Gå til innhold

Fordømte nabobarn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skulle ikke forundre meg om den voldsomme reaksjonen din gjør denne aktiviteten enda mer spennende for disse ungene.

Ikke misforstå, jeg forsvarer ikke oppførselen deres på noen måte, men jeg tror jeg ville valgt en litt mer taktisk måte å håndtere situasjonen på.

Gå ut til dem. Prat rolig med dem, forklar dem hvordan det de gjør virker på hunden og hvorfor det ikke er ok å gjøre det. La dem få hilse på hunden og bli litt kjent med den. De kommer garantert ikke til å gjøre det igjen.

Tenker dette er riktig pedagogisk tilnærming. Unger tar dette ofte veldig greit. Hvem vet, kanskje det har en stikk motsatt effekt også, at de blir vennligsinnet overfor hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så irritert! Slapp hunden ut i hundegården for å kunne støvsuge gulvet uten å skremme vettet av han. Hører et leven uten sidestykke og stikker hodet ut vinduet for å be han ti stille. Da ser jeg en masse små hoder som henger over gjerdet. De står bare der for å få han til å bjeffe. Har også opplevd at de har kastet snø og isklumper etter han. Jeg blir for*anna og brøler at de skal ha seg bort. Først da jeg åpner vinduet på vidt gap og brøler at jeg ser dem og ber dem ha seg ned fra gjerdet forsvinner de. Han reagerer aldri slik når andre går forbi. Det er kunn når barn står og roper eller kaster ting over gjerdet. Vi bor i et tettbebygd område så jeg er avhengig av at han er stille når han er ute. Vi har en stor privat hage og har satt opp en hundegård som han kan bruke når jeg f.eks skal vaske gulvet. Den står så langt fra veien som det er mulig å så til.

Hvis jeg en dag får tak på en av dem skal vi to ta oss en tur og hilse på mamma.

Grr....Må bare blåse ut litt.

Har du noen gang vert ute å snakket med barna? latt de hilse på hunden?

Hvor gamle er disse barna?

Å ha respekt for dyr, er noe foreldre lære barna.

Om de driver å kaste på hunden, så er det på tide at du tar en prat med barn og foreldre.

Forklar rolig hvordan det er, at hunden er rolig og snill, han står inngjerdet og er forsvarsløs. Du tar ansvar for hunden, så får foreldre ta ansvar for barna. Si, du kan gå god for han og barna, så lenge han blir angrepet og er forsvarsløs. Han er bare en hund. Fortell foreldre at barna dere ikke har lærrt repekt for dyr.

jeg regner med at du slipper den amtalen om du går ut og hilser på barna. la de hilse på hunden, fortell de om hvor redd han blir, derfor bjeffer han osv. la de få klappe, forklar hvor deskal klappe osv.....snakk rolig og stille.

tenker du får kompiser istedenfor at du ska være brøledama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Alle foreldre vet hvordan man skal oppdra naboens barn."

Barna synes sikkert at hunden din er spennende, og de skjønner sikkert ikke hva de gjør. Gå ut og prat med dem neste gang, uten å rope og være hysterisk.

Den eneste naboen venninna mi og jeg stjal bær av da vi var små, var hun som ofte sto i vinduet og fulgte med på om noen "stjal bærene hennes". Vi spiste ikke mye, og de fleste gangene var det ingen som plukket bærene før de var overmodne. Hun sto i vinduet og ropte og skreik hvis hun tok oss på fersken. Tenk om hun heller hadde bedt oss om å plukke for henne, mot at vi fikk noen bær med oss... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen eldre ungdommer til å prate med dem.

Da jeg var 14år pleide jeg å passe naboens hund, og en dag snakket hun om noen unger i 10års alderen som gjorde lignende. Kastet snøball på hunden hennes osv.

En gang ok jeg og noen andre dem på fersken, men vi var ikke slemme, men snakket til de og fikk de til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Syns det er helt utrolig at noen her prøver å dytte ansvaret for dyreplageriet over på TS. At hun roper ut fra vinduet at de skal la hunden være er vel en slags refleks, noe de fleste vel ville gjort hvis vi så fra vinduet at noen truet noen vi var glad i, enten det var hunden eller barnet vårt.

Er ellers enig i at du bør prøve å komme i posisjon til å snakke ordentlig med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er utrulig at noen faktisk skriver at de ville ledd av henne om hun kom på døra..hva slags respektløst menneske er du?

Hadde du kommet på min dør hadde jeg satt pris på det, for jeg ønsker heller ikke at mine barn skal være ute i nabolaget å plage dyr.,Hadde ikke tolerert det fra mine barn.

Å være slem mot forsvarsløse dyr er noe av det laveste jeg kan tenke meg.

Det burde faktisk ikke være nødvendig for voksne å måtte gå ut å snakke med barna om slikt..det burde vært gjort i hjemmet..når det har gått så langt..så stikker de som oftest når en voksen kommer.

Helt i orden om noen brøler til mine om de hadde funnet på slikt..men her i slekta lærer alle å bry seg om dyrene...og har de ikke lært det, så er det en nødvendig lekse.

Det du ikke fatter du som ville ledd...er at en hund som lærer seg å bli redd barn, kan faktisk i neste omgang bite barn..og da er det sannelig ikke så morsomt for deg heller håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mener er at om voksne peroner ikke kan behandle barn med respekt, så behandler jeg heller ikke vedkommende med respekt. Det er faktisk mer realt å snakke med barna, enn å brøle. I dette tilfelle handler det vel også om en allerede nervøs hund. Det er kankje en annen diskusjon, men i mine øyne fortjener ikke nervøse hunder å leve. Da er det uansett eiers ansvar å passe på at ting ikke skjer og at hunden ikke kommer i situasjoner den ikke takler. Hadde mine barn blitt bitt hadde det nok ikke vært morsomt. Men det hadde det heller ikke vært for hund og eier. Det er faktisk eiers ansvar at slike ting ikke skjer. For min del hadde utgangen kun vært avliving. Jeg har selv både hund og barn, men irriterer meg over folk som kaller barn drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at om voksne peroner ikke kan behandle barn med respekt, så behandler jeg heller ikke vedkommende med respekt. Det er faktisk mer realt å snakke med barna, enn å brøle. I dette tilfelle handler det vel også om en allerede nervøs hund. Det er kankje en annen diskusjon, men i mine øyne fortjener ikke nervøse hunder å leve. Da er det uansett eiers ansvar å passe på at ting ikke skjer og at hunden ikke kommer i situasjoner den ikke takler. Hadde mine barn blitt bitt hadde det nok ikke vært morsomt. Men det hadde det heller ikke vært for hund og eier. Det er faktisk eiers ansvar at slike ting ikke skjer. For min del hadde utgangen kun vært avliving. Jeg har selv både hund og barn, men irriterer meg over folk som kaller barn drittunger.

Så du mener at unger kan bare plage hunder til de blir nervøse, og da kan hunden bare avlives etterpå? Det er folk som deg som skaper de drittungene andre gremmes over. Barn har ikke enerett på et godt liv, de SKAL være med å bidra til at andre har det bra også. Noen ganger hjelper ikke annet enn å brøle. Jeg har ennå ikke møtt et barn som blir veloppdratt av å bare bli snakket til fornuft til i enhver situasjon. Oh my god, som jeg savner tiden da det var lov å gi de verste drittungene ett klaps eller to når det var fortjent! Denne holdningen om at barn er laget av skjørt glass, og stakkars små det er jo bare rampestreker irriterer meg mer enn drittungene i seg selv. Noen barn er og blir drittunger, sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Føler at jeg må si noen ting. For det første: Min hund har livets rett så lenge jeg passer på at han umulig kan bite noen av barna deres. Verden er ikke bare for barn vet dere (selv om noen synes å mene det).

Så mener jeg at barn burde lære seg å respektere andre levende vesener, og også andres eiendom. Og jeg sa ikke at de var drittunger. Jeg ba dem bare komme seg ned fra gjerdet - som faktisk er mitt.

Kanskje foreldre burde passe barna sine før de skjeller mot andre som passer på sitt?

Til sist ser jeg at tråden har gått over sine grenser, og inn i skittkasting. Derfor vil jeg be moderator om å stenge den.

Og alle sammen, husk at vi alle kan bli litt hissigere enn vi hadde tenkt av og til. Alle blir irritert over noe av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn og det kunne ikke falle meg inn å få noen heller, så lenge det tydeligvis ikke er lov å lære dem respekt for andre og andres eiendom på en måte som fungerer. Hvordan det ser ut i dine øyne driter jeg lang marsj i. Jeg mister ikke nattesøvnen av den grunn. Fatter ikke hvorfor folk er så jævla redde for ordene "lære barn respekt".

Ja, man skal behandle barn med respekt, men de må faen i meg lære seg at man ikke kan gå rundt å bare forlange respekt, men gjøre seg fortjent til den også. Plager de andre, dyr eller mennesker, må de tåle å brølt til!

Endret av Aniria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at om voksne peroner ikke kan behandle barn med respekt, så behandler jeg heller ikke vedkommende med respekt. Det er faktisk mer realt å snakke med barna, enn å brøle. I dette tilfelle handler det vel også om en allerede nervøs hund. Det er kankje en annen diskusjon, men i mine øyne fortjener ikke nervøse hunder å leve. Da er det uansett eiers ansvar å passe på at ting ikke skjer og at hunden ikke kommer i situasjoner den ikke takler. Hadde mine barn blitt bitt hadde det nok ikke vært morsomt. Men det hadde det heller ikke vært for hund og eier. Det er faktisk eiers ansvar at slike ting ikke skjer. For min del hadde utgangen kun vært avliving. Jeg har selv både hund og barn, men irriterer meg over folk som kaller barn drittunger.

Og hadde hunden min bitt noen som hang over gjerdet til tomten vår, så hadde jeg ALDRI avlivet den. Og jeg tviler sterkt på at du hadde fått gjennomslag for noe slikt, for nabobarna har ikke noe på min tomt å gjøre men det har hunden. Det er hunden sin eiendom, og da har barna med å holde seg unna.

Og hunden blir nervøs fordi barna plager den, og da er det faktisk ikke hunden sin feil. Og barn som plager en hund er i mine øyner drittunger, så får du mene hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreplageri er fullstendig avskylig, og selv barn maa vaere i stand til aa oppfatte at hunden blir redd og stresset.

Kan du kanskje rigge til et videokamera ovenfor hundegaarden (eller et skilt som sier at dette blir videoovervaaket)? Eller iallefall ha et "vanlig" kamera liggende med vinduskarmen? Hvis du tar de paa fersken igjen saa be den lokale barneskolen om hjelp til aa identifisere barna (eller lensmann for den del).

Jeg er fullstendig klar over at mange vil sikkert synest at dette er en ekstrem reaksjon, men personlig mener jeg at dyreplageri er uakseptabelt enten man er 10 aar eller 20 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyreplageri er fullstendig avskylig, og selv barn maa vaere i stand til aa oppfatte at hunden blir redd og stresset.

Kan du kanskje rigge til et videokamera ovenfor hundegaarden (eller et skilt som sier at dette blir videoovervaaket)? Eller iallefall ha et "vanlig" kamera liggende med vinduskarmen? Hvis du tar de paa fersken igjen saa be den lokale barneskolen om hjelp til aa identifisere barna (eller lensmann for den del).

Jeg er fullstendig klar over at mange vil sikkert synest at dette er en ekstrem reaksjon, men personlig mener jeg at dyreplageri er uakseptabelt enten man er 10 aar eller 20 aar.

Jeg syns ikke det er ekstremt å slå hardt ned på dyreplageri. En ting er hensynet til dyret. En helt annen ting er hensynet til barna som holder på med dette, og foredrene som tydeligvis har mislyktes med noe i oppdragelsen. Jeg tror man gjør disse barna en stor tjeneste ved å gripe fatt i slik oppførsel mens de er fhv små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis vanskelig å være saklige når andre kommer med meninger som dere ikke er enige i . Trodde dette var et diskusjonsforum, men er tydelig bare et jatteforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Så du mener at unger kan bare plage hunder til de blir nervøse, og da kan hunden bare avlives etterpå? Det er folk som deg som skaper de drittungene andre gremmes over. Barn har ikke enerett på et godt liv, de SKAL være med å bidra til at andre har det bra også. Noen ganger hjelper ikke annet enn å brøle. Jeg har ennå ikke møtt et barn som blir veloppdratt av å bare bli snakket til fornuft til i enhver situasjon. Oh my god, som jeg savner tiden da det var lov å gi de verste drittungene ett klaps eller to når det var fortjent! Denne holdningen om at barn er laget av skjørt glass, og stakkars små det er jo bare rampestreker irriterer meg mer enn drittungene i seg selv. Noen barn er og blir drittunger, sånn er det.

Men selv den gangen da det var lov å gi de verste bråkmakerne en klaps måtte du gått ut til dem, for du kan jo ikke stå i vinduet og klapse?

Det er ingen unnskyldning overhodet for å plage et dyr og hadde jeg fått vite at mitt barn/bror eller hvem det nå var hadde gjort noe sånt hadde det blitt månelyst. Samtidig mener jeg at hundens eier hadde tjent mer på å gå ut og snakke med barna på en rolig måte og forklart dem at sånt gjør man ikke. Hvis mulig la dem hilse på hunden, men hvis ikke forklart at det ikke går for hunden er nervøs. Å bli "brøledama" i nabolaget er vel ikke noe mål i seg selv, selv om man har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men selv den gangen da det var lov å gi de verste bråkmakerne en klaps måtte du gått ut til dem, for du kan jo ikke stå i vinduet og klapse?

Det er ingen unnskyldning overhodet for å plage et dyr og hadde jeg fått vite at mitt barn/bror eller hvem det nå var hadde gjort noe sånt hadde det blitt månelyst. Samtidig mener jeg at hundens eier hadde tjent mer på å gå ut og snakke med barna på en rolig måte og forklart dem at sånt gjør man ikke. Hvis mulig la dem hilse på hunden, men hvis ikke forklart at det ikke går for hunden er nervøs. Å bli "brøledama" i nabolaget er vel ikke noe mål i seg selv, selv om man har rett?

Selvfølgelig ikke, det har jeg vel ikke påstått at det er? Målet er å kunne bo i nabolag med barn uten å hele tiden måtte følge med på om naboens barn driver herverk eller dyreplageri i min hage, ikke at det er noen dyr å plage i min hage, men har jaget vekk unger EN gang da drev og dro opp hekkeplantene mine, jeg trampet ut på terrassen og kjeftet på dem, og siden har jeg ikke hatt vandaler her. Hadde jeg gått rolig ut og sagt med mild stemme at slik må dere ikke gjøre kjære dere, hadde jeg ikke hatt planter igjen i hagen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det jeg mener er at om voksne peroner ikke kan behandle barn med respekt, så behandler jeg heller ikke vedkommende med respekt."

Vel da er ikke du i stand til å en gang behandle voksne med respekt.

Ja i stand til...for dette er en egenskap..

Om man behandler folk med respekt kommer faktisk ikke ann på dem, men på oss selv og hvordan vi velger å være mot andre uansett...man utvikler en egen standard for egen oppførsel som voksen...det har ikke noe med å fortjene det eller ei. Jeg ler ikke av noen som kommer til meg.

En reaksjon som din...ville de fleste oppegående mennesker kalle respektløst og umodent.

Vi som voksne vet alle at barna våre kan oppføre seg galt andre steder enn hjemmet, og vi setter pris på å bli gjort oppmerksomme på det fra andre voksne mennesker.

Ingen barn har rett til å oppføre seg slik hos naboen.

Om mine barn blir brølt til er faktisk ikke det verre en at de driver med dyreplageri av enn hund.

Jeg har full forståelse for en slik reaksjon..jeg regner ikke med at eieren skal i ro å mak kle på seg ytterklær å sko, å vandre harmonisk bort til barna for en prat. Og barna står i ro og venter med ett uskyldig smil...hallo...

Eieren roper for å stanse handlingen øyeblikkelig,noe hun bør gjøre, fordi det er en alvorlig situasjon..på samme vis som man kan finne på å rope ut når et barn valser ut i veien.

Slike barn vet at det de gjør er ikke akseptabelt i de fleste tilfeller der de har fått normal godt oppdragelse, og legger på sprang når eieren kommer.

Det er noe de fleste faktisk er i stand til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, en hund skal aldri bite uansett(ikke at jeg forstår hva det har med diskusjonen å gjøre men likevel). Også blir det ganske komisk for meg når voksne mennesker snakker om 10-11-åringer som forbanna drittunger og forlanger at 10-11-åringer bør ha større vett når de klart viser frem at de totalt mangler vett selv.

Vasker jeg gulvet setter jeg forøvrig enten hunden i buret sitt eller komanderer hunden til å ligge på plassen sin og forstår i grunnen ikke det store gulvvaskeproblemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...