Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Datteren på snart 14 er på skoleball. Hun har spurt om å få overnatte hos en venninne etterpå, men jeg har sagt nei. "Alle andre får lov!" (to andre venninner). Syns for det første at det er unødvendig å dra på overnatting når ballet er slutt i 23-00 tiden. Da er det uansett snart på tide å sove og det kan hun like godt gjøre hjemme. Dessuten kjenner jeg en vag uro. Kjenner ikke foreldrene så godt, men vet at datteren får lov til å "henge" ute på kveldene, noe ikke vi vil tillate.

Er jeg urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes du er urimelig.

Hvis du er redd for at de skal reke ute etter skoleballet så hadde det vel gått ann å avtale at hun skal ringe når de har kommet hjem til venninnen. Eller snakket med venninnen sine foreldre?

Det er klart at 14-åringer synes det er stas å dra på overnatting etter at de har vært på skoleball. Så kan de ligge å fnise og sladre over alt som har skjedd.

En 14-åring trenger da vel ikke sove kl 23 en fredagskveld vel?

Skrevet

heihei.

har ikke selv en tenåring i hus, men tror jeg hadde reagert på samme måte som deg. jeg har nok av eksempler av kusiner og kjæresten sin 14-åring som sku på ball og overnatte som ble kjørt hjem av mor til de hun sku overnatte hos grunnet fyll. mener absolutt ikke skremme deg altså :) det jeg mener er vel bare det at jeg hadde nok vært føre-var sånn som deg :)

uansett er jo 23.00 seint, og hun kommer sikkert til å være sliten etter en lang kveld med morro :)

synes ikke du er urimelig :)

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Ja, syns du er urimelig. Hvertfall med de begrunnelsene du har.

23 er da ikke så sent at det er sovetid på en FREDAG for en fjortenåring?? Da jeg var på overnatting i den alderen var vi alltid oppe leeenge og storkoste oss. Hva er så galt med det?

Skrevet

Jeg hadde nok gjort det samme som deg. Kommer litt an på hvem de vil overnatte hos, synes jeg.

Skrevet

Synes du tenker riktig jeg.. Bare ta en tur på fjesboka- ja er fortsatt så 'ung' at jeg har konbtakter der som går på ungdomskolen- og jeg sier bare -herremin-. Er foreldrene kjent for å være litt slappere på regler og grenser er kanskje ikke dette kvelden å la datteren din sove over. En blir trøtt og sliten etter ball, og de kan vel møtes morgenen etterpå.

Men bare et lite spm. spurte hun nå???

Skrevet

Er helt enig med deg, og ville gjort (kommer til å gjøre hvis det blir aktuelt...) akkurat det samme som deg!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg ville gjort det samme. Sannsynligheten for at de drar rett hjem til denne vennen for å overnatte er vel liten? Det er en klassisk unnskyldning blandt ungdommer å si at man skal overnatte et sted for å kunne være ute så lenge man vil uten å bekymre seg for foreldre. Dette er hvertfall noe rådgiver på ungdomsskolen til mine barn påpekte på et foreldremøte...

Overnatte kan hun vel alltids gjøre en annen gang? Det er annerledes hvis du hadde kjent og stolt på foreldrene til vennen, men når du ikke gjør det.....

Gjest Også tenåringsmor
Skrevet

Synes ikke du er urimelig.

Vi har gjort det slik at mine ungdommer, bestevennene og bestevennenes foreldrene, har i fellesskap satt opp noen festregler sammen, og en av dem er at en av oss forelder skal hente dem på festen.

De skal hjem etter festen, og det er ikke aktuelt med overnatting annet i særtilfeller.

Skrevet

Kan de ikke ha overnatting hos dere?

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Men bare et lite spm. spurte hun nå???

Nei, hun spurte for en stund siden og vi sa nei og trodde at diskusjonen var ferdig. Men hun spurte igjen før hun dro i dag og har også mast og kjeftet på telefonen i løpet av kvelden.

Drar og henter henne snart nå.

Tusen takk for støtte og innspill:)

Skrevet

Har jenten din sendt en tekstmelding fra ballet angående dette, eller er det noe hun har spurt om på forhånd?

Hvis hun spurte nå etter at hun dro på ballet så kan jeg forstå, men hvis hun har spurt tidligere så synes jeg det virker unødvendig strengt. Det må da være mulig å gi henne lov til dette, hvis man bare planlegger litt i samarbeid med venninnens foreldre.

Har det virkelig blitt så ille at 14-åringer ikke skal få dra på overnatting lengre? Fordi noe kan gå galt?

Jeg er for å være forsiktig og å sette grenser (jeg hadde selv strenge foreldre, men som i de fleste tilfeller lot meg være med på ting - mot at de kom å hentet meg, evt. de snakket med mine venner sine foreldre og avtale at de skulle hente og følge opp). Det var ikke snakk om at jeg kunne få reke rundt på kvelds/nattestid, men overnatting hos meg og hos mine venner var alltid ok.

Men nå hadde mine foreldre kontakt med mine venners foreldre, slik at det var ikke mulig for oss å lyve, det ville bli fanget opp. Jeg hadde heller ingen venner som hadde foreldre som tillot drikking og reking i den alderen.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet
Har det virkelig blitt så ille at 14-åringer ikke skal få dra på overnatting lengre? Fordi noe kan gå galt?

Hun får lov til å overnatte hos venninner, men vi har valgt å si nei denne gangen. Jeg har nok flere grunner til å si nei enn det som kommer frem her, og om noe av det ikke er annet magefølelse får så være.

Skrevet
Kan de ikke ha overnatting hos dere?

Signerer denne. Det må da være den beste måten å løse det på inntil videre?

Skrevet

Jeg synes ærlig talt du er urimelig. Men samtidig er det du som kjenner din egen datter og vennene/vennenes foreldre, og du som vet om du kan stole på de.

Skrevet

Jeg synes ikke at du var urimelig. Overnatting hos venninner etter skoleball, eller fester for den del er ikke nødvendigvis alltid en god idé. Men det med å heller invitere overnatting hos dere var ikke så dumt. Det er vel litt sent i dag, men spm kan jo komme igjen en annen gang, og da kan det jo være greit å forslå overnatting hos dere i stedet. Hvis det er venninnepjat som står i fokus har det jo ikke noe å si hvor de overnatter hen.. ;)

Skrevet

Tenk så stas å diskutere festen under dynen etterpå :-) I forhold til å legge seg i sengen på pikerommet kl 23.30 alene.

Hadde tatt på meg å kjøre til venninnen, og avtalt med foreldrene hennes først.

Skrevet

Skoleballene nå om dagen inneholder jo faktisk alkohol så jeg ville sagt nei om denne venninen normalt fikk lov til å feste. Tviler på at det hadde blitt hjem for og sove om hun er av den typen.

Broren til en venn av meg var på juleball nå i vinter. Han går andre året på ungdomsskolen og til slutt måtte de (lærerene) rett og slett ringe foreldrene å be dem hente ungene pga de fleste hadde enten drukket alkohol før de dro dit, eller så hadde de greid å fått det med seg inn. Og dette er et rolig pent strøk med litt rikere foreldre som har en streng linje på ungene sine.

Skrevet

Jeg holder med deg. Stol på magefølelsen. Du kjenner henne best.

Der er ikke feil å ha litt grenser for 14 årige barn, som de faktisk er. Selv om de synes de er veldig voksne. Hjemme hos oss må vår 14 årige jente være hjemme senest 21.30, hvis det ikke er noe spesielt. Vi følger med på det hun driver med.

Hun synes det er helt ok, og sier hun setter pris på at vi bryr oss om henne.

Hun sier at veninner som får reke ute halve natta, fester og driver med eldre gutter ikke er spesielt lykkelige.

Skrevet

Tror jeg hadde sagt ja.Hvis jeg kunne hentet dem,og kjørt dem hjem til venninnda.Og også fått vekslet noen ord men foreldrene samtidig.Feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...