Gå til innhold

Æææææsj! Hva ER dette?


Sheherasade

Anbefalte innlegg

Jeg har leid en hybel midt i Oslo sentrum i to år nå, og har aldri vært plaget av insekter eller edderkopper eller maur. Men noen ganger når jeg vasker gulvet har jeg sett noen rare "kryp". De er veldig små og ligner på disse små sølvfargede "ormene" som man av og til kan se på badet, i sluk osv. Men disse er svarte og beveger seg annerledes, liksom litt buktende. De holder seg i kroker nær veggene der det er lett for å bli støvete og møkkete. Når jeg oppdager dem forter de seg ned i sprekkene mellom veggen og tregulvet.

Vet ikke hvorfor de er så vanvittig ekle, men jeg får helt spader av dem. Æsj, æsj, æsj!!!

Er det noen som vet hva dette er??? Burde jeg varsle huseieren om det?

:haar::spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner faktisk ikke hva de heter eller hva de gjør.

Men vi har også sånne i leiligheten vår (og jeg kjenner flere andre som har det, så jeg antar at de er relativt "vanlige". En venninne av meg påstår at de spiser på klærne hennes, og at det er små hull i de pga det *grøss*)

Jeg har inntrykk av at de bor i treverk, men det er mulig jeg tar feil. Har sett de i en bod vi har, også har jeg sett en inni ett skap som har hull inn i veggen.

(Bor i loftsleilighet en gammel bygård i Oslo)

Enig i at de er ekle, men heldigvis er det veldig sjelden (vi i allefall) ser de, og antar at de er helt harmløse.

Kanskje det er noen andre her som har noe kunnskap om de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke åpnet siden men fant en annen dansk wikipedia-side om sølvfisk. Men jeg tror ikke det er dem. Sølvfisk er de jeg refererte til først, som man finner i badet osv. Men disse andre svarte ekle greiene er altså annerledes, men kan ligne på sølvfisk. De svarte greiene finner jeg aldri på bad og i kjøkken, men i tørre, støvete kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larvene til pelsbille/majorstuabille er brunsvarte og ser ut som små tynne ormer, ligner på sølvkre i fasong, men er mørkere i fargen.

Hmmm, nei jeg tror ikke det er disse. De jeg mener er helt svarte. Æsj, blir kvalm bare av å tenke på det. Ekkel tråd jeg har startet... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aaargh. Svarte donald, hvorfor skal jeg gå inn på slike sider!

Uansett, her kan du sende inn en av husdyrene for å få avgjort hva det er http://www.skadedyr.no/insektanalyse.html

Jeg vet ikke om det koster noe, men det kan jo uansett være verdt det framfor å ha noen potensielle skadedyr i huset.

Sikkert en god idé. Bare jeg får tak i en av disse ekle krypene, da. Helst vil jeg jo bare støvsuge dem opp eller knuse dem, uhu-uhu!

:spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den skadedyr-siden fant jeg masse bilder av ulike utøy, men ingenting som lignet på "mine", æsj... Så jeg sendte inn spørsmål om hva det var der, siden man kan gjøre det.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*

Du kan kanskje klare å ta rotta på dem med å spray dem/ området du vet de befinner seg i.. Sprayen Permetrin Extra har funket utmerket for de små utøyene jeg har ønsket å bli kvitt.. Den har også en langtidseffekt, så småkrypene dør eller i hvertfall holder seg unna i flere uker etterpå.. Har et lite lager av disse sprayboksene som jeg kjøpte på Bauhaus, men tipper den er å få tak andre steder også, kanskje Plantasjen/ Oasen eller lignende har den.. ? Verdt å prøve, men spør der du får tak i den om hvilke av de typene spray som passer best til de små "vennene" dine.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...