MellonCollie Skrevet 20. november 2011 Forfatter #1781 Skrevet 20. november 2011 Mye som har skjedd siden forrige oppdatering, og mye bedre stemnig Først; storkoste meg på jentejulebordet forrige helg! Gamle venninner fra barneskolen - et par av de treffer jeg relativt ofte, mens et par av de andre ser jeg kanskje 1 gang i året. Nå har vi bestemt at førjulebord er en ny, årlig tradisjon. Kan ikke miste hverandre når vi tross alt har hengt sammen siden vi var 6 år N var på 5mnd-kontroll forrige uke, da veide hun 7.640 gram og var 66 cm. Fikk vaksine - hun HYLskrek av sinne når nåla stakk henne, og 30 sekunder etterpå strålte hun som en sol igjen. Men jenta har temperament og vet hva hun vil. Og ikke vil Ellers alt fint på kontrollen, N sjarmerte med smil og pludring. Fikk ingen reaksjoner på vaksina i etterkant heldigvis. Tann nummer to kom opp nå på torsdag/fredag. Så da har vi to tenner å pusse Og i dag er det to uker siden hun fikk grøt for første gang. Jeg ga maisgrøt med pumpet morsmelk de første 10 dagene eller noe, men byttet ut til havre/hvete/ris denne uka her. Har ikke kapasitet til å pumpe så mye, rett og slett. Hun spiser ikke kjempemye da, blir ca halv porsjon. Hun fikk litt sviskemos også i går, men det må hun nok venne seg litt til før hun er overbevist På fredag hadde jeg med meg begge ungene til Oslo på dagen og besøkte svigermor på jobben hennes. Veldig koselig, og jeg var ganske stolt når vi dro. Storebror er helt super om dagen, han er stort sett bare blid og grei og ikke minst; hører etter når vi ber ham om noe. Var jo en periode hvor han ikke hørte etter før jeg hadde sagt ting 5 ganger...! Men nå er han virkelig herlig. Vi har hatt en stor handlehelg (endelig lønn ), og da har han blitt dratt med rundt i butikker og det er det samme der, han oppfører seg så fint! Skravler, ler og smiler. Gode dager! Veldig mye rollelek for tiden, han skal være pappaen og jeg skal være babyen, eller han er Sabeltann og jeg er Langemann osv osv. For en fantasi de har D er veldig pappagutt nå da, han blir "lei seg" om det er jeg som kommer for å stå opp med ham / hjelpe ham med ting etc. Er litt typisk nå som pappaen har reist så mye, da tviholder D på hvert sekund med ham. Slitsomt for alle, men jeg skjønner ham jo også.. han har alltid vært pappagutt, og det blir nok forsterket når han ikke helt vet når pappaen drar neste gang. Gleder meg til tidsbegrepene blir enda enklere for ham å forstå Heldigvis ser det ikke ut til at det blir noe langreising nå før jul, bare sånn enkeltdager i ny og ne. Og DET tåler vi! Nå er det natta, klar for en ny uke. En uke hvor det skal handles inn adventslys og kalendergaver. Til helga skal vi både på julegateåpning og ikke minst den årlige skogsturen hvor vi velger ut og merker juletreet vårt. Full pakke med bål, pølser, gløgg og Gråtasskjøring - og så til et vennepar på grøtfest etter trærne er funnet. Og ENDELIG skal jeg "få lov" til å kose meg med julebrus, julemarsipan og julemusikk
MellonCollie Skrevet 22. november 2011 Forfatter #1782 Skrevet 22. november 2011 Neste fredag er det julebord på jobben. Jeg gleder meg og gruer meg. Har jo vært innom med jevne mellomrom, men jeg er ikke lenger en del av fellesskapet/hverdagen. I tillegg er det veldig mange nyansatte som har kommet inn etter jeg gikk ut i permisjon, så det er nok mange som ikke engang vet hvem jeg er (vi er et stort firma). Før permisjonen min var det jeg som var den på avdeling som folk kom til når de lurte på noe. Jeg fikk mer ansvar enn stillingen min skulle tilsi, og ikke minst veldig mye tillit. De andre avdelingene brukte meg mye når det var dialog med min avdeling. Når jeg skal tilbake etter jobb er jeg så redd for at jeg ikke skal få denne uformelle rollen. For de må jo ha brukt andre når jeg har vært borte, kanskje de føler de har fått bedre kontakt / hjelp der enn de fikk før, og uansett har de fått nye vaner. Prosjekter har gått sin gang uten meg. Så i dag var jeg ute for å finne en kjole til julebordet, for det var viktig for meg å komme neste fredag med selvtillit. Vise at jeg fortsatt er den samme som før. Den morsomme og utadvendte. Ingen kjole ble med hjem, fant ingenting jeg likte (som ikke kostet 1500 kr eller mer!). Og jeg følte meg ikke noe pen. Blek, blåmerker oppover beina etter bæring av bilstolen (haha), håret mitt med ammesveis som jeg føler blir fett uansett hva jeg gjør, uren hud... gud bedre, det er virkelig en av de dagene. Ang julebordet så tenkte jeg; look great --> feel great. Og føler jeg meg bra, så vet jeg at jeg kanskje minner de på at jeg finnes. Snart er jeg tilbake. Gi meg en spennende stilling å komme tilbake til! Men nå er jeg redd for å bli den grå musa som ikke har annet enn gulp og babybæsj å prate om... Sånn, dagens overfladiske utblåsning.
MellonCollie Skrevet 25. november 2011 Forfatter #1783 Skrevet 25. november 2011 Så mye for lite langreising før jul Stormen "Berit" har ødelagt noe greier på Færøyene (!!) som firmaet til mannen ble bedt om å komme for å reparere...og det prosjektet fikk mannen. Så nå reiser han til Færøyene, av alle plasser - og tilbake igjen i starten av neste uke en gang. Så da må alle helgas planer omrokkeres og replanlegges. Egentlig skulle D og jeg ha alenetid og dra på julegateåpning i morgen, men vi får ta med oss snuppa. Nettopp vært på loftet og hentet ned adventspynt. Gleder meg til å sette opp alt i morgen, er så koselig!
MellonCollie Skrevet 27. november 2011 Forfatter #1784 Skrevet 27. november 2011 Mannen er ferdig på Færøyene allerede og kommer hjem i morgen igjen I går var jeg og unga + min mamma på julegateåpning. D fikk gratis adventskalender, og i tillegg vinket nissen (som kjørte traktor, haha!) til ham - dagens høydepunkt! Resten av dagen var den godeste storebroren egentlig bare sur og sint, så det rant over litt for meg også og jeg var skikkelig sint på ham i går ettermiddag. Nok er nok noen ganger. Tror han skjønte poenget, da.. Natta har vært håpløs. Først fikk ikke jeg sove, så våknet snuppa for mat. Så jeg sovnet ikke før 01.00. 05.00 våknet snuppa for mat igjen, og 05.30 våknet storebror for å gå på do. Og etter det sovnet han ikke igjen, og snuppa ble med på festen kl 6.15. Det blir fire timers søvn, det Heldigvis har dagen vært strålende! Først vært i skogen og merket oss et juletre sammen med to vennepar og en ungeflokk Så tilbake til ene paret for å spise nissegrøt og leke. D og de to jevngamle venninnene (som vi forøvrig ble kjent med på babysvømming når unga var 3 mnd) leker så godt, og de ordnet opp i alle konflikter selv. Store ungene! Alle har også fått barn nr to, så det var folksomt og full fart Deretter dro unga og jeg til oldemoren deres for å feire bursdagen hennes. D har vært super i dag, takk og lov. Blid og høflig og fin! N har vært sutrete, men jeg tror mer fast føde er løsningen. Hun kaster seg desperat over grøten når den tilbys. Får trappe opp litt denne uka! Og i dag har jeg fått mail med utkast på årets julekort som jeg laget i går. Det ble helt fantastisk, og jeg er så stolt av de vakre ungene
MellonCollie Skrevet 29. november 2011 Forfatter #1785 Skrevet 29. november 2011 Snuppa mi er 6 måneder i dag Oppsummeringsinnlegg om henne kommer i morgen. Tror jeg. Nå gjenstår innpakking av en drøss pakker til pakkekalenderen...
MellonCollie Skrevet 30. november 2011 Forfatter #1786 Skrevet 30. november 2011 (endret) Snuppa 6 måneder, ja. Tenkte å bare notere meg litt hvordan dagene våre er nå, og hvordan snuppa er. Stort sett våkner hun rundt 06.30 / 07.00. Vi står opp og steller og går ned, og der får hun frokostpupp Vanligvis kjører vi storebror til barnehagen rundt 08.30, og når vi kommer derfra er det tid for en liten lur. Fra 09.00 - 09.40 sover hun inne i senga si. Ca 10.00 får hun grøt til lunsj. Bare gitt dette i et par dager, og hun spiser omtrent halv porsjon. Så pupp etterpå. Våkentid nå med leking, kos og evt ut for å handle etc. 12.00 er det sovetid igjen. Da er det ut i vogna, og hun sover gjerne et par timer. 14.00: Våkner, tid for pupp. Våken et par timer. 16.00-16.40: Liten lur ute i vogna. 18.00 spiser hun grøt til kveldsmat. Etter grøten og litt kos går vi opp på badet og tar nattstell, og hun fåt pupp på sengekanten og vi synger en nattasang. Legger henne i senga si, og hun sovner stort sett rimelig kjapt der. Da er den rundt 19.00. Dersom hun ikke sovner med en gang ligger hun og gnager litt på kosekluten sin og skravler På natta våkner hun stort sett en gang mellom kl 2 og 5 for pupp. Det er altså en normaldag. Hender selvsagt ting ikke blir slik i det hele tatt, og hun er da rar i den forstand at hun ikke vil ha flere enn tre lurer. Så om hun har sovet tre lurer på 30 min er hun stort sett våknet fra 15.00 til 19.00 uansett f.eks. Snuppa er ganske enkel å ha med å gjøre. Hun sover godt og sovner av seg selv uten rugging, byssing eller trilling. Hun spiser også greit, og har nå fått smake på vann - noe som også var godt. Men hun har altså bare smakt grøt og noe frukt av mat. Banan er en stor slager, mens pæremos og sviskemos har hun vært mer skeptisk til. Motorisk så ruller hun seg fra rygg til mage, men gjerne bare på venstre side. Når hun ligger på magen støtter hun seg nå godt opp på armene og klarer å leke med ting foran seg. Hun klarer også å rotere rundt når hun ligger på magen, men skyver seg verken fremover eller bakover. Hun ØNSKER derimot det veldig sterkt, så det er en del frustrasjonsroping når hun ikke rekker lekene foran seg. Hun ler mye. Det morsomste i verden er når storebror shower for henne; løper fort forbi henne, hopper opp og ned eller danser. Da ler hun så hun nesten ikke får puste Hun synes også det er utrolig festelig å se på hestehalen min bevege seg om jeg rister på hodet, haha! Og så er hun utrolig kilen, så hun skrattler om hun kiles på mage, i sidene eller i halsgropa. Dansing er generelt morsomt, samme om det er storebror eller meg som gjør det Vi er på babysvømming en gang i uka, og det elsker hun. Når hun dykkes og kommer opp gliser hun til både instruktøren og meg Dessuten er det SÅ spennende med de andre babyene. Hun er glad i å bli sunget for, og synes også det er spennende når vi leser i bøker. Men aller helst vil hun bare gnage på bøkene.. Hun har to fortenner nede, og jeg ser ingen andre tenner på vei. Men ingen tvil om at hun klør Vekt og lengde er jeg usikker på nå, vi skal på kontroll om en uke. Men hun bruker 68 i det meste av klær, men bør nok ta frem 74klærne straks. Personlighetsmessig er hun ganske selvstendig virker det som. Hun kan godt ligge alene og leke og underholde seg selv. Men dersom hun vil noe sier hun kraftig i fra - jenta har temperament. Hun har også en sterk vilje kan det se ut til, hun gir seg ikke så lett om det er noe hun vil og blir sint om hun ikke får til. Hun kan smile og være VELDIG blid mot andre mennesker, kjente eller ukjente, men mest på avstand Er ikke så glad i å bli holdt og båret av andre. Det er lite gråting eller skriking på henne. Dersom det er noe er det mest frustrasjons"sutring" når hun ikke får til det hun vil. Men da er hun alltid raskt blid igjen. Og så er hun ei skravlebøtte Mye lyder på henne, gjerne høye lyder - haha! Hun bruker smokken når hun skal sove og gjerne litt ellers på kvelden når hun er litt sliten. Det var vel de trekkene som jeg ser mest ved henne nå. Spent på om det er denne hun er, eller om hun vil endre seg. Tenk at vi er halvveis til 1års-dag. Tida går fort Endret 30. november 2011 av MellonCollie
Lilywhite Skrevet 1. desember 2011 #1787 Skrevet 1. desember 2011 Koselig oppdatering om lille N Gleder meg til det blir min tur
MellonCollie Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #1788 Skrevet 3. desember 2011 ....det er så håpløst at jeg sitter her og kjemper for å holde øynene åpne - bare surfer på måfå, i stedet for å faktisk legge meg slik resten av familien har gjort. Men stille netter er jo så godt. Helt alene. Kommer bare til å angre når jeg må opp med storebror i morgen kl 6.............................
MellonCollie Skrevet 9. desember 2011 Forfatter #1790 Skrevet 9. desember 2011 Dagene er litt opp og ned. Vi hadde jo fått så fin rytme på dagene, og snuppa begynte å sove natta gjennom uten mat bare to dager etter vi innførte grøtmåltid nr 2. Og så ble hun forkjøla. Forkjølelse førte til oppvåkninger på natta, og vansker med å sovne igjen. Og lur nummer to har det blitt tull med. Søvn avler søvn er VIRKELIG riktig!! I tillegg er det litt trøbbel mellom meg og storebror. Han er så pappagutt for tiden at alt jeg gjør er feil, feil, feil. For lite søvn på meg = kort lunte. Og det gjør ikke ting noe enklere. Jeg vet hvilken mamma jeg vil være, og jeg har ikke vært den mammaen i det siste. Fikk pratet skikkelig med mannen for et par dager siden, og har tatt meg sammen. Må huske på at D bare er tre år... I tillegg har bestemor og bestefar vært inn og ut av sykehus omtrent kontinuerlig de siste to månedene, annenhver gang. De er begge nærmere 90 år, og det er stadig nye ting kroppene deres må takle. Jeg er så redd for at de snart gir opp...har aldri mistet noen så nære før, og jeg orker ikke tenke på at det er noe jeg snart må oppleve. Totalt sett mye tanker og følelser altså. Heldigvis er det flest av de gode dagene. Da vi koser oss og gleder oss til jul. Tenner lys og tross alt har hverandre, på godt og vondt Nå er snuppa våken hører jeg. Snart kommer mannen og storebror hjem, så skal vi reise til min pappa og feire bursdagen hans. I morgen kveld skal jeg på julekonsert med pappa, mormor og morfar, og ellers er helga planløs. GODT! God helg
MellonCollie Skrevet 9. desember 2011 Forfatter #1791 Skrevet 9. desember 2011 Lillesøster er forresten 67 cm lang og veier 8370 gram. Stooore jenta mi var på 6mnd-kontroll på onsdag
^^Belle^^ Skrevet 9. desember 2011 #1793 Skrevet 9. desember 2011 Innom med en stor til deg. Vanskelig når alt kommer på én gang. Er ikke så lett å ha overskudd da. Fine, store (lille i forhold til A) N!
Diddles Skrevet 9. desember 2011 #1794 Skrevet 9. desember 2011 Lillesøster er forresten 67 cm lang og veier 8370 gram. Stooore jenta mi var på 6mnd-kontroll på onsdag Så godt hun vokser da Min lille er fortsatt liten med sine 6395 gram og 64 cm Liten og nett! Urk, det er ikke noe greier når alt kommer oppå hverandre, skjønner godt du blir sliten og lei Storebror tar ingen skade av at du er litt utafor innimellom, ingen kan være på topp hele tida!! Men jeg skjønner så inderlig godt hvordan det er å ha tanker om hvordan en vil være som mor (i mitt tilfelle såkalt bonus-mamma) og så se at en ikke klarer å leve opp til egne forventninger! Kanskje vi må legge lista litt lavere og innse at vi er ikke mer enn mennesker noen av oss Ganske ofte tenker jeg det er lettere å være mann/ pappa......virker ikke som noe er vanskelig for hankjønnet her i huset ihvertfall Håper dere koser dere ikveld da
Lilywhite Skrevet 10. desember 2011 #1795 Skrevet 10. desember 2011 Skjønner at du synes det er tøft å se besteforeldrene dine skrante. Merker selv at mine besteforeldre blir eldre også, og gruer meg noe enormt til de blir borte... Har alltid vært veldig nær mormor og morfar. Farmor og farfar var jeg ikke like nær, men det var slitsomt når de var syke også... Farmor var veldig mye inn og ut av sykehus også, så jeg vet hvordan du har det Ikke noe kjekt... Håper du koser deg nå i helgen likevel, høres ut som kjekke planer
MellonCollie Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #1796 Skrevet 14. desember 2011 Nå er det mer opp! D og jeg har hatt noen fine dager, det hjelper ofte å jobbe litt med seg selv også...og grunnen til at jeg enklere har kunnet jobbe litt med ting er at nattesøvnen er bedre. Rart hvordan det påvirker alt På mandag kjørte jeg bestemor til sykehuset for endel prøver, og det var veldig trivelig (tross anledningen). Vi fikk et par-tre timer sammen og koste oss veldig. Er ikke så ofte hun og jeg er sammen alene (og med N da, selvsagt). Mannen dro på reise på søndagskveld, kom hjem seeeent i går og dro igjen i ettermiddag. Vi trodde han bare skulle være vekk på mandag, så hadde lovt et tvillingpar på avdelingen til D at de kunne være med ham hjem hver sin dag denne uka. VIlle ikke skuffe de selv om jobben til mannen gikk skeis, så hadde ett ekstra barn hjemme i dag, og skal ha det samme i morgen. Gikk heldigvis fint i dag, de lekte fint selv og N var helt oppslukt av de Så håper morgendagen blir lik... Nå har vi planer hver eneste dag frem til julaften utenom på søndag Veldig mye hyggelig altså, men jeg blir litt svett av å se på kalenderen I dag hadde vi juleavslutning på baysvømming. Alle mammaene og babyene med nisseluer på, og vi danset rundt et juletre i bassenget. Et herlig syn Nå må jeg komme meg tilbake til julekortskriving!
Lilywhite Skrevet 14. desember 2011 #1797 Skrevet 14. desember 2011 Høres ut som herlige førjulsdager
MellonCollie Skrevet 22. desember 2011 Forfatter #1798 Skrevet 22. desember 2011 Jeg burde være oftere innom, slik at det hadde blitt kortere oppdateringer Men tiden flyr jo fra meg! I dag har vi vært på grøtfest med noen venner, og så dro vi hjem og la lillesnuppa mens storebror fikk være lenge oppe og hjalp til med å pynte treet. SÅ glad, stolt og entusiastisk Han gleder seg veldig til jul nå, og har stålkontroll på hvor mange dager som er igjen Mannen og jeg slapper av i hver vår sofa. Vi har 7 slag småkaker i hus, og jeg har laget 6 typer konfekt. Gulvet er vasket, gavene er innkjøpt og pakket inn, treet og resten av huset er pyntet. Kun små detaljer gjenstår, så jeg har med andre ord en stressfri lille julaften foran meg! Har tatt D ut av bhg, så vi skal kose oss hjemme med Julemorgen og polarekspressen mens mannen spiser julelunsj etc med jobben. Og så er det ferie for oss alle fire N har fått tidlig julepresang; to nye tenner. En fortann og en hjørnetann oppe. Fortanna kom i går, og hjørnetanna i dag. I natt endte jeg opp med å måtte gi henne Paracet faktisk. Dentinox lindrer ikke noe for henne, og etter to timer med vekselsvis klynking og gråt måtte noe gjøres. Da sovnet hun etter 20 minutter og sov de neste 5 timene. Stakkars jenta mi, hun har plagdes veldig denne gangen - jeg begynte å vente på tennene for halvannen uke siden, kjente de i gommene allerede da. Ellers har det skjedd mye på mobilitetsfronten for snuppa de siste to ukene. Forrige uke snudde hun seg også flere ganger fra mage til rydd, men dette gjør hun fortsatt ikke hver dag, bare innimellom.Men ser det er bevisst når hun gjør det. Hun ligger på magen stort sett hele tiden nå, og beveger seg rundt i sirkel samt bakover. Fremover forsøker hun seg stadig på, men stort sett ender det med rompa i været og ansiktet ned i gulvet Hun er så søt, for hun prøver så hardt. Og så blir hun kjempesint når hun ikke får det til Men stort sett er hun fin og blid for tiden, og det samme er broren hennes. I morgen er det tradisjonen tro kveldsmat hos mine foreldre sammen med svigers og besteforeldre, og så setter vi kursen for Oslo og svigers på julaften. Gleder meg sånn på D sine vegne i år, dette blir en morsom jul
Gjest pysepusen Skrevet 22. desember 2011 #1799 Skrevet 22. desember 2011 Tusen takk for det fine julekortet! Nydelige D og N Et lite tips til tannvondt er flytende Ibux på tannkjøttet. Dentinox har jeg ikke turt å bruke noe særlig, og de gangene jeg har gjort det har det ikke virket. Men en Paracet og litt Ibux på gommene så har natta vært god! God jul!
MellonCollie Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #1800 Skrevet 23. desember 2011 Tusen takk for det fine julekortet! Nydelige D og N Et lite tips til tannvondt er flytende Ibux på tannkjøttet. Dentinox har jeg ikke turt å bruke noe særlig, og de gangene jeg har gjort det har det ikke virket. Men en Paracet og litt Ibux på gommene så har natta vært god! God jul! Takk for tips - det hørtes veldig lurt ut! Jeg regner med neste fortann kommer om ikke lenge, så da kan det være greit å ha i hus. God jul til dere også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå