Gå til innhold

Trond Giske

Fun Light

Anbefalte innlegg

Giske eller Jiske?

Hører de sier om hverandre på TV og i andre medier, men Jiske-varianten syns jeg har dukket opp i det siste..

Betyr dette at Jiske er riktig uttale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Giske eller Jiske?

Hører de sier om hverandre på TV og i andre medier, men Jiske-varianten syns jeg har dukket opp i det siste..

Giske med G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemstedet mitt uttales det Jiske. Navnet Giske stammer fra øya Giske utenfor Ålesund.

Men Trond Giskes navn uttales etter som jeg har oppfattet Giske. Tro hvor navnet hans er fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet hans uttales egentlig Jiske, jeg har hørt ham si det selv. Men det plager ham neppe nevneverdig at "alle" sier Giske. Selv sier jeg for så vidt Jiske, i og med at det er det som i hans tilfelle er riktig, og jeg synes i alle fall media burde vært flinkere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Giske eller Jiske?

Ja, uttalelse av Giske er jiske.

Virker som det fortsatt er slik at navn som ikke er vanlig i Oslo (nå snakker vi om på radio og TV), blir uttalt slik de er skrevet. De har blitt litt flinkere til å gjøre research, spesielt på utelansdsk-aktige navn, men de henger litt igjen på norske navn. Vet flere stedsnavn og navn som konsekvent blir uttalt feil enda.

På hjemstedet mitt uttales det Jiske. Navnet Giske stammer fra øya Giske utenfor Ålesund.

Men Trond Giskes navn uttales etter som jeg har oppfattet Giske. Tro hvor navnet hans er fra?

Forklaring på uttalelse er ovenfor. Navnet hans er fra Giske, da faren til Trond Giske er født og oppvokst på Giske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...