Gå til innhold

Feite folk og røykere

DingDong

Anbefalte innlegg

Gjest Takkdu

Jeg röyker, röyker ikke bare sigaretter, å jeg spiser burger king til lunsj omtrent hver dag*får rabatt* , jeg sitter foran en data hver eneste dag på jobb og taster *fingermosjon i det minste* tar heisen opp fra pausene, og opp til der jeg bor, tar metro til jobb bor hundre meter unna stasjonen, min jobb er 500 meter fra stasjonen. meg jeg går trappen opp til metro stasjonen.

Jeg har ikke trenet siden jeg var 10-12 års aldern kanksje...

Jeg veier rundt 50kg og er 1.60 höy.

dette er et valg jeg tar heeelt selv.

nyttårsforsette mitt var at jeg skal begynne trene..

må bare gidde ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg röyker, röyker ikke bare sigaretter, å jeg spiser burger king til lunsj omtrent hver dag*får rabatt* , jeg sitter foran en data hver eneste dag på jobb og taster *fingermosjon i det minste* tar heisen opp fra pausene, og opp til der jeg bor, tar metro til jobb bor hundre meter unna stasjonen, min jobb er 500 meter fra stasjonen. meg jeg går trappen opp til metro stasjonen.

Jeg har ikke trenet siden jeg var 10-12 års aldern kanksje...

Jeg veier rundt 50kg og er 1.60 höy.

dette er et valg jeg tar heeelt selv.

nyttårsforsette mitt var at jeg skal begynne trene..

må bare gidde ;p

Selv om man er slank behøver man ikke være særlig sunn!

Røyk og burger king og ingen trim høres ikke bra ut! Jeg veier 18 kg mer enn deg, men vedder på at jeg er sunnere :ler:

Råder deg til å ta med deg lunsj på jobben! Fettet du får hos burger king er farlig. Bare transfett!

Det jeg vil frem til er at alt handler ikke om overvekt, men helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå de feite være i fred.

De dør tidligere og sparer oss for masse skatt. De som koster samfunnet mest er friskuser som lever lenge.

Dessuten får fettbergene økonomien til å gå rundt.

Spis fett, stem Erna!

Så uviten så uviten!

Dette er så feil, fordi friskusene går ikke inn og ut av sykehuset. De er som min bestemor som er 88 år som bor hjemme å klarer seg selv. Bortsett fra å se dårlig på ene øyet så er hun sterk som en okse. Malte huset i fjor med lungebetennelse.

Så de som er overvektige får helseplager, diabetes 1 og 2, hjerte og karsykdommer. Vi tar selvmord med kniv og gaffel men det tar tid. Ofte får man et hjerteinfarkt eller to, eller slag, da kreves det mye rehabilitering og opptrening.

Det er lite som koster samfunnet MER enn overvekt.

Friskuser betaler mer skatt fordi de er friske og jobber lengre!

Endret av Lissi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Takkdu

Ja jeg har sagt tusen ganger til meg selv at jeg må ta med lunsj, men mest for at det er dyrt og spise på burger king hver dag! ;p

Jeg skal bli sunn en dag! ;p

Er så ung enda at den aldern der man begynner og legge på seg er ikke kommet enda! ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg synes da vitterlig at Ding'en tar opp et viktig tema her! Man må jo ha lov til å påpeke folks skavanker!

Er man feit, så er man feit. Det er ens egen feil.

Røyker man så røyker man.

Jeg for min del blir nesten skrullete av en sekretær på kontoret ved siden av. Hun kler seg nesten alltid i rosa og jeg hater rosa. Jeg må jo få lov til å påpeke at hun har dårlig smak. Slik kan det bli hyggelig stemning av, ikke sant? :Nikke:

Så er det direktøren sjæl - han har en idiotisk hårfrisyre. Han må jeg da ha lov til å rakke ned på... eller, det er kanskje litt dumt? Han har kanskje for mye makt...

Nei, jeg får ta sekretæren!

Så er det økonomiske faktorer inne i dette bildet.

Jeg burde hakke løs på alle røykere. Ja, ikke de som kjenner meg, for de vet at jeg har vært tre ganger på sykehuset... ikke fordi jeg er feit eller røyker, men fordi jeg er hestegal. Ulykker skjer fort, må vite.

Det har nok kostet litt at jeg har ligget på sykehus, men jeg er jo SKATTEBETALER - og da kan jeg vel utsettes for en ulykke eller tre? Ikke sant?

De feite jeg kjenner, de betaler skatt, de også.. Pokker.

Røykerne betaler enda mer skatt. Pokker.

To feite har diabetes to - men, de betaler jaggu morroa selv...

Hmmmm...

Nei, jeg skal jammen ta sekretæren!

Gjett om!

Mvh Kulissepsykopaten. B-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er vel uansett at det er mogleg for dei aller fleste å gjere noko med helseproblema sine, anten det er røyking, fedme

Røyking og fedme er vel ikke nødvendigvis helseproblem i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble mobbet da jeg ble liten. Betyr det at jeg har lov til å mobbe andre? Siden JEG ble mobbet, så må det da bare være rett og rimelig at jeg skal få lov til å mobbe også?

Herregud for en latterlig tankegang! At røykere blir hetset, betyr ikke at man da skal hetse overvektige heller. Hva med å i stedet for å jobbe for at man skal begynne å hetse overvektige i tillegg til røykere, heller legger energien i å få folk til å slutte å hetse folk overhodet?

Røyking er 100% frivillig. Det er INGEN som MÅ røyke grunnet sykdommer. Overvektighet er derimot ikke alltid selvforskyldt. Hvor mye du nå enn liker å tro det. Når du ser en overvektig person, kan du da vite om vedkommende er det fordi han sitter på rævva og eter burgere hele dagen, eller om det er fordi han har en sykdom som gjør at selv et magert kosthold får ham til å legge kraftig på seg? Eller om han nettopp har begynt på medisiner som gjør at vekten har hoppet kraftig opp? Selvsagt er det mange som er overvektig fordi de eter for mye snop og aldri beveger seg med mindre de er absolutt helt nødt. Men det er faktisk mange som ikke faller i den kategorien også.

Selv er jeg normalvektig. Men jeg har en søster som er overvektig. Hun trener MYE. Hun har en fysisk krevende jobb. Hun spiser sunt. Likevel så er hun altså overvektig. Det er fordi hun har en sykdom som gjør at hun må ta medisiner, og disse har som bivirkning at man legger på seg. Om hun spiser mindre enn hun gjør nå, så får hun ikke i seg næringsstoffene hun trenger. I tillegg til at hun kommer til å gå rundt konstant sulten, noe som ikke er sunt det heller, og som går ut over livskvaliteten. Trene mer bør hun heller ikke gjøre, om hun ikke har lyst til å skade kroppen sin ved å overtrene. Hun fikk faktisk kjeft av legen for et par år siden fordi hun trente for mye, hun var i ferd med å få belastningsskader. Hun fikk beskjed, av LEGEN, om å trene MINDE. For det var mer usunt å sulte seg og overtrene enn å ha de kiloene for mye. Skal du da, om du møter henne på gaten, fortelle henne hvor feit hun er, og at hun må slutte å være så lat og ete så mye? Tror du ikke hun vet selv at hun er overvektig? Tror du ikke hun ønsker dypt og inderlig at det hadde vært så lett som å spise mindre og trene mer?

Jeg kjenner en som er alt for tynn. Han er kraftig undervektig, og legger eter weightgainere til den store gullmedalje, men ikke pokker om han legger på seg. Skal jeg da, hver gang jeg treffer ham, påpeke at han må spise mer? For det er jo bare å spise, så legger du på deg, vettu... Jeg kan gjerne beskylde ham for å lide av spiseforstyrrelser i tillegg. Sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er overraskende mange som mener at overvekt ofte er et resultat av sykdommer og medisiner. Noen få ganger er dette tilfelle, men jeg synes at også disse bør få tilrettelagt informasjon, trening etc slik at de kan unngå stor overvekt. (Her snakker jeg ikke om 10 kg for mye, for da er man ikke overvektig). Det er jo like stor, om ikke større risiko for en person som er overvektig på grunn av f.eks lavt stoffskifte, for å utvikle livsstilssykdommer.

Men at man skal begynne med hetsing av noen på grunn av overvekt er jo helt hinsides. Uansett om det gjelder for stort inntak av mat, lite aktivitet eller sykdom. Men at man må ta overvekt på alvor, det mener jeg at man må! Og da kreves det informasjon, tiltak både lokalt og nasjonalt og at man kan diskutere problematikken uten å hetse, klandre eller sette mennesker i bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en myte opprettholdt av mennesker som ønsker å kontrollere andres liv.

I følge denne kilden kan det faktisk se sånn ut!

Men jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har det bedre både fysisk og psykisk nå som jeg ikke er overvektig. Jeg har veid mye og vært rimelig trill rund. Hos meg var det et traume som utløste dette, og i ettertid stoffskifteproblemer.

Men jeg trenger ikke være overvektig selv om jeg sliter med lavt stoffskifte. Da må man rett og slett innta mindre kalorier siden man forbrenner mindre.

Man MÅ ikke bruke alt som unnskyldning, det er det vi mennesker er eksperter i.

Jeg er sliten, jeg fortjener det, jeg er stresset, jeg er lei meg, jeg har vært flink i dag, det er jo helg.. osv osv..

Uansett så vil jeg heller leve de siste 20 årene mine uten å være syk. Dette kan jeg påvirke, ved å ikke røyke og holde vekta på et hyggelig nivå.

Å sitte i rullestol etter slag de siste 20 årene er ikke slik jeg har tenkt å bruke min pensjonisttilværelse. Da skal jeg ut på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er overraskende mange som mener at overvekt ofte er et resultat av sykdommer og medisiner. Noen få ganger er dette tilfelle, men jeg synes at også disse bør få tilrettelagt informasjon, trening etc slik at de kan unngå stor overvekt. (Her snakker jeg ikke om 10 kg for mye, for da er man ikke overvektig). Det er jo like stor, om ikke større risiko for en person som er overvektig på grunn av f.eks lavt stoffskifte, for å utvikle livsstilssykdommer.

Men at man skal begynne med hetsing av noen på grunn av overvekt er jo helt hinsides. Uansett om det gjelder for stort inntak av mat, lite aktivitet eller sykdom. Men at man må ta overvekt på alvor, det mener jeg at man må! Og da kreves det informasjon, tiltak både lokalt og nasjonalt og at man kan diskutere problematikken uten å hetse, klandre eller sette mennesker i bås.

Bare tenk hvor mange som tyller i seg antidepressive!! Dette kan gi overvekt. Hormoner som piller, sprøyter, plaster osv. De som har diabetes 1 og 2. Alle de med stoffskifteproblemer. De som bruker medisiner som kortison.

Så vi må ikke glemme at det er en stor gruppe mennesker som det er vanskeligere enn for andre å holde vekten.

Jeg syns uansett man skal vise medfølelse for sine medmennesker.

Feit eller røykere! De er i godt selskap, og man kan ikke båssette alle disse som dumme illeluktende late folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Uansett så vil jeg heller leve de siste 20 årene mine uten å være syk. Dette kan jeg påvirke, ved å ikke røyke og holde vekta på et hyggelig nivå.

Å sitte i rullestol etter slag de siste 20 årene er ikke slik jeg har tenkt å bruke min pensjonisttilværelse. Da skal jeg ut på tur!

Man vet faktisk aldri om man blir syk eller ikke, sunn livsstil er INGEN garanti mot sykdom. Risikoen bli mindre, men det er fremdeles helt umulig å vite om du unngår sykdom på den måten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet faktisk aldri om man blir syk eller ikke, sunn livsstil er INGEN garanti mot sykdom. Risikoen bli mindre, men det er fremdeles helt umulig å vite om du unngår sykdom på den måten.

'

Selv jeg skjønner såpass! Jeg har hvertfall ikke tenkt å røyke, drikke og spise junk av den grunn!

En ting man vet er at man blir syk av røyk, på sikt! Så det er jo litt feil å si det du sier nå!

Jeg kan nesten garantere at jeg ikke får kols feks. Man kan også ganske sikkert si at man får livsstilssykdommer med å gi fan i egen helse.

SÅ jo, man VET at man blir syk! Mye potetgull, øl, junk og røyk VIL gjøre deg syk. Er bare et spørsmål om tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'

Selv jeg skjønner såpass! Jeg har hvertfall ikke tenkt å røyke, drikke og spise junk av den grunn!

En ting man vet er at man blir syk av røyk, på sikt! Så det er jo litt feil å si det du sier nå!

Jeg kan nesten garantere at jeg ikke får kols feks. Man kan også ganske sikkert si at man får livsstilssykdommer med å gi fan i egen helse.

SÅ jo, man VET at man blir syk! Mye potetgull, øl, junk og røyk VIL gjøre deg syk. Er bare et spørsmål om tid!

Ja, men nå svarer du på det motsatte av det Elfrida sa ;) Hun sa ikke at du ikke blir syk av å røyke og spise usunt. Hun sa at du ikke er garantert å ikke bli syk selv om du lar være å røyke og spise drittmat. Altså at selv om du lar være å røyke og spise usunt, så kan du likevel bli syk, selv om risikoen selvsagt er mindre.

Forøvrig så er det ikke bare røykere så får kols, så du kan slett ikke "nesten garantere" at du ikke får sykdommen. Sykdommen oppstår etter vedvarende irritasjon av luftveiene. Røykere er spesielt utsatt siden de jo vedvarende irriterer luftveiene sine, men også andre som har irriterte luftveier, f.eks. på grunn av mye svevestøv i luften der de bor (f.eks. om de bor ved en motorvei), eller på arbeidsplassen e.l. kan få kols. Min bestefar har aldri røykt i hele sitt liv, han har likevel kols. Han har jobbet som snekker, og antageligvis pustet inn litt for mye støv i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Det fins nok av eksempler på folk som har røyka som skorsteiner i alle år og ikke har blitt syke av det.

Man dør av livet, rett og slett. Men det er INGEN garantier for at du blir syk av dårlig livsstil, eller holder deg frisk av god livsstil.

Jeg tror jo at man har et bedre liv hvis man spiser sunt og beveger seg enn hvis man ikke gjør det, men det er faktisk ikke sikkert at alle føler det slik. Det er personlige valg, og hvis man blir syk, enten man har valgt det ene eller det andre, er det ikke dermed sagt at det er ens egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins nok av eksempler på folk som har røyka som skorsteiner i alle år og ikke har blitt syke av det.

Man dør av livet, rett og slett. Men det er INGEN garantier for at du blir syk av dårlig livsstil, eller holder deg frisk av god livsstil.

Jeg tror jo at man har et bedre liv hvis man spiser sunt og beveger seg enn hvis man ikke gjør det, men det er faktisk ikke sikkert at alle føler det slik. Det er personlige valg, og hvis man blir syk, enten man har valgt det ene eller det andre, er det ikke dermed sagt at det er ens egen feil.

Hvis noen får kols eller lungekreft så er det jo nærliggende å tro at det er dems egen feil om dem har røyka i 50 år!

Samme om man veier 350 kg og dør som 40åring.

Selv det sunneste menneske kan dø av kreft! Maria Thommassen er et godt eksempel på det. Ernæringsekspert. Tror det var det hun het.

Men jeg tror og vet, dette er dokumentert, at man blir syke av høyt kolesteol og blodtrykk. Så man har gode beviser på at mange blir syk av usunn livstil, selv om det fins noen som lever til de er 85 selv om de snuser, røyker og drikker som et svin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ulva35

Mye rart skrevet i denne tråden, men mye sant også da.

Min bestemor døde i februar 93 år gammel. Hun var det dere vil kalle feit i store deler av sitt liv. Hun skrumpet litt når hun ble gammel da.

Hun var aldri særlig glad i vanlig mat, men kaker og desserter likte hun godt og koste seg med det. Hun var jo som den generasjonen aktiv i sine unge år og til hun ble pensjonist, men fra den dagen av var hun lat.

Hun hadde ingen livstilssykdommer og døde mett av dager.

I min familie har vi så langt tilbake jeg kan huske hatt anlegg for å legge på oss. Noen røyker tilogmed. Fysjom. Men ingen har dødd av livstilssykdommer og alle har blitt gamle. Jada, jeg vet vi er heldige og at det kan være farlig og ikke være så sunn og slank, men jeg vil bare påpeke at alt ikke er svart/hvitt.

Selv er jeg ikke det man kan kalle feit, men noen kilo mer enn normalt har jeg. Og jeg røyker. Fy meg. Ja jeg vet jeg kan bli syk av røyking, men jeg vet også at jeg ikke trenger å bli det.

Og jeg har i grunn det jeg vil kalle min trivselvekt. Jeg har det godt, jeg trimmer på trimsykkel og går turer. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst.

Jeg er et veldig lykkelig menneske og trives med meg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart skrevet i denne tråden, men mye sant også da.

Min bestemor døde i februar 93 år gammel. Hun var det dere vil kalle feit i store deler av sitt liv. Hun skrumpet litt når hun ble gammel da.

Hun var aldri særlig glad i vanlig mat, men kaker og desserter likte hun godt og koste seg med det. Hun var jo som den generasjonen aktiv i sine unge år og til hun ble pensjonist, men fra den dagen av var hun lat.

Hun hadde ingen livstilssykdommer og døde mett av dager.

I min familie har vi så langt tilbake jeg kan huske hatt anlegg for å legge på oss. Noen røyker tilogmed. Fysjom. Men ingen har dødd av livstilssykdommer og alle har blitt gamle. Jada, jeg vet vi er heldige og at det kan være farlig og ikke være så sunn og slank, men jeg vil bare påpeke at alt ikke er svart/hvitt.

Selv er jeg ikke det man kan kalle feit, men noen kilo mer enn normalt har jeg. Og jeg røyker. Fy meg. Ja jeg vet jeg kan bli syk av røyking, men jeg vet også at jeg ikke trenger å bli det.

Og jeg har i grunn det jeg vil kalle min trivselvekt. Jeg har det godt, jeg trimmer på trimsykkel og går turer. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst.

Jeg er et veldig lykkelig menneske og trives med meg selv. :)

Og det er faktisk også veldig viktig for å leve et langt liv. Forskning har også vist at lykkelige mennesker lever lenger. Når man er lykkelig skiller kroppen ut stoffer som er bra for kroppen.

Om man hele livet tvinger seg til å trene til tross for at man hater det dypt og inderlig, og spiser mat man egentlig ikke liker mens man med lengsel tenker på alle godbitene man har så inderlig lyst på men som man nekter seg selv å spise, så er det ikke akkurat hva jeg ville kalle et lykkelig liv.

Jeg verken drikker eller røyker, og jeg er heller ikke feit. Jeg har heldigvis funnet opptil flere treningsformer jeg synes er knakende festlige, så jeg er i god form. Jeg spiser i hovedsak sunt, men jeg nekter meg ikke usunn mat om jeg får skikkelig lyst på det. Et liv helt uten sjokolade er ikke et liv ;) Jeg ser ikke poenget med å leve lenge bare for å leve lenge. Det er viktigere med et lykkelig liv enn med et langt liv. Å tvinge seg til en livsstil som ikke passer en, til en slik grad at en blir deppa og misfornøyd med livet, er rett og slett bare tull. Man skal være sunn psykisk også, ikke bare fysisk. Det gjelder å finne balansen mellom å leve så fysisk sunt man kan uten at det går ut over det psykiske. Jeg blir deppa om jeg legger mye på meg, men jeg blir også deppa av å ikke unne meg noe som helst av godteri. Så da finner jeg en middelvei som jeg kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivsel er faktisk det viktigste av alt! Men jeg vet at mange som røyker ønsker å slutte men klarer det ikke. Jeg vet også at mange overvektige ønsker å gå ned i vekt men sliter med det også!

Jeg må spise skikkelig mat pga stoffskifte ellers ligger jeg på sofaen hele dagen, utmattet. Jeg må spise mat som gir energi. Det hindrer meg ikke å spise mørk sjokolade, eller ta et glass vin akkurat når det måtte passe meg. Jeg har også noen få kg mer enn jeg burde hatt iflg idealvekt, men det er viktig å finne sin egen idealvekt. Når føler man seg vel? Der er din trivselsvekt :)

Jeg tror denne tråden er startet opp for å provosere.

Jeg syns ikke man skal måtte slenge ut til tjukke folk at de er feite og ekle.

Jeg syns heller ikke man skal si til røykere at de er dumme og illeluktende.

Folk har såpass selvinnsikt at de trenger ikke andre som skal fortelle dem hvordan de skal leve.

Det er farlig å leve, man kan dø av alt! Man kan spise sunt og ikke ta et eneste blås i løpet av livet men man kan få en murstein i hode, eller bli spist av en krokodille på safari i Afrika.

Men man skal heller ikke se ned på de som ønsker å leve sunt, i tilfelle man får et langt og godt liv med god helse.

Alle tar sine valg. Fordommer kan folk spare seg for, da veldig mange sliter veldig.

Jeg har selv sittet å trøstet ei som mistet barnet sitt i spontanabort og var overbevist om at hun hadde røyket barnet til døde. Ja det er ikke bra, men nikotin er en styggedom!!

Jeg hjelper også fortvilede mennesker ned i vekt. Som er oppriktig redde fordi de allerede har blitt syk av deres livsstil.

Medfølelse er en fin ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivsel er faktisk det viktigste av alt! Men jeg vet at mange som røyker ønsker å slutte men klarer det ikke. Jeg vet også at mange overvektige ønsker å gå ned i vekt men sliter med det også!

Jeg må spise skikkelig mat pga stoffskifte ellers ligger jeg på sofaen hele dagen, utmattet. Jeg må spise mat som gir energi. Det hindrer meg ikke å spise mørk sjokolade, eller ta et glass vin akkurat når det måtte passe meg. Jeg har også noen få kg mer enn jeg burde hatt iflg idealvekt, men det er viktig å finne sin egen idealvekt. Når føler man seg vel? Der er din trivselsvekt :)

Jeg tror denne tråden er startet opp for å provosere.

Jeg syns ikke man skal måtte slenge ut til tjukke folk at de er feite og ekle.

Jeg syns heller ikke man skal si til røykere at de er dumme og illeluktende.

Folk har såpass selvinnsikt at de trenger ikke andre som skal fortelle dem hvordan de skal leve.

Det er farlig å leve, man kan dø av alt! Man kan spise sunt og ikke ta et eneste blås i løpet av livet men man kan få en murstein i hode, eller bli spist av en krokodille på safari i Afrika.

Men man skal heller ikke se ned på de som ønsker å leve sunt, i tilfelle man får et langt og godt liv med god helse.

Alle tar sine valg. Fordommer kan folk spare seg for, da veldig mange sliter veldig.

Jeg har selv sittet å trøstet ei som mistet barnet sitt i spontanabort og var overbevist om at hun hadde røyket barnet til døde. Ja det er ikke bra, men nikotin er en styggedom!!

Jeg hjelper også fortvilede mennesker ned i vekt. Som er oppriktig redde fordi de allerede har blitt syk av deres livsstil.

Medfølelse er en fin ting!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...