Gjest Scarlet Skrevet 25. juni 2003 #21 Del Skrevet 25. juni 2003 con_energia: Det kommer jo helt an på hva man tror. Jeg tror ikke et barn er født syndig, og hvis det er tilfelle tror jeg ikke en dåp blir kvitt syndene. Det er kristendommen/de kristen som sier at et barn er født syndig. Hvordan kan et barn være født syndig? Fordi det ble skapt når man hadde sex? Ehh..jaja, hvis det er tilfelle så får jeg bekreftet min teori om at kristne mennesker er gærne :blunke: Når en baby bli født har den jo ikke opplevd noe enda og den får jo heller ikke syndet så mye mens den er inne i magen, og det er jo først når den begynne å leve i denne verdenen at den kan begynne å begå såkalte synder. Personlig kommer jeg ikke til å døpe mine barn i kirka da jeg ikke er kristen, og stå der og si at jeg vil oppdra barnet etter den kristne tro etc. for så ikke å mene det/gjøre det blir litt for meningsløst. Jeg synes borgelig dåp er kjempefint. Der gjør man det mye mer personlig, og det er heller ikke knyttet til noen religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 25. juni 2003 #22 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg er blitt forklart en måte å se på synd på som jeg kan godta, og som gjør at jeg ikke har problemer med å "godta" at spedbarn er syndige. Det går på hva man legger i begrepet synd. Her er forklaringen: Synd er avstand til Gud. Den eneste som ikke er syndig, er Gud selv, fordi Gud er Gud. Mennesket er ikke Gud, derfor er vi syndige. Et spedbarn er et menneske, og i kraft av å være mennneske er det syndig fordi det har en avstand til Gud. I dåpen blir det lille barnet (eller den voksne som lar seg døpe!) tatt inn i Guds rike, og får en sjans til å leve nær Gud i stedet for å leve med avstand fra Gud. Men dåp eller ei - mennesket kan likevel aldri bli fritt for synd, rett og slett fordi vi er mennesker og ikke Gud. Men merk dere: Det er ingen likhetsteng mellom begrepet "synd" og ondskap, stjeling, vold, baksnakking, løgn og andre stygge ting. Synd er AVSTAND fra Gud. Med dette som synde-definisjon, så har ikke jeg noe problem med å tenke på at et spedbarn kan være syndig. Alt dette andre med stjeling og sånn, som tradisjonelt blir sett på som "synd", er en konsekvens av å være menneske og kommer "senere". Men det er det vi tenker på når vi hører ordet "synd" og jeg tror det er derfor folk blir så sinte når de får høre om spedbarn som syndige og onde. Og det er forståelig, for et spedbarn har jo ikke gjort noe galt! Selve ordet syndig er IKKE noe ord som automatisk dukker opp når jeg ser et lite barn, det må jeg bare si! I menneskelig forstand er et barn det mest uskyldige som finnes, de har aldri gjort noe galt. Men med den forklaringen av syndebegrepet som jeg har prøvd å forklare ovenfor, har jeg ingen problemer med syndebegrepet, og kan fint leve med det. Forøvrig synes jeg dåpen er en fin ting, har ingen problemer med det, og kommer til å døpe mine framtidige barn. Langt innlegg - jeg vet det..... *puh* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 25. juni 2003 #23 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg synes borgelig dåp er kjempefint. Der gjør man det mye mer personlig, og det er heller ikke knyttet til noen religion. Det er ikke noe som heter borgerlig dåp. Dåp er per definisjon kristent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 25. juni 2003 #24 Del Skrevet 25. juni 2003 Humanetisk Forbund har borgelig dåp. Det er mulig at det blir brukt et annet ord for dåp i den sammenhengen..vet du det kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 25. juni 2003 #25 Del Skrevet 25. juni 2003 De har ikke borgerlig dåp, men de har et alternativ til dåp, den såkalte navnefesten. Det er ikke det samme, for dåp har ingenting med navngiving å gjøre. Det er nok dette du tenker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 25. juni 2003 #26 Del Skrevet 25. juni 2003 Jepp, det er det! Navnefest er det det heter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 25. juni 2003 #27 Del Skrevet 25. juni 2003 Men merk dere: Det er ingen likhetsteng mellom begrepet "synd" og ondskap, stjeling, vold, baksnakking, løgn og andre stygge ting. Synd er AVSTAND fra Gud. Med dette som synde-definisjon, så har ikke jeg noe problem med å tenke på at et spedbarn kan være syndig. Protest! Den er jeg ikke med på!!! Tenk på de 7 dødssyndene. Hovmod, fråtseri, vrede, likegyldighet, grådighet, misunnelse og utukt. Det er absolutt et likhetstegn mellom disse handlingene/følelsene og synd. MEN: Du fjerner deg fra Gud når du begår disse handlingene, så det er riktig å kalle dette en synd ifølge din definisjon også. Det går ikke an å skille synd fra onde handlinger. Hvorfor ellers sier prestene i den katolske kirken "synd ikke mer" når man får SYNDSFORLATELSE etter SKRIFTEMÅL? Hvis det virkelig er slik du sier, må kristendommen operere med to typer synd: 1. Arvesynden, den medfødte synden, som er avstand til Gud 2. Syndige handlinger, når man er slem og ond (og som også fører til avstand fra Gud, fordi man gjør noe han ikke ville likt.) Skal vi kontakte en teolog snart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 25. juni 2003 #28 Del Skrevet 25. juni 2003 Glemte å si at navnefester er kjempefine! Har vært i mange!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
con_energia Skrevet 25. juni 2003 Forfatter #29 Del Skrevet 25. juni 2003 Gøy at flere engasjerer seg i dette spørsmålet! Blir litt annet perspektiv på ting når man kan lese og førdøye andres meninger... Om det blir en dåp til, får tiden vise! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 25. juni 2003 #30 Del Skrevet 25. juni 2003 Vil bare si til Scarlet at jeg håper hun leser innlegget til Huldrelise godt, for det var veldig bra beskrevet hva synd er. Det er på ingen måte at barnet er syndig fordi det ble unnfanget ved sex.... noe så dumt å si, og iallefall tro! Om det er slike misforståelser du gjør dine valg ut fra, så er det jo alvorlig. Du bør absolutt skaffe deg mer informasjon om ting som er viktige for valgene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 26. juni 2003 #31 Del Skrevet 26. juni 2003 Tiit: Det var faktisk en spøk fra min side, men det var tydeligvis ikke en bra en... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aradia )O( Skrevet 26. juni 2003 #32 Del Skrevet 26. juni 2003 Har ikke lest alle sidene enda, men vil bare komme med en liten kommentar til et av innleggene på den første siden: Tuji du skrev: Jeg synes ikke argumentet om at barnet skal få velge selv holder. Det er også et valg å ikke døpe barnet. Jeg jobber bl.a. med konfirmanter, og flere av de udøpte konfirmantene sier at de skulle ønske de ble døpt da de var små. Det er mye lettere å velge å melde seg ut av kirken, enn å døpe seg som femtenåring. Dette forstår jeg ikke helt. Hva er vitsen med å døpe barna om dåpen kan så lett ugyldigjøres!? Er dåpen da bare tull - en litt høytidlig innvielses seremoni for å bli medlem i en "hellig" klubb? Eller er det kirken som er litt sleip her? Kanskje den tenker at du kan nok melde deg ut av klubben, men en gang døpt alltid døpt. Du vet ikke om det men du er frelst uansett! Den katolske kirken tenker annerledes. De tenker faktisk en gang døpt alltid katolikk! Du kan ikke melde deg ut, ifølge den katolske er kirken det er umulig. Du kan nok velge å slutte å leve som en katolsk / kristen, men i følge kirken vil du alltid forbli en katolikk. Den katolske kirken er ikke noen forening du kan melde deg ut av. For å være helt ærlig vet jeg ikke helt hva som er det beste alternativet...Den ene tvinger deg til "medlemskap" livet ut, den andre sier at du må døpe ditt barn slik at den kan bli renset for menneskehetens arvesynd. Men hvor lenge varer så denne renselsen - til du trekker tilbake ditt medlemskap eller livet ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #33 Del Skrevet 26. juni 2003 Tuji jeg har nettopp lest ditt svar på mitt spørsmål om hvordan kristne kan forsvare at de ønsker å døpe små barn. Jeg spurte ikke fordi jeg ikke har ført argumenter for dette før, men fordi de argumentene jeg har hørt ikke holder vann etter det jeg har lært (er pinsevenn). Jeg er svært enig i det Aradia )o( skriver. I innlegget hun refererer til ugyldiggjør du dåpen på en måte ved å argumentere med at det er lettere å melde seg ut av statskirken enn å døpe seg som 15-åring(!) - en merkelig måte å forsvare dåpen på.... En annen ting er at bibelsitatet du viser til i ditt svar til meg på ingen måte sier noe om barnedåp (innlegget ditt er på en annen side så jeg får ikke hentet det opp uten å gå ut av denne siden), faktisk er det ikke et eneste sted i bibelen nevnt et ord om barnedåp. Vi mennesker har en egen vilje, det er denne vi dessverre ofte bruker på en måte som fjerner oss fra Gud. Gud ønsker å ha samfunn med oss men vi må være villige til å ta imot den nådegaven som frelsen er (ved å ofre sin sønn, Jesus, for våre synder) før det kan skje. Vi i pinsemenigheten mener at dåpen har betydning og er et viktig valg for hvordan vi ønsker å leve. Du gjør dåpen til en mer ubetydelig hendelse ved det du sier Tuji. Men hovedsaken er jo at vi begge har valgt å tilhøre Gud - det er tross alt det som er det viktigste! Skulle ønske jeg klarte å forklare andre hvilken livsglede og sinnsro de går glipp av ved velge dette bort! Ha en strålende sommer alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 26. juni 2003 #34 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg synes ikke argumentet om at barnet skal få velge selv holder. Det er også et valg å ikke døpe barnet. Jeg jobber bl.a. med konfirmanter, og flere av de udøpte konfirmantene sier at de skulle ønske de ble døpt da de var små. Det er mye lettere å velge å melde seg ut av kirken, enn å døpe seg som femtenåring. Dette forstår jeg ikke helt. Hva er vitsen med å døpe barna om dåpen kan så lett ugyldigjøres!? Jeg mener ikke at det kan ugyldiggjøres. Dette er noe konfirmanter har sagt til meg. Er man døpt, så er man det for alltid. Men for disse konfirmantene er det viktigste å ikke skille seg ut, så jeg tror ikke de tenkte så mye på innholdet i dåpen. Både Aradia og siste gjest misforstår meg. For meg er dåpen kjempeviktig, og ikke bare et tegn på om du er medlem eller ikke i kirken. Det var kanskje litt vanskelig å skille mellom mine og konirmantens synspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 26. juni 2003 #35 Del Skrevet 26. juni 2003 1. Arvesynden, den medfødte synden, som er avstand til Gud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 26. juni 2003 #36 Del Skrevet 26. juni 2003 Ops - ble sendt to ganger.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 26. juni 2003 #37 Del Skrevet 26. juni 2003 Vil bare si til Scarlet at jeg håper hun leser innlegget til Huldrelise godt' date=' for det var veldig bra beskrevet hva synd er. [/quote'] Fikk en protest av SuperNova, men har prøvd å forklare igjen hva jeg mener. Men bare hva jeg mener og hvordan jeg tenker om dette her, sier ikke at jeg har rett!! Det jeg skriver er min forståelse av synd, som gjør at jeg kan leve med det. For å presisere igjen, av frykt for å bli misforstått: Onde handlinger ER synd, men synd er ikke bare onde handlinger! (viser til mine tidligere innlegg for nærmere forklaring) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 27. juni 2003 #38 Del Skrevet 27. juni 2003 Huldre-Lise: Godt forklart om vanskelige ting! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 28. juni 2003 #39 Del Skrevet 28. juni 2003 " La de små barn komme til meg og hindre dem ikke. For Guds rike hører slike til" Enkelt og greit. Det er derfor jeg har døpt barna mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 29. juni 2003 #40 Del Skrevet 29. juni 2003 nu har jeg ikke læst alt her men så noget tuji har skrevet om at de var igang med at lave dåbsritualte om hmmm var det ikke på waco's indlæg at det var helt umuligt med en ny bibel synes nu at dette er et bevis på at det gamle ikke duger længre :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå