Gå til innhold

Hvorfor kan jeg aldri klare en dag uten sukker?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en sukkerjunkie siden jeg fikk mensen da jeg var 14, er 29 nå. I stor grad spist godterier hver eneste dag siden da. De usle få dagene jeg har gått uten godtespising kan nok telles på en hånd, kanskje to (hender). Til og med de dagene jeg står foran sjokoladehylla i butikken og ikke vet hva jeg skal kjøpe fordi jeg egentlig ikke har lyst på noenting, kommer et og annet med hjem likevel fordi jeg MÅ ha sukker.

Har i perioder vært veldig flink med å supplere med sunn mat, jeg liker sunn mat, jeg liker grønnsaker og frukt, jeg liker vann til drikke (men drikker forferdelig mye brus - noe som tennene mine begynner å ta skade av nå), har også i perioder vært flink til å trene med tanke på at jeg kanskje skal bli motivert til å spise mindre sukker (er glad i å trene, særlig følelsen etter at jeg har trent). Men likevel, sukkeravhengigheten sitter dønn. Og det er vel unødvendig å nevne at jeg er overvektig. Junkfood er noe jeg tåler svært dårlig, blir alltid hyper først, så slapp, løs i magen, og sulten igjen etter en time om jeg spiser type McDonalds mat. Alt burde jo ligge til rette for et sunt kosthold, hadde det bare ikke vært for det fordømte sukkeret.

Har det siste året tatt en del blodprøver (i forb. med blodgiving, anskaffelse av p-pille, og en prøve jeg ba selv), og alle tre prøvene kom jeg ut med normale verdier (bare lite jern på den siste i november). Det er jo mot all forventning at verdiene er normale med den sukkermengden jeg inntar, men det kan jo ikke vare. Jeg MÅ slutte å "ruse" meg med sukker før jeg får diabetes type 2 og blir sykelig overvektig.

Hva kan jeg gjøre? Hvor begynner jeg? Ikke kjøpe inn godteri høres enkelt nok ut, men jeg klarer altså å raske med meg noe uansett. Er ganske sikker på at om jeg går noen uker uten godteri eller sukker, så går det over, men hvordan skal jeg klare meg uten så lenge? Utover våren flytter jeg sammen med kjæresten min og hans barn, det hadde vært kjekt å være kvitt avhengigheten til da, så slipper jeg å bli tatt på fersk gjerning i barnas lørdagsgodteposer..... Og også kjekt om han kan kose seg med sjokolade på lørdagskvelden uten at han må hive innpå før jeg har spist alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar du har prøvd krum-tabletter for å redusere søtbehovet? Det at du ikke klarer deg uten sukker er jo simpelthen at du er sukkerhavhengig,akkurat som en røyker er nikotinavhengig.

Dessverre så er det veldig mye skjult sukker i maten vi spiser, så hvis jeg var deg så ville jeg begynt å bli mer kritisk i forhold til hva du spiser av mat.

Jeg la om kostholdet til en 100% sukkerfri diett, og jeg fikk seriøse abstinenser i begynnelsen. Men etter et par mnd så var sukkerbehovet nesten borte, tenkte knapt på sjokolade, osv. BONUS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Pjukset.

Jeg har prøvd krom ja, men for at det skal virke så må man holde seg unna sukker, og det klarte jeg altså ikke.

Jeg har vært nikotinavhengig i tillegg, og røyken greide jeg å legge bort på dagen jeg bestemte meg for det, så jeg kan tydeligvis.....

Utenom godteri og brus, er kritisk til hva matvarene jeg kjøper inneholder. Det virker jo rimelig teit at jeg ellers luker ut sukker (kjøper yogurt med minimalt av sukker, ketchup uten sukker osv) når jeg lesser handlekurven i godtehylla etterpå, men når jeg kommer til godtehylla så opererer hjernen min helt annerledes enn når jeg gikk inn i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Har du nok fett og protein i kosten din? Begge deler virker som blodsukkerstabilisatorer , noe som igjen forebygger søtsug. Mange damer som tror de spiser "sunt" spiser ofte mye raske karbohydrater, lite proteiner og lite fett. Resultat: jojo-blodsukker og masse søtsug. Anbefaler deg å lese denne artikkelen her, som belyser temaet bra:

Søtsug og spisekick på diett

Og jeg ser du skriver det i første innlegget, men jeg bare gjentar; du kan ikke spise og drikke ting du ikke har liggende hjemme. Det inkluderer forøvrig brus. Ikke kjøp brus i 1.5 liters flasker, kjøp 0,5. Drikk vann til mat. osv

Dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nok fett og protein i kosten din? Begge deler virker som blodsukkerstabilisatorer , noe som igjen forebygger søtsug. Mange damer som tror de spiser "sunt" spiser ofte mye raske karbohydrater, lite proteiner og lite fett. Resultat: jojo-blodsukker og masse søtsug. Anbefaler deg å lese denne artikkelen her, som belyser temaet bra:

Søtsug og spisekick på diett

Og jeg ser du skriver det i første innlegget, men jeg bare gjentar; du kan ikke spise og drikke ting du ikke har liggende hjemme. Det inkluderer forøvrig brus. Ikke kjøp brus i 1.5 liters flasker, kjøp 0,5. Drikk vann til mat. osv

Dette klarer du!

Har ikke akkurat gått vitenskapelig til verks ang fett og proteiner, nei. Men ser at jeg kan gjøre en forbedring der. Nar jeg sier jeg spiser sunt, så er det brødmat jeg har spist (masse karbohydrater), og gjerne fisk eller svinekjøtt til middag med grønnsaker og saus uten masse fett (bra :)), men med poteter som har masse karbohydrater igjen.

Nå har jeg 80 kroner igjen som skal vare til lønning til onsdag. Jeg er riktig spent på om jeg klarer å la være å svi det av på godteri og brus.... DET må jeg da klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 80 kroner igjen som skal vare til lønning til onsdag. Jeg er riktig spent på om jeg klarer å la være å svi det av på godteri og brus.... DET må jeg da klare!

Selvsagt klarer du det :) Har du noe annet du kunne tenkt deg å bruke pengene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Å kjøpe 0.5 med brus istedet for 1.5 fungerer. Jeg er pepsiavhengig, og holder på å kutte ned (og etterhvert ut i ukedagene). Jeg drikker riktignok kun brus når jeg er ute og røyker (må ha noe å drikke når jeg røyker). Så jeg får en 0.5 til å vare i mange timer slik. Det er også bedre, når du blir brustørst, å bare ta et par slurker, og så sette den i kjøleskapet igjen. Brustørsten er stilt, og du får i deg mye mindre enn om du heller deg et glass med brus.

Det andre kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men akkurat brusen bekjemper jeg selv for tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt klarer du det :) Har du noe annet du kunne tenkt deg å bruke pengene på?

Egentlig ingen andre ønsker forts 80 kroner... men tenker jeg kan gjøre kort prosess og fylle bensin for 80 kroner på til jobb i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe 0.5 med brus istedet for 1.5 fungerer. Jeg er pepsiavhengig, og holder på å kutte ned (og etterhvert ut i ukedagene). Jeg drikker riktignok kun brus når jeg er ute og røyker (må ha noe å drikke når jeg røyker). Så jeg får en 0.5 til å vare i mange timer slik. Det er også bedre, når du blir brustørst, å bare ta et par slurker, og så sette den i kjøleskapet igjen. Brustørsten er stilt, og du får i deg mye mindre enn om du heller deg et glass med brus.

Det andre kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men akkurat brusen bekjemper jeg selv for tida :)

Takk for rådet. Det kan jeg prøve. Egentlig drikker jeg bare brus når jeg sitter og slapper av foran tven. Men går jo an å ha en halvliter i kjøleskapet, og ta med en flaske vann til sofaen. Det har jeg gjort før og det gikk bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nok fett og protein i kosten din? Begge deler virker som blodsukkerstabilisatorer , noe som igjen forebygger søtsug. Mange damer som tror de spiser "sunt" spiser ofte mye raske karbohydrater, lite proteiner og lite fett. Resultat: jojo-blodsukker og masse søtsug. Anbefaler deg å lese denne artikkelen her, som belyser temaet bra:

Søtsug og spisekick på diett

Dette var en god og informativ link :). Fikk noen nye input her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Har ikke akkurat gått vitenskapelig til verks ang fett og proteiner, nei. Men ser at jeg kan gjøre en forbedring der. Nar jeg sier jeg spiser sunt, så er det brødmat jeg har spist (masse karbohydrater), og gjerne fisk eller svinekjøtt til middag med grønnsaker og saus uten masse fett (bra :)), men med poteter som har masse karbohydrater igjen.

Nå har jeg 80 kroner igjen som skal vare til lønning til onsdag. Jeg er riktig spent på om jeg klarer å la være å svi det av på godteri og brus.... DET må jeg da klare!

Det å spise alt for lite fett gjør blodsukkeret ustabilt, og er ikke bra i det hele tatt. Brødmat er også veldig energi- og karbohydrattett. Man blir mye mettere om man øker mengdene med frukt, grønnsaker og liknende på bekostning av brødmaten, og søtsuget blir bedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingen andre ønsker forts 80 kroner... men tenker jeg kan gjøre kort prosess og fylle bensin for 80 kroner på til jobb i morgen :)

Det hørtes veldig lurt ut :)

Men du kan jo ta "sunne" valg innen godteri også da, f.eks spise mørk sjokolade, sørlandschips med havsalt (kun potet, olje og salt, ikke tilsatt noe som helst). Det er jo fortsatt godis, men ikke SÅ ille for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

... Men hvis poenget er å riste av seg en avhengighet er ikke det å spise substitutter for godteriet man egentlig har lyst på noen særlig god idé ;)

Jeg ville også blåst pengene på bensin. Det er ikke noen vits at vi skal gå rundt og være så himla sterke hele tiden, når vi kan gjøre det enkelt for oss selv i stedet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... Men hvis poenget er å riste av seg en avhengighet er ikke det å spise substitutter for godteriet man egentlig har lyst på noen særlig god idé ;)

Nei, men det å gjøre en bråkutt kan være vanskelig for mange, så da kan man heller prøve å ta litt sunnere valg mens man prøver å kutte ned på inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg inngått avtale med kjæresten. Ikke noe godtespising fra nå til påske! Å guri, klarer jeg det, klarer jeg alt! Men det er lov å spise mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold (det er jo sunt om kakaoinnholdet er over 70%), is (det er ikke akkurat noen stor last for meg den isen) men uten sjokoladesaus og annet tilbehør, farris eller bris uten smakstilsetning. Snacks av typen potetgull får vi se på hvordan det går, det er ikke potetgullspising som er problemet, det er søtsaker som er lasten). Kinodigg for meg heretter er nøtter og tørket frukt.

Jaja, nå får det briste eller bære. Er i alle fall inne i en god treningsperiode med motivasjon på topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd krom ja, men for at det skal virke så må man holde seg unna sukker, og det klarte jeg altså ikke.

Hvem har fortalt deg det?

Jeg har brukt krom i mange år, og de tablettene virker helt utmerket selv om jeg av og til spiser sukkervarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg inngått avtale med kjæresten. Ikke noe godtespising fra nå til påske! Å guri, klarer jeg det, klarer jeg alt! Men det er lov å spise mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold (det er jo sunt om kakaoinnholdet er over 70%), is (det er ikke akkurat noen stor last for meg den isen) men uten sjokoladesaus og annet tilbehør, farris eller bris uten smakstilsetning. Snacks av typen potetgull får vi se på hvordan det går, det er ikke potetgullspising som er problemet, det er søtsaker som er lasten). Kinodigg for meg heretter er nøtter og tørket frukt.

Jaja, nå får det briste eller bære. Er i alle fall inne i en god treningsperiode med motivasjon på topp :)

Du er veldig ambisiøs :klappe:

Bra du har noen som støtter deg, men da får ikke han heller lov til å spise godis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har fortalt deg det?

Jeg har brukt krom i mange år, og de tablettene virker helt utmerket selv om jeg av og til spiser sukkervarer.

Legen fortalte det, og så sto det på boksen krom-tablettene lå i. Men nå ble jeg usikker, kanskje han sa, og det sto på boksen, at man fikk optimal effekt ved å ikke spise sukker mens man tok krom?

Men det er også noen år siden jeg prøver, så kanskje de har funnet ut senere at det ikke er tilfelle.

I alle fall så prøvde jeg, og syns ikke jeg merket noe mindre til søtsuget. Men selvfølgelig verdt et forsøk til likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig ambisiøs :klappe:

Bra du har noen som støtter deg, men da får ikke han heller lov til å spise godis :)

Nja, han må nå gjerne spise, men da må han kjøpe inn til bare seg og ta fram når han skal spise det. Altså ikke kjøpe en 200 grams melkesjokolade som ligger fremme hele lørdagskvelden. Men spørs om han ikke ble litt motivert til å følge etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen fortalte det, og så sto det på boksen krom-tablettene lå i. Men nå ble jeg usikker, kanskje han sa, og det sto på boksen, at man fikk optimal effekt ved å ikke spise sukker mens man tok krom?

Men det er også noen år siden jeg prøver, så kanskje de har funnet ut senere at det ikke er tilfelle.

I alle fall så prøvde jeg, og syns ikke jeg merket noe mindre til søtsuget. Men selvfølgelig verdt et forsøk til likevel :)

Kanskje ikke legen har helt greie på krom heller.

Funker ikke en type kromtabletter, så prøv med en annen. De jeg bruker nå har 200 mcg krom pr tablett, tar jeg mindre, så kommer søtsuget med en gang.

Jeg har som nevnt brukt krom i flere år (9 tror jeg), og har sluppet søtsug siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...