Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har selv tenåringsjente som var på skoleball for første gang i år. Hadde hun spurt om å overnatte hos en venninne etter på ville jeg sagt ja. Synes du er urimelig streng. MEN jeg hadde ringt venninnens foreldre og hørt hvordan de så for seg at dette skulle vært..og tatt en beslutning utfra samtalen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke kjenner foreldrene særlig, skjønner jeg godt at du sa nei.

Skrevet
Datteren på snart 14 er på skoleball. Hun har spurt om å få overnatte hos en venninne etterpå, men jeg har sagt nei. "Alle andre får lov!" (to andre venninner). Syns for det første at det er unødvendig å dra på overnatting når ballet er slutt i 23-00 tiden. Da er det uansett snart på tide å sove og det kan hun like godt gjøre hjemme. Dessuten kjenner jeg en vag uro. Kjenner ikke foreldrene så godt, men vet at datteren får lov til å "henge" ute på kveldene, noe ikke vi vil tillate.

Er jeg urimelig?

Jeg hadde tillatt det. Det er ikke så gøy for henne å være den som er utenfor.

Skrevet

Jeg hadde sagt ja, men jeg hadde ringt foreldrene til venninna for å forsikre meg om at det var ok og sant at de virkelig skulle overnatte.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Datteren på snart 14 er på skoleball. Hun har spurt om å få overnatte hos en venninne etterpå, men jeg har sagt nei. "Alle andre får lov!" (to andre venninner). Syns for det første at det er unødvendig å dra på overnatting når ballet er slutt i 23-00 tiden. Da er det uansett snart på tide å sove og det kan hun like godt gjøre hjemme. Dessuten kjenner jeg en vag uro. Kjenner ikke foreldrene så godt, men vet at datteren får lov til å "henge" ute på kveldene, noe ikke vi vil tillate.

Er jeg urimelig?

Nei, du er ikke urimelig! Da jeg var 14 og overnattet hos venninner, var det fordi vi ville drikke oss fulle! - Det var ikke såalt for vanskelig å lure foreldrene våre. Jeg sier ikke at din 14- åring er slik jeg var som 14, men sjansen for at de i denne aldrern begynner å teste forskjellig er jo absolutt til stede. Stol på magefølelsen din.

Skrevet
Nei, du er ikke urimelig! Da jeg var 14 og overnattet hos venninner, var det fordi vi ville drikke oss fulle! - Det var ikke såalt for vanskelig å lure foreldrene våre. Jeg sier ikke at din 14- åring er slik jeg var som 14, men sjansen for at de i denne aldrern begynner å teste forskjellig er jo absolutt til stede. Stol på magefølelsen din.

Eller stol på datteren din. Flertallet av 14-åringer drar ikke på overnatting for å drikke seg full.

Skrevet

Jeg hadde sagt nei.

Etter at jeg hentet min datter som da var 15 år dritings hos ei venninne har jeg blitt veldig skepisk. I dette tilfelle var også foreldrene hjemme så ungdommene hadde fått lov å drikke av foreldrene, det var faktisk foreldrene som holdt drikkevarene.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Eller stol på datteren din. Flertallet av 14-åringer drar ikke på overnatting for å drikke seg full.

Nei, ikke alle 14- åringer drikker seg fulle, men det er viktig å stole på magefølelsen sin! Jeg tror det er mange naive foreldre der ute som aldri tror noe som helst slikt om tenåringene sine. Jeg jobber med ungdom, og ser hva som foregår!

Gjest og tenåringsmamma
Skrevet

Min er 13 1/2 og skal på skoleball neste mnd. Jeg hadde og sagt nei. I motsatt fall skulle jeg garantert hatt GOD peil på foreldrene til vennen/innen og VISST at de ikke så mellom fingrene med røyk, alkohol og sex.

Skrevet
Ja, jeg synes du er urimelig.

Hvis du er redd for at de skal reke ute etter skoleballet så hadde det vel gått ann å avtale at hun skal ringe når de har kommet hjem til venninnen. Eller snakket med venninnen sine foreldre?

Det er klart at 14-åringer synes det er stas å dra på overnatting etter at de har vært på skoleball. Så kan de ligge å fnise og sladre over alt som har skjedd.

En 14-åring trenger da vel ikke sove kl 23 en fredagskveld vel?

Hele innlegget er nesten ordrett det jeg skulle gå inn i tråden for å skrive!

Det er 'bare' 7 år siden jeg hadde mitt første ungdomsskoleball, og min bestevenninne overnattet hos meg. Vi gikk rett hjem etter ballet, men lå våkne i et par timer og sladret og fniste om hvem som danset med oss og hvem vi hadde lyst til å bli kjæreste med og hvem som så fæle ut og hvem som var kjekke osv.

Gjest tenåringsmor
Skrevet

Er jeg urimelig?

Jeg synes ikke du er urimelig. Sier du nei, så må datteren din bare godta det. Det er du som kjenner henne, og som har ansvar for henne. Hun blir tidsnok eldre og kan etterhvert få mer frihet og rangle litt mer. Har selv tenåringsdøtre. Den yngste 16 år. Hold på ditt. Synes ikke det virker OK at venninnen får lov å "henge ute på kveldene"i så ung alder. Da ville jeg også kjent meg utrygg.

Skrevet

Jeg hadde sagt nei - hvis det ikke var hos foreldre jeg kjente - og visste hva stod for.

Hvis magefølelsen sier at det ikke er riktig - ville jeg absolutt ikke tillatt det - men ville åpnet for overnatting hos oss (og hentet etter ballet)

Skrevet

Jeg hadde rett og slett ringt foreldrene til venninnen og spurt om det stemte at mitt barn kunne ovrnatte der. Samtidig så hadde jeg spurt om foreldrene skulle være hjemme. Den siste er litt viktig faktisk. Og så hadde jeg tilbudt meg å hente jentene på ballet og kjørt de hjem.

Skrevet

Sannsynligvis kommer det mange lignednde problemstillinger de neste 4 årene frem til hun er 18 og kan bestemme alt selv.

I løpet av disse 4 årene skal hun lære mye. Det er derfor viktig at hun gradvis får mer ansvar for seg selv og for sine valg.

Jeg synes slike overnattingsbesøk er en naturlig start på denne frigjørings- og selvstendighetsprosessen. Men enig i at det bør skje etter avtale med foreldrene til den andre jenta.

Gjest Gjest stemor med tenåringer i hu
Skrevet

Jeg er stemor til to åp 13 og 15 år, som var på skoleball like før jul. 15 åringen har allerede gitt oss flere grunner til ikke å stole på han, så han har fått innskrenket sin frihet betydelig det siste året. Han hadde ikke fått lov til å overnatte hos kompiser etter skoleballet. 13 åringen hadde nok fått lov til det, hvis det var hos venninner som vi kjente godt, og som vi også kjente foreldrene til. Alle foreldrene i klassen hennes har snakket sammen om hva vi aksepterer og ikke, så vi er godt kjent med hvilke holdninger de forskjellige har.

Det foregår utrolig mye rart på skoleball, det er iallfall både alkohol og tobakk lett tilgjengelig. Det er utrolig hvor naive enkelte foreldre er i så måte, de har virkelig skylapper på!

Og, de fleste legger ut bilder av seg selv og andre på facebook etterpå. Vi har måtte kontakte foreldrene til flere av 15 åringens klassekamerater for å få dem til å fjerne bilder fra facebook. Vi fant bl a ut at han røyka på den måten. Noen hadde lagt ut et bilde av han på skoleballet mens han røyka en diger sigar....

Mitt råd er at hvis du har en dårlig magefølelse, så følg den. Ofte stemmer det, og da kan du takke deg selv etterpå! Det er ikke moro når politiet ringer kl halv 5 om natta for å fortelle deg at de har 14 åringen din døddrukken nede på stasjonen, når du trodde han lå og sov i senga si! Det er mine erfaringer iallfall.

Gjest Gjest_Nusse_*
Skrevet

Jeg hadde heller ikke latt barnet mitt overnatte hos noen jeg ikke kjente...selv om datteren din er venninne med denne jenta, så vet du tydeligvis ikke mye om foreldrene...

Jeg vil vite hva slags hjem datteren min skal sove i....

Skrevet

Tenåringen skal jo lære seg å bli selvstendig og forberede seg på voksenlivet. Derfor hadde jeg gitt min datter lov til å overnatte hos venninna. Man må da stole på sine barn, at de kan ta rette valg osv.

Skrevet
Tenåringen skal jo lære seg å bli selvstendig og forberede seg på voksenlivet. Derfor hadde jeg gitt min datter lov til å overnatte hos venninna. Man må da stole på sine barn, at de kan ta rette valg osv.

Den der er vel litt naiv..... Vi tenkte også sånn, men det funka ikke noe særlig, for å si det sånn. Ungdommer må ha klare grenser på hva som er akseptabelt eller ikke, og de må vite at handlinger får konsekvenser. Overnatting hos venninne er ofte ensbetydende med at den samme venninna også overnatter hos venninne, og det kan fort bety fest. Tro meg, jeg snakker av erfaring:) Våre to får selvfølgelig overnatte hos venner de også, men ikke før vi har snakket med foreldrene til den andre og forsikret oss om at de faktisk er der hvor de har sagt de skal være.

Skrevet
Den der er vel litt naiv..... Vi tenkte også sånn, men det funka ikke noe særlig, for å si det sånn. Ungdommer må ha klare grenser på hva som er akseptabelt eller ikke, og de må vite at handlinger får konsekvenser. Overnatting hos venninne er ofte ensbetydende med at den samme venninna også overnatter hos venninne, og det kan fort bety fest. Tro meg, jeg snakker av erfaring:) Våre to får selvfølgelig overnatte hos venner de også, men ikke før vi har snakket med foreldrene til den andre og forsikret oss om at de faktisk er der hvor de har sagt de skal være.

Min erfaring er at det oftest ikke er fest når de planlegger overnatting. Jentene mine hadde da mange ganger 3-4 venninner på overnatting hjemme hos oss da de var 13-14 år. De koste seg med pizza, så på film, skravlet og hadde det kjempekoselig. Og de overnattet hos andre. Jeg stolte på dem og ringte aldri foreldrene de skulle overnatte hos. Det har gått helt fint :)

Fra de var 15 år fikk de lov til å bli med venninners familier på utenlandsturer. Fra de var 16 år fikk de lov å reise med venner på feriereiser i Norge. Og fra de var 17 fikk de lov til å reise med venner på ferieturer i Europa. For dem funket det bra å gradvis få mer ansvar. Hvis de får mer ansvar for seg selv og sine egne handlinger blir de bedre rustet til å møte livets utfordringer når de blir 18 år og overtar alt ansvaret for seg selv. Denne perioden i ungdommen går mye ut på å bidra på en best mulig måte til at ungdommene blir selvstedige og ansvarsfulle voksne mennesker. For å lære det trenger de å øve seg.

Skrevet
Min erfaring er at det oftest ikke er fest når de planlegger overnatting. Jentene mine hadde da mange ganger 3-4 venninner på overnatting hjemme hos oss da de var 13-14 år. De koste seg med pizza, så på film, skravlet og hadde det kjempekoselig. Og de overnattet hos andre. Jeg stolte på dem og ringte aldri foreldrene de skulle overnatte hos. Det har gått helt fint :)

Fra de var 15 år fikk de lov til å bli med venninners familier på utenlandsturer. Fra de var 16 år fikk de lov å reise med venner på feriereiser i Norge. Og fra de var 17 fikk de lov til å reise med venner på ferieturer i Europa. For dem funket det bra å gradvis få mer ansvar. Hvis de får mer ansvar for seg selv og sine egne handlinger blir de bedre rustet til å møte livets utfordringer når de blir 18 år og overtar alt ansvaret for seg selv. Denne perioden i ungdommen går mye ut på å bidra på en best mulig måte til at ungdommene blir selvstedige og ansvarsfulle voksne mennesker. For å lære det trenger de å øve seg.

Veldig fint det, for all del. Men, som jeg skrev før, når man blit oppringt av politiet kl halv 5 om morgenen, og de forteller at 14 åringen, som du trodde lå i senga si og sov, er innbrakt på stasjonen i døddrukken tilstand, så blir det altså innskrenket tillit her i huset. Vi har da også ofte hatt venner av tenåringenen på skravlefest, ikke noe problem det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...