Gå til innhold

Bokstaven J


Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Jeg sier je og har alltid sagt det, kommer opprinnelig fra Oppland.

Mine foreldre sier jådd, og har alltid sagt det, de kommer også opprinnelig fra samme sted. Så der jeg kommer fra tror jeg iallefall det er en generasjonsforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fra Akershus og sier jådd! Har inntrykk av at de fleste jeg kjenner også sier det.

Ser at noen synes at "jådd" er "fisefint". Jeg synes derimot det er mer fisefint å si "je", jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen synes at "jådd" er "fisefint". Jeg synes derimot det er mer fisefint å si "je", jeg da.

Enig.

Jådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fra Tromsø og sier JE. Virker som det bare er folk fra Oslo og Akershus som sier JÅDD, så det er nok dialekten der. Men må le når noen kaller det fisefint. De sier da JÅDD på østkanten i Oslo også: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Er fra sørlandet, sier "JE".

Interessant, det noen nevnte med uttalen av bokstaven Y på hebraisk. Jeg har alltid antatt at betegnelsen "JÅDD" skriver seg fra kjemien og grunnstoffet "jod". Jeg er grekofil og vet at navnet stammer fra gammelgresk ιώδης, iodis (betyr "lilla", og henspeiler på grunnstoffets brunlilla farge). Grunnstoffet betegnes med en I, men i tysk tradisjon har man brukt J. Kanskje der vi har det fra? Eller kanskje det er fra hebraisk Y?

Bokstaven J oppstod jo først på... var det 1500-tallet? Tror det. I Romerriket skrev man I, men avhengig av bokstavene rundt så uttalte man det enten I eller J. Men så begynte man å betegne når I'en skulle uttales som en J, ved å henge på en "hale". Slik oppsto J'en.

Uttalen "jådd" regnes som den eldste, "je" er nyere. Det var "je" jeg lærte på skolen, derfor den som faller meg naturlig. Men har ikke akkurat problemer med å forstå dem som sier "jådd"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mitt navn

Jådd? Det heter JODD, idioter. Eller skriver dere kanskje Nårge, såpp, såve osv?

Jeg sier jodd, sier også ypsilon for Y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dioxide

^ Her skulle man da virkelig skrive bokstaven slik som man sier den. Idiot.

Jeg sier forøvrig "je" og er bergenser.

Endret av dioxide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra Oslo
Ser at noen synes at "jådd" er "fisefint". Jeg synes derimot det er mer fisefint å si "je", jeg da.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det heter "jådd", er sånn bokstaven uttales. Er det undertegnede sier/bruker. ;)

Er også det man lærer i 1. klasse, "...h, i, *jådd*, k...", ikke "...h, i, *je*, k...".

Blir nesten litt som å si bokstaven K som "ke" istedenfor "kå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier 'je'.

Husker en gang da jeg var rundt 10 og overhørte bestemor stave noe på telefonen og hun sa 'jådd', jeg var helt forferdet over at hun ikke engang kunne bokstavene i alfabetet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim, sier begge deler. Men bruker aldri "je" ved staving på telefon, da det fort kan høres ut som en mengde andre bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wacmoc

Er fra alta, men bor i vestfold ( prater bokmål, aldri prata dialekt ), og sier jådd. Alltid sagt det ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...