Gå til innhold

gravid?


anni89

Anbefalte innlegg

jeg går på p-piller, glemte å ta pillen fra tirsdag til fredag sist uke, hadde samleie på onsdagen.. kan jeg være gravid?

i går kom det ut blodig slim.. er dette pga glemt p-pille, eller kan d være symptom på at jeg er gravid?

håper noen kan svare meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg går på p-piller, glemte å ta pillen fra tirsdag til fredag sist uke, hadde samleie på onsdagen.. kan jeg være gravid?

i går kom det ut blodig slim.. er dette pga glemt p-pille, eller kan d være symptom på at jeg er gravid?

håper noen kan svare meg:)

Hei du:)

Det kan være et symptom på at du er gravid ja... Det KAN være en festeblødning... når du glemte pillen i 2-3 dager er jo sjansen der for at du kan ha blitt gravid...

Når forventer du TR da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også en kikk i bruksanvisningen. Der står det kanskje hvor på brettet det er mest mulig sjangs å bli gravid. Du har jo også glemt å ta ganske mange... Der tror jeg også det står hva du bør gjøre videre. Hvis du er usikker, ta en prat med lege eller helsesøster. Hvis det kan hende at du er gravid (og du skal beholde), bør du ikke fortsette å ta p-piller. Test kan du ta når du skal ha mens.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vart hos legen i dag. hun sa det var sjangs for at jeg kunne vær gravid, men det er for tidlig å vise på en test. hun sa jeg skulle fortsette på ppillene siden det ikke er sikkert at jeg er gravid..

jeg reiser til syden på lørdag, så hun anbefalte meg å ta med en test, å ta den på onsdagen (da er det 2 uker siden samleie), så ville hun jeg skal komme tilbake etter jeg kommer hjem å ta en test til..

dette var ikke planlakt:-( men på en måte håper jeg at jeg er gravid! men er redd for å tro for mye på at jeg er gravid, har hørt mange skrekk historier om innbildt graviditet...

å jeg har hørt at ppiller kan føre til spontanabort, er dette sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når i syklusen din var du? Tror det er størst sjangs å bli gravid ca 14 dager etter sist mens eller litt etter om jeg ikke tar feil, om du glemte pillene da.

Du sier du glemte pillen 4 dager på rad, da vil jeg tro at det er mulig at du hadde begynt å få "pille" mensen.

Men er ikke alle som får eggløsning/mens tilbake før noen mnd etter eggløsning, om det er noen trøst? Er nok individuelt da.

Vent 2-3 uker etter glemte pilledagene og ta en test da!

Selv fikk jeg EL smerter og symptomer da jeg gikk på pillen, selv om jeg tok den hver bidige dag:-( Er jo litt trist at den ikke gjør som den skal heller, menmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vart hos legen i dag. hun sa det var sjangs for at jeg kunne vær gravid, men det er for tidlig å vise på en test. hun sa jeg skulle fortsette på ppillene siden det ikke er sikkert at jeg er gravid..

jeg reiser til syden på lørdag, så hun anbefalte meg å ta med en test, å ta den på onsdagen (da er det 2 uker siden samleie), så ville hun jeg skal komme tilbake etter jeg kommer hjem å ta en test til..

dette var ikke planlakt:-( men på en måte håper jeg at jeg er gravid! men er redd for å tro for mye på at jeg er gravid, har hørt mange skrekk historier om innbildt graviditet...

å jeg har hørt at ppiller kan føre til spontanabort, er dette sant?

Nei, tror ikke p-piller fører til spontanabort i den forstand. Men den kan støte av et evt befruktet egg veldig tidlig før den har festet seg i livmoren hvis et egg mot skulle bli befruktet ved en "feil". Ikke alle som definerer dette som en abort akkurat, for noen mener at en graviditet starter når egget er festet og ikke bare når den er befruktet. Effekten ligner da litt på det som angrepillen har, det er det den er laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg startet på et nytt brett torsdagen før, leste i pakkningsvedlegge, der stod det at det er mest risikabelt å bli gravid den første uken på et nytt brett hvis en har glemt å ta en pille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg startet på et nytt brett torsdagen før, leste i pakkningsvedlegge, der stod det at det er mest risikabelt å bli gravid den første uken på et nytt brett hvis en har glemt å ta en pille...

Ja, den aller første uken på pillen så bør man bruke ekstra beskyttelse om man ikke begynner på mensens dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den aller første uken på pillen så bør man bruke ekstra beskyttelse om man ikke begynner på mensens dag 1.

Foresten om du nettopp begynte på pillen da, så har du vel en liten peiling på dine sykluser? Hvor lenge de varte osv? Mer sannsynlig å bli gravid de dagen i syklusen du normalt skulle hatt eggløsning, rundt dag 14-16 hos de fleste vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som går på p-piller er det ikke slik at en har sin egen syklus, og eggløsning skal man jo egnetig ikke ha. Så "midt i syklusen" er ikke den mest risikable tiden da.

På begynnelsen av brettet et det som det sto i vedlegget, størt risiko, det rett og slett fordi man da allerde har hatt en pillefri (eller hormonfri) uke, slik at kroppen lettere kan rekke å finne fremt il egne funksjoner, som er undertrykket av pillene (Dumt forklart, I know, men dere skjønner hva jeg mener?)

Når du har glemt dem så lenge, øker risikoen, og som legen din sier er det et par uker etter samleiet det er testetid, uanvhengig av "når du venter mens", for om du skal forholde deg til forventet mens, så er det pga at eggløsning inntreffer et par uker før mens. Men for deg så har en eventuell eggløsning funnet sted pga pillerot, ikke kroppens naturrlige syklus, og slett ikke den pillestyrte "syklusen" som nå styrer når du får mens.

Så forhold deg til det legen sier du, testing et par uker etter samleiet.

Det er ikke påvist at p-piller skader fosteret, og ei heller at de forårsaker spontanabort dersom en først er blitt gravid (hormonmengdene kroppen produserer dersom et befruktet egg feser seg i livmoren er enormt mye større enn det som er i pillene, så "kroppen vinner".) Så om du ønsker prevensjon frem til en evnetuell mens eller positiv test, så fortsett med pillene dine du, alternativet er at du slutter på p-pillene, tar med kondom på ferie og begynner på nytt pillebrett 1. dag av neste mens om du ikke er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, var det lege også sa, ca 14 dager...

jeg får vel nesten bare vente å se:-S

bare det kunne vist på en test nå, så jeg slapp å gå å tenke på dette, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...