DingDong Skrevet 3. januar 2009 #1 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Stort sett, så blir man feit fordi man sitter for mye på ræva og gasser seg med for mye mat. Å komme med unnskyldninger om stoffskifte og faders oldemor, holder ikke mål. Man er feit fordi man mosjonerer for lite og at inntaket av boller & brus er for høyt! Da kan vi konkludere følgende. Fedme: Er man feit, så er det ens egen feil. Røyking: Hvis du røyker så er det din egen feil. I dag er det helt greit å si: Du røyker, og derfor er du dum fordi du forkorter livet ditt ved å røyke. For ikke å snakke om at du bruker masse penger på noe totalt unødvendig. Så... Hvorfor kan ikke jeg si: Hey, pokker skjønner du ikke at du eter deg ihjel? Du har blitt feit. Du må jo være dum, siden du ødelegger livet ditt på den måten. Vet du hvor mange som dør av fedme, eller? Heh, du er uproduktiv, feit og bruker en masse penger på totalt overflødig og unødvendig mat. Hvorfor er ikke disse tingene likestilt? EDIT: Dette er ikke en debatt om årsaken til at folk har blitt smellfeite, men at de må tåle å høre det faktum at de er tjukke. Endret 3. januar 2009 av DingDong Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebra Skrevet 3. januar 2009 #2 Del Skrevet 3. januar 2009 å si at å skylde på stoffskiftet bare er tull er tull. Jeg har en kompis som sliter med det og han har ikke mye energi. han kan sove i 15 timer og sånn.så du burde nok sette deg litt mer inn i ting før du begynner å komme med sånne teite utsagn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 3. januar 2009 #3 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Overvekt skyldes arv, sykdom, medisinbruk, dårlig kosthold og lite mosjon. Røyking er fullt og helt et valg. Endret 3. januar 2009 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 3. januar 2009 å si at å skylde på stoffskiftet bare er tull er tull. Jeg har en kompis som sliter med det og han har ikke mye energi. han kan sove i 15 timer og sånn.så du burde nok sette deg litt mer inn i ting før du begynner å komme med sånne teite utsagn. Joa, greit nok det. Sier ikke at ingen sliter med det, men altfor mange skylder på det. Det er unødvendig av meg å fortelle om den manglende aktiviteten og det høye inntaket vi har i dag. Alle vet at de fleste sitter på ræva foran tv eller pc halve dagen, og kjører rundt i bil for å plukke opp noe godt å sette tennene i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Overvekt skyldes arv, sykdom, medisinbruk, dårlig kosthold og lite mosjon. Røyking er fullt og helt et valg. Prøver du å si at disse tykke menneskene ikke hadde gått ned dersom de hadde begrenset inntaket og hevet mosjonsnivået? I såfall er de "maskiner" som trosser alt vi vet om energi. Kroppen forbrenner energi, denne energien må inn en plass, som oftest munnen. Desto høyere aktivitet, dess høyere energiforbruk. Ergo: De vil uansett kunne slanke seg. Det er fullt og helt et eget valg. Endret 3. januar 2009 av DingDong Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinaballerina Skrevet 3. januar 2009 #6 Del Skrevet 3. januar 2009 Enig med dingdong!!Disse to tingene burde være likestilte!!!! fedme skyldes STORT sett at man er lat og eter for mye, men det er mye bedre å skylde på sykdom, arv osv...hvis fedme er et problem i familien burde man kanskje være ekstra forsiktig med hva man inntar av mat osv.. Har ei venninne som er kjempetynn, og det får hun stadig høre av andre.."åhh, så tynn du er, stakkars deg!!" prøv å si det motsatte til en som er feit da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 3. januar 2009 Har ei venninne som er kjempetynn, og det får hun stadig høre av andre.."åhh, så tynn du er, stakkars deg!!" prøv å si det motsatte til en som er feit da.... Ja, dette led broren min av... Det er helt latterlig at det ikke er likestilt også... Takk for at du bragte det på banen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovenemo Skrevet 3. januar 2009 #8 Del Skrevet 3. januar 2009 Prøver du å si at disse tykke menneskene ikke hadde gått ned dersom de hadde begrenset inntaket og hevet mosjonsnivået? I såfall er de "maskiner" som trosser alt vi vet om energi. Kroppen forbrenner energi, denne energien må inn en plass, som oftest munnen. Desto høyere aktivitet, dess høyere energiforbruk. Ergo: De vil uansett kunne slanke seg. Det er fullt og helt et eget valg. Går man på enkelte typer medisiner er det ikke alltid like lett å gå ned i vekt, selv om man har et sunt kosthold og trener. Og det er fullt mulig å ha et sunt kosthold og være aktiv, men samtidig være stor pga medisin, gener og sykdom. Det er ikke bare maten og aktivitetsnivå som spiller inn, faktisk. Og de fleste sitter nok ikke på "ræva foran tv eller pc halve dagen, og kjører rundt i bil for å plukke opp noe godt å sette tennene i.". Hva vet vel du om livet til de fleste rundt omkring? Det blir for dumt å generalisere på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 3. januar 2009 Går man på enkelte typer medisiner er det ikke alltid like lett å gå ned i vekt, selv om man har et sunt kosthold og trener. Og det er fullt mulig å ha et sunt kosthold og være aktiv, men samtidig være stor pga medisin, gener og sykdom. Det er ikke bare maten og aktivitetsnivå som spiller inn, faktisk. Og de fleste sitter nok ikke på "ræva foran tv eller pc halve dagen, og kjører rundt i bil for å plukke opp noe godt å sette tennene i.". Hva vet vel du om livet til de fleste rundt omkring? Det blir for dumt å generalisere på denne måten. Påstår du at de fleste feite amerikanere er det pga medisiner? Bare for å minne deg på det, Norge går mot amerikanske tilstander når det gjelder fedme. Å skylde på gener blir helt uholdbart. Det du sier da, er at feite folk får flere unger, som om de skulle være noe mer parringsattraktive enn de tynne. Joa, jeg generaliserer. Det er ikke noen hemmelighet at vi sitter og ruger på digre rævballer og godter oss med en potetgullpose på magen. Har du sett hvordan matkonsumet til en gjennomsnittlig norsk familie har steget de siste årene? Har du lagt merke til at det ikke trenger å være lørdag for å kjøpe noe digg? Har du lagt merke til at før i tiden hadde vi mer "aktive" yrker, mens vi i dag plotter på taster, men eter mange ganger så mye? Nei, takke meg til. Vi er feite fordi vi eter og sitter oss slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovenemo Skrevet 3. januar 2009 #10 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg sier ikke at de fleste er feite pga medisiner, men mange er det. Sier heller ingenting om verken amerikanere eller nordmenn. Bare poengterer at for enkelte er overvekt et resultat av medisinbruk. Enkelte er gjennom gener og arv mer disponert for overvekt, men da må de selvfølgelig ta det i betraktning i forhold til hvordan livsstil de velger å ha. Jeg og samboeren min f.eks, jeg har et sunt kosthold, trener og er mye mer aktiv enn hva han er og likevel har jeg lett for å legge på meg. Han har en stillesittende jobb og spiser gjerne godteri, potetgull, burgere flere dager i uka og drikker brus daglig og er sjelden i aktivitet på fritiden - han legger ikke på seg. Så arv og gener har faktisk veldig mye å si. Mange velger nok å ha en usunn livsstil, til tross for all den kunnskapen vi har om konsekvensene. Velger man å ha det slik, så får de vær så god bare ha det så godt, men det er ikke ene og alene derfor at folk legger på seg. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn! Vi er alle forskjellige, og vi reagerer alle ulikt. Og selvfølgelig har jeg lagt merke til alle endringene som skjer i samfunnet, det går ikke an å ikke legge merke til det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er mange faktorer som spiller inn, men dersom folk hadde tatt hensyn til dem, så ville de ikke vært i "fedmesituasjonen". Jeg sier ikke at folk ikke skal få være feite. For all del, feite folk er også folk, og de får råde over eget liv. Det jeg sier, er at de ikke må være så nærtagende når de får høre at de er digre. Og selvfølgelig har jeg lagt merke til alle endringene som skjer i samfunnet, det går ikke an å ikke legge merke til det Nei, det er tydelig når man ser hvordan frodige fruer hviler hver sin fuball i hvert sitt bussete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovenemo Skrevet 3. januar 2009 #12 Del Skrevet 3. januar 2009 Noen tar ting til seg mer enn andre, og på forskjellige måter. Kommer kanskje litt an på hvordan du sier det også. Tror ikke det er noe spesielt morsomt for noen å få høre at de rundt en mener at en er diger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #13 Del Skrevet 3. januar 2009 Tenk om livet hadde vert så lett. Det er BARE til å slutte å røyke, eller BARE til å spise mindre og trene mer.. Det er ikke alle folk som klarer å sette seg inn i andres situasjoner nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 3. januar 2009 #14 Del Skrevet 3. januar 2009 Har du virkelig så lite å gjøre at du sitter og irriterer deg over overvektige folk og røykere? Hvis man vil spise seg ihjel eller forkorte livet sitt med røyk så er vel det folks eget valg? Hvis man skal si noe om røyking burde det bare være at det skader andre mennesker som ufrivillig inhalerer det. Ellers får vel folk gjøre som de ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Noen tar ting til seg mer enn andre, og på forskjellige måter. Kommer kanskje litt an på hvordan du sier det også. Tror ikke det er noe spesielt morsomt for noen å få høre at de rundt en mener at en er diger. Men hvorfor er det da helt greit å si at røykere lukter vondt, ser eldre ut, forpester seg selv og luften, er dumme og så videre? Har du virkelig så lite å gjøre at du sitter og irriterer deg over overvektige folk og røykere? Hvis man vil spise seg ihjel eller forkorte livet sitt med røyk så er vel det folks eget valg? Hvis man skal si noe om røyking burde det bare være at det skader andre mennesker som ufrivillig inhalerer det. Ellers får vel folk gjøre som de ønsker. Du misforstår. Jeg irriterer meg ikke over feite folk eller røykere. Jeg observerer det faktum at man kan sjikanere en røyker for vanene hans/hennes, men man kan ikke gjøre det mot en overvektig person... Røyking skader de rundt som inhalerer det, ja. Og feite folk eter opp mat som kunne vært brukt for å fore fattige barn i Afrika. Endret 3. januar 2009 av DingDong Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovenemo Skrevet 3. januar 2009 #16 Del Skrevet 3. januar 2009 Men hvorfor er det da helt greit å si at røykere lukter vondt, ser eldre ut, forpester seg selv og luften, er dumme og så videre? Jeg har ikke sagt at det er greit. Det er kanskje lettere for noen å si slikt til røykere, fordi røyking er mer åpenlyst i motsetning til årsaken til overvekt. Jeg for min del ville aldri sagt det til noen at de lukter vondt, forpester eller er dumme fordi de røyker. Hvis man sier ting på en ordentlig måte er det mye lettere å nå frem enn hvis man slenger dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heritære Skrevet 3. januar 2009 #17 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Du må ha lite å gjøre som klarer å starte tråd nr minst 1000 om det samme emne og ha de samme fordømmende holdninger til en hel harv med mennesker du ikke vet halvparten om. Pass dine egne saker og informer deg selv litt mer på nettet istedet. Jeg er overvektig og har slitt med det de siste 10 årene, jeg trener, spiser sunt, men klarer ikke å gå ned i vekt, men står stabilt på samme nivå og trives svært godt med meg selv, har lite sykdommer utover de normale. Min eks er tynn, jobber hardt, spiste det dobbelte av hva jeg klarte og han har allerede før fylte 45 år fått hjerteinfarkt og har en hel del andre plager som jeg ikke vil nevne her. Det hører med til historien at han røyker som ett svin og drikker 10 kopper kaffe hver dag. Hadde du gått til han på gata som er syltynn og sagt at du må leve sunnere og ete mindre, drikke mindre kaffe og trene mer??? Mitt poeng er at du må ikke være feit for å leve usunt!! Endret 3. januar 2009 av Heritære Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 3. januar 2009 #18 Del Skrevet 3. januar 2009 Godt poeng, Heritære. Sunnhet handler ikke bare om overvekt eller røyking. Ikke alle overvektige har helseproblemer heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kriz Skrevet 3. januar 2009 #19 Del Skrevet 3. januar 2009 Noen tar ting til seg mer enn andre, og på forskjellige måter. Kommer kanskje litt an på hvordan du sier det også. Tror ikke det er noe spesielt morsomt for noen å få høre at de rundt en mener at en er diger. Før kunne jeg være ganske enig med TS at det var ganske irriterende å høre overvektige folk skylde på arv, medisinbruk og at det er en sykdom. Jo noen har fått problemer pga medisinering og arv. Men først og fremst gjelder det forholdet mellom inntaket av energi og forbruk. Og de fleste sitter stille også tynne. Jeg er sellv tynn, trener mye. Og det som irriterer emg mest er at folk så på min søster og så på meg og sa at jeg var så tynn og helldig som kunne spise hva jeg ville. Jeg merket med en gang at jeg gikk littegran opp i vekt hvis jeg ikke trente, var ikke mye men jeg merket det. Det som fungere hos meg er at sultfølelsen går ned i takt med mindre energibruk, det er der mange overvektige sliter med siden den funksjonen ikke fungerer. Egentlig er det å bli feit bra, fordi fettceller produseres for å transportere bort stoffer som ikke er bra for vitale organer. Det er lettere å se på en overvektig at de er i ubalanse. Men en overvektig kan faktisk ha en sunnere livsstil enn en tynn. Jeg kjenner mange feite som er late men, også en del som ikke er late. Jeg kjenner mange tynne som er late og spiser usunn, fettholding og sukkerhodlig mat hver dag. Cola og Bacon og liten fysisk aktivitet. Det som skjer inni kroppen er skremmende. Så arv har en del å si. Men vi i den vestlige verden tar det for den gode helsen og fysikken vår forgitt og lar den forfalle. En annen ting er at de folkevalgte ikke gjør det enkelt å leve sunt. Det er dyrt og dårlig utvalg. Det blir rett og slett for tungvint å spise sunt. Den travle hverdagen til folk gjør at de er prisgitt halvfabrikata eller ferdigmat. Og butikkene bugner av fristelser. Vi mennesker har ikke en instinktiv viten om hva som er best for kroppen, vi blir mette unsett hva vi putter i oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DingDong Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #20 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg har ikke sagt at det er greit. Det er kanskje lettere for noen å si slikt til røykere, fordi røyking er mer åpenlyst i motsetning til årsaken til overvekt. Jeg for min del ville aldri sagt det til noen at de lukter vondt, forpester eller er dumme fordi de røyker. Hvis man sier ting på en ordentlig måte er det mye lettere å nå frem enn hvis man slenger dritt. Har ikke sagt at du har sagt det Stilte bare spørsmålet, hehe. Det er ikke så mange år siden Staten hadde en storstilt kampanje mot røyking. Den var fyllt med skremselspropaganda og subtil drittslenging. I skolen forteller lærerne og helsesøster at "røykere er dumminger" og at "røykere sløser penger". Hva tenker ungene? Er mamma og pappa dumme, de røyker jo? Sløser mamma og pappa med penger? Hæææ!!!!??? Skulle joggu likt å høre helsesøster si at "tjukke folk er dumme" og "tjukke folk sløser penger på mat"... Nei, tjukkinger. Det er på tide at også dere tar litt ansvar og tåler å få høre sannheten. Dere vet så inderlig godt at dere er tjukke og at alle både ser og tenker det. Forbred dere på å få høre det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå