Gå til innhold

Syndige babyer???


con_energia

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Er det ikke skremmende å døpe barna fordi de blir født syndige??

Jeg synes dåp er fin tradisjon, men budskapet gir meg frysninger :roll:

Har døpt min førstefødte, og nå diskuterer vi hva vi skal gjøre med nr. 2....

Det er stor forskjell på prestene da, noen er mer "prest" enn andre....

Skal vi overhøre hva presten sier, for å følge tradisjonen, eller skal vi finne ett annet alternativ?

Er virkelig et barn født syndig?

Barn er ikke født syndige, og det med barnedåp er en forholdsvis ny oppfinnelse. På Jesu tid, var det jo ofte Johannes som stod for dåpen, og han døpte ikke babyer. Man skal faktisk være såpass voksen at man tar et eget valg om dåpen, skal man gjøre det riktig.

Det går an å holde en såkaldt navnedag for sine nye små, Humanetisk forbund (jeg vet ikke om de har arrangementer) har blant annet et dokument hvor man kan fylle inn barnets navn, også videre, og gjøre dagen til en merkedag allikevel, uten å blande kirken inn i det.

Dokumentet ser ut som et slags diplom, uten at jeg husker helt nøyaktig, og er vakkert nok til å få ramme og glass.

Mine tre barn er ikke døpt, da jeg meldte meg ut av statskirken allerede som attenåring. De er imidlertid konfirmert, men borgerlig. En kjempefin seremoni i regi av Humanetisk forbund, hvor mange kloke ord blir uttalt til de unge som er på vei inn i voksenlivet. Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest the imp

jeg kommer til å la barna mine døpes, jeg er ikke spesielt religiøs, men jeg liker tanken på at det kanskje er noe der oppe. Uansett kommer barnet mitt til å få høre om alle religioner, og vil få lov å velge selv, akkurat som jeg har fått velge selv, enda jeg vokste opp i en kristen familie og et kristent miljø.

Så kan jeg jo bare legge til at selv om jeg ikke er imot borgelig konfirmasjon, synes jeg vel at det er litt tåpelig å kalle det konfirmasjon, ettersom konfirmasjon i kirkelig sammenheng er å bekrefte dåpsløfte. Men det er jo ikke noe jeg har noe med egentlig, og ønsker mine barn (dersom jeg får noen da :) ) å stå til borgerlig konfirmasjon så skal de så gjerne få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Men du liker å tro at det kanskje er noen der oppe?

Vel og bra, men tror du i såfall at han/hun der oppe liker hvordan presteskapet i statskirken velger vekk de reglene fra boken han har gitt, som de selv ikke synes passer lenger? Og når det gjelder barnedåp, som jeg nevnte i et svar et par hakk over her, så er det noe nytt. Husker ikke hvem som kom på den ideen, men opprinnelig ble man ikke døpt før man tok det valget selv. Sånn sett er ikke barnedåp "gyldig" med hensyn til han der oppe...

Undertegnede meldte seg ut av statskirken for mange mange år siden, da jeg fant ut den ikke følger boka, og bare har masse politisk makt. Da ble hele institusjonen latterlig for meg. Derfor har jeg heller ikke valgt å melde ungene mine inn.

Jeg tilhører ingen annen menighet heller, men det hender jeg tror at det er noen der oppe, og gjør det det, så tror jeg ikke det er så viktig for ham hvilken kirke jeg tilhører, for ingen av dem følger hans ord uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også påpekt at barnedåp ikke er omtalt noe sted i bibelen, barnedåpen er bare enda et eksempel på menneskelig "omgjøring" av Guds ord.

Er selv kristen og kunne derfor aldri tenkt meg å døpe mine barn. Den avgjørelsen skal de da få ta selv når de er så store at de kan ta en slik avgjørelse.

Tex:

Bibelsitatet du viser til er det samme jeg bruker som argument for hvorfor jeg IKKE ønsker å døpe små barn, pussig hvor forskjellig man tolker ting. Siden barn tilhører Guds rike ("Guds rike hører slike til") er det jo ikke nødvendig å døpe dem. Ikke bare unødvendig men helt feil! Feil fordi jeg ønsker å følge Guds ord. Les det som står i bibelen om dåp så skjønner dere kanskje hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu har jeg ikke læst alt her men så noget tuji har skrevet om at de var igang med at lave dåbsritualte om hmmm var det ikke på waco's indlæg at det var helt umuligt med en ny bibel synes nu at dette er et bevis på at det gamle ikke duger længre  :D

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men dåpsliturgien er ikke noe som står i Bibelen. Det er noe kirken har utarbeidet selv, og derfor kan de også forandre det. Derfor er det ikke noen motsigelse i det jeg sier. Hvis det var det du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ærlig talt! Går virkelig noen av dere rundt og lurer på om et barn er født "syndig" eller ikke???

Hvilken vei er det denne verden går?!?! Lever vi ikke i en mer opplyst verden nå enn for 100 år siden??? Nei, ærlig talt! vi er født som mennesker, og hvis noen påstår at et menneske som nettopp er født er syndig ja da er vedkommende etter min mening særiøst ute og kjører!

Jeg blir så sint! Et spebarn er jo totalt utenfor moralsk fordømmelse!!!

:evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kommer til å døpe barna mine, selv om jeg ikke er kristen. det er fordi når den tiden kommer, at de vil konfirmeres, være faddere, gifte seg osv, slike ting man må stå i statskirken for å gjøre, kan ungene mine gjøre det uten problemer. det er tross alt flaut for de fleste ungdommer å døpe seg i den alderen, da er det bedre at det allerede er gjort.

det er tross alt lettere å melde seg UT av kirken, enn INN.

Iset 20+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bra forklaringer! Er sjøl kristen i statskirka og er veldig på linje med bl.a. tuji her. Hadde også sansen for den todelte forklaringa til Huldre-Lise

Synd er avstand til Gud.

Jeg er enig. I kraft av å være mennesker er vi født med avstand til Gud. Gjennom livet kan vi komme nærmere eller lenger vekk fra Gud. Synd er tanker, ord, handlinger og forsømmelser som strider mot Guds vilje og Jesu ord og som dermed fører oss lenger bort fra Gud. Synd kan egentlig ikke graderes, men noen synder fører likevel til større/raskere avstand enn andre.

Jeg tror vi alle synder hver dag, i hvert fall hvis vi inkluderer tanker, utsagn og forsømmelser -- synd er ikke bare gjerninger! Det flotte er jo at Gud ikke gir oss opp, men ønsker å hjelpe oss til å motstå fristelser og inviterer oss nærmere hver dag! Jeg skulle ønske jeg var bedre på å takke ja istedet for å løpe fra...

For dere, nå sist Moonmood, som synes at tanken på at et barn er syndig er absurd vil jeg spørre:

1. Har dere lest forklaringene foran?

2. Hvis et spebarn er født uten synd, når begynner det i tilfelle å synde? Når kan man si at et barns tanker, ord, gjerninger eller forsømmelser er onde?

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Ingy: Hvordan inviterer Gud deg til å unngå å begå synder? Jeg har det helt fint jeg selv om jeg ikke er Kristen og ikke tror på Gud. Å begå såkalte synder er en del av det å være menneske, det er det ikke til å komme bort i fra. Og en såkalt Gud, som ingen vet sikkert om en gang finnes kan vel da vel ikke invitere noen til å komme nærmere seg og slutte å begå synder? Blir litt irritert når enkelte skal snakke for "alle". Alle ER IKKE Kristne, men det virker som at en del av de som er det hverken respekterer eller ser for seg et ukristent samfunn.

Huldre-Lise: Synd er avstand fra Gud?? Det tror jeg faktisk er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Det er like dumt som å si at anarkister lider av en mental sykdom som gjør at de ikke kan finne Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingy: Blir litt irritert når enkelte skal snakke for "alle". Alle ER IKKE Kristne, men det virker som at en del av de som er det hverken respekterer eller ser for seg et ukristent samfunn.

Huldre-Lise: Synd er avstand fra Gud?? Det tror jeg faktisk er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Det er like dumt som å si at anarkister lider av en mental sykdom som gjør at de ikke kan finne Gud.

Jeg er fullstendig klar over at alle ikke er kristne, de fleste i familien er det ikke. Var slett ikke meningen å snakke for alle, men i en tråd som handler om barnedåp og synd synes jeg det er naturlig å svare med mitt kristne utgangspunkt. For de som ikke tror på Gud må jo synd være et ikke-tema, i og med at synd er et relgiøst begrep. Dermed er det naturlig at når man diskuterer synd tar man utgangspunkt i at Gud finnes. Hvis utgangspunktet er at Gud finnes, er det da noe galt i å definere synd som avstand fra Gud?

Regner med at du mener ateister (ikke-religiøse) når du skriver anarkister (mot staten, for et "lovløst" samfunn"? Tror slett ikke at ateister lider av noen sykdom. Men når jeg tror at Gud finnes og at et liv sammen med ham er bedre enn et liv uten ham, forbeholder jeg meg retten til å tro at også ateister hadde hatt godt av å finne Gud...

Hvordan inviterer Gud deg til å unngå å begå synder? Jeg har det helt fint jeg selv om jeg ikke er Kristen og ikke tror på Gud. Å begå såkalte synder er en del av det å være menneske, det er det ikke til å komme bort i fra. Og en såkalt Gud, som ingen vet sikkert om en gang finnes kan vel da vel ikke invitere noen til å komme nærmere seg og slutte å begå synder?

Igjen, mitt utgangspunkt er at Gud finnes. Da tror jeg at hvis jeg tok i mot invitasjonene hans, i form av bibeltekster, forkynnelse, "indre stemmer" osv. ville jeg fått et bedre liv. Dessverre er det akkurat som med fysisk trening. jeg er overbevist om at jeg ville fått et bedre liv med økt fysisk aktivitet, likevel blir jeg sittende på ræva...

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hulderjenta

Huldre-Lise: Synd er avstand fra Gud?? Det tror jeg faktisk er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Det er like dumt som å si at anarkister lider av en mental sykdom som gjør at de ikke kan finne Gud.

Hallo-hallo!! PROTEEEST!!! Ikke beskyld meg for å være dum! :(

Jeg har bare skrevet det jeg mener, mine tanker, og det vil jeg ha respekt for uten å få høre at det er det dummeste noen har hørt. Jeg har lov å mene det jeg vil, jeg har ikke tenkt å tvinge noen til å mene det samme som meg - OG JEG HAR ALDRI PÅSTÅTT AT DET JEG HAR SAGT ER EN ABSOLUTT SANNHET.

Jeg må få mene det jeg vil i fred, det er min rettighet. Du må få være så uenig du bare vil, det er din rettighet - men jeg vil ha meg frabedt å indirekte bli kalt dum! :fy:

Og hvor i alle dager kom anarkister og mental sykdom fra? Hvis du vil ha en seriøs debatt, så må du ikke blande inn sånne usakligheter - da er det faktisk du som er dum...

Og forresten - du har tydeligvis ikke lest det jeg har skrevet skikkelig - jeg har ikke sagt at synd bare er avstand til Gud. Har forklarte meg ørten ganger, så du får lese igjennom en gang til så du tar poenget mitt.

PS: Skjønner jo at du ikke er kristen og er uenig i hele diskusjonen her, men før du hagler ut med sinte kommentarer - så tenk på at det faktisk er syndebegrepet sett ut fra et KRISTENT SYNSPUNKT(eller en kristen TRADISJON, i alle fall) som faktisk er tema for diskusjonen her....... Liker du det ikke og bare blir irritert, så kan du la vær å delta...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skumlest hele tråden nå. Her var det mye rart.... hehe. Kan ikke si meg helt enig med noen av dere. Jeg er kristen, men har et ganske sært dåpssyn tror jeg. For det første tror jeg at alle barn er Guds barn når de blir født (p.g.a Jesu død og oppstandelse). Jeg tror de fortsetter å tilhøre Gud, helt til de tar avstand fra ham. Når det er, vil jo variere fra person til person. Jeg tror ikke det ligger noen frelse i dåpen. Dåpen fjerner ingen synd. Den eneste måten å bli frelst på, er gjennom troen på Jesus.

Tuji skriver at dåpen er kristen. Opprinnelig var den nok ikke det. Dåp var, på Jesu tid, en vanlig måte å vise at man tok et standpunkt for noe, f. eks valgte å følge en person og bli hans disippel. Jeg tror ikke vi trenger å døpe oss. Det holder at vi tror og bekjenner at Jesus er Herre. Det er ikke noe magisk som skjer når man neddykkes i vannet. For noen er dåp kanskje en fin måte å vise at en ønsker å være en kristen, men jeg ser ikke at den er nødvendig på noen måte. Barnedåp skjønner jeg ikke vitsen med.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

ingen er vel født syndige

men alle kommer til å gjøre noe galt i løpet av livet

det er vel normalt

det jeg lurer på er hvorfor mennesker somikke er kristne skal døpe barnet sitt

er ikke det dobbeltrmoralsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ingen er vel født syndige

men alle kommer til å gjøre noe galt i løpet av livet  

det er vel normalt

det jeg lurer på er hvorfor mennesker somikke er kristne skal døpe barnet sitt

er ikke det dobbeltrmoralsk?

jeg er ikke kristen, men skal døpe barnet mitt. ikke pga gaver og slikt, men pga samfunnet. når barnet blir 14-15 år vil det sikekrt konfirmeres med klassekameratene, og da skal h*n slippe å døpe seg i den alderen. det kan være flaut for mange. dessuten er det lettere å melde seg UT enn INN av statskirka. og når h*n vil gifte seg, må man ikke være i statskirka for å gifte seg der? jeg trodde det. synes ting blir lettere for barnet senere. men kanskje ting har forandret seg da. hvem vet.

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Man MÅ ikke være døpt for å få gifte seg i kirka, men enhver prest har rett til å nekte å vie et ektepar der en elelr begge ikke er døpt. Han vil jo gjerne snakke med ekteparet, og når en da står og sier "nei, jeg vil for all del aldri døpe meg, for jeg tror ikke på det der!" så kan kanskje presten droppe det oppdraget ja...

Dette har jeg undersøkt, for min eks var ikke døpt og hadde null interesse av å noengang bli det.

Min bror har en kamerat som ble døpt som 14-15 åring. Han prøvde å holde det skjult for kameratene da, hva han skulle den dagen, men det kom frem, og dermed sto gjengen utenfor kirka for å ta imot ham. Ikke mobb altså, men rett og slett "gratulerer, stolt av deg" på en måte. Men ja, det kan være meget flaut, og et vanskelig valg å måtte ta kanskje, så det argumentet har jeg full forståelse for.

Men døper man et barn så lover man faktsik å gi det en oppdragelse i den kristne tro, så dersom man selv helt fornekter religionen (begge foreldrene, forskjell dersom det bare gjelder den ene synes jeg) så blir det jo rart å døpe dem. "jada, lille venn, du er døpt til noe pappa og jeg synes er tull, fordi at kanskje du vil konfirmere deg, men det synes vi bare er fjas da altså, og vi synes nok borgerlig konf. er langt bedre, for religion, nei det tror vi ikke noe på". Selvsagt sier man de ikke slik, men når barnet oppdras uten noen form for religion, hvorfor skulle det da ønske å konfirmere seg? Det er slett ikke uvanlig med borgerlige alternativ lengre, barnet vil neppe være den eneste på skolen som velger det.

Men, alle får nå gjøre som de selv vil. Selv kommer jeg til å døpe barna mine, men jeg kommer til å synge kveldsbønn med dem, lese juleevangeliet på julaften og andre slike småting som er naturlig for meg (og det som er naturlig for min samboer også selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men mye av det kommer jeg også til å gjøre, fordi det er koselig. jeg er ikke bibel-kristen, men tror på Gud. dessuten blir jo egentlig de fleste oppdratt i "kristen" retning, de ti bud gjelder jo alle, . sier presten noe om at man skal be og sånn i dåpen? (vi ber vi altså). hva sier egentlig presten i dåpen?

klem Iset 23+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil bare først si at jeg respekterer at folk er kristne, og folk må for all del tro på hva de vil, selv om jeg ikke er enig.

Forstår absolutt ikke de som vil døpe barna sine hvis de ikke er kristne, da er vel poenget borte...? Bare for å gjøre det lettere for barna altså? Valg av konfirmasjon er jo et viktig valg, og trenger ikke være så lett, synes jeg. Det er et valg du skal leve med hele livet, ikke noe du valgte fordi alle andre gjorde det, eller fordi foreldrene dine ville det.

Visste ikke at det var så mange kristne som var i mot dåp, jeg, er dere mot konfirmasjonen også da?

Min mening i synd-diskusjonen er at barn ikke kan arve synd! Det blir helt feil, og minner meg om historier fra gamle dager da barna var "skitne" hvis de var født utenfor ekteskapet. Ikke for å fornærme noen her! Men greit nok, i følge den kristne tro kan de vel arve "avstand til Gud" - HVIS det er det synd nå betyr (gidder ikke å begi meg ut i den diskusjonen :wink: )

Eller er det kirken som er litt sleip her? Kanskje den tenker at du kan nok melde deg ut av klubben, men en gang døpt alltid døpt. Du vet ikke om det men du er frelst uansett!

:ler: Ja, de tenker sikkert "Hehe, nå har vi frelst enda en! Og han/hun kommer aldri unna frelsen vår! *ond latter*" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

jeg er ikke kristen, men skal døpe barnet mitt. ikke pga gaver og slikt, men pga samfunnet. når barnet blir 14-15 år vil det sikekrt konfirmeres med klassekameratene, og da skal h*n slippe å døpe seg i den alderen. det kan være flaut for mange. dessuten er det lettere å melde seg UT enn INN av statskirka. og når h*n vil gifte seg, må man ikke være i statskirka for å gifte seg der? jeg trodde det. synes ting blir lettere for barnet senere. men kanskje ting har forandret seg da. hvem vet.

hvis han virkelig vil konfirmere seg så¨får han vel døpe seg når hen er 15

det synes nå jeg hvertfall.

da harhan hvertfall valgt det selv istedet for at du skal velge for han

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

For en debatt.

For å oppklare en ting. Det dåpsritualet sier er at barnet er født med menneskeslektens synd og skyld.

Det kirken mener er ikke at spedbarnet gjør synder. Det som menes er at alle mennesker fra naturen gjør gale ting. Synd ble tidligere her beskrevet som avstand fra Gud. Det er en god forklaring.

Det er forskjell på begrepet synd som tilstand og synder forstått som handlinger.

Det er ingen som tror at barnet begår "synder". Synd som tilstand beskriver det som mennesket har i seg som gjør at vi stadig vekk gjør vonde ting mot hverandre. Dette mener kirken at alle er født med.

Dere som mener at barna er født gode. Kan dere forklare hvorfor mennesker gjør onde ting mot hverandre? Kan dere forklare i hvilken alder denne tilbøyeligheten trer i kraft?

Det betyr at spedbarnet ikke gjør synd, men fordi det er menneske er det født til å bli som alle andre mennesker, nemlig med tilbøyelighet til å gjøre gale ting.

I kristendommen betyr synd som begrep avstand fra Gud. Gud er det gode og synd er ondt. I dåpen møter Gud barnet og lar barnet få del i Guds nåde og tilgivelse. Barnet trenger ikke tilgivelse fordi det har gjort noe galt, men det trenger Guds nåde fordi det er menneske og har synden som tilstand.

Synd er et ord som ofte blir misforstått og misbrukt.

Synd er å være borte fra det gode(ifølge kristne er det gode GUD). Gud har gitt mennesket fri vilje til å velge mellom godt og ondt. Vi kan også velge å holde oss nær til Gud eller å holde oss borte. Guds vilje for oss mennesker er at vi skal leve nær ham og i fred med hverandre.

En av dere sa at dåp var noe Johannes gjorde på Jesu tid. Det er sant, men det var ikke den kristne dåp. Den kristne dåp har sitt opphav på pinsedag. Da var Johannes dessverre død.

I beretningene om det som skjedde etter pinsedag står det blant annet at hele familier ble døpt. Stort sett blir barn regnet inn i familien. Det gjør de også i det greske ordet for husholdning eller familie.

Iset. Hva presten sier i dåpen kan du finne på http://www.kirken.no

Hilsen teologen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ærlig talt! Går virkelig noen av dere rundt og lurer på om et barn er født "syndig" eller ikke???  

Hvilken vei er det denne verden går?!?! Lever vi ikke i en mer opplyst verden nå enn for 100 år siden??? Nei, ærlig talt! vi er født som mennesker, og hvis noen påstår at et menneske som nettopp er født er syndig ja da er vedkommende etter min mening særiøst ute og kjører!

Jeg blir så sint! Et spebarn er jo totalt utenfor moralsk fordømmelse!!!

:evil:  :evil:  :evil:

Er så enig, så enig.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...