Gå til innhold

Feite folk og røykere

DingDong

Anbefalte innlegg

Gjest Ulva35

Helt enig i at å røyke under svangerskap er uansvarlig og dumt. Har selv hatt flere SA i min ungdom og heldigvis vet jeg at jeg ikke hadde skylden for det selv, for da røyket jeg ikke.

Ellers er jeg veldig enig i det som Lissi skriver her. Og ja, jeg tror også at denne tråden er startet for å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er overraskende mange som mener at overvekt ofte er et resultat av sykdommer og medisiner. Noen få ganger er dette tilfelle, men jeg synes at også disse bør få tilrettelagt informasjon, trening etc slik at de kan unngå stor overvekt. (Her snakker jeg ikke om 10 kg for mye, for da er man ikke overvektig). Det er jo like stor, om ikke større risiko for en person som er overvektig på grunn av f.eks lavt stoffskifte, for å utvikle livsstilssykdommer.

Men at man skal begynne med hetsing av noen på grunn av overvekt er jo helt hinsides. Uansett om det gjelder for stort inntak av mat, lite aktivitet eller sykdom. Men at man må ta overvekt på alvor, det mener jeg at man må! Og da kreves det informasjon, tiltak både lokalt og nasjonalt og at man kan diskutere problematikken uten å hetse, klandre eller sette mennesker i bås.

Jeg er helt enig i at de som blir overvektige av medisiner, sykdom etc burde få ekstra veiledning i forhold til kosthold og trening. Jeg er også enig i at man ikke skal hetse folk.

Å leve sunt er bra og viktig, men når man ser "en feitng gafle i seg hamburger på Burger King" så vet man ingenting om den personen annet enn at vedkommende er overvektig og at h*n antakelig hadde lyst på en hamburger der og da. Har man en venn og man vet at vedkommende spiser hamburger og pommes frites hver dag ør man fortelle vedkommende at det ikke er bra, uansett om vedkommende veier 50 eller 100 kg. Men man vet ikke hvorfor en fremmed person er overvektig. For alt du vet er h*n allerede under et opplegg med diett og kostholdsveiledning. Kanskje h*n har spiseforstyrrelse, eller tok sin første hamburger på to år.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Man kan slutte og røyke, men man kan ikke slutte og spise... Jeg synes ikke at hvem som helst skal kunne si hva som helst til andre. De frekkeste kommentarene og mest intime spørsmålene jeg har fått, har jeg typisk fått av perifere bekjente eller venner av familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å legge litt til denne overvektsdiskusjonen, vil bare poengtere at jeg ikke har lest hele tråden. Har vært svært overvektig inntil ganske nylig selv, så dette er et tema jeg faktisk kan litt om. For det første: ja, de fleste, inkludert meg selv, blir tjukke fordi de spiser for mye og mosjonerer før lite. Men hva syns dere da om de som spiser mye og mosjonerer lite og allikevel ikke er tjukke, men kanskje usunne fordet? Er det bedre bare fordi det ikke er synlig utenpå?

For det andre så er det vanskelig når du først har ødelagt så mye for deg selv at du er kommet opp i 50-60 kg for mye (for noen høres det helt merkelig ut, men det er lettere enn man skulle tro) å kvitte deg med denne vekta. Det er vanskeligere å mosjonere, de fleste har et svært usunt forhold til mat som går like mye på psyken som det fysiske, for ikke å snakke om at hvis du klarer bragden¨å gå ned 10 kg så er det fortsatt 40-50 kg igjen å gå ned, noe som er veldig umotiverende for det virker som et uoppnåelig mål.

Jeg ser IKKE ned på røykere, jeg syns ikke de er dumme eller svake, det er en avhengighet og trenger hjelp til å slutte å røyke for å få bedre helse, akkurat som overvektige trenger hjelp for å gå ned i vekt.

Til slutt: Vi har alle våre laster....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...