Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er også kjempefornøyd med alle som jobber i barnehagen der sønnen vår går!

Det er nesten så jeg gruer meg til han slutter der for vi er blitt så utrolig glade i dem alle sammen :D :hjerte::hjerter:

-Charmina

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Å ja. Men da kan jeg love deg, at i henhold til egne erfaringer, er dine feile. Og i henhold til egen logikk, er du helt på jordet.

Jeg syns synd på deg som ikke får oppleve gode, flotte mennesker i jobbene sine i bhg. Det betyr likevel ikke at alle går rundt og er sure og at du tror smilene som møter oss i bhg er fake.

Tror du ikke ungene ville hatt en reaksjon om de ble behandlet helt forferdelig og alle voksne var sure hele tide.

Ærlig talt. Få deg en jobb i bhg sjøl og se.

Men kanskje ikke, miljøet ville nok blitt sterkt forsuret da.

Det er urealistisk og naivt å tro at de fleste barnehager er som en rød og vakker rosehage med sang, latter og kos fra tidlig morgen til sene ettermiddager!

Realismen tilsier:

Et inneklemt voksenmiljø: Barnehageavdelingene er som oftest ganske små, og dette medfører at alle de voksne som jobber der jobber veldig tett innpå hverandre. Ergo blir det kritisk at det er god kjemi mellom alle sammen. btw: God kjemi vokser ikke på trær! Konflikter mellom to eller flere ansatte blir ergo veldig forsterket og konsentrert i et så tett miljø. Og kjent er det at i miljøer med bare kvinner, er det ikke noe særlig hyggelig å jobbe i lengden som kvinne.

Mye sykefravær: Dersom bare en person på avdelingen er syk, så merkes dette som en negativ kjedereaksjon på resten av de som jobber der, inklusiv barna, i form av stress! Barna forstår ikke at de må være mer stille og roligere når det er færre voksne, så de leker, løper, hyler som barn flest gjør når de leker sammen. I slike situasjoner, med flere barn pr .ansatte, blir det ofte langt kortere lunter hos de voksne, både i forhold til barna og medarbeiderne. Det blir også mindre tid til hvert barn! Mye sykefravær kan også bety mange forskjellige og ukjente vikarer som spaserer inn og ut, noe som gjør barna utrygge.

Foreldrene: Man skal også foreholde seg til mange forskjellige foreldre i barnehagen. De fleste av dem er forskjellige mennesker med forskjellige forventinger, og ikke minst kulturer og språk. Mange av dem kommer for sent til henting, noe som gjør at assistentene må jobbe over tiden. Mange av dem kommer slitne og sure for å hente barna sine, og finner de ikke alle klær, så må assistentene pent få gjennomgå!

Uteklima: Barnehagene kan ikke mure seg inne om det så sprutregner og blåser iskaldt ute. De fleste foreldre forventer at barna deres er ute og leker om dagen, uansett vær. Og hvor mange voksne er glade i å kle på 20, 30 eller 40 barn regntøy og ulltøy, for å så være ute i piskende kaldt regnvær og høre mange barn stadig mase og vil inn? Og deretter inn igjen i garderoben for å kle av dem klissvåte, leirete og sandete regntøy?

Ofte personalbytte: Spesielt i større byer/tettsteder er personalbytte vanlig. Det er heldigvis flere yngre assistenter i de traktene, men dessverre er dette mest studenter og vikarer med korttidsansettelser. Oppe på bygda møter du mest avdanka ”kjerringer” som har jobbet så lenge at det eneste de orker er å kjefte, strikke og drikke kaffe på kjøkkenet.

Ansvar: Ansvaret er gigantisk! Svært få avdelingsledere og assistenter hygger seg når de leier 30 barn langs en trafikkert vei, eller ser noen begynner å løpe innover i skogen uten å høre på de voksne, av ren trass. Eller ikke finner umiddelbart det barnet som en forelder kommer for å hente - det er nemlig det største marerittet!

Og til slutt snakker vi om luselønn for alt dette slitet og ansvaret! Vi snakker også om nærmest null krav til erfaring, kompetanse og utdannelse for de som søker assistentstillinger, spesielt fordi de fleste barnehager/familiebarnehager (og ikke minst SFO) er underbemannede.

Jeg kjenner mange som har jobbet i både barnehager og SFO, og disse har sluttet etter en liten stund på grunnlag av overnevnte stressfaktorer. Og ikke minst ha omgangsyke to ganger i året med oppkast og diaré, i tillegg til halsebetennelse og influensaepidemier. Det var selvsagt stunder innimellom med barna som var veldig koselige, men for det meste var jobben stressende, psykisk og fysisk slitsomt, ansvarsfull, altfor inneklemt voksenmiljø og altfor lav lønn til at de kunne fortsette. I tillegg ble det ansatt mye ”rart” klientell på grunn av lite søkere og nærmest null krav til dem.

De fleste barn gleder seg til barnehagen fordi de skal leke og møte sine jevnaldrende venner. Men for det kan barna oppleve stress og andre negative faktorer som kan gå negativt ut over dem - slik som tilstandene er i de fleste barnehagene i dag.

Beklager, men vi lever ikke i Kardemommeby. Og tarvelige personangrep ser jeg meg frabedt, er du snill. Det egner seg aller best å oppføre seg som et voksent individ når man debatterer om barnehager. :kgblunk:

Skrevet
Uteklima: Barnehagene kan ikke mure seg inne om det så sprutregner og blåser iskaldt ute. De fleste foreldre forventer at barna deres er ute og leker om dagen, uansett vær. Og hvor mange voksne er glade i å kle på 20, 30 eller 40 barn regntøy og ulltøy, for å så være ute i piskende kaldt regnvær og høre mange barn stadig mase og vil inn? Og deretter inn igjen i garderoben for å kle av dem klissvåte, leirete og sandete regntøy?  

Du må ikke glemme at mange som utdanner seg innen barnehagen velger dette nettopp fordi de liker barn, og de liker å være ute i allslags vær.

De(vi) liker å jobbe med barn, og få oppleve den gleden og spenningen det gir å omgi seg med barn.

Å få oppleve at ingen dag er lik - alltid noe nytt som skjer - morsomme/koselige kommentarer fra barna, en klem fra et barn i en "sølete" regndress.... Hva spiller det for noen rolle???

JA, det er slitsomt å jobbe med barn, og du må gi mye av deg selv i et slikt yrke, men det er verdt det (synes jeg)

En kan ikke måle allt i penger heller, du må huske på det.

Å møte fornøyde foreldre og barn hver dag, som er fornøyde pga DIN innsats i barnehagen, det er ubeskrivelig!

Å kunne se at DU gjør en forskjell ovenfor barnas og foreldrenes liv/hverdag er en flott følelse.

Selvfølgelig kan du få negative tilbakemeldinger i en barnehage også, men slike ting må en lære seg å ta imot.

Som ansatt i en barnehage er du ikke bare med på å bygge opp, og støtte barna i deres utvikling, men du lærer enormt mye om deg selv. Hver dag!

Jeg synes de "anklagelsene" du kommer med i dette innlegget er ubegrunnede - basert på 2.håndsfortellinger.

For å kunne få et realistisk bilde av livet i barnehagen må du selv delta i det daglige livet. Det er ikke nok å høre på hva andre sier.

(Og for å sette det på spissen - kanskje de som du har hørt dette fra ikke passer selv i en barnehage, og derfor har dårlige erfaringer. Ikke alle har en personlighet som tilsier at de kan jobbe i en barnehage, og da er det veldig lett å komme skeivt ut)

*klem*

Gjest Mayamor
Skrevet

Barnehagen jeg hadde til gutten min hadde et fantastisk "Kardemommeby-personale"... :wink:

De hadde klubb på fritiden.

17 mai har de ansatte med egne barn og ektefelle/samboer frokost sammen.

De lo sammen.

Du ser om folk trives sammen...

Så generaliseringen som kom fram her, Cubbyhouse

- må du regne med å bli motsagt på...

Mayamor

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg må faktisk innrømme at jeg reagerer litt på at det plutselig dukker opp vikarer(??) i barnehagen som alle andre enn jeg vet hvem er..det føles ihvertfall slik når man er innflytter i ei bygd. Vet ikke om de er forelder eller ansatt.... :o En gang var det ei ung jente(!) som tok seg bryet å hilse på meg..Ellers synes jeg faktisk det er flott med menn i barnehagen også.

Skrevet

Dersom man sluker det inntrykket man får ved levering og henting helt rått, så er man regelrett naiv.

:o

Så du mener at vi som jobber i en bhg er falske du da?? - Jeg kan med sikkerhet si at sånn du beskriver det er det ikke i ALLE barnehager. Jeg har jobbet/ vært student i tilsammen 11 barnehager og disse har jeg alle positive erfaringer med! Som en annen her sa, de fleste som i dag velger seg en jobb i barnehage- i hvertfall de som utdanner seg den veien, gjør det fordi de er interessert i det å jobbe med barn, trives med barn og de aller fleste gjør en god jobb. Mne det finnes desverre de som kun er der for lønna si. Vi har hatt vikarer som har hatt en meget dårlig innstilling til barna- og de jobber ikke i vår barnehage lenger, de fikk rett og slett sparken!

En annen ting er at vi kan vel aldri vite når foreldre kommer og går, så derfor vil jeg tro at de som ikke engasjerer seg annet enn ved bringing/ henting de vil bli gjennomskuet av både foreldre og personalet.

Og så må jeg bare si at det er aldri 30- 40 barn på en avd...så det å si at hvem gidder å kle på så mange bla bla bla..det er helt teit rett og slett! :x Vi er tre voksne på ni småbarn vi, og selv om det regner er vi ute..vel og merke om ikke barna blir kalde og fryser.

bare en ting til; Hos oss er det et helt utrolig miljø! Vi gjør masse sosialt ellers, har lønningspils og pers. fester- vi trives GODT sammen selv om vi kun er jenter -men i ulik alder.

Du, cubbyhouse sier så mye som er helt på jordet at jeg blir helt varm her jeg sitter...Men chiquita takk for ett flott innlegg!! :lol:

Skrevet

Det er så mye jeg kunne sagt nå, men jeg velger å la vær. Så får heller du, Cubby, tenke deg hva det kan være sjøl!

Skrevet

Ååå jeg måå bare komme med en ting til ..Barn er de mest ærlige som finnes, og de ville ALDRI funnet seg i personalet som driter i dem uten å protestere. jeg tror ikke de hadde kommet smilende, løpende for å gi en klem til meg om jeg overså dem resten av dagen! Nemlig!!

Skrevet

Nemlig, Kipa!!!!

Gjest Starya
Skrevet

Jeg tør påstå jeg klarte å få et ganske så godt inntrykk av min sønns barnehage den tiden han gikk der. Jeg kunne komme og hente ham til ganske så ulike tidspunkter på ulike dager (dvs etter et visst tidspunkt mht turer o.l.). Når jeg hentet hadde jeg vanligvis god tid, og kunne sitte på en stol og titte meg omkring mens ungen fikk avslutte aktiviteten han holdt på med. Visst var det ansatte jeg hadde mindre til overs for enn andre, men det handler om kjemi mellom mennesker, ikke om profesjonalitet.

Og selvsagt (!) er ikke tilværelsen i en barnehage roser, kos og sang hele tiden. Det er den heller ikke i en familie.

Gjest mattahara
Skrevet

:o :briller::briller::briller:

Hva cubbyhouse.. eller hva du het..

er sånn små sjokka jeg nå... Tror du på alt det ???

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

jeg syns ogsådet er litt rart det som cubbyhuse skriver men jeg kan skjønne noe av det og de hun sier hadde lsuttet så det er nok en grunn, vil også si at det er vel vanlig at barn i tre fire års alderen kan klare og kle på seg selv da blir det vil mindre arbeid vor mye iq trengs det for og tre på seg en bukse og henge på seg en jakke, jeg tror jeg greide det når jeg var en tre fire det var nok og sjekke at jeg hadde nok og riktig tøy på, jreg må også si meg enig i det med kvinner, jeg syns at man bør få in mer menn, da jeg gikk i barnehagen var det bare kvinner jeg tor etter at det kian var litt snevert, jeg syns man kunne kvotere inn men når det ikke kreves utdannelse i assistenter men man tølr vel ikke og gjøre noe som kan gå ut over ansettlesen til kvinnre i likestillings land norge

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet
Dessverre...min positive oppfatning av barnehagepersonalet fikk seg en alvorlig knekk da jeg måtte "springe etter min eks for å gi han beskjed"' date=' samtidig som de ikke kunne fortelle meg(jeg har hovedomsorgen)hvorfor det var så viktig..for det var det jo. Ble jeg kanskje ikke ansett for å være "god nok", upålitelig..siden jeg ikke kom fra bygda? Typisk.... :evil:[/quote']

hei

er du i gnag igjen kanksje de var så voksne at de så at begge er like viktige forledre selv om du har hovedomsorgen, og en annen ting vordan kan du ha lov til og si at dette er typisk

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

ER du I gAng igjEn oGSÅ???? :o :o :o

Skrevet

Du må ikke glemme at mange som utdanner seg innen barnehagen velger dette nettopp fordi de liker barn, og de liker å være ute i allslags vær.

De(vi) liker å jobbe med barn, og få oppleve den gleden og spenningen det gir å omgi seg med barn.

Å få oppleve at ingen dag er lik - alltid noe nytt som skjer - morsomme/koselige kommentarer fra barna, en klem fra et barn i en "sølete" regndress.... Hva spiller det for noen rolle???

JA, det er slitsomt å jobbe med barn, og du må gi mye av deg selv i et slikt yrke, men det er verdt det (synes jeg)

En kan ikke måle allt i penger heller, du må huske på det.

Å møte fornøyde foreldre og barn hver dag, som er fornøyde pga DIN innsats i barnehagen, det er ubeskrivelig!

Å kunne se at DU gjør en forskjell ovenfor barnas og foreldrenes liv/hverdag er en flott følelse.

Selvfølgelig kan du få negative tilbakemeldinger i en barnehage også, men slike ting må en lære seg å ta imot.

Som ansatt i en barnehage er du ikke bare med på å bygge opp, og støtte barna i deres utvikling, men du lærer enormt mye om deg selv. Hver dag!

Jeg synes de "anklagelsene" du kommer med i dette innlegget er ubegrunnede - basert på 2.håndsfortellinger.

For å kunne få et realistisk bilde av livet i barnehagen må du selv delta i det daglige livet. Det er ikke nok å høre på hva andre sier.

(Og for å sette det på spissen - kanskje de som du har hørt dette fra ikke passer selv i en barnehage, og derfor har dårlige erfaringer. Ikke alle har en personlighet som tilsier at de kan jobbe i en barnehage, og da er det veldig lett å komme skeivt ut)

*klem*

Selvsagt er det en del ildsjeler (som deg) i dette yrket, og det er bare supert å lese! Men faktumet tilsier at ikke alle barnehageansatte er ildsjeler, og det tror jeg du vet veldig godt dersom du har lang og vid erfaring med barnehagearbeid.

Mine kilder til denne debatten er gode mennesker som forguder barn - en av dem har barn selv. De har jobbet i veldig mange år i dette yrket, samt på flere arbeidsplasser, og alle har holdt ut så lenge som de har gjort nettopp på grunn av den gleden som gis av å være sammen med barn og gi dem kjærlighet og omsorg. Men yrket har også mange ulemper, og ikke alle arbeidsplasser/arbeidssituasjoner er så unike som kanskje din er. Med dette er ikke yrket så absolutt roserødt som det umiddelbart kan oppfattes hos foreldrene de korte stundene de er innom.

Selv om jeg blir informert om dette, så betyr ikke det at dette er totalt usant. Mine kilder er troverdige, og hvor vidt du ser på dette som troverdig eller ei blir helt opp til deg å avgjøre. Jeg skriver ikke dette med hensikt å forandre noen sin religion eller noe slikt, bare fordi jeg vil informere.

Stå på videre i jobben din! :kgsmil:

Skrevet
Så generaliseringen som kom fram her, Cubbyhouse

- må du regne med å bli motsagt på...

Mayamor

Har jeg noen gang klaget over å ha blitt motsagt i denne debatten? :-?

Skrevet
Dersom man sluker det inntrykket man får ved levering og henting helt rått' date= så er man regelrett naiv.

:o

Så du mener at vi som jobber i en bhg er falske du da?? - Jeg kan med sikkerhet si at sånn du beskriver det er det ikke i ALLE barnehager. Jeg har jobbet/ vært student i tilsammen 11 barnehager og disse har jeg alle positive erfaringer med! Som en annen her sa, de fleste som i dag velger seg en jobb i barnehage- i hvertfall de som utdanner seg den veien, gjør det fordi de er interessert i det å jobbe med barn, trives med barn og de aller fleste gjør en god jobb. Mne det finnes desverre de som kun er der for lønna si. Vi har hatt vikarer som har hatt en meget dårlig innstilling til barna- og de jobber ikke i vår barnehage lenger, de fikk rett og slett sparken!

En annen ting er at vi kan vel aldri vite når foreldre kommer og går, så derfor vil jeg tro at de som ikke engasjerer seg annet enn ved bringing/ henting de vil bli gjennomskuet av både foreldre og personalet.

Og så må jeg bare si at det er aldri 30- 40 barn på en avd...så det å si at hvem gidder å kle på så mange bla bla bla..det er helt teit rett og slett! :x Vi er tre voksne på ni småbarn vi, og selv om det regner er vi ute..vel og merke om ikke barna blir kalde og fryser.

bare en ting til; Hos oss er det et helt utrolig miljø! Vi gjør masse sosialt ellers, har lønningspils og pers. fester- vi trives GODT sammen selv om vi kun er jenter -men i ulik alder.

Du, cubbyhouse sier så mye som er helt på jordet at jeg blir helt varm her jeg sitter...Men chiquita takk for ett flott innlegg!! :lol:

Nei, det handler faktisk ikke om å kalle noen som helst for falske! Det handler om at det er to sider ved barnehageyrket; den siden foreldrene opplever ved levering og henting, og den siden assistentene opplever resten av dagen når foreldrene ikke er til stede.

Det overasket meg at så mange ser på barnehagen som konsekvent roserød uten å egentlig vite hva som foregår der, kun se/høre de ansattes versjon. Det er jo veldig logisk og realistisk at de ansatte har et respektforhold ovenfor foreldrene ettersom de yter en servicebedrift - vi snakker jo om å passe andres barn her, det mest dyrebare som et menneske kan eie. Derfor ville jeg bare informere om den andre siden av dette yrket. Men det er selvsagt naturlig at de som jobber i yrket blir defensive i forhold til dette innlegget – jeg tenker på din siste setning(!). Saken er at jeg ikke angriper assistentene, men arbeidssituasjonen som regjeringen legger til rette – les nøye på slutten av mitt første innlegg!

Det overrasker meg at så mange blir så sinte og provoserte. Jeg treffer tydeligvis ømme punkter her, og det var ikke vondt ment (Starfish)!

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

er du i gnag igjen kanksje de var så voksne at de så at begge er like viktige forledre selv om du har hovedomsorgen, og en annen ting vordan kan du ha lov til og si at dette er typisk

hilsen

Min eks hadde fått beskjed om foreldresamtalen fra barnehagen selv han. Faktisk før jeg fikk beskjeden.

Han er en voksen mann, og da er det vel ikke min jobb å passe på han...

Så dette hadde ingenting med at vi ikke var like gode å gjøre. Eller jo kanskje..............

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg tenker på dette jeg opplevde så kjenner jeg at jeg blir ganske så irritert også..og ikke minst engstelig. Først pga hvordan de oppførte seg på forhånd. Da de ikke fortalte meg hvorfor de var så ivrige på at vi skulle komme begge to. Føler meg helt overkjørt...Det ble jo heller aldri noe av det den "undersøkelsen" de ville ta av vårt barn. Jeg ba om å få beskjed om hvordan saken forløp og hva de "fant" ut..Men ingenting har jeg hørt. Så spurte jeg nå på en ny foreldresamtale(med ny ped.leder) hva som hadde skjedd i saken. Ingenting sa hun. Bestyrer skulle ta kontakt med meg. Jeg har ikke hørt noe. Det kommer vel til å dette ned en bombe i huet på meg snart...Det ser ut til at de driver en slik overraskelsesmetode...

En annen ting er at jeg har så liten tillit til det hjelpeapparatet som brukes til barnehage og skole her på bygdene.. Jeg vet at ledelsen bl.a bruker paragrafer som ikke finnes..Dette har en advokat fortalt meg(dette har jeg svart på hvitt!)og synes de opptrer ganske så useriøst... De gadd ikke engang å fortelle meg den rette hjemmelen da jeg spurte.

Huff, jeg mister bare mere og mere lysten til å bo her...Plutselig en dag finner de sikkert ut at jeg er en dårlig mor også... :cry:

Ja, dette var altså min erfaring med barnehagepersonalet her på bygda...

Skrevet
Mange barnehage- og SFO avdelinger er direkte dårlige' date=' men selvsagt skrur de alle på sjarmen når en forelder kommer inn døra! Ha øynene åpne, sier jeg bare![/quote']

Jeg liker det ikke, men jeg er tildels enig meg deg. Alle bhg og sfo er ikke like bra - selvom vi så gjerne vil at de skal være det.

Jeg snakker nå både av egne erfaringer og andre kollegaers erfaringer.

I noen bhg kan vi f.eks se tendenser hvor personalet sitter på rompa og skravler og drikker kaffe, mens barna flyr rundt. Et annet tilfelle (egen erfaring) kan man se personalet sitte å lese i VG mens barna flyr rundt.

Og ikke for å rakke ned på assistentene, men erfaringer tilsier også at avd.lederne brenner mer for sin jobb i barnehage enn det assistenter gjør.

Så derfor kan jeg si meg tildels enig i Cubbyhouse, men jeg vet også om mange som jobber for at det ikke skal finnes slike bhg og sfo. Det finnes mange steder som er kjempe bra og mer enn bra :)

Et lite tips til foreldrene - sett dere inn i hva barnehagen og avdelingen gjør for noe. Les årsplan, periodeplan og ukeplaner og bli gjerne med på utflykter om dere får mulighet til det..

Amen, for det..... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...