Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

ts her!

Hurra litt bedre samvittighet nå:D

takk for mange svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi er to voksne og 3 barn i skolealder, og jeg støvsuger annenhver/tredjehver dag. Vasking skjer ved behov...ca annenhver måned. Og det er slett ikke skittent her. Faktisk ikke mer skittent, enn at ingen jeg har nevnt dette for har trodd meg når jeg forteller hvor sjelden jeg vasker.

Eventuelle flekker tas med en klut.

To voksne, 3 barn (mellom 12 og 3). Begge voksne jobber 100 %. 1 katt.

Har ingen faste dager hvor ting tas. Gjør det når man har tid og overskudd (eller MÅ).

Støvsuger hver 2-3 dag, avhengig av hvor mye vi er hjemme. Soverom etc støvsuges etter behov (mao ikke så veldig ofte). Vasker de mest utsatte gulvene ca 1 gang i uken, tar flekkene etter behov. Støvtørking av hyller, vasking under sofaen etc: ca til jul, vår, sommer og høst. Vindusvask tas på våren.

Rydding, tørking av bord, komfyr, kjøkkenbenk: flere ganger daglig.

Skrevet
To voksne, 3 barn (mellom 12 og 3). Begge voksne jobber 100 %. 1 katt.

Har ingen faste dager hvor ting tas. Gjør det når man har tid og overskudd (eller MÅ).

Støvsuger hver 2-3 dag, avhengig av hvor mye vi er hjemme. Soverom etc støvsuges etter behov (mao ikke så veldig ofte). Vasker de mest utsatte gulvene ca 1 gang i uken, tar flekkene etter behov. Støvtørking av hyller, vasking under sofaen etc: ca til jul, vår, sommer og høst. Vindusvask tas på våren.

Rydding, tørking av bord, komfyr, kjøkkenbenk: flere ganger daglig.

Glemt å føye til at det så ut som om familien vår har mye likt renhold som gjesten jeg heviste til.

Skrevet

Heisan,

nå måtte jeg jammen tenke meg om, det er ikke mye system her i huset.

Jeg skifter på senger hver 14. dag, og vasker bad hver uke.

Men jeg støvsuger stuen etter behov, og tar kun flekker med mobben sånn innimellom.

Kjøkkenet blir kostet ganske ofte har jeg inntrykk av. Kosten står framme så det er så enkelt koste sammen det som ligger på gulvet. Hva kvalifiseres som vasking? Sprayer såpevann på flekker og drar moppen over, er det vasking? Det skjer ved behov :ler:

Gangene og trappen blir også kostet kanskje en gang i måneden på vinters tid. På sommeren blir det skittent og må både kostes og støvsuges oftere.

Soverommet mitt fikk nettopp sin årlige vask :sjarmor:

Når jeg nå ser hva jeg har skrevet, ja jeg koster og støvsuger endel, men vasker lite. Har 2 katter i huset så det blir litt kattehår. Ellers er vi to mennesker, og ikke allergisk mot noe da.

Skrevet

Trodde jeg hadde et avslappet forhold til det som vasker en gang i uka, og støvsuger et par ganger i uka.. Jeg kunne med fordel støvsuget annenhver dag synes jeg, men det gidder jeg rett og slett ikke, bruker heller den tiden til å kose meg.

Min mor støvsuget hver dag, og vasket to ganger i uken.

Skrevet

Her går vi over og tørrmopper omtrent daglig, vasker med våt mopp innimellom. Skifter på sengen hver uke.

Mannens oppgaver begge deler :nigo:

Han foretrekker å vaske hver dag, ellers så glemmer han det... Men vi har en hund som drar inn utrolig mye sand og hår, så det er forsåvidt greit.

Ellers så er jeg mer av typen som tar storrengjøring en gang innimellom. Vasker da vegger, vinduer og alt, men jeg tror ikke man har godt av å ha det FOR rent... Så jeg har et ganske avslappet forhold til det hele, og får vi ikke vasket en dag, vel, så får vi ikke vasket den dagen :)

Skrevet

Her rydder vi og støvsuger hver dag, avogtil to ganger for dag. Vasker badet ca to ganger i uka, vasker ordentlig hele leiligheta 1-2 ganger i måneden. Ellers tørker jeg støv ved behov. Vasker over flater på kjøkkenet flere ganger om dagen.

Vi er to voksne og to barn. Liker å ha det ryddig rundt meg :)

Skrevet

Vasker du gulv bare en gang i måneden og har en ettåring? Da hadde jeg vært redd for at hun hadde utvikla astma.

Jeg vasker gulv 3-4 ganger i uka og støvsuger minst en gang i uka. Har to katter som røyter og roter litt. Tørker støv og alle speil og glassflater kanskje en gang i uka eller etter behov.

Skrevet

Jeg går over det meste omtrent 1. gang i uka, uten å ha noe bestemt mønster på når det gjøres.

Støv tar jeg litt innimellom og når jeg ser det trengs. Det gjelder forsåvidt kosting, støvsuging og gulvvask også.

Skrevet
Vasker du gulv bare en gang i måneden og har en ettåring? Da hadde jeg vært redd for at hun hadde utvikla astma.

Jeg tror ikke barnet til TS utvikler astma, pga sjelden gulvvask. I så tilfelle så hadde sjansen vært stor for at begge ungene mine hadde astma.

Jeg vasker sjelden, kanskje 1-2 ganger i måneden, men støvsuger 1-2 ganger i uka. Bad og kjøkken blir vasket hver dag (bortsett fra gulvet).

Skrevet
Jeg tror ikke barnet til TS utvikler astma, pga sjelden gulvvask. I så tilfelle så hadde sjansen vært stor for at begge ungene mine hadde astma.

Jeg vasker sjelden, kanskje 1-2 ganger i måneden, men støvsuger 1-2 ganger i uka. Bad og kjøkken blir vasket hver dag (bortsett fra gulvet).

faktisk så er det for mye vasking i skandinavia som fører til astma og allergier.

vi mister det meste av resistens, også mye fordi vi bruker for sterke produkter(eks zalo antibakteriell) over alt.

men vasking en gang i måned med et barn som oppholder seg mye på gulvet er jo kanskje litt lite ja:P

Skrevet

Vi vasker svært sjelden. To voksne, uten barn, og uten dyr. Tror kanskje vi rundvasket leiligheten gang før jul. Det var vel første gangen vi vasket ordentlig etter at vi kjøpte leiligheten i sommer (og rundvasket den før vi satte inn møblene). Støvsuging blir det kanskje litt mer av (men max 1 gang i måneden, eller rett etter vi har hatt fest). Støvtørking ved behov, altså når det blir for ille. Badet og doen tar jeg også når jeg ser at det bør tas.

Kjøkkenbenken er vi nøye med å holde ren.

Men når jeg tenker etter, så blir det sjelden mange smuler og slikt i huset vårt. Vi spiser så og si aldri frokost eller brød (jeg spiser ettellerannet på kontoret når jeg kommer på jobb), middag lager vi oss, ofte litt utpå kvelden, men det blir ikke mye søl utav det.

Der jeg bodde før, var det nødvendig å støvsuge mye oftere. Jeg tror grunnen til at det ikke blir støvete her vi bor nå, er at det er en leilighet med gamle gulvplanker med en glipe på nesten 1 cm mellom hver. Støvet legger seg nok pent og pyntelig nedi dem, og forsvinner inn i støvsugeren når jeg går over gulvet med den. Helt perfekt! :)

Skrevet

Jeg vasker gulv 3-4 ganger i uka og støvsuger minst en gang i uka. Har to katter som røyter og roter litt. Tørker støv og alle speil og glassflater kanskje en gang i uka eller etter behov.

Man får ikke astma av å vaske gulvet sjelden. Det er husstøv man kan få astma av, og det tar jo støvsugeren, så det har ikke noe med vasking å gjøre. Man kan derimot få astma av å bli utsatt for dunstene av rengjøringsmidler ;) Så for mye vasking med vaskemidler er mer skadelig enn å vaske gulvet en gang i måneden.

Jeg bor alene, og har ikke dyr, så hos meg holder det å støvsuge ca annenhver uke, og jeg tar gangen, kjøkkenet og badegulvet oftere ved behov. Gulvet vasker jeg også bare ved behov, og det er ikke en gang i måneden engang.. Unntatt igjen gang, kjøkken og bad (jeg er fæl til å søle på kjøkkenet, og det er gjørmete i oppkjørselen...)

Skrevet

Vi har 1 barn og 1 katt.

Støvsuger ca en gang i uka i stue, kjøkken, gang, bad. Ca. hver annenhver uke på soverom, boder etc.

Vasker/mopper gulv når det trengs (ved flekker og søl), ca annenhver uke.

Tørker av spisebord, kjøkkenbenk og komfyr flere ganger daglig.

Tørker støv i hyller o.l. ca hver sjette uke.

Vasker klær 2, 3 ganger i uka.

Vasker badekar, vask o.l. ca annenhver uke grundig, tørker kjapt over mye oftere.

Vasker vinduer et par ganger i året :sukk:

Generelt gjør vi småting hele tiden, men tar det skikkelig grundig nå og da. Har likevel ofte dårlig samvittighet ...

Skrevet

støvsuger kjøkken, gang og lett over stuen hver annen - tedje dag.

Vasker gulv og bad en gang pr uke. Do og vask en vasker jeg over annen hver dag ca. Tørker støv n gang pr uke. Skifter på senger en gang pr uke.

Rydder hver dag, vasker kjøkkenbenk og bord hver dag.

Drar frem kjøleskap/komfyr og tømmer skap to ganger i året og vasker ned hele kjøkkenet. Det samme med badet.

Gulvlister tørker jeg over en gang annenhver mnd eller sånn.

dere som ikke vasker, men støvsuger/mopper - hva gjør dere med gulvlistene?

vi er to voksne og to barn.

*trodde jeg var slapp med å vaske jeg, blir fort smuler og støv hos oss*

Skrevet
støvsuger kjøkken, gang og lett over stuen hver annen - tedje dag.

Vasker gulv og bad en gang pr uke. Do og vask en vasker jeg over annen hver dag ca. Tørker støv n gang pr uke. Skifter på senger en gang pr uke.

Rydder hver dag, vasker kjøkkenbenk og bord hver dag.

Drar frem kjøleskap/komfyr og tømmer skap to ganger i året og vasker ned hele kjøkkenet. Det samme med badet.

Gulvlister tørker jeg over en gang annenhver mnd eller sånn.

dere som ikke vasker, men støvsuger/mopper - hva gjør dere med gulvlistene?

vi er to voksne og to barn.

*trodde jeg var slapp med å vaske jeg, blir fort smuler og støv hos oss*

Jeg gjør ikke en dritt med gulvlistene, jeg ;) Skulle jeg vasket dem, mener du? Jeg har aldri opplevd skitne lister, eller at det samler seg støv der. Men så har jeg full gjennomtrekk i huset to ganger daglig, så det hindrer kanskje støvet i å samle seg så mye?

Du har barn, da må du regne med mer smuler enn oss som ikke har barn. Det er også mer klesvask, som fører til mer støv. Jeg bor alene, og vasker bare 1-2 maskiner i uken. Og smuler forekommer kun på kjøkkenbenken, og blir føyset ned i vasken umiddelbart etter jeg er ferdig å spise.

Skrevet
Man får ikke astma av å vaske gulvet sjelden. Det er husstøv man kan få astma av, og det tar jo støvsugeren, så det har ikke noe med vasking å gjøre. Man kan derimot få astma av å bli utsatt for dunstene av rengjøringsmidler ;) Så for mye vasking med vaskemidler er mer skadelig enn å vaske gulvet en gang i måneden.

Jeg bor alene, og har ikke dyr, så hos meg holder det å støvsuge ca annenhver uke, og jeg tar gangen, kjøkkenet og badegulvet oftere ved behov. Gulvet vasker jeg også bare ved behov, og det er ikke en gang i måneden engang.. Unntatt igjen gang, kjøkken og bad (jeg er fæl til å søle på kjøkkenet, og det er gjørmete i oppkjørselen...)

Ok, syns jeg leste det en gang at barn kunne utvikle astma av å være i rom med for mye støv i men da har jeg sikkert misforstått.

Jeg tror også at hyppigheten avgjøres av hvor stort hus/leilighet man har. Min er ganske liten så jeg må vaske ca annenhver dag nå.

Skrevet
Ok, syns jeg leste det en gang at barn kunne utvikle astma av å være i rom med for mye støv i men da har jeg sikkert misforstått.

Jeg tror også at hyppigheten avgjøres av hvor stort hus/leilighet man har. Min er ganske liten så jeg må vaske ca annenhver dag nå.

Ja, de kan utvikle støv av å være i støvete rom. Men, som jeg skrev, støvet forsvinner når man støvsuger (derav navnet på apparatet ;) ). Det er derfor nok å støvsuge. Vaske gjør man for å fjerne flekker og annet som er "klistret" fast til gulvet. Og slikt får man ikke astma av.

Skrevet

Jeg er bare meg.

Jeg vasker leiligheten grundig en gang i uka, med alt fra støvtørk, til pussing og vasking.

Skifter på senga minimum to ganger i mnd.

Vasker klær to ganger i løpet av tre uker minimum.

Rydder daglig. (I betydning, jeg legger på plass ting jeg har brukt, vasker opp, lufter og rer senga)

Skrevet
Ja, de kan utvikle støv av å være i støvete rom. Men, som jeg skrev, støvet forsvinner når man støvsuger (derav navnet på apparatet ;) ). Det er derfor nok å støvsuge. Vaske gjør man for å fjerne flekker og annet som er "klistret" fast til gulvet. Og slikt får man ikke astma av.

Men ikke alt støv forsvinner med støvsugeren, når man vasker er det alltid med litt da også men det er vel bedre enn å ikke vaske i det hele tatt men så var det jo noen som gjorde det ganske sjeldent da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...