Gå til innhold

ang. barnehageansatte

Kipa

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi kommer noe videre med denne debatten. Jeg har sagt mitt, dere har sagt deres, så nå stopper iallfall jeg – jeg ser nemlig ingen poeng i å skrive det samme to ganger på rad. :kgblunk:

Jeg forsøker ikke å heve meg over noen her inne, selv om kanskje enkelte med mindreverdighetskomplekser mener så, men jeg håper at noen er ydmyke nok til å høre varselbjella ringe! Det benektes her at det eksisterer dårlige barnehager og skolefritidsordninger. Det er vel ikke noen som har tenkt å benekte at vann renner nedover under normale forhold, også? Det kunne for øvrig ha vært spennende om noen hadde klart å bevise for meg at vannet renner nedover fremfor oppover når man skrur på springen i et ordinært kjøkken, kun ved å skrive her inne(!). Vel, forutsatt at de som deltar i debatten har erfaring fra kjøkkenet! Teit skrevet, ikke sant? Vel, akkurat sånn føler jeg det når jeg leser det som skrives av enkelte i denne debatten! Bare benekt så mye dere vil, overbevis dere selv om at alle barnehager og skolefritidsordninger er immune mot alt negativt, og at en usynelig aura beskytter dere - jeg håper bare inderlig for dere selv og barna at dere klarer å takle en negativ situasjon dersom den skulle ankomme deres (usårbare) arbeidsplass.

En vis mann sa en gang: ”Man gjør først en god jobb når man gjør seg klar over både fordelene og ulempene ved yrket sitt.”

Og til alle foreldre: Følg med på barnehagen og skolefritidsordningen som barna deres går i. Det handler ikke om å beskylde noen for noe som helst negativt, men derimot gode prinsipper ovenfor barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Det er generaliseringen din det er noe i veien med.

Ikke meningene dine når en kan plukke en setning her og der...

Selvsagt finner du mennesker innen barnehage og SFO som ikke skulle vært i det yrket (kanskje dine pålitelige kilder hører hjemme i den kategorien... :wink:

Men det gjør du i de fleste yrker:

* butikkansatte som tror du er der for å plage dem

* servitører som ikke vet hva service er

* bilmekanikere som ikke burde jobbet med biler eller kanskje kunder

* stressede og sure bussjåfører

* osv...

Men å generalisere slik som du gjør - er ingen tjent med!

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generaliseringen din det er noe i veien med.

Ikke meningene dine når en kan plukke en setning her og der...

Selvsagt finner du mennesker innen barnehage og SFO som ikke skulle vært i det yrket (kanskje dine pålitelige kilder hører hjemme i den kategorien... :wink:

Men det gjør du i de fleste yrker:

* butikkansatte som tror du er der for å plage dem

* servitører som ikke vet hva service er

* bilmekanikere som ikke burde jobbet med biler eller kanskje kunder

* stressede og sure bussjåfører

* osv...

Men å generalisere slik som du gjør - er ingen tjent med!

Mayamor

Ok, la meg oppsummere litt:

Det er litt vanskelig å ikke generalisere når jeg ber andre mennesker om å være mer på vakt ovenfor en så stor yrkesgruppe. Hadde man hatt muligheten til å se hvordan en barnehage og SFO fungerer bare ved å se på husmalingen, så hadde man kunne plukke ut dem det kun gjelder.

Jeg ber ingen om å dømme, men kun å holde øynene oppe og ikke senke garden helt fordi det i korte perioder kan oppfattes slikt som det ønskes. Dette synes jeg de fleste burde være enig med meg i, uten at jeg fremstår som usaklig.

Jeg kan faktisk forstå hvorfor noen føler seg urettferdig behandlet når jeg skriver slik som jeg gjør, men jeg ønsker bare få frem alle de realistiske aspektene ved yrket. Folk kan gjerne argumentere mot meg med at jeg ikke vet hva jeg snakker om, men faktum er at jeg vet. Hvordan jeg vet spiller vel ingen rolle, fordi uansett hva jeg skriver om meg selv så vil jeg aldri bli sett på som troverdig av den bunten som stilte seg opp mot meg i denne debatten. De gjorde det som sitt kall å fjerne all troverdighet fra meg og reklamere for hvor god DERES barnehage er. Flott er det at de har en fin barnehage som fungerer bra, det er bare positivt, men jeg synes det blir litt usaklig å bruke det som grunnlag til en forsikring om at alle barnehager og skolefritidsordninger fungerer så fint som det deres gjør.

Noen vil kanskje påstå at det blir like usaklig av meg å mene det motsatte, men faktum er at verken jeg, du eller noen andre her inne, uansett kompetanse og erfaring, kan vite helt sikkert hvordan alle andre barnehager og skolefritidsordninger fungerer – hvordan kan vi vite det? Dersom vi ikke vet det, så mener jeg at det kun er gode og sunne prinsipper å være på vakt og følge med på sin barnehage og/eller SFO. Det er jo bare snakk om å følge med, ikke dømme eller anklage. Det er jo tross alt snakk om våre egne barn her, de som vi legger i ”fremmede” hender hver dag i mange timer.

Ellers beklager jeg for å eventuelt ha skrevet noe som har blitt oppfattet som støtende for de som jobber i omsorgsyrker som har med barn å gjøre. Jeg er ganske sikker på at de fleste av dere gjør en god jobb, men dere må forsøke å forstå meg som er forelder også; det mest dyrebare som jeg har leverer jeg i deres hender. Dere kan ikke forvente blind tillitt bare fordi dere har denne yrkesrollen, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna
Dere kan ikke forvente blind tillitt bare fordi dere har denne yrkesrollen' date=' beklager.[/quote']

Det forstår jeg kjempegodt.

Hjelper det litt at en del av de barnehageansatte har barn selv? Eller? Det er jo ingen garanti for å gjøre en god jobb, men da vet man litt hvilke følelser foreldrene sitter med. De barnehageansatte med barn har jo også barn i barnehage, ofte.

Jeg jobber som bhg-assistent (er i fødselspermisjon nå), og jeg tror jeg kommer til å gjøre en enda bedre jobb når jeg kommer tilbake til arbeidsplassen. Nettopp fordi jeg nå har barn, og det hadde jeg ikke da jeg gikk ut i permisjon. Å få barn gir faktisk en god del nye tanker og kvalifikasjoner.

Jeg har ikke denne jobben fordi jeg "ikke har kvalifikasjoner til noe annet" eller "gidder noe annet" (Hvem sa det, forresten? Å jobbe i barnehage er langt fra avslappende!). Det er ikke en jobb jeg vil ha resten av livet, max 3 år til tror jeg, men mens jeg er der prøver jeg å gjøre en så god jobb som mulig.

Synd at du har så dårlige erfaringer med barnehagepersonell?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti nå still' date=' jeg tror faktisk ikke flere er interesserte![/quote']

Er du sur på meg nå?

Er det virkelig mulig å få fiender her inne på grunn av meningsforskjeller? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok lettere for assistenter å forstå bagatellmessige småfeil hos foreldrene dersom de selv har barn i barnehage/SFO, fordi da opplever de at det ikke alltid er lett for en forelder med en ellers travel hverdag å ha orden på alt i barnehagen.

Du blir sikkert mer motivert også når du har hatt ”ferie” over en lengre periode. Det er vel spesielt deilig dersom man har jobbet i veldig mange år – man kan bare kose seg hjemme sammen med sitt nyfødte barn. Gled deg!

Avslappende er det nok ikke, men det behøver ikke å være stressende heller dersom assistentene velger å sitte på rumpa mesteparten av dagen. Jeg bryr meg ikke så mye om de hopper og danser hele dagen, men at de har en fast aktivitet hver dag som de følger. Jeg er faktisk veldig for fri lek, ettersom dette styrker barnas kreative evner og fantasi.

Jeg har ikke hatt masse negative erfaringer med barnehagepersonell, men jeg vil være litt ”føre var”, dersom du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi kommer noe videre med denne debatten. Jeg har sagt mitt, dere har sagt deres, så nå stopper iallfall jeg – jeg ser nemlig ingen poeng i å skrive det samme to ganger på rad.

Støtter meg til dette.

(Selv om jeg ser at du ikke er helt ferdig enda) :wink:

Sånn som saken står nå, så er det ingen ende på denne diskusjonen.

Vi får alle ta og gi i en setting som barnehagetilværelsen er.

Foreldrene må lære seg å stole mer på de ansatte, og at de ansatte vil deres barn godt, og de ansatte må være åpne for å høre på hva foreldrene mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, jeg er din fiende nå!

:klaskepanne:

Hm. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tyde holdningen din, derfor spurte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det noen som har noe hyggelig å si om barnehagene barna deres er i, så kunne dette blitt en koselig tråd...eller... "

- slik skrev jeg på slutten av innlegget som starta denne tråden....

Mange hyggelige ting har blitt sagt her, men så måtte også denne tråden bli ødelagt, er det ingen tråder som kan være hyggelig fra begynnelse til slutt på KG?

jeg ville blant annet ha fram at selv om en har dårlige erfaringer fra en bgh, eller har hørt mye dårlig fra andre..så er ikke alle like....!! Og det står jeg fortsatt for, jeg gir meg ikke på det. det har ingeting med naivitet å gjøre eller det å skulle rose sin egen bhg/ avd. opp i skyene, Jeg sier det heller ikke fordi jeg ikke tåler kritikk.

Men jeg blir faktisk lei meg når mange skjærer alle over en kam- eller hvad et heter...Det å være ped. leder blir av mange forbundet med noe negativt, og det mener jeg er feil!

Takk for meg i denne debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det noen som har noe hyggelig å si om barnehagene barna deres er i' date= så kunne dette blitt en koselig tråd...eller... "

- slik skrev jeg på slutten av innlegget som starta denne tråden....

Mange hyggelige ting har blitt sagt her, men så måtte også denne tråden bli ødelagt, er det ingen tråder som kan være hyggelig fra begynnelse til slutt på KG?

jeg ville blant annet ha fram at selv om en har dårlige erfaringer fra en bgh, eller har hørt mye dårlig fra andre..så er ikke alle like....!! Og det står jeg fortsatt for, jeg gir meg ikke på det. det har ingeting med naivitet å gjøre eller det å skulle rose sin egen bhg/ avd. opp i skyene, Jeg sier det heller ikke fordi jeg ikke tåler kritikk.

Men jeg blir faktisk lei meg når mange skjærer alle over en kam- eller hvad et heter...Det å være ped. leder blir av mange forbundet med noe negativt, og det mener jeg er feil!

Takk for meg i denne debatten!

Det du egentlig skriver her, er at du vil frata alle de som ikke ser verden slik som du gjør, sin ytringsfrihet til å ytre sin mening. Det beste for deg blir nok da å lage ditt eget lille forum som du kan skape og forme etter ditt mønsterbilde.

Forumprogram kan lastes ned gratis fra nettet (slik som KG sitt). En webplass å drive forumet på er ikke dyrt lengre, dersom du kan ofre noen ”dollar” i måneden. De fleste webplasstilbydere tilbyr rikelig med support, og kan derfor få i gang alt sammen for deg. I så fall dette blir gjennomført, så kan du ikke forvente stor oppslutning, fordi de fleste mennesker ønsker å være et selvstendig individ, også i forhold til sine meninger.

Du skriver at du tåler kritikk, men samtidig vil du ha frem at du ikke ønsket kritikk. Blir ikke dette en smule paradoksalt å skrive i en og samme sammenheng?

Dersom du blir følelsesmessig trist av å lese her inne, så kunne det kanskje ha vært en god ide å bare la være? Ikke at jeg skal jage deg ut, men heller at jeg tenker på ditt eget beste. Jeg tror du er et menneske som ikke tåler motstand, og dette bør du i så fall lære deg å takle bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Det du egentlig skriver her, er at du vil frata alle de som ikke ser verden slik som du gjør, sin ytringsfrihet til å ytre sin mening. Det beste for deg blir nok da å lage ditt eget lille forum som du kan skape og forme etter ditt mønsterbilde.  

Ærlig talt... :roll:

Kipa startet en tråd der hun ba om positive erfaringer fra barnehager. Føler man da trang til å komme med det negative istedet er det jo fullt mulig å starte en ny tråd om det. Det er bare å trykke på "nytt emne"-knappen, vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke innlogget Sissi

Såvidt jeg har skjønt så er dette et debattforum. Denne tråden ligger under "barn og familie", og da antar iallfall jeg at det er lov med meningsutveksling og det er lov å uttrykke uenighet! Særlig under "generell debatt" og under "skråblikk og generaliseringer" og "snikk snakk" er det en masse mer eller mindre "tullete" tråder. Der kan man, etter min mening, legge tråder som man kun ønsker støtteerklæringer på, og ingen debatt eller motsigelser. Dersom det var utgangspunktet for denne tråden (noe det høres ut som) ligger den på feil sted. Det er greit nok det, å lage en tråd hvor man kun er ute etter støtte, men da må man legge den et sted hvor det er formålet! Ellers må man godta at ikke alle er enige.

Jeg syns nemlig det kan være både interessant og relevant å diskutere barnehager/SFO og hvordan forholdene er der. Og jeg syns cubbyhouse har mange gode poenger. Og det har INGENTING med at jeg ønsker å kritisere/rakke ned på førskolelærere eller assistenter!

Jeg er verken pedagogisk utdannet eller har jobbet i barnehage/sfo, men jeg har vært forelder i tre forskjellige barnehager og i to sfo`er (i tillegg har jeg nære venner/familie som jobber i "bransjen" og forteller mye).

Og det har vært store forskjeller i de bhg/sfo jeg har erfaring fra. Mitt barn har egentlig alltid trivdes, selv om jeg som forelder egentlig har sett at bhg/sfo ikke fungerer spesielt bra. BARNET har hatt det ok - fordi dette er et barn uten spesielle behov, han er sosial og utadvendt og blir således sett også av de voksne. I perioder vet jeg imidlertid at om han var mer forsiktig og tilbakeholden - så hadde han "druknet" i støyen fra de andre.

Som sagt tre bhg og to sfo. I to bhg var jeg kjempefornøyd, her var det gode forhold også for de voksne, de var nok folk, ok lokaler og hadde dermed overskudd til å gjøre hverdagen veldgi bra for barna. I den tredje barnehagen var det ikke slik. Mye gikk på organiseringen, de var stort sett for få og hadde problemer med å holde på vikarer. Dermed var det mye utskiftninger, ofte for få folk og det gjorde bhg.hverdagen ganske tøff for barna. Jeg så jo at de voksne forsåvidt gjorde det de kunne, men likevel fungerte det dårlig. Dette gjelder også den ene sfo-en, hvor forholdene ikke var spesielt gode.

Så har vi bhg. hvor en nær veninne jobbet en periode, og hvor jeg var veldig glad for at mitt barn ikke gikk.... Her var det stort sett kun fremmedspråklige assistenter, som kunne dårlig norsk. Lokalene var elendige og det var tøffe arbeidsforhold.

Med andre ord: min erfaring er broket. Mesteparten er positiv, iallfall om jeg ser på hvordan barne hadde det. Men det betyr da ikke at man ikke skal kunne påpeke at idyllen ikke er universell? Jeg forstår ikke denne vanvittige motstanden mot å se at det er forskjell på barnehager, at man, som forelder, faktisk har rett til å være litt kritisk. Som noen sa - barna er det mest dyrebare vi har, selvsagt vil vi gi dem best mulig forhold! Og da kan vi jo ikke bare godta at de som jobber i bhg. sier at det er så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mayamor

Litt uenig med deg der, Sissi...

Kipa spurte om noen hadde noe positivt å komme med...

Kan ikke de som ville komme med konstruktiv tilbakemelding gjøre det i en egen tråd da?

Nok av tråder her som omhandler negative ting om BH personale...

Da slipper vi at alle tråder blir til noe ukoselig... :wink:

Følg overskriften - så sier innholdet seg selv i dette tillfellet...

Ellers enig: mange gode poeng som dessverre ikke hadde noe i DENNE tråden å gjøre...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kverulantbåsen.

REEEEEEEEEEEEEEEEEEETZ!

For all del; man kan aldri sette seg selv i en bås! Men man kan bli plassert i en bås av andre...

Når man blir plassert i bås på grunn av meningsforskjeller, slik som her inne, så beviser dette at enkelte personer praktiserer janteloven, og har et vel overdrevet eierforhold til selve ”området”. Slike tilfeller finner man ofte i barnehager og andre arbeidsplasser med et eldre miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig med deg der, Sissi...

Kipa spurte om noen hadde noe positivt å komme med...

Kan ikke de som ville komme med konstruktiv tilbakemelding gjøre det i en egen tråd da?

Nok av tråder her som omhandler negative ting om BH personale...

Da slipper vi at alle tråder blir til noe ukoselig... :wink:

Følg overskriften - så sier innholdet seg selv i dette tillfellet...

Ellers enig: mange gode poeng som dessverre ikke hadde noe i DENNE tråden å gjøre...

Mayamor

PS! Dette er et diskusjonsforum! Ingen tråder her inne er reservert for kun ensidige meninger! Dersom dette ønskes, så bør vedkommende følge mitt råd om å starte et eget forum på Internett. Ytringsfrihet er viktig, og her prøver faktisk noen å kvele den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trultes

Til cubbyhouse.

Leste innlegget ditt flere gang og tenkte stakkars deg som har et så dårlig inntrykk av barnehager/sfo.

Men det er bare vi foreldre som kan gjør noe med problemer i barnehager/sfo.

Hvis dere ikke vil ta kontakt med personale, så kontakt skolekontoret.

Har jobbet i barnehage i 20 år. 10 år i kommunal og 10 år i privat.

Vi jobbet aktivt for å unngå personal konflikter, sykemeldinger ble fulgt opp for å finne ut om jobben var årsaken, vi kurset oss for å lære nytt og holde på den entusiasmen vi har i personalet.Vi har 1 bruker undersøkelse i året. Ut i fra det har vi bl.a forandret åpningstid og dagsrytme.

Det er ikke lov å gå en voksen med 30 barn, vi ville ha vært 6 voksne. På forhånd ville vi ha fordelt ungene i grupper som en og en voksen har hovedansvaret for.

Og vi går gjerne ut med ungene i uvær for det er faktisk verre å være inne med dem.Og jeg aldri kledd på mer enn 5 -6 unger av gangen.

Jeg har masse positiv erfaring med unger og foreldre, jeg er en stolt"bestemor" til 5 av mine barnehagebarns barn.

Men husk, kjære deg, det er bare du som kan gjøre noe hvis du er misfornøyd.Det er ditt barn det gjelder så bruk mulighetene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...