Gå til innhold

Hvordan kan jeg få kommoden PERLEMOR-farget?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en kjempefin kommode, men liker ikke fargen. Jeg bestemte meg for å pusse den opp og male den i perlemorsfarge, men når jeg kom til fargehandelen så sier de at det ikke finnes en slik perlemorfarge i maling.. Jeg ser for meg at fargen har litt gull (eller sølv) skjær i seg og den glinstrer og "skinner".

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få kommoden slik jeg ønsker? Jeg krysser fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør med en annen fargehandel! Det er sikkert en dyrere maling, men jeg er helt sikker på at jeg har sett det en gang. Og det finnes perlemormaling i kunstbutikker, den er jo ikke slitesterk og kan ikke brukes til møbler. Men en god fargehandel kan sikkert finne en sterkere maling til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med en annen fargehandel! Det er sikkert en dyrere maling, men jeg er helt sikker på at jeg har sett det en gang. Og det finnes perlemormaling i kunstbutikker, den er jo ikke slitesterk og kan ikke brukes til møbler. Men en god fargehandel kan sikkert finne en sterkere maling til deg.

Tusen takk for svar:)

Jeg skal følge rådet ditt og gå til en en fargehandel i morgen. Jeg vet om en fargehandel som har vært i byen mange år og som ikke er kjent for å være billig.

Ha en fin kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fargehandleren

Hva med å male en bunnfarge og legge Lady dekorlasur over. Den finnes i sølv og gull. Ville nok satset på å bruke Lady interiør tre 15V, som understrøk, siden den er vanntynnet slik som lasuren er.

Klippet fra Deco-brosjyren: Lady Dekorlasur er en vannbasert

dekorlasur til dekorering av malte veggflater. Lady Dekorlasur gir veggen en vakker perlemors effekt i sølv eller gull.

Brosjyren: http://www.jotun.no/www/no/20020051.nsf/vi...co_Brosjyre.pdf

Som du seer er den ikke anbefalt for møbler, men ved bare støvtørk så er jeg nokså sikker på at den holder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kashmir

Byggevarekjeden Montèr har i hvert fall hatt en perlemormaling. Det har de sikkert fortsatt. Husker ikke merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Tror dere det funker å male over et allerede hvitt møbel med slik maling? Har så lyst til å gjøre det på nattbordet, men om jeg må pusse det ned og male på nytt tror jeg ikke jeg gidder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det funker å male over et allerede hvitt møbel med slik maling? Har så lyst til å gjøre det på nattbordet, men om jeg må pusse det ned og male på nytt tror jeg ikke jeg gidder...

Du får lasur i vann, olje og akryl. Så ta en snakk me farvehandelen, det meste er mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fargehandleren
@ Fargehandleren: du kan jo lakkere med klarlakk fo rå gjøre den slitesterk.

Ja, men jeg tror ikke det blir så effektfullt med lakk over. Men det er min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fargehandleren
Du får lasur i vann, olje og akryl. Så ta en snakk me farvehandelen, det meste er mulig :P

Vi har bare Perlemor-lasur i vanntynnet.

Og til Grafica, det er ikke farlig å prøve. Vask godt og gjør en prøve på baksiden, henger det og ikke blir klissete, så "go for it". Men jeg ville vært forsiktig med vaskinga senere, bare lett støvtørk. Og jeg regner ikke med at du gidder ta flere lakkstrøk oppå etterpå for å få en sterk overflate :gjeiper:

Og geipen den var ikke til deg, men "Padawan".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Hehr jeg vasker sjeldent nattbordet, det går bare i lett støvtørk. Baksiden er dessverre ikke malt, men jeg kan teste under hvertfall :Nikke: Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...