikke innom butikken før middag i ukedagene.

Jeg har alltid vært av den beskjedne typen. Jeg kunne aldri funnet på å bare forsyne meg av ting hos andre. Jeg spør aldri om å få noe heller, kanskje et glass vann, men ikke mer. Jeg må som regel nødes til å forsyne meg selv når de setter frem ting på bordet.

Skrevet
Jeg har en venninne på 27 som oppfører seg slik. Det har hendt at hun har forsynt seg av ingredisene til morgendagens middag. Festlig, siden jeg bor langt unna butikken og vanligvis bare handler om lørdagene siden jeg ikke har tid til å stikke innom butikken før middag i ukedagene.

Jeg har alltid vært av den beskjedne typen. Jeg kunne aldri funnet på å bare forsyne meg av ting hos andre. Jeg spør aldri om å få noe heller, kanskje et glass vann, men ikke mer. Jeg må som regel nødes til å forsyne meg selv når de setter frem ting på bordet.

27 år? Vel, hun fortsetter antagelig så lenge ingen sier noe til henne. Er du for beskjeden til å si i fra til henne også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...