Stillest vann Skrevet 3. januar 2009 #61 Del Skrevet 3. januar 2009 ...og ingen trenger å fortelle tykke folk at de er tykke og at det kan være farlig å være veldig overvektig (det vet de utmerket godt selv). Så lenge kameraten min ikke vil innse at han har et valg, så kommer jeg til å pushe ham. Hvis han forteller meg at han foretrekker å dø tidlig, så skal jeg holde opp. Ingen har noe rett til å "mobbe" andre, og det er det mange i denne tråden gjør. Jeg kaller det ikke "mobbing" å pushe kameraten min. Jeg kaller det å "bry meg om". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 3. januar 2009 #62 Del Skrevet 3. januar 2009 Når jeg ser feite folk gasse seg med McDonalds forsterker det fordommene mine. Jeg forstår at noen få har sykdommer som gjør at de lett legger på seg, men det er ikke det tindrende overtallet. Hvorfor er en overvektig som "gasser" seg på McDonalds noe mer provoserende enn en "normalvektig" som spiser samme mengden? Skal man ikke spise når man er overvektig? Jeg tror folk som sender blikk som lyser "jeg synes jaggu du har spist mer enn nok allerede" er med på å forsterke fedmeproblematikken for noen. Man slutter å spise i offentligheten og spiser desto mer hjemme. En annen ting: Kommentarer om folks etevaner kan faktisk utløse et spiseproblem. Det gjorde det for meg. Fra å være normalvektig tenåring med litt valpefett gikk jeg til å bli profesjonell jojo-slanker med et alldeles forvrengt syn på mat og kosthold. Først nå, når jeg har innsett det og jobber med å få sunne matvaner, har vekten min vist varige nedganger. Uten slengkommentarene jeg fikk som tenåring hadde jeg aldri startet noen slankekur og hadde antagelig helt av seg selv blitt en "normalvektig" voksen med et sunt forhold til mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 3. januar 2009 #63 Del Skrevet 3. januar 2009 Forskjellen er jo så enkel at mens ingen trenger å røyke, er det å spise noe vi alle må for å overleve. Hadde det nå engang vært slik at maten var fullstendig overflødig hadde man kunnet likestille det med røyking. Folk som har sluttet å røyke sprekker jo gjerne hvis de smaker bare EN liten sigarett. En som prøver å kutte ned på spisingen sin blir utfordret hver eneste gang de spiser et måltid. Vel talt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 3. januar 2009 #64 Del Skrevet 3. januar 2009 Så lenge kameraten min ikke vil innse at han har et valg, så kommer jeg til å pushe ham. Hvis han forteller meg at han foretrekker å dø tidlig, så skal jeg holde opp. Jeg kaller det ikke "mobbing" å pushe kameraten min. Jeg kaller det å "bry meg om". Jeg forstår at du bare vil kameraten din vel, det skjønner jeg veldig godt og du virker som en veldig god venn Jeg bare tenker litt høyt; VET du at han overspiser og faktisk ikke prøver å gå ned i vekt? Det er ikke alltid så lett, og tar ofte en god stund før man kan se resultater. En annen ting - Prøv å sitte i rullestol med bevegelighetsproblemer i bare en måned og spis sånn DU føler at man burde spise og se om du faktisk beholder vekten du har, eller om du går opp. Det er veldig lett å gå opp i vekt når man har bevegelighetsvansker. Jeg hadde en periode hvor jeg så og si ikke kom meg opp av senga pga sykdom, og jeg spiste også mindre pga selve sykdommen - Men gikk alikevel opp i vekt på den tiden. Jeg ville ikke pushet kameraten min om han hadde problemer. Har du spurt han rett ut hva han tenker om saken? Nå var det jo ikke det tråden handlet om, så dette ble litt avsporing, men måtte lufte litt tanker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 3. januar 2009 #65 Del Skrevet 3. januar 2009 Så lenge kameraten min ikke vil innse at han har et valg, så kommer jeg til å pushe ham. Hvis han forteller meg at han foretrekker å dø tidlig, så skal jeg holde opp. Jeg kaller det ikke "mobbing" å pushe kameraten min. Jeg kaller det å "bry meg om". Hvis du _bryr_ deg om kameraten din, tar du ham med på aktiviteter som forbrenner uten å gjøre noe nummer ut av at det er fordi han er feit, du serverer ham sunn og nydelig mat uten å gjøre noe poeng av at han er feit. Når han _ber_ deg om hjelp fordi han ikke klarer å gå ned i vekt alene, så gjør du det. Å si at man skal fjerne hunden slik at han ikke skal ta feil av den og maten er _ikke_ å vise at man bryr seg om noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #66 Del Skrevet 3. januar 2009 En overvektig person burde vite hva som er bra og hva som ikke er det. McDonalds er noe man styrer unna i så tilfelle. Spis et salatblad i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 3. januar 2009 #67 Del Skrevet 3. januar 2009 En overvektig person burde vite hva som er bra og hva som ikke er det. McDonalds er noe man styrer unna i så tilfelle. Spis et salatblad i stedet. Selv om du er tynn som en flis, betyr det ikke at McDonalds er noe bedre for deg enn for den overvektige. Hva gjør du på McDonalds? Spis et salatblad i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 3. januar 2009 #68 Del Skrevet 3. januar 2009 Så lenge kameraten min ikke vil innse at han har et valg, så kommer jeg til å pushe ham. Hvis han forteller meg at han foretrekker å dø tidlig, så skal jeg holde opp. Jeg kaller det ikke "mobbing" å pushe kameraten min. Jeg kaller det å "bry meg om". Kan det være at kameraten din føler at mat er hans eneste glede i livet? Nå vet jeg ikke noe om livet hans, men å sitte i rullestol er sikkert ingen dans på roser, og jeg tror ikke du gjør det bedre vet å stadig minne ham på situasjonen hans. Hvis det er det du gjør da, vet ikke helt hva du mener når du sier "pushe". Hvis du kritiserer ham og matvanene hans til stadighet, synes jeg ikke det er særlig kamerataktig. Selvfølgelig vet han at han har et valg. Det er vel ikke noe i veien med hjernen hans? Da forstår han utmerket godt selv hva livsførselen hans kan føre til. Synes heller du kunne bruke andre metoder for å vise at du bryr deg om ham. Ta ham med ut på aktiviteter han kan være med på, blant annet. For alt jeg vet gjør du dette allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 3. januar 2009 #69 Del Skrevet 3. januar 2009 Heisann Nå har ikke jeg lest mer enn første side av denne tråden, men for å gi trådstarter et enkelt svar: Du kan påpeke for en som røyker at han/hun burde vurdere å slutte, fordi han/hun skader seg selv og andre i deres nærhet, og fordi du med 99,9% sikkerhet vet at personen selv har gjort et valg når de begynte å røyke. Du kan derimot ikke si slike ting til en person som har endel overflødige kilo, fordi du har absolutt ingen mulighet til å vite årsaken til vedkommendes vekt. Andre har gjerne spurt før meg, men hvorfor leser du ikke om emnet på nettet, istedet for å gå rundt å tro så utrolig idiotiske ting som at disse kan likestilles? Hm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pest Skrevet 4. januar 2009 #70 Del Skrevet 4. januar 2009 Så... Hvorfor kan ikke jeg si: Hey, pokker skjønner du ikke at du eter deg ihjel? Du har blitt feit. Du må jo være dum, siden du ødelegger livet ditt på den måten. Vet du hvor mange som dør av fedme, eller? Heh, du er uproduktiv, feit og bruker en masse penger på totalt overflødig og unødvendig mat. Hvorfor er ikke disse tingene likestilt? EDIT: Dette er ikke en debatt om årsaken til at folk har blitt smellfeite, men at de må tåle å høre det faktum at de er tjukke. For det første så er årsaken til at de har blitt feite, umulig å ikke ta med i diskusjonen, siden du selv drar dem inn i hovedinnlegget. Du sier at en blir feit fordi en er uproduktiv, bruker unødig mye penger på mat og eter seg ihjel. Også lurer du på hvorfor du ikke kan si det. Vel, det sier jo seg selv. Overvektige folk er ikke nødvendigvis dumme. Ovevektige folk er ikke nødvendigvis uproduktive. Overvektige folk, kan være minst like sunne som mange slanke eller syltynne folk. Er folk som er undervektige dumme? Gidder de ikke gjøre noe fordi de er så tynne og slappe? Kan en kalle alle undervektige folk for usunne? Om du klarer å resonere deg gjennom dette, så finner du nok svaret selv. Kanskje.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oh dear... Skrevet 4. januar 2009 #71 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg er en feit ex-røyker. Folk sier vel ikke direkte til en røyker at "du lukter ille etc etc" samme som folk ikke sier direkte til en overvektig person at "du ser ille ut etc etc". Det er vel mere vanlig at folk snakker seg imellom om disse tingene når vedkommende ikke er til stede. Jeg var ikke stolt av å være en røyker (noe man helst bare inrømmer når man har en stille stund for seg selv). Jeg klarte å kvitte meg med svineriet. Jeg er ikke stolt av å være feit heller (noe jeg helst bare inrømmer når jeg har en stille stund for meg selv). Jeg har ennå ikke klart å kvitte meg med sukker og fett. Som en bi-setning, så har jeg en hormonforstyrrelse som gjør det lettere å legge på seg, og vanskeligere å gå ned i vekt, men det er slett ikke umulig. Suget jeg føler etter søtsaker er for meg helt på lik linje med suget jeg hadde etter nikotin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 4. januar 2009 #72 Del Skrevet 4. januar 2009 Poenget her er vel uansett at det er mogleg for dei aller fleste å gjere noko med helseproblema sine, anten det er røyking, fedme, ryggproblem eller kva det no måtte vere. Det krevjer innsats, ofte utriveleg innsats, men det let seg som oftast gjere. Det er ingen som har sagt at det er lett, tvert om, å endre vanar kan vere utruleg tungt. Som oftast er det likevel innafor rekkevidde for den enkelte å gjere noko med det. Og det er jo utruleg flott, eigentleg?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 4. januar 2009 #73 Del Skrevet 4. januar 2009 Poenget her er vel uansett at det er mogleg for dei aller fleste å gjere noko med helseproblema sine, anten det er røyking, fedme, ryggproblem eller kva det no måtte vere. Det krevjer innsats, ofte utriveleg innsats, men det let seg som oftast gjere. Det er ingen som har sagt at det er lett, tvert om, å endre vanar kan vere utruleg tungt. Som oftast er det likevel innafor rekkevidde for den enkelte å gjere noko med det. Og det er jo utruleg flott, eigentleg?! Klart det er flott! -men jeg oppfattet ikke at det var problemet trådstarter la frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 4. januar 2009 #74 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er mogleg det ikkje var problemet TS ville fram til, men dette er mi tolking av kva som er poenget til TS. Det er godt mogleg eg tek feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #75 Del Skrevet 4. januar 2009 Men hvorfor er det da helt greit å si at røykere lukter vondt, ser eldre ut, forpester seg selv og luften, er dumme og så videre? Hvorfor skal du nå si noe om det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 6. januar 2009 #76 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg bare tenker litt høyt; VET du at han overspiser og faktisk ikke prøver å gå ned i vekt? Det er ikke alltid så lett, og tar ofte en god stund før man kan se resultater. Ja. Nå vet jeg ikke noe om livet hans, men å sitte i rullestol er sikkert ingen dans på roser, og jeg tror ikke du gjør det bedre vet å stadig minne ham på situasjonen hans. Hvis det er det du gjør da, vet ikke helt hva du mener når du sier "pushe". Hvis du kritiserer ham og matvanene hans til stadighet, synes jeg ikke det er særlig kamerataktig. Jeg ser at det er mye som kan misforstås . Når jeg sier "pushe", så mener jeg ikke at jeg maser om vekta hans, tror ikke jeg har det opp mer enn en eller to ganger på egen hånd. Det jeg ikke aksepterer er at han ikke har noe valg. Selvfølgelig vet han at han har et valg. Det er vel ikke noe i veien med hjernen hans? Da forstår han utmerket godt selv hva livsførselen hans kan føre til. Vel - for det første er det stor forskjell på å vite og å ta inn over seg. Du vet at (sett inn det som passer), men handler du alltid i tråd med det du vet? Selvfølgelig gjør du ikke alltid det. Alle mennesker handler og tenker irrasjonelt hver dag, selv om vi ikke er oppmerksomme på det. Når han tar opp overvekten, prøver jeg å få ham til å forstå at å ikke gjøre noe, men bare akseptere at sykdommen gjør ham overvektig, faktisk er et valg det også. Han har en idé om at hvis han bare kunne få seg et hjerteinfarkt, så ville han gå ned i vekt, for det gjør jo folk som får hjerteinfarkt. Når han sier dette, så sier jeg min ærlige mening om den saken. Det er dette jeg legger i å "pushe"; jeg jatter ikke med, men gir min ærlige mening: 1) Det er han som velger veien videre, ikke sykdommen hans. 2) Hjerteinfarkt er ikke en "løsning". En annen ting - Prøv å sitte i rullestol med bevegelighetsproblemer i bare en måned og spis sånn DU føler at man burde spise og se om du faktisk beholder vekten du har, eller om du går opp. Det er veldig lett å gå opp i vekt når man har bevegelighetsvansker. Jeg hadde en periode hvor jeg så og si ikke kom meg opp av senga pga sykdom, og jeg spiste også mindre pga selve sykdommen - Men gikk alikevel opp i vekt på den tiden. Jeg har ingen aning hvordan det er å sitte i rullestol hele tiden, jeg hadde sikkert hatet det. Det hadde antakelig hjulpet meg veldig i å skjønne situasjonen hans mer. Men utgangspunktet mitt var altså dette at grunnen til at folk er overvektige er at de spiser mer enn de forbrenner. Det er et faktum, uansett hvor umulig situasjon man er i. Hvis du _bryr_ deg om kameraten din, tar du ham med på aktiviteter som forbrenner uten å gjøre noe nummer ut av at det er fordi han er feit, du serverer ham sunn og nydelig mat uten å gjøre noe poeng av at han er feit. Synes heller du kunne bruke andre metoder for å vise at du bryr deg om ham. Ta ham med ut på aktiviteter han kan være med på, blant annet. For alt jeg vet gjør du dette allerede. Jeg takker for innspillene, dette kan jeg bli mye flinkere til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #77 Del Skrevet 6. januar 2009 La nå de feite være i fred. De dør tidligere og sparer oss for masse skatt. De som koster samfunnet mest er friskuser som lever lenge. Dessuten får fettbergene økonomien til å gå rundt. Spis fett, stem Erna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest megha Skrevet 6. januar 2009 #78 Del Skrevet 6. januar 2009 EDIT: Dette er ikke en debatt om årsaken til at folk har blitt smellfeite, men at de må tåle å høre det faktum at de er tjukke. Feite folk vet at de er feite av seg selv, de trenger ikke andre til å fortelle dem det. De vet at i de fleste tilfeller så skyldes det dem selv også, de trenger ingen til å fortelle dem det heller. Jeg forstår ikke det der behovet med å fortelle andre folk hvor jævlige de er hele tiden, hva det er som berettiger noen til å høvle over folk som ikke er som en selv? Jeg ser at folk er feite, jeg ser at folk røyker men jeg kommentere ikke noe før de spør meg selv og støtter dem hvis de prøver å endre på sine problemer. Hva er det som gjør meg til et så perfekt menneske at jeg skal behøve å være ekle med de som har problemer jeg ikke har? Ingen som jeg ser og derfor opphever jeg meg ikke til dommer over andre heller. Jeg ønsker heller å være en støttespiller når de trenger hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heritære Skrevet 6. januar 2009 #79 Del Skrevet 6. januar 2009 Feite folk vet at de er feite av seg selv, de trenger ikke andre til å fortelle dem det. De vet at i de fleste tilfeller så skyldes det dem selv også, de trenger ingen til å fortelle dem det heller. Jeg forstår ikke det der behovet med å fortelle andre folk hvor jævlige de er hele tiden, hva det er som berettiger noen til å høvle over folk som ikke er som en selv? Jeg ser at folk er feite, jeg ser at folk røyker men jeg kommentere ikke noe før de spør meg selv og støtter dem hvis de prøver å endre på sine problemer. Hva er det som gjør meg til et så perfekt menneske at jeg skal behøve å være ekle med de som har problemer jeg ikke har? Ingen som jeg ser og derfor opphever jeg meg ikke til dommer over andre heller. Jeg ønsker heller å være en støttespiller når de trenger hjelp. Kunne alle ha tenkt som deg så hadde vi hatt ett flott samfunn hvor alle ville mer eller mindre ha følt seg verdsatt for den de er og ikke i forhold til hvordan de ser ut med alle sine feil og skavanker. Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 6. januar 2009 #80 Del Skrevet 6. januar 2009 Stillest vann: Jeg synes du høres ut som en skikkelig kamerat! Er helt enig i at du ikke skal jatte med på ting du vet er helt galt (f.eks. dette med hjerteinfakt-teorien hans). Lykke til for deg og kameraten din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå