Gjest Don Giovanni Skrevet 7. januar 2009 #41 Skrevet 7. januar 2009 Jo, israel har noe valg. De kan la være å svare på angrepene. Så kan de åpne grensene fullstendig. Så kan de spytte penger inn i palestinske skoler, institusjoner, byråkrati. La være å svare på angrepene? Det er jo det de har gjort i flere år. Når mener du Israel er berettiget til å svare? Etter 10.000 bomber? 20.000 bomber? Skjønner du ikke at Hamas er en terrororganisasjon som ikke har som mål å få fred med Israel. De har til og med sagt offentlig at de ønsker Israel av kartet!! Og så mener du allikevel at Israel skal legge seg flate?? Og åpne grensene slik at hver eneste selvmordsbomber skal få komme inn i landet??? Mulig du skriver med en stor dose ironi her, for da er jeg med på notene. Men om dette var et seriøst innlegg begynner jeg å forstå hvorfor media har en enkel jobb med å villede den gemene hop til antisemitisme.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #42 Skrevet 7. januar 2009 Oslo, Stavanger, Trondheim osv er altså etter din definisjon muslimske byer? Oslo er ihvertfall like mye en muslimsk by som en kristen by.
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 7. januar 2009 #43 Skrevet 7. januar 2009 Jo, israel har noe valg. De kan la være å svare på angrepene. Så kan de åpne grensene fullstendig. Så kan de spytte penger inn i palestinske skoler, institusjoner, byråkrati. Hehehe .. mener du det oppriktig? Skal Israel være med på å betale for skolebøker som stort sett kun dreier seg om hat mot Israel og jøder?
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #44 Skrevet 7. januar 2009 Det er viktig å se at FOLKET, enten det er Israelere eller Palestinere, faktisk ønsker fred og at krigen som nå pågår må stoppes. Et første skritt på veien er å slutte å kritisere en etnisk gruppe eller en religion ettersom slik kritikk skaper massevis av følelser. Og følelser er vanskelig å kontrolere for noen. Ok, da kan vi foreslå at Israel trekker seg ut, og så går FN inn og eliminerer alle som skyter raketter inn over den israelske befolkningen. Kan vi være enige om det, og tror vi at det lar seg gjøre på en mer human måte? Vil FN det?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #45 Skrevet 7. januar 2009 Ok, da kan vi foreslå at Israel trekker seg ut, og så går FN inn og eliminerer alle som skyter raketter inn over den israelske befolkningen. Kan vi være enige om det, og tror vi at det lar seg gjøre på en mer human måte? Vil FN det? FN har tilbudt seg å gå inn med fredsstyrker flere ganger i tildigere år, men israelerne nekter.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #46 Skrevet 7. januar 2009 Jeg må få minne om at Hamas har fortsatt sin kontinuerlige bombing. Man kan ikke "nesten-sloss" tilbake. Enten må man bombe tilbake eller så må man legge seg flat, til den aggressive parten gir seg. Og inntil Hamas gir seg har jo ikke Israel noe valg. Det du fremhever her er det samme som media har fokusert på gjennom hele krigsperioden. Hamas ønsker ikke fred. De ønsker ikke å beskytte sin befolkning og de er pr. definisjon en terrororganisasjon. Vi hadde nok gjort det samme om Al - Qaida hadde sendt 6000 bomber til Norge de siste årene. Jeg er helt enig med deg; Hamas ønsker IKKE fred. Jeg tror at de nyter at deres sivile dør så lenge de gjør Israelerne sinte. Den terroristgruppen ønsker selvfølgelig å fortsette med terror. Derfor jeg har støttet Israels rett til selvforsvar. Jeg hadde selvfølgelig gjort det samme. MEN, jeg fremhever en overdrivelse. Nesten 600 mennesker er drept, mesteparten er (heldigvis) Hamas-medlemmer, men altfor mange sivile (spesielt barn) har blitt drept. Og selvfølgelig er det pga at Hamas gjemmer seg bak sivilbefolkningen. Men dette vet Israel og fortsetter likevel like sterkt. Det er det som er forstyrrende for meg.
Gjest SV-velger Skrevet 7. januar 2009 #47 Skrevet 7. januar 2009 Viss man tror at den ene siden i denne konflikten har helt rett og den andre tar helt feil, så har man lite innsikt i konflikten. men samtidig må man passe seg for å ikke høres ut som den norske regjeringen: "Begge sider må avstå fra vold", "vi ippfordrer begge sider til å ..." osv
KR-øst Skrevet 7. januar 2009 #48 Skrevet 7. januar 2009 FN har tilbudt seg å gå inn med fredsstyrker flere ganger i tildigere år, men israelerne nekter. Hvilken forskjell gjør det om araberne skyter over disse FN-styrkene, slik de alltid har gjort? FN-styrkene har alltid vært en stor fordel for araberne. I Libanon kunne Hisbolla ruste opp sine styrker i fred og ro fordi FN-styrkene var plassert i landet.
Gjest The Gjest Skrevet 7. januar 2009 #49 Skrevet 7. januar 2009 La være å svare på angrepene? Det er jo det de har gjort i flere år. Når mener du Israel er berettiget til å svare? Etter 10.000 bomber? 20.000 bomber? Jeg bryr meg ikke om hva som er berettiget eller ikke. Jeg snakket om hvilken sjanse en har til å få fred. Skjønner du ikke at Hamas er en terrororganisasjon som ikke har som mål å få fred med Israel. De har til og med sagt offentlig at de ønsker Israel av kartet!! Og så mener du allikevel at Israel skal legge seg flate?? Og åpne grensene slik at hver eneste selvmordsbomber skal få komme inn i landet??? Jo, jeg skjønner det. Ja, jeg mener hver eneste selvmordsbomber skal få komme inn i landet. Om palestinerene har en god økonomi, etablerer handel med israel, får støtte fra verdenssamfunnet, men så plutselig stenger en all hjelp pga hamas, da vil motstanden mot hamas vokse voldsomt. Forutsetningen er at palestinerene har det bra. Mulig du skriver med en stor dose ironi her, for da er jeg med på notene. Men om dette var et seriøst innlegg begynner jeg å forstå hvorfor media har en enkel jobb med å villede den gemene hop til antisemitisme. Antisemittisme? Joda. Jeg er både anti-jøder, anti-muslimer, anti-kristne. Men det har kanskje ikke så mye med saken å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #50 Skrevet 7. januar 2009 Hehehe .. mener du det oppriktig? Skal Israel være med på å betale for skolebøker som stort sett kun dreier seg om hat mot Israel og jøder? Ja. Kunne hatt "sponsored by israel" på bøkene, eller sponsored by israelis for peace."
KR-øst Skrevet 8. januar 2009 #51 Skrevet 8. januar 2009 Jo, israel har noe valg. De kan la være å svare på angrepene. Så kan de åpne grensene fullstendig. Så kan de spytte penger inn i palestinske skoler, institusjoner, byråkrati. Og så kan de samtidig si farvel til livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå