Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #41 Del Skrevet 3. januar 2009 Hva er hensikten og målet med å fortelle folk at de har et avvik fra "normalen"? Hva vil du oppnå? Finnes det ett eneste godt argument for å fortelle noen at de er feite? Skal det gi den feite et bedre liv, eller den som åpent kan si det noe som er bra? Skal vi bevege oss i retning av å rakke ned på alt som ut fra eget ståsted er feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissi Skrevet 3. januar 2009 #42 Del Skrevet 3. januar 2009 å si at å skylde på stoffskiftet bare er tull er tull. Jeg har en kompis som sliter med det og han har ikke mye energi. han kan sove i 15 timer og sånn.så du burde nok sette deg litt mer inn i ting før du begynner å komme med sånne teite utsagn. Dette er helt sant, veldig mange sliter med lavt stoffskifte og dårlig forbrenning, MEN veldig mange overvektige har funnet ut at dette er en flott unnskyldning for å slippe ta tak i at de er overvektig. Jeg har lavt stoffskifte og burde gått ned 5 kg. Jeg vet at det lar seg gjøre selv om jeg sliter med stoffskifte, men det krever mer. Jeg er en av de heldige som ikke går opp i vekt pga det. Syns ikke det er riktig å si at alle spiser seg feite, men flesteparten gjør faktisk det. Jeg jobber med overvektige, og hjelper dem ned i vekt, og enda har ingen av dem slitt med sykdom, bare dårlige matvaner! Jeg vil også tilføye at det er tungt å gå ned i vekt. Det er derfor mange er tjukke og går på kurs om igjen og om igjen. Mange sliter mentalt, og trøster seg. Så det er ikke BAREBARE å gå ned i vekt. Jeg regner med at ts aldri har slitt med overvekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #43 Del Skrevet 3. januar 2009 TS er kanskje røyker selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #44 Del Skrevet 3. januar 2009 ja, jeg er helt enig i at jeg selv har blitt for tjukk pga for lite trim og for mye mat. Jeg tror vel de fleste her er inneforstått med at dette gjerne henger sammen! Det som imidlertid ikke synes på meg, er at jeg i flere år nå har slitt med en kronisk sykdom som har vært tøff å takle, og det hart vært vanskelig å spise kyllingfilet istedenfor en grandis eller noe i den duren... Ja, veldig dumt! Jeg tror nok dette er en setting som gjelder for mange. Jeg etterlyser isteden et mildere samfunn, hvor vi er mer tolerante og lar folk være i fred med den de er. Jeg er også blant de som tenker at folk burde visst bedre når man hiver innpå usunn mat og er overvektig. Mange slanke spiser samme type mat, men har en generelt svært høy forbrenning så slipper unna overvekt. Det betyr ikke at de er særlig sunnere enn overvektige, men synes ikke det burde være en unnskyldning for overvektige og det betyr definitivt ikke at de har en lav forbrenning, den er bare ikke kjempehøy. Er man alene er det kun seg selv man ødelegger for. Det jeg synes er tragisk er å se foreldre med usunne vaner som overfører dette til sine barn. Barn tar aldri et rasjonelt valg om middag og sunnhet og dermed blir de "påtvunget" overvekten og jeg tror det er lite som er vanskeligere enn å gå ned i vekt dersom man er flasket opp på usunn mat! Tragisk synes jeg det er. Det er ikke pga sykdom at overvekt blant unge jenter (barneskolealder) har doblet seg på få år! Dette er et STORT samfunnsproblem som må tas veldig seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trangsynt!..... Skrevet 3. januar 2009 #45 Del Skrevet 3. januar 2009 Har en vennine som er ganske overvektig dette får hun sle ngt i trynet av moren sin var dag. Hun vet selv at hun har litt ekstra. Men det er virkelig ikke så enkelt å slanke seg.. Jeg er ikke overvektig men vet hvor vansklig det kan være å gå ned 2-3 kg på kommando, da kan jeg forestille meg hvor lite man får lyst til et når man veier veldig mye. Det er et stort steg å be om hjelp for sånt. Røyking er folk sine egne valg ? Røyking fungerer mot stress osv.. Det er jo derfor folk begynte med det in the first place, ikke for å drepe seg selv. Folk har også røkt mye i ungdommen, sånn 14 år gammel, hvor hjernen ikke er ferdig utviklet en gang så unnskyld meg prøv å sett deg inn i andres situasjon, folk har også blitt påvirket mye av sine foreldre som ung.. Herligheten så trangsynt du er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #46 Del Skrevet 3. januar 2009 Merker at jeg er litt provosert her. Jeg ble "plutselig" 15 kg tykkere og slet mye med det. Gikk i mange år på utallige slankekurer og trente masse. Jeg gikk faktisk til det skritt å skaffe meg personlig trener og ingenting hjalp. Så, etter noen år til viste det seg at jeg hadde lavt stoffskifte og måtte begynne rett på ganske høye doser med tyroksin. Noen bittesmå måneder med null aktivitet (fordi jeg var så sliten) og orket ikke tenke på matinntak (hva er sunt, hva er det ikke), så hadde jeg gått ned igjen de 15 kg. Å si at fedme alltid er latskap er det dummeste jeg har hørt, men jeg fikk virkelig høre det i mitt tykke liv. Fikk veldig mange kommentarer om det og alle som en har sagt unnskyld til meg nå. De aller aller virker det faktisk som at skammer seg veldig. Når jeg snakker om den gang jeg var større osv, så blir de ihvertfall meget brydd og klarer ikke se meg i øynene, prøver å skifte tema osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amu Skrevet 3. januar 2009 #47 Del Skrevet 3. januar 2009 Å si at fedme alltid er latskap er det dummeste jeg har hørt, men jeg fikk virkelig høre det i mitt tykke liv. Fikk veldig mange kommentarer om det og alle som en har sagt unnskyld til meg nå. De aller aller virker det faktisk som at skammer seg veldig. Når jeg snakker om den gang jeg var større osv, så blir de ihvertfall meget brydd og klarer ikke se meg i øynene, prøver å skifte tema osv. Jeg tror faktisk folk flest er klar over at det er ulike årsaker til fedme. Men hos noen er det latskap som er årsaken til fedme. Noen av de jeg kjenner som er fete, er fete nettopp på grunn av sin livsstil. Når de sier det tar så lang tid å lage et sunt måltid og heller sitter og ser tv mens en pizza steiker i ovnen ser jeg på det som latskap. Når de i tillegg har brus, potetgull og sjokolade hver dag, overfører de disse matvanene til sine barn som også blir fete. Jeg mener absolutt ikke at dette gjelder for alle som er fete, vet sykdommer og medisiner ofte har innvirkning på vekt. Det jeg derimot synes er trist, er å se små barn som er så fete at det går utover deres evne til å leke, alt på grunn av foreldrenes kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 3. januar 2009 #48 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes det er en viktig diskusjon, jeg. Den bør ikke knebles bare fordi mange har store problemer med å gå ned i vekt. Jeg har en kamerat som er sykelig overvektig. Han har en muskelsykdom som gjør at han nesten ikke rører seg - han kommer seg rundt i en elektrisk rullestol. Hvis han ikke går ned i vekt, kommer han sannsynligvis til å dø alt for tidlig. Grunnen til at man er overvektig er enkelt og greit at man spiser mer enn man forbrenner. Siden kameraten min ikke er i stand til å forbrenne særlig mer, har han to alternativer: * Spise mindre * Dø tidligere Sånn er det bare. Klart det er forferdelig vanskelig for ham å gå ned i vekt, men man kommer ikke unna at dette er fakta. Han "flykter" fra sannheten ved å skylde på sykdommen, men det han i realiteten gjør er å velge å dø tidlig. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være "forbudt" for meg å påpeke dette overfor ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #49 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg jobber med overvektige, og hjelper dem ned i vekt, og enda har ingen av dem slitt med sykdom, bare dårlige matvaner! Kanskje kan en av grunnene til det være at de som sliter med overvekt på grunn av sykdom sjeldent slanker seg? Jeg går på prednisolon store deler av året, og legger på meg 10-15 kg hver gang. Av erfaring vet jeg at jeg ikke kan slanke bort disse kiloene mens jeg går på denne medisinen, og ikke kan jeg spise mindre heller. Kiloene forsvinner gradvis av seg selv når jeg slutter å ta prednisolon, så vil jeg være normalvektig en stund, før jeg må på en ny "kur". For andre ser det ut som om jeg driver med "jo-jo-slanking", men det er en medisinsk årsak til vektøkning og vekttap. Jeg må også legge til at jeg også legger på meg før jeg begynner med prednisolon, når sykdommen min går inn i en aktiv fase, fordi jeg da ikke tar opp nok næring, og går på "sparebluss". for meg hadde det vært bortkastet tid, penger og energi å få hjelp til vektreduksjon, fordi jeg vet at jeg ikke vil gå ned ett gram før kroppen er frisk nok til å slutte med prednisolon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #50 Del Skrevet 3. januar 2009 Har en vennine som er ganske overvektig dette får hun sle ngt i trynet av moren sin var dag. Hun vet selv at hun har litt ekstra. Men det er virkelig ikke så enkelt å slanke seg.. Jeg er ikke overvektig men vet hvor vansklig det kan være å gå ned 2-3 kg på kommando, da kan jeg forestille meg hvor lite man får lyst til et når man veier veldig mye. Det er et stort steg å be om hjelp for sånt. "Er virkelig ikke så enkelt"? "Gå ned på kommando"? "Lite lyst"? Vel, hvis man ikke har lyst til å gå ned i vekt dersom man er overvektig, så får man la være. Jeg gikk selv ned femten kilo etter en sykdomsperiode, fordi jeg bestemte meg for det. Og gjennomførte. Det handler om vilje og motivasjon, har man det, er det ikke vanskelig, med mindre man har medisinske grunner til det. Røyking er folk sine egne valg ? Ja. Prøver du å antyde noe annet? Røyking fungerer mot stress osv.. Det er jo derfor folk begynte med det in the first place, ikke for å drepe seg selv. Så folk begynte "in the first place" med røyking for å stresse ned? Det er det dummeste jeg har hørt. Folk har også røkt mye i ungdommen, sånn 14 år gammel, hvor hjernen ikke er ferdig utviklet en gang så unnskyld meg prøv å sett deg inn i andres situasjon, folk har også blitt påvirket mye av sine foreldre som ung.. Herligheten så trangsynt du er Trangsynt å mene at det er dumt å røyke? "Folk har røykt mye i ungdommen"? Hva mener du med det? Jeg har til dags dato ikke møtt en røyker som synes det er lurt å røyke. De voksne jeg kjenner som røyker, sier tvert imot at det var idiotisk av dem å begynne, og de har enten sluttet eller prøver å slutte (noen for n-'te gang, riktignok) alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trangsynt!.... Skrevet 3. januar 2009 #51 Del Skrevet 3. januar 2009 Forestill deg at du er født overvektig du har et dårlig kosthold fra du er liten av, da er det vansklig å gå ned i vekt for MANGE. Bare fordi DU klarte det betyr det ikke at alle andre klarer det. Jeg har medfølelse for de som føler det sånn, du har ikke det, greit. Men er rimelig barnslig å gidde å nevne at de er så feite ass de spiser det og det..mind your own buisness.. Ja i en viss grad syns ikke jeg synd på overvektige, når de ikke prøver og bare sitter på rumpa si og ikke bryr seg om å prøve litt en gang. Jeg mener for de som har det vanskelig hjemme f eks og vil gjerne gå ned i vekt men vet ikke helt hvordan og føler seg håpløs, og blir mobba av folk og blir kalt FATSO av alle guttene, det er ikke særlig koslig;) det er faktisk virkelig sårende for personen, da kan ikke folk bare tenke ja hu gjør ikke no'me det'a , da forr'hu bare vær så feit Venninen min har blitt hengt ut på sider som facebook av alle guttene og jeg syns det er så utrolig dårlig gjort, sefølgelig vil hun ikke være overvektig, men det er ikke så lett når alle er over deg, legen moren din alle sier du må gå ned i vekt.. Folk reagerer annerledes Og det med røyk why care egentlig? Det jeg mentevar at det var en grunn til at folk røyka, og av og til kan det skje ting i livet hvor det å slette å røyke ikke blir så enkelt.. så blir det en ond sirkel røyker ikke fast selv, er ikke overvektig så prøver å forstå andre folk sin situasjon. hva med å gjøre det dere å? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_eve_* Skrevet 3. januar 2009 #52 Del Skrevet 3. januar 2009 Selv om du sier at du ikke angriper fete mennesker, så vil jeg tro at de føler det slik pga måten du skriver på. Jeg vil jo påstå at du ville ha blitt sett på som en aviker uten sosiale antenner om du sa til et tykt menneske at nå syns jeg jagge du bør slanke deg litt. Sier du dette til en røyker, vil ikke dette bli tatt opp på samme måte. Dette fordi det er noen vesentlige forskjeller her. En som er feit ønsker som regel å spise sunnere, men klarer det ikke. Metthetsfølelsen er ikke den samme pga kanskje overspising. Maten har ofte blitt ens beste venn. Skal de slanke seg vil det ta år, om de iallefall ønsker å gjøre dette på den mest skånfulle måten for kroppen. En røyker kan legge bort røyken sin, og så er han ikke røyker. Vi stigmatiserer heller ikke røykere på samme måte som fete mennesker. Røykere kan fortsatt være "kule" om de røker. Mens en som er kul og tynn, mister sin status om han blir fet. Når dette er sagt så skyldes oftest overvekt ens eget kosthold. Flere jeg kjenner har klaget på stoffskifte problemer, men har blitt undersøkt og fått negativt svar. Jeg tror fedme er noe som kommer etter flere års dårlig kosthold, og ofte ser man ikke dette selv. De som er kraftige som jeg kjenner har ikke noe ønske om å trene. Og jeg tror ikke dette går på tiltakslysten, men motivasjonen. Ikke så veldig motiverende om man vet man må gå ned 40 kg for at kroppen skal bli bra. Uansett så vil jeg på ingen måte sidestille røykere og feite mennesker. Det blir det samme som å sidestille dopiser og undervektige mennesker. Begge tingene er selvvalgte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #53 Del Skrevet 3. januar 2009 Når jeg ser feite folk gasse seg med McDonalds forsterker det fordommene mine. Jeg forstår at noen få har sykdommer som gjør at de lett legger på seg, men det er ikke det tindrende overtallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanya Skrevet 3. januar 2009 #54 Del Skrevet 3. januar 2009 Forskjellen er jo så enkel at mens ingen trenger å røyke, er det å spise noe vi alle må for å overleve. Hadde det nå engang vært slik at maten var fullstendig overflødig hadde man kunnet likestille det med røyking. Folk som har sluttet å røyke sprekker jo gjerne hvis de smaker bare EN liten sigarett. En som prøver å kutte ned på spisingen sin blir utfordret hver eneste gang de spiser et måltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 3. januar 2009 #55 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes ikke at man kan sammenligne røykere og overvektige, rett og slett fordi man kan ikke feie alle overvektige over en kam! Men røykere har vel så og si bare én grunn til røykingen; Det er et valg. Men overvektige kan man se veldig mange ulike grunner, og ikke bare overspising og mangel på mosjon. Utover det synes jeg ikke det burde være noen grunn til å mobbe eller kommentere røyking eller overvekt. Folk velger selv hva de ønsker i livet, og de fleste som både røyker og er overvektige vet veldig godt at det ikke er sunt i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 3. januar 2009 #56 Del Skrevet 3. januar 2009 HVORFOR kan ikke folk bare passe sine egne saker? Ingen trenger å fortelle røykere at det er farlig å røyke (det vet de utmerket godt selv), og ingen trenger å fortelle tykke folk at de er tykke og at det kan være farlig å være veldig overvektig (det vet de utmerket godt selv). Helt utrolig at alle må mene og påpeke dette ovenfor folkene det gjelder. Ingen har noe rett til å "mobbe" andre, og det er det mange i denne tråden gjør. Jeg er verken røyker eller overvektig selv, men overvektig har jeg vært (og tro meg, ingen visste det bedre enn meg), og samboeren min røyker. Jeg liker ikke at han røyker, og det vet han, men det hjelper ingen verdens ting å trykke allverdens mas om røykens skadevirkninger opp i ansiktet hans hver dag. Han vet det selv! Ingen her i verden er perfekte, så konsentrer deg heller om dine egne feil og mangler i stedet for å påpeke andres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #57 Del Skrevet 3. januar 2009 Haha, nå FEIER man over en kam, nå. Det heter "SKJÆRE" alle over "ÉN" kam. Herregud. Og jo, feite (de som ikke er overvektig grunnet sykdomsrelaterte årsaker) kan sammenlignes med røykere. De forstår ikke problemet før de får kreft eller diabetes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 3. januar 2009 #58 Del Skrevet 3. januar 2009 Haha, nå FEIER man over en kam, nå. Det heter "SKJÆRE" alle over "ÉN" kam. Herregud. Og jo, feite (de som ikke er overvektig grunnet sykdomsrelaterte årsaker) kan sammenlignes med røykere. De forstår ikke problemet før de får kreft eller diabetes. Ehem..av en eller annen grunn klarte jeg å skrive feie istedenfor skjære..Hehe. Uansett..Jeg tror de fleste som er overvektige og som røyker forstår problemet veldig godt, også før de får kreft og diabetes (om de får det). Bare fordi man røyker eller er overvektig så betyr faktisk ikke det at man ikke FORSTÅR problemene som kan dukke opp ved å være det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 3. januar 2009 #59 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes det hadde vært fantastisk dersom denne debatten kunne fått folk til å innse at ingen av delene er noe bedre. Det er derfor jeg bruker sterke ord, og kaller folk smellfeite griser som ruller mellom kjøleskap og sofa også... Jeg vil at andre grupper skal se hva røykere har vært utsatt for, og kanskje tenke seg om to ganger ved neste korsvei. Så fordi du føler deg dårlig behandlet som røyker, skal du snu deg rundt og behandle en annen gruppe like dårlig? Høres fornuftig ut. Not. Da vet du hvor kjipt det er og det er ekstra slemt å omtale overvektige slik du gjør, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #60 Del Skrevet 3. januar 2009 Ehem..av en eller annen grunn klarte jeg å skrive feie istedenfor skjære..Hehe. Uansett..Jeg tror de fleste som er overvektige og som røyker forstår problemet veldig godt, også før de får kreft og diabetes (om de får det). Bare fordi man røyker eller er overvektig så betyr faktisk ikke det at man ikke FORSTÅR problemene som kan dukke opp ved å være det. Men hva er så problemet? Veier man kortvarig glede (god mat, nikotinrush) opp mot langtidsplager er jo valget såre enkelt. Er feite folk også DUMME? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå