Gå til innhold

Kubbelys som ikke revner eller renner over?


lille katt

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper lys på Nille og er veldig fornøyd, billig og bra kvalitet. Når det gjelder te-lys har jeg kjøpt de på Rema. De har grønn veke og er ganske høye. Dessverre har jeg ikke funnet disse lysene på lenge. Men fant noen tilsvarende på Meny som heter Unik telys, de brenner i 6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for mange bra svar! Hvis i tillegg noen gidder å titte under lysene sine (de som de anbefaler) for å se om det er noe "merkenavn" på dem, så blir jeg kjempeglad.

Dytter denne, jeg :). Håper flere har gode merketips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt jeg også. Men jeg har ikke merkene, for jeg fjerner plastfolien når jeg legger dem i skapet, slik at de er klare til bruk.

Men hvis jeg forstår det riktig, brenner du dem sjelden lenge om gangen? Prøv å legge dem i kjøleskapet noen en time eller fler, før du skal bruke dem. Da blir de drygere (og det gjelder alle typer stearinlys) og kubbiser brenner jevnere, og får litt tjukkere kant.

Skjærer du kanten, hvis den begynner å bli høy? Ikke skjær slik at det blir som en bakketopp, mer som en lav bassengkant. Og har du skål under, til å fange opp eventuelle uhell? Her er det mest på slutten det er aktuelt, men det er også betryggende om man skulle sovne fra lyset.

Synes det er perfekt med en kombinasjon av kubbelys, kronelys og telys. Først dør telysene ut, deretter kronelysene, mens kubbelysene sørger for at man ikke snubler rundt i mørke eller blendet av ei 60Wattspære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg forstår det riktig, brenner du dem sjelden lenge om gangen? Prøv å legge dem i kjøleskapet noen en time eller fler, før du skal bruke dem. Da blir de drygere (og det gjelder alle typer stearinlys) og kubbiser brenner jevnere, og får litt tjukkere kant.

Skjærer du kanten, hvis den begynner å bli høy? Ikke skjær slik at det blir som en bakketopp, mer som en lav bassengkant. Og har du skål under, til å fange opp eventuelle uhell? Her er det mest på slutten det er aktuelt, men det er også betryggende om man skulle sovne fra lyset.

Jeg brenner ofte kubbelys ganske lenge om gangen. Har ikke hørt det om kjøleskap før - må testes ut :).

På Ikea-lysene må ofte kanten skjæres av, ja. Prøver å ikke lage nedoverbakke. Har nettopp skjønt at man må ha lysskål under (ikke flate, men med litt kanter) for å ungå uhell.... Godt poeng det med å sovne fra lyset også.

Men man må jo gjerne ha ganske store lysskåler da, eller ihvertfall med nok kanter, for det kan renne ganske mye stearin dersom kubbelysene først revner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene jeg opplever at kubbelysene fra Ikea revner er når jeg har flere lys plassert sammen på lysfat. Jeg antar at det rett og slett er varmen fra nabolysnene som gjør at de kollapser.

Har også en stake som det står kubbelys i - det lyset revner aldri selv om det er samme type lys. (Ikea) Kjøper ikke de helt hvite fra Ikea, men de som er litt mer benhvit og som også finnes i mørk brun og lys brun, samt i rund og firkantet utgave.

Hadde lys fra Sia i julen; de jeg var skeptisk til på forhånd holdt seg superbra, det var sølvlys, men de hvite som jeg forventet at skulle være best var håpløse, de sank fullstendig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene jeg opplever at kubbelysene fra Ikea revner er når jeg har flere lys plassert sammen på lysfat. Jeg antar at det rett og slett er varmen fra nabolysnene som gjør at de kollapser.

Har også en stake som det står kubbelys i - det lyset revner aldri selv om det er samme type lys. (Ikea) Kjøper ikke de helt hvite fra Ikea, men de som er litt mer benhvit og som også finnes i mørk brun og lys brun, samt i rund og firkantet utgave.

Enig i at de helt hvite (de billigste) fra Ikea er dårligst. De "benhvite" er bedre, men foreløpig har ett revnet og rent ut over skjenken min :(.

Har forøvrig hatt mange revningsulykker selv om kubbelysene har stått for seg selv - men hovedsaklig med de hvite, billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å kjøpe kubbelys på Rema1000. Jeg har aldri opplevd at de revner eller renner over MEN det røde, fine jeg kjøpte til jul på gjorde nettopp dette. Det var blankere og smalere enn de jeg pleie å kjøpe - kanskje det var et annet merke?

De "vanlige" kubbelysene (litt duse fager, ganske matt overflate) fra Rema er jeg veldig fornøyd med, anbefales!

(tror det er Remas eget merke, men der er jeg ikke helt sikker for jeg har kastet emballasjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å skille de ulike lysene på Ikea fra hverandre. Jeg finner ikke mine på nett nå, men de er ganske store og jeg betalte 19 kr for dem. Om det er de samme som jeg har brukt tidligere er jeg usikker på, men de er like disse, selv om de var billigere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å skille de ulike lysene på Ikea fra hverandre. Jeg finner ikke mine på nett nå, men de er ganske store og jeg betalte 19 kr for dem. Om det er de samme som jeg har brukt tidligere er jeg usikker på, men de er like disse, selv om de var billigere....

Det er de som vi omtaler som "store, hvite og billige". De andre er bedre. *oppklarer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse er jo billigere? :klø: Er de bedre?

Den første linken viste de store gigantlysene (Fenomen). Husker ikke om de små heter det samme, men det er ihvertfall de jeg er mest misfornøyd med. De har blank overflate.

De andre (Florera) er matte og er flate oppå, som på bildet. De har vært bedre, jeg har brent flere den siste tiden og "bare" ett har revnet (og det var en bitteliten rift, er tilbøyelig til å tro at det var et uheldig lys). De andre har brent ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med de hvite, billige fra Ikea jeg da... :sjenert: Har brukt dem i flere år uten å oppleve hverken revning eller noe særlig med renning. Jeg har aldri flere stående inntil hverandre da. Kantene kan bli litt høye, men jeg unngår det stort sett ved å la lysene brenne lenge hver gang.

Ellers har jeg hatt grei erfaring med lys fra Nille, men synes de brenner veldig fort.

Sia sine stearinlys er flotte i begynnelsen, men jeg synes de får en merkelig form etterhvert som lyset brenner. De faller litt sammen, og begynner å renne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

]Sia lys får du kjøpt i de fleste interiør butikker og noen blomsterbutikker. Du kan søke på SIA lys på nettet så får du opp flere butikker som har de.

Jeg kjøper nesten bare sia lys syns de er veldig fine og brenner fint og de med duft er utrolig gode. Man kan variere farger ettersom man skifter duker og annet interiør eller etter årstid. Den eneste negative erfaringen jeg har hatt med de var de mørke røde til jul. De hadde altfor liten flamme så man så nesten ikke at de lyste. Ellers er de helt topp. Behold plasten på!!! ikke alle i butikkene som vet det engang. De uten duft har to lag plast for å holde på duften og et plast lokk oppå. Der skal det ytterste og det på toppen av. De som ikke har duft har ett lag plast og det skal være på. Klipp ned etterhvert. Ingen fare for brann da. Ellers er Kremmerhus duftlysene veldig bra, de også med den innerste plasten på. Lykke til fra en som brenner minst 20 lys hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også er det Europris som har veldig bra kubbelys. De som fins i forskjellige farger i både forskjellige høyder og kulelys. De renner ikke. De har også 6 pk med hvite litt lave kubbelys som brenner helt ned til slutten og ikke renner.

Veldig bra hvis man har litt dårlig råd eller er litt økonomisk, for SIA er dyre lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bambi_*

Hei. Jeg har ikke tatt meg tid å lese gjennom alle svarene du har fått, så mulig Kremmerhuset er allerede nevnt!

Jeg kjøper mine kubbelys på Kremmerhuset. Syns riktignok de er dyre (ca kr 39,- stk), men de varer lenge. Hverken revner eller mister fasongen. Jeg er storforbruker av lys, og har prøvd det meste, fra billig IKEA lys til veldig dyre SIA lys.

Men jeg syns at kubbelysene fra Kremmerhuset er best!

.....Og vaniljeduft telys fra IKEA er himmelske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brenner ofte kubbelys ganske lenge om gangen. Har ikke hørt det om kjøleskap før - må testes ut :).

Jeg lærte det med kjøleskap i England. Det skyldes at stearinlys er relativt dyrere, og at man derfor ønsker at de skal vare så lenge som mulig. Litt mer luksus, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Milla_*

Åhh er så lei både ikea ,Sia og andre billig unaturlige lukte lysene :frustrert: . Kassina fra danmark er supre, de brenner i 50 timer lukter sinnsykt godt over 30 forskjellig e lukter og de stinker ikke sånn IKEA falskt. De er støpt i to omganger sånn at de ikke skal renne.man kan sjekke dette selv ved å se i bunnen på lyset. det skal være en runding under.

kjøpte mine i Laline butikken sandvika storsenter. De har en butikk på Jessheim også hvis noen ble interesserte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så lang erfaring med kubbelys. De jeg har er fra Sia, men har ikke brent helt ned ennå. De har begynt å bule på toppen.

Men jeg vil ha kubbelys som er gjennomfarget. Ikke de som har farge utenpå og hvit inni.

Hvilke er bra innenfor mitt kriterie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...