Gå til innhold

Bokstaven J


Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er under 20 og sier "je". Mamma og pappa veksler mellom "jådd" og "je", så regner med at det er en generasjonsforskjell og at "jådd" er utdøende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_bente_*
Jeg er under 20 og sier "je". Mamma og pappa veksler mellom "jådd" og "je", så regner med at det er en generasjonsforskjell og at "jådd" er utdøende.

Jeg er også under 20 og sier jodd, det gjør også flere av mine bekjente. det er vel ikke utdøende bare fordi noen slurver med språket og sier je?

jodd er det eneste rette, je er kun blitt til for å ligne på ge, de, pe osv. Hva blir det neste? He og ke for hå og kå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Jådd? Det heter JODD, idioter. Eller skriver dere kanskje Nårge, såpp, såve osv?

Om du vil ha en bokstavtro skrivemåte og ikke en lydhermende en, så skal det vel skrives "jod"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Om du vil ha en bokstavtro skrivemåte og ikke en lydhermende en, så skal det vel skrives "jod"?

Jodd står i den "offisielle" ordboken, både nynorsk og bokmål. Jod er noe helt annet.hei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_ingvild_*

sier begge :) jådd fra jeg var liten av, men noen ganger hopper det inn je også.. hehe.. 19 år, fra oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_Cathrine_*
Det heter "jådd", er sånn bokstaven uttales. Er det undertegnede sier/bruker. ;)

Er også det man lærer i 1. klasse, "...h, i, *jådd*, k...", ikke "...h, i, *je*, k...".

Blir nesten litt som å si bokstaven K som "ke" istedenfor "kå".

Det spørs jo akkurat hvor i landet man går i 1. klasse. Der jeg gikk på skole (Sandefjord) var det I Je Kå Ell. Er faktisk mye lettere å uttale Je-Kå etter hverandre enn Jodd-Kå hvis man skal snakke tungeteknikk, og faktium er at mennesker har tendens til å gradvis forenkle språkene sine. Jeg har selv inntrykk av at Oslo og omegn foretrekker Jodd, mens resten av landet for det meste sier Je. Jeg syns ikke Jodd høres fisefint ut, tvert imot, jeg syns det høres ut som et redskap fra en bondegård:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Sier jådd for jeg er fra oslo..alle mine venner sier jådd, syns Je virker litt snobbete :fnise:

Har alltid sagt "jådd".

Synes det er litt rart å stave "jeg" med "je" jeg da. Trenger liksom ikke egentlig å si "e" da. :-p

Ye ye.

Endret av Fropessor Snurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...