Gå til innhold

Muhammed - profet eller verdens fremste militære leder?


Gjest Gjest_Frøken Fryd_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frøken Fryd_*

I et moderne informasjonssamfunn blir kildekritikk viktigere og viktigere. Et grunnprinsipp er å spørre; hvem er egentlig forfatteren og hva er hans misjon? Til hvilket publikum taler han?

vedrørende Muhammed burde man spørre seg:

Fikk han virkelig åpenbaringene sine fra gud/Allah eller var dette noe Muhammed som HÆRSJEF (sjekk kilder om Muhammed som hærsjef i Medina - google selv) fant på for å motivere sine soldater?

Det finnes vel knapt noen bedre strategi for en hærsjef enn å overbevise sine soldater om at den eneste sikre veien til himmelriket er å ofre livet i strid (jihad) og at krigen man fører er en hellig krig. Samt at himmelriket ikke skal åpenbare seg før striden er vunnet. Fra et sekulært perspektiv kan man vel kanskje si at Muhammed går de fleste militærteoretikere og hærsjefer en høy gang når han får sine soldater til å sloss etter dette prinsippet i nesten 2000 år. Eventuelle problemer med soldatenes frykt og redsel er jo f.eks. løst en gang for alle.

Altså; jeg bare spør: Burde koranen og islam forstås på bakgrunn av hvem Muhammed var? Guds sendebud eller militært geni? Spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_anonym_*

det jeg vet er at han var en PROFET. han fikk sin åpenbaring i en grotte ved fjellet Hira utenfor Mekka der han møtte engelen Gabriel og fikk et kall om at han var Allahs sendebud.

Jeg tror også han var en militær leder. har i allfall hørt at et av hans koner var det.

men hvorfor er det så vanskelig å tro at han var en profet sent fra Allah??

Jesus var det samme og Abraham osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_julenissen_*
det jeg vet er at han var en PROFET. han fikk sin åpenbaring i en grotte ved fjellet Hira utenfor Mekka der han møtte engelen Gabriel og fikk et kall om at han var Allahs sendebud.

Jeg tror også han var en militær leder. har i allfall hørt at et av hans koner var det.

men hvorfor er det så vanskelig å tro at han var en profet sent fra Allah??

Jesus var det samme og Abraham osv..

Kanskje fordi Allah i mine øyne er en eventyrfigur på linje med den kristne Gud, den jødiske Gud, julenissen med flere??

Da koker det ned til at Jesus var datidens svar på Snåsamannen, Muhammed en fyr med overbevisende lederegenskaper og Abraham en fyr som fikk uvanlig mange barn akkurat som diverse russikse Tsarer, i et samfunn hvor det var viktig å kunne redegjøre for sin nedstamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet er at han var en PROFET. han fikk sin åpenbaring i en grotte ved fjellet Hira utenfor Mekka der han møtte engelen Gabriel og fikk et kall om at han var Allahs sendebud.

Jeg tror også han var en militær leder. har i allfall hørt at et av hans koner var det.

men hvorfor er det så vanskelig å tro at han var en profet sent fra Allah??

Jesus var det samme og Abraham osv..

Du sier du vet at han var en profet, men dette er bare noe du tror, fordi det står i Koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da koker det ned til at Jesus var datidens svar på Snåsamannen, Muhammed en fyr med overbevisende lederegenskaper og Abraham en fyr som fikk uvanlig mange barn akkurat som diverse russikse Tsarer, i et samfunn hvor det var viktig å kunne redegjøre for sin nedstamming.

:hoho: Ubetalelig!

Du sier du vet at han var en profet, men dette er bare noe du tror, fordi det står i Koranen.

Der tar du feil. Det gjest over sier er at Muhammed er en profet ifølge Koranen. Det betyr ikke at han selv går god for at Muhammed er en profet. Han/hun går muligens ikke god for at det finnes profeter overhodet.

Likeledes, jeg tror ikke på verken kristendommen eller på Bibelen. Jeg vet allikevel at Adam og Eva er de første menneskene på jorden ifølge nevnte tro. Jeg tror allikevel ikke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du vet at han var en profet, men dette er bare noe du tror, fordi det står i Koranen.

Ja, da må det jo være like sant som de tingene som står i din eventyrbok, den du kaller bibelen.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...