Gå til innhold

Syndige babyer???

con_energia

Anbefalte innlegg

Er det ikke skremmende å døpe barna fordi de blir født syndige??

Jeg synes dåp er fin tradisjon, men budskapet gir meg frysninger :roll:

Har døpt min førstefødte, og nå diskuterer vi hva vi skal gjøre med nr. 2....

Det er stor forskjell på prestene da, noen er mer "prest" enn andre....

Skal vi overhøre hva presten sier, for å følge tradisjonen, eller skal vi finne ett annet alternativ?

Er virkelig et barn født syndig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt hva du reagerer på...jeg har spurt om det samme - og fått svar:

Ifølge kristendommen er alle mennesker født syndige. Hart du hørt om syndefallet og arvesynden? Dette kommer fra da Adam og Eva spiste den forbudne frukt i Paradis og ble fordrevet. Etter det har hvert menneske som har kommet til verden, "arvet" denne synden.

Så derfor er den lille babyen syndig, ifølge de kristne. Tror ikke du er alene om å få frysninger, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig .. flere som føler som meg! :Nikke:

Har intrykk av av de aller færreste i det hele tatt tenker over hva

selve dåpsirtualet egentlig er - eller at de muligens ikke

bryr seg fordi det "er tradisjon"..

Når jeg prøver å forklare hvorfor jeg ikke går i barnedåp - synes

de aller fleste at jeg er snodig... (mulig jeg er det... men).

Har ingen problemer med dåp hvis det er en som har tatt dette valget selv - som voksen .. men arvesynd ... og det (som det en gang ble fortalt meg ...) at det lille barnet må "drepes" for å gjenoppstå som guds barn er nok til å gi meg frysninger... :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jobbes nå med å endre dåpsliturgien nettopp på grunn av dette. MAnge synes det er rått at presten sier at barnet deres er syndig, og det er jeg enig i. Det som menes er ikke at barnet er et ondt, lite vesen, men at det er født inn i menneskeslekten - som har ødelagt for seg selv gjennom syndefallet. Dåpen skal fokusere på det at et menneske blir tatt inn i Guds menighet, ikke at mennesket er syndig. Mener nå jeg.

JEg synes ikke dere skal la være å døpe barnet hvis det bare er på grunn av dette. Dette er noe det går an å ta kontakt med presten og snakke om. Kanskje hun/han kan forklare det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg var i en dåp i fjor i Metodistkirken, der sa de at de døpte barna fordi de ER guds barn- ikke for at de skulle bli guds barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg selv er ikke døpt,har heller ikke planer om det.

Barnet mitt har jeg heller ikke døpt,skal få den friheten til å velge selv.

Skal vi liksom døpe barna selv om vi ikke er kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det var mitt innlegg du siktet til, Lisa-Beth, sa jeg ikke at barnet blir Guds barn i dåpen...Alle er Guds barn. Når vi døper et barn, sier vi at vi vil at barnet skal oppdras i den kristne tro.

Jeg synes ikke argumentet om at barnet skal få velge selv holder. Det er også et valg å ikke døpe barnet. Jeg jobber bl.a. med konfirmanter, og flere av de udøpte konfirmantene sier at de skulle ønske de ble døpt da de var små. Det er mye lettere å velge å melde seg ut av kirken, enn å døpe seg som femtenåring. Likevel mener jeg ikke at man skal døpe et barn hvis man ikke tror på dåp eller kristendom i det store og hele. Jeg mener bare at hvis det er eneste argument for ikke å døpe, synes jeg ikke det er noe godt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er kristen og i likhet med mange andre kristne mener jeg at det er tull å døpe små barn fordi dåpen skal være et bevisst valg. Dessuten mener vi at barna tilhører Guds Rike allerede (står i bibelen).

Små barn er uskyldige, dessuten skal dåpen som sagt være et bevisst valg du gjør når du som tenåring eller voksen bestemmer deg for å legge ditt liv i Guds hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna tilhører Guds rike allerede, men ikke voksne (slik forstår jeg innlegget til siste gjest), hvor er overgangen? Tilhører man plutselig ikke Guds rike lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er snakk om å være i stand til å ta et valg om man ønsker å legge sitt liv i Guds hender. En baby er ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke på noen Gud, men at barna er syndige syns jeg er feil. Det er en god grunn til å la VÆR å døpe, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om å være i stand til å ta et valg om man ønsker å legge sitt liv i Guds hender. En baby er ikke det...

Nå motsier du deg selv. Barnets liv ER jo allerede i Guds hender. Det sa du jo selv, at barna hører Guds rike til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En god grunn til å la være å døpe hvis man er kristen:

Barnedåp står ikke omtalt noe sted i bibelen, Jesus sa også: "la de små barn komme til meg, Guds rike hører dem til."

jeg undrer meg på hvordan såkalte kristne forsvarer barndåp.

Noen som kan forklare meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kjære Tuji, jeg motsier ikke meg selv, du velger å misforstå: babyen tilhører Guds rike fordi den er uskyldig, nettopp fordi den ennå ikke har utviklet noen egen bevissthet om noe annet. de fleste av oss velger oss bort fra Gud etterhvert som vi vokser til. men vi har muligheten til å velge å tilhøre han. selv tok jeg valget som 9-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå drar jeg hjem selv også, men er du den rette til å svare på spørsmålet mitt da, har ikke forstått det som om du er kristen? Isåfall hadde du selv visst de tingene du satte spørsmålstegn ved i innleggene mine! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal prøve å forklare hva jeg mener ved å bruke meg selv som eksempel:

Jeg ble født som et Guds barn, fordi Gud har skapt alle mennesker, også meg. Da jeg var nyfødt, hadde jeg selvfølgelig ikke gjort noe galt. Det var jeg for liten til. Men jeg tilhører menneskeslekten. Den samme slekten som Adam og Eva tilhørte. Ved syndefallet ga de alle mennesker en belastning, den såkalte arvesynden. Fordi Gud gav dem fri vilje, kunne de velge å gjøre det gode eller det onde. De falt for fristelsen til å gjøre noe galt, og det må alle mennesker "svi" for. I kraft av at jeg var et lite nyfødt menneske, hadde jeg denne arvesynden i meg. Men jeg mener det er feil å fokusere på dette ved dåpen (som denne tråden egentlig handler om).

Mine foreldre ville gjerne oppdra meg i den kristne tro, fordi dette er noe de tror på. Derfor ble jeg døpt som barn. Det er en like god og gyldig dåp som voksendåp. Foreldrene mine svarte ja på at de ville oppdra meg til den kristne tro. De kunne ikke vite om jeg ville få en kristen tro eller ikke som voksen. Men sett at jeg ikke ville leve som en kristen, og at jeg ikke trodde på dåpen - vile det ha noe å si at jeg var døpt da? Jeg ville jo ikke trodd at det betydde noe uansett? Man tar jo ingen skade av å bli døpt.

Jeg ble eldre, og da jeg var 14 år bestemte jeg meg for å konfirmeres. Det gjorde jeg fordi jeg ville leve videre i dåpspakten. Så jeg har, som du, tatt et valg om at jeg vil tilhøre Gud.

Du viser til Bibelen. I Bibelen sier også Jesus at vi skal "gå ut og gjøre alle folkeslag til mine disipler, i det dere døper dem i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere."

Jeg ble døpt, og dåpsopplæringen er livslang.

Jeg har mye mer å si om dette temaet, men det er jo ikke barnedåp kontra voksendåp dette egentlig skal handle om, så jeg skal avsllutte denne store digresjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, slik ser jeg det: (og jeg må si at jeg er veldig forundret over at mange har så utrolig lite kunnskap om kristendommen som tross alt er vår tradisjonelle religion, og mange har lært om både på skole og under konfirmasjon. Om dere lurer så veldig, så er det da enkelt å lese det man er interessert i et oppslagsverk. Se på "dåp" og ulike dåpssyn.)

Barn er mennesker slik som voksne er det. Det er ikke noen kvalitetsforskjell på syndig/ikke syndig. Mennesker er født med ryggen mot Gud. Dette kalles arvesynd, og går ikke ut på at noen er født spesielt onde. Vi er bare mennesker, med gode og dårlige sider. Man må jo være blind for ikke å se det! Klart barn også har dette med seg, når skulle liksom "det onde" få innpass hos barna? Ved 3 månder, 6 mnd. 1 år??? Det kunne man vel aldri vite da...

Det som er så fint med dåpen, er at vi får se hva det betyr å ha en nådig Gud. Han gir oss del i frelsen, lar oss få fellesskap med seg selv igjen, pga. det Jesus gjorde da han sonet straffen for hele menneskeheten, og for hver og en av oss. Dette får vi GRATIS, og det er det NÅDE betyr. Gratis. Det betyr at et lite barn som sover, skriver eller hva det enn gjør, kan få del i dette like mye som han lamme mannen som ble senket ned gjennom taket rett foran Jesus, eller røveren på korset som hang ved siden av Jesus, eller deg eller meg som kan få del i dette helt gratis.

Jeg kan ikke forstå hvorfor dere skriker over dere om dette forferdelige syndebegrepet og små barn. Det er vel ikke noe makabert over dette, på noe som helst slags måte?? Jeg kjenner at jeg blir irritert over at noen kan steile sånn over grunnlaget for vår kristne tro, uten å undersøke nærmere om man kanskje har misforstått noe grunnleggende...

Er det ikke fantastisk at vi faktisk har en Gud som rekker hendene ut mot oss på en slik måte. Gir oss fellesskap med seg, uten å kreve noen forstand, noen "riktige" standpunkt, noen å krever noen voldsom "omvendelse". Han krever ingenting av oss, og likevel klarer vi ikke å ta imot denne gaven.... men lager masse problemer ut av det! Det betyr at vi kan komme til ham på lik fot, for han har gjort alt som skal til... Dette er det beste vi kan være med å gi til våre barn.

Det er sant at vi alle er Guds barn, for han er vår far. Men det er noe som stenger for vårt forhold til vår far, og det er synda som kom inn i verden ved syndefallet. Vi får imidlertid lov å krabbe opp på fanget hans og si "pappa" (Abba Far) på grunn av NÅDEN som han rekker oss. Kan dere virkelig si nei til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du sier, Tiit. Men jeg er også litt enig med de som mener at arvesynden får et unødvendig stort fokus i dåpsliturgien i Den norske kirke. Man skal ikke tie om det, men frelsen bør være i fokus.

Og til gjest som ikke tror jeg er kristen, kan jeg fortelle at det er jeg. Jeg jobber til og med i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...