Gjest Chosa Skrevet 18. januar 2009 #41 Skrevet 18. januar 2009 Jeg synes du er urimelig ettersom hun hadde spurt om de først kunne sove over hjemme hos dere og deretter hos venninnen. Jeg har en lillebror på 14 og klokken elleve vil jeg ikke si er veldig sent for en på deres alder. Hadde hun spurt da hun var på ballet hadde jeg forstått, men ofte er det også uskyldig. Når man går på ungdomsskolen så er disse juleballene årets begivenhet, og selvfølgelig har de lyst til å ligge å prate om det, jeg husker selv hvordan det var.. Dere kunne jo hentet de og kjørt de til venninnen, eller ringt foreldrene på forhånd..
Rosalie Skrevet 18. januar 2009 #42 Skrevet 18. januar 2009 Chosa: Hun har aldri spurt om å få ha overnattingen hjemme hos seg selv, kun å få overnatte hos denne venninnen, slik jeg forstår trådstarter.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #43 Skrevet 18. januar 2009 Veldig fint det, for all del. Men, som jeg skrev før, når man blit oppringt av politiet kl halv 5 om morgenen, og de forteller at 14 åringen, som du trodde lå i senga si og sov, er innbrakt på stasjonen i døddrukken tilstand, så blir det altså innskrenket tillit her i huset. Vi har da også ofte hatt venner av tenåringenen på skravlefest, ikke noe problem det:) Hvis det har skjedd grove tillitsbrudd forstår jeg godt at man blir strengere. Det jeg mener er at man må våge å gi litt slipp på ungdommene, og prøve å stole på dem dersom man ikke har en grunn til å ikke gjøre det.
Gjest Indo Skrevet 18. januar 2009 #44 Skrevet 18. januar 2009 Hvis du er redd for at de skal reke ute etter skoleballet så hadde det vel gått ann å avtale at hun skal ringe når de har kommet hjem til venninnen. Eller snakket med venninnen sine foreldre? Når jeg var 14, hendte det mer enn èn gang at jeg og bestis som jeg skulle overnatte med, dro hjem til henne, ringte til mine foreldre for å fortelle at nå var vi hjemme, og dro ut igjen. Piece of cake, og ble aldri busta. ts: Synes ikke at du er urimelig. Dersom du kjenner foreldrene godt, er det noe annet. Da kan man avtale innetider og prate med hverandre, og ikke gjennom døtrene. Du bør jo ikke nekte henne å overnatte i ny og ne, men stol på magefølelsen din.
Gjest Indo Skrevet 18. januar 2009 #45 Skrevet 18. januar 2009 Eller stol på datteren din. Flertallet av 14-åringer drar ikke på overnatting for å drikke seg full. Neida, langt ifra alle, men mange. Er ikke såå lenge siden jeg selv var 14, og for å si det slik; Vi dro ikke på "overnatting" for å se på film ol.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #46 Skrevet 18. januar 2009 Når jeg var 14, hendte det mer enn èn gang at jeg og bestis som jeg skulle overnatte med, dro hjem til henne, ringte til mine foreldre for å fortelle at nå var vi hjemme, og dro ut igjen. Piece of cake, og ble aldri busta. Hva slags type foreldre var det snakk om her da? Nå kommer det vel ann på både foreldre og planløsning i ulike hus og leiligheter, men hjemme hos mine foreldre var det hverfall aldri snakk om å snike seg ut. Det hadde foreldrene mine fanget opp. Jeg er tydeligvis veldig naiv. Er 28 nå så føler ikke at det er så lenge siden jeg var i den aktuelle alderen selv. Kun ved et eneste tilfelle (og da ver jeg 16) husker jeg at vi snek oss inn altfor sent hos en venninne, og da hadde vi drukket. Husker at vi var så nervøse, og gjorde det aldri igjen. Jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet. Jeg ser også på min samboer sine søstre. De er 15 og 17 år gamle. De får ganske stor frihet. Og joda, jeg er venn med de på facebook og ser jo hva enkelte av vennene deres legger ut av bilder osv. som gjør at jeg forstår at folk på den alderen er ganske så frempå både med det ene og det andre. Men, de er greie jenter og støtt og stadig har de overnattigsbesøk hvor det er snakk om pizza, film og fnising. Et par ganger når de har vært hjemme alene hvis foreldrene har vært på hytten ol. Da har sambo og jeg av og til dukket opp uanmeldt bare for å sjekke, og aldri har det vært noe tull. Jeg synes ts høres streng ut, men nå var jeg selv snill og de jeg kjenner i aktuell alder er også snille og søte folk som ikke roter rundt. Hvis magefølelsen din tilsier at de skulle ut på fest så skjønner jeg deg godt.
Gjest Gjest_iben_* Skrevet 18. januar 2009 #47 Skrevet 18. januar 2009 Datteren på snart 14 er på skoleball. Hun har spurt om å få overnatte hos en venninne etterpå, men jeg har sagt nei. "Alle andre får lov!" (to andre venninner). Syns for det første at det er unødvendig å dra på overnatting når ballet er slutt i 23-00 tiden. Da er det uansett snart på tide å sove og det kan hun like godt gjøre hjemme. Dessuten kjenner jeg en vag uro. Kjenner ikke foreldrene så godt, men vet at datteren får lov til å "henge" ute på kveldene, noe ikke vi vil tillate. Er jeg urimelig?
Gjest Oza Skrevet 19. januar 2009 #48 Skrevet 19. januar 2009 Jeg synes det er urimelig. Hun er ingen baby lenger, og undomstiden har hun ikke evig. Jeg fikk aldri lov til noenting selv, og endte bare opp asosial.
Gjest Indo Skrevet 19. januar 2009 #49 Skrevet 19. januar 2009 Hva slags type foreldre var det snakk om her da? Nå kommer det vel ann på både foreldre og planløsning i ulike hus og leiligheter, men hjemme hos mine foreldre var det hverfall aldri snakk om å snike seg ut. Det hadde foreldrene mine fanget opp. Hun hadde ikke verdens strengeste foreldre akkurat. Litt ute på livet. Selvfølgelig har planløsning mye å si, men det finnes faktisk endel foreldre som mener at, "joda, klart du kan drikke å være lenge ute, men oppfør deg" for å sette det litt på spissen. Dersom ts verken kjenner eller stoler på disse foreldrene, men får en dårlig magefølelse, ville jeg ha stolt på den magefølelsen. Jeg synes det er urimelig. Hun er ingen baby lenger, og undomstiden har hun ikke evig. Jeg fikk aldri lov til noenting selv, og endte bare opp asosial. Selv fikk jeg lov til noe, og ikke lov til andre ting. Som de aller fleste får. Synes det har fungert utmerket. Nå virker det ikke på ts som om dattra aldri får lov til noe, men en 14 åring er fremdeles ikke mer enn en ung voksen som ikke nødvendigvis tar alle riktiige valg, og da må foreldrene sette grenser. Jeg er helt enig i at man ikke bør overbeskytte barn og ungdom, men la de oppleve og lære ting på egenhånd. Men ikke i alle situasjoner. En mellomting er bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå