Gå til innhold

Hvis intelligensen vår er et resultat av arv og miljø, hvordan kan vi da være uendelig mer intelligente enn aper?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

for du ARVER intelligens, + at den påvirkes av MILJØET du lever i.

Kan våre såkalte forhistoriske forfedre som var aper, og liksom før der igjen var noen slimete firfisler, gitt oss evnen til å ressonere, gjøre kompliserte utregninger, artikulere, drive vitenskap, skrive og leseevne osv osv...????

Er det LOGISK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker for 10-14 000 år siden var ikke nødvendigvis dummere enn vi var, men visste mindre og hadde dårlig utviklede språk. Tenk bare hvor mange generasjoner det er, og hvor mye vi har lært. Noe særlig lenger bak kan jeg ikke svare på, da jeg vet svært lite om biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at sjimpanser kan huske lange rekker tall. Men forstår de HVA det er, og ikke bare HVOR de er plassert? I så fall vil jeg ikke kalle det spesielt intelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med folk som tror intelligens er evolusjon sitt mål, forresten. Det er nok derfor det har vært 50 millioner arter på jorda og kun én har kunnet gjøre dette (altså utvikle teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for du ARVER intelligens, + at den påvirkes av MILJØET du lever i.

Kan våre såkalte forhistoriske forfedre som var aper, og liksom før der igjen var noen slimete firfisler, gitt oss evnen til å ressonere, gjøre kompliserte utregninger, artikulere, drive vitenskap, skrive og leseevne osv osv...????

Er det LOGISK?

Er dette seriøst ment? Dette er et spørsmål på omtrent samme nivå som "Hvorfor utviklet ikke alle aper seg til å bli mennesker?". Kortversjonen på svaret er: naturlige variasjoner-->miljømessige fordeler-->videreføring av fordelene via arv (dette er forøvrig også kjent som evolusjonsteorien :) )

For øvrig så skiller ikke nåtidens mennesker seg noe nevneverdig fra menneskene for 50000-100000 år siden fra et evolusjonært perspektiv. Vi er med andre ord ikke mer intelligente enn disse. Forskjellen er bare at vi har tilegnet oss mye mer kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for du ARVER intelligens, + at den påvirkes av MILJØET du lever i.

Kan våre såkalte forhistoriske forfedre som var aper, og liksom før der igjen var noen slimete firfisler, gitt oss evnen til å ressonere, gjøre kompliserte utregninger, artikulere, drive vitenskap, skrive og leseevne osv osv...????

Er det LOGISK?

Mener du; er det logisk at nettopp intelligens skulle være det karaktertrekket som er mest fordelaktig på jorden? Det kan jo diskuteres. Men det du må forstå at evolusjon i seg selv ikke har noe mål. Evolusjon er tilfeldigheter. Noen mutasjoner i genmatriale kan føre nye egenskaper inn i genpolet, og i noen ekstremt sjeldne tilfeller blir dette fordelaktig for overlevelse, slik at disse genene blir ført videre og blir mer dominant.

Det jeg heller synes er interessant er hvordan evolusjon fungerer den dag i dag. Mennesket har på mange måter skjermet seg selv for både abiotiske og biotiske faktorer som er selve drivkraften bak evolusjonen. Fører dette til at evolusjonen styrer menneskeheten inn i en lite tilpasningsdyktig retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du; er det logisk at nettopp intelligens skulle være det karaktertrekket som er mest fordelaktig på jorden? Det kan jo diskuteres. Men det du må forstå at evolusjon i seg selv ikke har noe mål. Evolusjon er tilfeldigheter. Noen mutasjoner i genmatriale kan føre nye egenskaper inn i genpolet, og i noen ekstremt sjeldne tilfeller blir dette fordelaktig for overlevelse, slik at disse genene blir ført videre og blir mer dominant.

Nå kommer det jo an på hva man legger i intelligens. Om man snakker om iq slik vi definerer det, med hovedvekt på logisk-matematisk intelligens, kan man alltids diskutere om det er det som til en hver tid er mest fordelaktig å skåre høyt på. Men intelligens kan også defineres som tilpasning til det miljøet man befinner seg i, og ha gode evner til å skaffe seg mat, bygge bolig og beskytte seg mot rovdyr, slik at man sikrer sin egen og avkommenes overlevelse på best mulig måte. Og at disse egenskapene har utviklet seg gjennom disse individene som har overlevd, men i dag gjerne tar en del andre former enn de opprinnelig hadde, fordi samfunnet er så annerledes og stiller andre krav til individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom menneskene er en mutasjon fra apene, hvorfor skjer det ikke slike mutasjoner flere ganger da? Hvorfor føder ikke apene menneskemutasjoner lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

vi stammer IKKE fra apene, men har felles forfedre. Noe som er logisk, siden alt livet på jorda har et felles opphav. Det kan fint bevises ved hjelp av molekylæranalyse og sammenlikning av DNA o.l.

Aper, sjimpanser, orangutanger osv er intelligente på sine egne måter, men de har ikke evnen til å samarbeide og utvikle kunnskapen sin i fellesskap, noe som menneskene har gjort i årtusener. Da er det jo ikke rart at vi har et bedre utgangspunkt til å utvikle oss videre og få ny kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jasså nå, her lærer man stadig vekk noe nytt. Hvem er det så som regnes som våre felles forfedre da? Er det noen som kan si meg hvem det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom menneskene er en mutasjon fra apene, hvorfor skjer det ikke slike mutasjoner flere ganger da? Hvorfor føder ikke apene menneskemutasjoner lenger?

Haha. Denne var jo nesten litt søt!

For det første: Som det har blitt sagt utallige ganger så har menneskene og apene felles avstamning. Vi stammer ikke fra dagens aper! For øvrig så kan man si at menneskene har felles avstamning med alle levende dyr, men apene (sjimpansen og bonoboen) er den nålevende arten som vi sist hadde felles stamfar med.

Når det gjelder selve evolusjonen fra "ape til menneske" så er det ikke snakk om at en ur-ape plutselig føder et menneske. Evolusjon er en veldig langsom og gradvis prosess bestående av veldig mange små avvik fra et stadium til det neste. Det er tross alt snakk om et tidsperspektiv på ca sju millioner år for konvergens mellom vår og sjimpansens avstamningstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest VinglePetter
Det er tross alt snakk om et tidsperspektiv på ca sju millioner år for konvergens mellom vår og sjimpansens avstamningstre.

Men nå skjønner jeg ingen ting. Søndagsskolelæreren min sa at Jorden og alle dyr og mennesker ble skapt på 6 dager for ca 6.000 år siden. Han vil vel ikke lyve til oss? Jeg tror jeg heller vil tro på skapelsen, for den forklaringen er jo aller enklest. Å drive å sulle med millioner av år med såkalt evulusjon er jo bare så tungvindt.

Og siden milioner av mennesker tror på skapelsen, må jo det være noe i det.

Nei nå må jeg løpe ned på sosialen og hente trygda mi.

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesti
Er dette seriøst ment? Dette er et spørsmål på omtrent samme nivå som "Hvorfor utviklet ikke alle aper seg til å bli mennesker?". Kortversjonen på svaret er: naturlige variasjoner-->miljømessige fordeler-->videreføring av fordelene via arv (dette er forøvrig også kjent som evolusjonsteorien :) )

For øvrig så skiller ikke nåtidens mennesker seg noe nevneverdig fra menneskene for 50000-100000 år siden fra et evolusjonært perspektiv. Vi er med andre ord ikke mer intelligente enn disse. Forskjellen er bare at vi har tilegnet oss mye mer kunnskap.

Eh...neivel. Hvordan kan det da ha seg at man blir lært at "frontallappen" er et nytt tilskudd på hjenen, og at den absolutt har noe med intelligens å gjøre.....?? Er det man foreleser i biologisk psykologi det reneste sludder.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestulf
Men nå skjønner jeg ingen ting. Søndagsskolelæreren min sa at Jorden og alle dyr og mennesker ble skapt på 6 dager for ca 6.000 år siden. Han vil vel ikke lyve til oss? Jeg tror jeg heller vil tro på skapelsen, for den forklaringen er jo aller enklest. Å drive å sulle med millioner av år med såkalt evulusjon er jo bare så tungvindt.

Og siden milioner av mennesker tror på skapelsen, må jo det være noe i det.

Nei nå må jeg løpe ned på sosialen og hente trygda mi.

Stigmatisering av sosialklienter! Til din opplysning så er det faktisk mange ting som skjer på et sosialkontor, og man utbetaler ikke trygd der. Du virker ikke særlig smart, bare flink til å latteliggjøre folk i krise.

Og...mobberen er jo ofte selv et mobbeoffer. Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...neivel. Hvordan kan det da ha seg at man blir lært at "frontallappen" er et nytt tilskudd på hjenen, og at den absolutt har noe med intelligens å gjøre.....?? Er det man foreleser i biologisk psykologi det reneste sludder.......

Hva er det du egentlig sier her? At mennesket ikke hadde en frontallapp inntil relativt nylig? Alle primater har en frontallapp, inkludert de tidligste hominidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...